Live World cup dressyren

Sv: Live World cup dressyren

Måste nog säga att den nya moderatorn verkar vara en frisk fläkt med distans till det mesta.

jag loggar ut igen för ett par månader/år.

Igen? Där ser man. Har inte ens märkt att du har varit frånvarande... :cool:

Jag skrattade gott åt moderators tillsägelse. Underfundigt skrivet.

Tillbaka till ämnet: Italienskan har jag aldrig sett tidigare och det var en trevlig ny bekantskap.

Skall bli spännande att se hur bra ToyStory kan bli.

Måste nog säga att den nya moderatorn verkar vara en frisk fläkt med distans till det mesta.

Håller helt med. Jag tänkte just att den diskussionen kunde den gamla ha hamnat i fullt krig med användarna i, men den nya väljer humorvägen och det är sååååå befriande:bow: Har saknat humor länge hos moderatorer!

Susan, du var ju nyligen inne på annat forum så du smyger nog i vassen:rofl:
Jag tycker moderatorn är mycket bra!

Oj sorry OT :o

Tuaphua: Jag håller med du! Man kan inte komma ifrån att man tror att Sjef kunde få flera fantastiska hästar betydligt bättre om han fick chansen, jag vet inte vad jag tycker om det, men det är ju uppenbart!:bow: Något brister hos svenska tränare och ryttare, se på Patrik idag som inte är kvar i Sverige:love:

Loggade du in från ditt årsuppehåll bara för att säga att du skall logga ut i ett år :cool:

:rofl::rofl:

Men det är inget årsuppehåll, en del gillar ju att titta in som ordningsmän och läxa upp andra, så låt dem hållas om de mår bättre av det.:grin:

Ja, man behöver inte tycka att Sjef eller hans metoder är det bästa(det är de ju om man mäter i % på banan visserligen).
Men man kan iaf vara så pass öppen och intelligent att man inser att något kan man göra annorlunda i den svenska metoden för att få bättre resultat.
Jag tycker ofta man ser hästar som ser snudd på ofräscha ut, även på tävling. Många av dem skulle gå att bara rida till mer rörlighet. Då tror jag också man skulle slippa behandla dem så himla mycket. Både med veterinära metoder och kiro/equiterapeut. Men då måste man förstå övningarnas syfte(varför de kommit till och hur de görs för maximal gymnasticerande effekt) och inte bara rida dem som de ska ridas för maximal % på banan. Man får skilja på träningsridning och uppvisning/tävling.

Mycket kan man tycka om Sjef. Men han förstår hur man får hästar rörligare.
Man behöver ju inte köpa hela konceptet.
Jag skulle tex inte riktigt vilja sätta som krav att en häst ska stå 20 min heeeelt eftergiven utan att gå minsta mot handen innan jag ens börjar rida på den.
Men att lära hästen ge efter för tryck och inte för eftergiften, lära den att runda sig och suga upp underhalsen tycker jag är bra. Och att böja den i stretchande syfte. Och då böja mer än en del andra gör. Men för att det ska gå måste man ha hästen på linjen och manken i balans.

Det Sjef gör med böjningen är ju inte särskilt annorlunda mot det man gjorde på barocken. Men då hade man annat hästmaterial.
Och om de började joxa med tungan eller gå emot handen var det ingen som höjde på ögonbrynen om man högg av tungan "i lagom längd" eller slängde in skaaarpa doningar i truten. Då fick man givetvis inget i handen iom det. Idag varken kan eller vill vi göra så. Då får man hitta nya vägar, gärna trevligare!
Men även då red man ju gymnasticerande med böjning. Och då ansågs ju en häst inriden om den gick motsvarande GP. Sen började skolningen. Så då förstår man ju också lite värdet av att kunna piaffera. För det var liksom basic-arbete som sen skulle leda till den riktiga skolningen. Idag är det liksom så samlat det blir, den färdiga slutprodukten. Då blir resultatet gärna annorlunda.

Nu minns jag inte riktigt. Men jag har för mig att Italienskans häst såg lite mer rörlig ut i sidorna jämfört med icke rollade andra akipage. Trevligt!
Den var lite fläskig, absolut. Men den rörde sig mindre statiskt och osmort för sin fysik om jag inte minns fel. Den såg mjukare ut i sidorna.

Man får skilja på träningsridning och uppvisning/tävling.

:bow::bow::bow:

Tycker du har haft mycket intelligenta åsikter i tråden överlag. Men just meningen ovan anser jag är hela felet med så många svenska ryttare. De rider på exakt samma sätt hemma och på träning som hästen ska gå på tävling. Ingen gymnastik eller variation, bara statiskt. Det är så tråkigt och så synd för om man jobbar hästarna mer efter principen träna dem inte bara nöta rörelser så som de är i programmen så blir hästarna så mycket bättre samtidigt som de mår så mycket bättre.

Ursprungligen postat av tuaphua
Man får skilja på träningsridning och uppvisning/tävling.

Det tjatade jag om för 10 år sedan på detta forumet och blev idiotförklarad :p Så jag håller definitivt med er båda! :)

Mycket kan man tycka om Sjef. Men han förstår hur man får hästar rörligare.
Man behöver ju inte köpa hela konceptet.

Nej precis! Jag tror han har ett medvetet tänk att verkligen gymnastisera hästarna i högre grad än tex våra svenska ryttare har. Han har säkert plockat både här och var, han är ju välutbildad själv ridmässigt och har en idrottsbakgrund i annat än hästeri och har med sej tänk från det till träningen av hästarna.

Det är ju sorgligt att en ryttare som Tinne faktiskt inte tycks klara av att ta tillvara de enormt fina hästar hon har fått, de glänser i början, men sen tappar dom liksom utstrålningen och engagemanget och blir ganska trista..:(

Jag tror hela träningsupplägget måste ha med det att göra. Skulle vara kul att se hur det skulle se ut efter en tid hos Sjef faktiskt :o

Se på Totilas ryttare som ändrat hela sin stela och ganska bryska ridstil (tycker jag) efter att han tränat andra hästar för Sjef (i hemlighet) Jag tror inte det är en slump att han sitter mera följsamt och rider med mindre broms i och mera med hästen på senaste filmerna?

Det bästa ex. är väl ändå Patricks första häst. vad heter den?:o
den som såg ut som en trist ponny o låg i formen o sen med waowfaktor.

Scandic. Den har verkligen utvecklats! Hela hästen har blivit en helt annan.

Det bästa ex. är väl ändå Patricks första häst. vad heter den?:o
den som såg ut som en trist ponny o låg i formen o sen med waowfaktor.

Ja den är verkligen ett bra exempel!

Tycker också det ska bli jättekul att se nya küren!

Ja, jag längtar! Mina största idoler alla tider är Depeche och Billy Idol var en stor ungdomsförälskelse. :love: Han har god smak, den gode Kittel! :bow: Och så himla sympatisk han verkar. (Jag är sju år efter alla andra och tar igen det jag missat via SVT Play - vi hade ridkurs under helgen wc gick)

Ja han verkar väldigt sympatisk samtidigt som han inte är rädd att klaga på dåliga poäng osv (nått som oftast brukar uppfattas som icke ödmjukt) och det gillar jag.. inte som dom andra mesarna :devil:

Håller med.

Och så är det kul med en svensk ryttare som förbättrar sina hästar över åren.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 298
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar