Live World cup dressyren

Sv: Live World cup dressyren

Fast jag tycker inte det hjälper riktigt hur flott den kan röra sig när den hänger i bettet och ryttaren får rida för kung och fosterland... dressyren ska ju vara lätt, elegant. Det ser det inte ut som (och verkligen inte när werth rider!). Harmonin försvinner och det tycker jag ska vara dyrt.

Sedan kan jag tycka att toystorys passage och piaff skulle kunna vara mycket bättre. Hästen lättar liksom inte fram riktigt som jag vill se, i piaffen så ska den ju sätta sig, ladda, det skulle väl vara möjligt att få en levad ur piaffen väl? Det ser inte möjligt ut för varken honom, werth eller cornelissen.

Det är ett mysterium! Jag gillar verkligen det italienska ekipaget också:). Tycker det finns rätt många fina ekipage nu:). Längtar som f-n till OS:bump:!

Sedan kan jag tycka att toystorys passage och piaff skulle kunna vara mycket bättre. Hästen lättar liksom inte fram riktigt som jag vill se, i piaffen så ska den ju sätta sig, ladda, det skulle väl vara möjligt att få en levad ur piaffen väl? Det ser inte möjligt ut för varken honom, werth eller cornelissen.

Visst hade Toys piaff kunnat vara bättre. Men jag föredrar iaf hellre den energi och takt han har i sin piaff än ex Don Auriello som sätter under sig som ett skolexepel men har nada ebergi och takten bir inte klockren. Jag gillar hur PK ger sin häst förutsättning att göra fina energiska piaffer utan att kräva mer samling än hästen klara. Samlingen kommer mer och mer för ekipaget-på denna säsongen är det en enorm skillnad mot hur den sett ut förrut:).

Kl

Kul för italienskan! :) Gillar det ekipaget. Förutom att hästen ser lite för välgödd ut :p

Tävlingspiaff ser aldrig ut som den som används för att kunna få till levad eller ännu hellre skolor ovan mark.

Min ena tränare sysslar ju med båda. Han själv rider skolor ovan mark. Men tävlar något någon gång ibland då tid finns(extremt sällan). Däremot har han flertalet ekipage i svårklass som tränar för honom regelbundet, många just för att få till bättre samling och framför allt piaff.

De flesta ryttare idag på banan har ju så där piaffer. Ökningarna etc funkar fint. Men just piaffen är inte så den skulle funka till någon form av arbete.
I GP/TR slutar ju det vid piaffen. Det tror jag leder till att många inte riktigt ser till varför man använder piaffen eg och hur kvaliteten i den eg måste vara.

Sjef däremot har ju utvecklat en teknik för att kunna få till bra eller iaf betydligt bättre piaffer på hästarna som också ska palla all uppståndelse det innebär att tävla GP/Världscup. Det är ju också en annan typ av häst man rider än de som man generellt använder som levadörer/till skolsprången.
Och skolsprångshästarna fixar heller inte ökningar lika bra pga sin exteriör. Och att man sällan har tid att träna in allt på en häst.

Jag rider ju betyyyydligt sämre än samtliga GP-ryttare. Men hade jag på lektion ridit en så slapp piaff som Tinnes gjorde hade tom jag fått smisk.:p
Dock hade jag fått lika mycket smisk om jag höll hästen så hårt i truten som Adelinde. Men på tävlingsbanan hade jag kanske inte kunnat göra annat, även om jag skulle startat mycket lägre klass. Det blir ju rätt speciellt att rida i det där sammanhanget.. Jag tror nog inte hon heller efterstävar det där trycket i truten.

Ja, och otroligt ojämna poäng - det skiljer sju procent mellan högsta och lägsta bedömningen. Undrar vad domaren vid H tänker på. :confused:

Ja Patrik fick väldigt dåligt betalt tycker jag. Synd.
Det finns ju de som förespråkar att man räknar bort den högsta och den lägsta poängen. Det kanske inte skulle vara en dum idé? Då kan en enskild domare varken döma upp eller ner något ekipage. Som det är nu påverkar det slutresultatet rätt mycket om något skiljer sig stort från de andra.

Det är väl så man gör i konståkning? Räknar bort det högsta och det lägsta, menar jag.

När man tänker efter är det ju skandal att tre domare kan hålla en ryttare som trea och en annan som åtta med sju procents skillnad. På ett OS kan den där åttan/lägre procenten innebära en missad medalj.

Alltså med 7 domare (har aldrig tänkt på det men SJU ?) så borde man ju faktiskt göra som på konståkningen/backhoppning/simhopp (de har väl åxå lika ?) att man tar bort högsta och lägsta ...

Innan när de bara var 3 sen 5 men som sagt med 7 domare kan man def ta bort 2 utan att det "stör"... Utan som sagt bara borde ge "jämnare" siffror...

Det är väl så man gör i konståkning? Räknar bort det högsta och det lägsta, menar jag.

När man tänker efter är det ju skandal att tre domare kan hålla en ryttare som trea och en annan som åtta med sju procents skillnad. På ett OS kan den där åttan/lägre procenten innebära en missad medalj.

Ja jag tror de gör så i konståkningen. Ett mycket bättre sätt tycker jag. De borde testa det inom dressyren tycker jag.

Men det provade dom på nån tävling i somras har jag för mig .. alltså en skuggbedömning och dom kom fram till att det inte blev så stor skillnad inbördes ordning. Fast det där tror jag är skitsnack.. inte skulle dom erkänna det att det gör en jäkla skillnad för då måste dom ju inse att något är väldigt fel i bedömningarna som det ser ut idag.

Om man bara orkade skulle det ju inte vara så svårt att sammanställa den statistiken själv... har ofta funderat på hur det skulle se ut.

*kl*

Jag är väldigt, väldigt besviken.. Förstår inte hur man kan vinna på en häst som ligger 100% i handen och som går o gapar.. :crazy: Riktigt tråkigt att se, det gör mig så förbannad att det ser ut såhär i dressyreliten. Det var fler ryttare som bedömdes för högt. Vad har hänt med harmonin och glädjen?? Känns som domarna har fastnat vid bensprattlet o skiter i allt annat.
Notera: Jag tycker alla hästar o ryttare har sina kvalitéer, och jag skulle säga att alla kan mkt mkt bättre än vad de visar på banan. Men detta är ingen tävling i vad de har kapacitet till eller vad de har presterat förut, utan vad de VISAR UPP HÄR OCH NU!

Tråkigt också att Patrik missade en placering, tycker som nämnts innan att högsta o lägsta poängen bör räknas bort. Hoppas att det blir en förändring där!

Nu till det positiva, som jag blev glad över! Härligt att se italienskan, hon såg ut att ha det bra där uppe på sin pålle :D Hennes glädje lyste igenom tyckte jag! Norska ekipaget gillade jag också, så underbart att se lite klapp på halsen här o där. Tänk vad dessa tävlingshästar presterar! Kul att se att vissa svävar ut med utrustningen, me like! :d Det var även roligt att se att vissa ryttare använde hjälm. :bow: Bra för sporten!

Men det provade dom på nån tävling i somras har jag för mig .. alltså en skuggbedömning och dom kom fram till att det inte blev så stor skillnad inbördes ordning. Fast det där tror jag är skitsnack.. inte skulle dom erkänna det att det gör en jäkla skillnad för då måste dom ju inse att något är väldigt fel i bedömningarna som det ser ut idag.

Ja man vet ju inte. De kan ju mörka om de skulle vilja. Men om domarna är ganska överens gör det ju förstås inte stor skillnad på resultatet. Det är ju i de fallen en domare ligger högt över eller långt under de andra som det faktiskt gör skillnad. Jag tycker de skulle prova det. (inte bara som skuggbedömning.) Fast i och för sig. Det skulle vara intressant om de hade båda bedömningarna och båda resultaten gick ut publikt.

Jag håller med. Adelinde får som vanligt alldeles för mycket betalt. Men det tyckte jag redan när dom "slog igenom" och hon lutade sig bakåt och hängde i tyglarna. Men då var det ingen som höll med och jag fick höra att det skulle bli bättre när hästen fick mer rutin i de stora sammanhangen. Visst hänger hon inte bakåtlutad längre, men hästen ligger ju fortfarande i handen. Dessutom tyckte jag den piafferade riktigt dåligt nu samt hade mycket missar, men ändå äckligt höga poäng.

Truppa var en glad överaskning och även tyskan som kom tvåa (?) tyckte jag red riktigt trevligt!

Sen begriper jag mig inte på Tinne. DA piafferade super i falsterbo i somras, men nu rör han knappt på benen. Precis som alla andra hennes hästar. Hon säger att de blir spända och att hon inte kan be dom om mer med risk för att det spricker, men borde hon inte kunna höja den nivån med rätt träning. Det kan ju andra:angel:? För övrigt gillar jag ju verkligen hennes ridning och det är få somr rider så mjukt och med så små hjälper som hon!

Fast jag förstår ärligt talat inte hur man idag fortf kan bli besviken. Det har ju under väldigt många års tid inte direkt varit så att harmoniskt döms högst. Bra ridning är inte ekvivalent med vinst. Det kan ju inte komma som en chock för någon.
Det räcker ju med att åka ur på ngn mindre tävling för att se. Eller följa debatter som pågått ett tag nu.
Flashighet och stort namn är tryggare än god ridning.

Fast jag förstår ärligt talat inte hur man idag fortf kan bli besviken. Det har ju under väldigt många års tid inte direkt varit så att harmoniskt döms högst. Bra ridning är inte ekvivalent med vinst. Det kan ju inte komma som en chock för någon.
Det har du i och för sig rätt i, men man hoppas ju alltid att detta ska ändras. jag vill också att lätthet och harmoni ska prioriteras högre. Den debatten har ju pågått ett tag nu och det finns ju flera etablerade tränare som inte gillar utvecklingen som sker nu. Man (jag) kan bara hoppas att det vänder i en bättre riktning.
Det räcker ju med att åka ur på ngn mindre tävling för att se. Eller följa debatter som pågått ett tag nu.
Flashighet och stort namn är tryggare än god ridning.
Baksidan av bedömningssporter helt klart. Att hästen har en flashig gång och spektakulärt rörelsemönster är ett resultat av aveln, men det säger ju inte något om kommunikationen mellan häst och ryttare.(vilket jag tycker att dressyr är) En häst med mer mediokra rörelser som rör sig med lätthet genom kroppen och är i fin harmoni med sin ryttare sätter jag mycket högre än en som har flashiga rörelser men är stark och spänd.

Tävlingspiaff ser aldrig ut som den som används för att kunna få till levad eller ännu hellre skolor ovan mark.

Min ena tränare sysslar ju med båda. Han själv rider skolor ovan mark. Men tävlar något någon gång ibland då tid finns(extremt sällan). Däremot har han flertalet ekipage i svårklass som tränar för honom regelbundet, många just för att få till bättre samling och framför allt piaff.

De flesta ryttare idag på banan har ju så där piaffer. Ökningarna etc funkar fint. Men just piaffen är inte så den skulle funka till någon form av arbete.
I GP/TR slutar ju det vid piaffen. Det tror jag leder till att många inte riktigt ser till varför man använder piaffen eg och hur kvaliteten i den eg måste vara.

Sjef däremot har ju utvecklat en teknik för att kunna få till bra eller iaf betydligt bättre piaffer på hästarna som också ska palla all uppståndelse det innebär att tävla GP/Världscup. Det är ju också en annan typ av häst man rider än de som man generellt använder som levadörer/till skolsprången.
Och skolsprångshästarna fixar heller inte ökningar lika bra pga sin exteriör. Och att man sällan har tid att träna in allt på en häst.

Jag rider ju betyyyydligt sämre än samtliga GP-ryttare. Men hade jag på lektion ridit en så slapp piaff som Tinnes gjorde hade tom jag fått smisk.:p
Dock hade jag fått lika mycket smisk om jag höll hästen så hårt i truten som Adelinde. Men på tävlingsbanan hade jag kanske inte kunnat göra annat, även om jag skulle startat mycket lägre klass. Det blir ju rätt speciellt att rida i det där sammanhanget.. Jag tror nog inte hon heller efterstävar det där trycket i truten.
Tror du att tinnes piaffer ser ut så .. på lektion?:rofl:

Nej hon har fått många utbrott på flera hästar på Mästerskap under stor PRESS o blir försiktig. En sadelförsäljare trodde att hästarna blev klämda.
Visst borde hon få hjälp, men å andra sidan så gjorde inte ngn av M. Theodorescos 3 hästar inte en enda bra piaff, men placerade sig väl ändå.

Jag gillar tinnes ridning o även Patriks. de kunde hjälpa varandra lite:idea:

Att ingen ser det som positiv att Parzival gapar. då är ju inte nosgrimman superhårt spänd:D Trodde att den skulle lugna sig lite, men hellre att den inte svarar så lydigt där framme o är aktiv med bakbenen.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 298
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar