Live World cup dressyren

Sv: Live World cup dressyren

Nej det tror jag inte. Men jag tror heller inte de ser så jäkla roliga ut. Och det finns ju anledning till varför det inte går att pressa hennes mer. Men går att pressa andra. Hon rider dem ju så helt enkelt. De kommer bli flacka och gå emot handen iom att hon låter dem göra det även på träning.

En häst riden a la Sjef hade inte blivit flack och pressat ut underhals och tappat rygg och buk som Tinnes garanterat skulle göra om man lade in mer energi. Den hade rundat sig och satt sig mer. Tinnes hade brakat framåt och blivit flacka.
Tinne rider prydligt och trevligt. Men det blir inte bättre än sådär i de samlade rörelserna med hennes hästar. Och av det skälet att de är för styva.
Patrik hade nog absolut kunnat hjälpa henne tror även jag.

Håller med om bra att nosgrimman inte är så åthalad. Kan de gapa kan de ju skydda sig. Väldigt bra!
Tror nog många hästar på fler nivåer skulle bli glada av den möjligheten. Och faktiskt en del av dem sluta spänna till just för att de KAN röra käke och tunga. Och då blir mjukare i nacken och av det i resten av kroppen.

När jag tar i bettet vill jag att hästen ska följa bettet och dessutom vara så avslappnad att den "droppar" käken och tungen. Dvs om jag tar 1-2 cm så kan den utan att gapa "släppa" hakan iom att den är så avslappnad och bara låta hakan följa med. Det går inte med hårt dragen nosgrimma.

Biggan:

Klart man hoppas och tom kan arbeta för att få till en förändring. Men att det är så här just idag är ju ingen man kan bli chockad över. Det är ju en utveckling som pågått länge. Sen att man tycker det är skit är en annan sak. Men förvånad blir man inte mer, tyvärr.

Därför att alla hästar i stort sett som rids så blir det. Det är inget unikt för just Tinnes. Men sen går det väl att se live med, både Tinne och elever. Och många andra i Sverige eller eliten för den delen med.
Men inte lika vanligt i vissa andra länder. Man har olika kulturella brister.

En häst som ridits rollad går inte mot handen på samma sätt som en som inte gjorts det. Fel eller ej.
En rollad behåller rundheten fram. Om man själv då är lätt nog i handen och rider igång resten av kroppen så får man en annan rundhet än i en häst som ridits rakare och med annan handinverkan.

Jag rider inte rollkur. Men jag rider inte som Tinne heller. Jag rider med mer böjning i början. Och lär hästarna stretcha och runda sig och svara runda fram till handen och aldrig mot den. Det ses väl som lite udda i Sverige.
Men så blir hästarna inte så där flacka. De kan tåla mer press och energi också utan att gå emot.
Blir man fast i handen så tappar de alltid rygg och lätthet i framdel och då också bakbenen. Om man inte kan lägga i mer energi i hästen i piaffen så är det oftast för att hästen då går fram för mkt eller exploderar. Då måste man antingen ta mer=den tappar kvalitet. Eller så måste man dra ner energi.
Eller utbilda den på ett sätt så man kan lägga i mer energi även under press.

Det är ju inte bara Tinne som har problem med det. Utan de flesta som inte rollar eller rider mkt böjt och lär in att hästen ska ge efter för handen, inte tvärtom. Det måste man lära in i böjning. För annars kommer hästen svara mot handen. Man måste börja med att de ger efter för innertygeln(jag lär också in att de ska gå undan från den i sidled, svänger alltså inte med normala ledande tygeltag annat än på unghästar där jag kombinerar). Annars kommer hästen känna sig låst.
Just piaffen är ju de flesta tävlingsryttares stora problem.
Och det trodde jag också var ett rätt välkänt faktum.:)
Den piaffen de flesta rider går ju inte att ta vidare till något skolsprång eller levad tex. Vilket ju var syftet med den från början. För att det ska funka måste det ju till massor med energi som är riktbar.

Därför att alla hästar i stort sett som rids så blir det. Det är inget unikt för just Tinnes. Men sen går det väl att se live med, både Tinne och elever. Och många andra i Sverige eller eliten för den delen med.

Men du vet alltså inte, utan du spekulerar på basis av din tolkning av varför hennes hästar gör som de gör på tävlingsbanan?

Jag trodde du menade att du visste, därför att du brukar se henne träna till vardags, typ för att du jobbar i hennes stall eller så (vet inte så många andra personer som skulle kunna se den dagliga träningen).

Ja, jag är nyfiken av mig... Men jag har sett i flera trådar att du skriver att du jobbar som tränare. Är du licensierad av förbundet eller har du kanske egna tävlingsmeriter? Vilken nivå tävlar/har du tävlat på?

Men du vet alltså inte, utan du spekulerar på basis av din tolkning av varför hennes hästar gör som de gör på tävlingsbanan?

Jag trodde du menade att du visste, därför att du brukar se henne träna till vardags, typ för att du jobbar i hennes stall eller så (vet inte så många andra personer som skulle kunna se den dagliga träningen).

Jag håller med Tuaphua, det är ingen slump nu när Tinne är inne på den femtielvfte hästen som beter sig likadant i piafferna.. sen eftersom jag följt Favourit på nära håll sedan han var 4 år så vet jag att han piaffar för en 10:a MINST, och varför han inte gör det längre kan enbart bero på träningen. Någonting är det hon gör, eller inte gör.. hon tränar för Lussan och hennes piaffer såg ju exakt likadana ut.. väldigt smygande och icke existerande och inte helt ovanligt var det att Lussans hästar reste sig.

Menar du verkligen att allt detta sammantaget inte har med träningen att göra?

Senast ändrad av en moderator:

Precis det jag tänkte på också. Att Lussans och Tinnes piaffer ser likadana ut på häst efter häst och till slut lackar de ur. Ser ut som DA är ca 2 tävlingar från att resa sig.

När Hubertus Schmidt var i Globen så red ju Tinne Favourit på clinicen och då fick hon skäll på piafferna och med hans hjälp så gick det till slut. Inte perfekta men 100 ggr bättre än de hon gör på tävling så bevisligen måste det ju vara träningen det är fel på.

Vilken glorifiering :rofl:

Vad får dig att tro att tinne o co. inte böjer?

Har du suttit på en häst som de har ridit?

du skulle dö..;)

Det är en jäkla massa annat som ska till för att kunna rida mer än piaff till vardags.

En GP-häst måste komma tillbaka snabbt från ökning utan att det ser ut som med Adelinde som oxå HF-rider. Det sker givetvis på bekostnad av hög samling o därmed inte det allra viktigaste.

Jag tror att det sätter sig i skallen även på en odödlig. I synnerhet när det är mkt på spel. Tror ni inte att hon är väl medveten om problemet?
Det tror jag.
'
Blir trött på folk som inte vet vad skillnaden mellan att sitta hemma o träna... en urgammal ponny från att tävla o dessutom vad hög nivå innebär.

Herrejösses. Tävla o få en uppenbarelse= bli ödmjuk inför KONSTEN!

Har man en skitfin unghäst som fortfarande ej har varit ute så undrar jag hur man kan kritisera andra

Senast ändrad:

Jag håller med Tuaphua, det är ingen slump nu när Tinne är inne på den femtielvfte hästen som beter sig likadant i piafferna.. sen eftersom jag följt Favourit på nära håll sedan han var 4 år så vet jag att han piaffar för en 10:a MINST, och varför han inte gör det längre kan enbart bero på träningen. Någonting är det hon gör, eller inte gör.. hon tränar för Lussan och hennes piaffer såg ju exakt likadana ut.. väldigt smygande och icke existerande och inte helt ovanligt var det att Lussans hästar reste sig.

Menar du verkligen att allt detta sammantaget inte har med träningen att göra?

Nej, jag menar att det är svårt att veta exakt hur träningen går till, om man inte har sett den, att säkert veta att orsaken till eventuella piaffproblem är att Tinne låter hästarna gå emot handen på träning. Hur kan man veta det säkert, ifall man inte sett träningarna? Det finns ju tusen saker som kan gå snett med en piaff, så om någon uttalar sig så säkert om vad det är som görs fel på träning och orsakar problemen, så tänker jag mig att personen ifråga faktiskt har sett träningarna, och av den anledningen är säker. Inte att det är en ren gissning.

Det verkar rimligt att det är något i träningen som fallerar, det jag var förvånad över var hur man kan veta exakt vad i träningen som görs fel, om man inte har sett träningarna.

Senast ändrad:

Precis det jag tänkte på också. Att Lussans och Tinnes piaffer ser likadana ut på häst efter häst och till slut lackar de ur. Ser ut som DA är ca 2 tävlingar från att resa sig.

När Hubertus Schmidt var i Globen så red ju Tinne Favourit på clinicen och då fick hon skäll på piafferna och med hans hjälp så gick det till slut. Inte perfekta men 100 ggr bättre än de hon gör på tävling så bevisligen måste det ju vara träningen det är fel på.

Jag såg det där också. Något grundläggande fel gör hon, precis som Lussan. Axel väldigt vad dryg du är! Jag tror inte du har suttit på Tinnes hästar du heller! Tydligen kan hästarna men inte hon! Såg du träningen i Globen?

Nej det är klart, det kan vara vad som helst..

Vad som däremot är helt klart är att tävlingspiafferna ser annorlunda ut idag än förr. Många fler piaffar utan vinkling men i takt och belönas för detta och om man skulle tänka sig att efter piaffen kommer levaden så skulle inte det fungera och då kan man ju fråga sig hur rätt det är? Det får till en TR ändring isåfall tycker jag.

Piaff
Piaff är en mycket samlad, taktfast och eleverad trav på stället. Hästen skall vara
mjuk och eftergiven i ryggen. Genom bakdelens ökade sänkning till följd av ökad
vinkling i bakbenens ledgångar, ges framdelen stor frihet, lätthet och rörlighet varav
även följer större bogfrihet.
Varje diagonalt benpar lyfts och återvänder till marken växelvis med jämn rytm. Det
fjädrande belastningsmomentet förlängs något.
I princip skall tån på det upplyfta frambenet vara i höjd med mitten av det nedsatta
frambenets skenben och tån på det upplyfta bakbenet alldeles ovanför kotleden på
det nedsatta bakbenet. Halsen skall vara rest och välvd som en naturlig följd av den
undersatta bakdelen.
Nacken skall vara högsta punkt och nosen skall vara nära lodplanet. Hästen skall
med ett mjukt och lätt stöd förbli på tygeln.
Hästen skall ständigt bjuda framåt och omedelbart när ryttaren så begär, upphöra
med piaffen och övergå till önskad gångart.

Allvarliga fel är:
• hästen rör sig bakåt i samband med piaffen
• oregelbundna steg med bakbenen (bakhovarna ej i jämnhöjd)
• korsande fram- eller bakben
• svängande fram- eller bakdel
• överbelastning av frambenen (bakbenslyftet högre än frambenslyftet)
• överilad och/eller oregelbunden rörelse utan spänst
• Obetydlig rörelse framåt räknas som mindre fel.

Jag har tex sett Anky få 9 på piaffen med iallafall 3 punkter ur allvarliga fel tabellen..

Ja, jag är nyfiken av mig... Men jag har sett i flera trådar att du skriver att du jobbar som tränare. Är du licensierad av förbundet eller har du kanske egna tävlingsmeriter? Vilken nivå tävlar/har du tävlat på?

Jag tror hon har svarat på det där redan på annat forum? Det borde du nog ha sett ? Diskussiontråden på klassisk, tror jag, ja, Immers forum, du vet :)

Tror också det sitter mycket i huvudet. Cezar var dum i piafferna, Solos Carex var dum i piafferna, Favourit piafferar inte så bra längre och nu DA..... Klart som fan hon måste bli spänd inför det momentet. Typ som jag blir när jag ska göra skänkelvikning åt vänster för det har skitit sig på ALLA mina hästar..... mitt huvud och kropp klarar helt enkelt inte av den rörelsen hahaha

Gillar DA mycket och tycker han passar Tinnes ridning mycket bra. Precis som Toppen passade Lussans. Sen så är ju inte piafferna allt i ett GP program, får hon ännu mer styrsel på resten av rörelserna så är jag säker på att hon kommer komma upp i höga poäng iallafall.
Salinero kunde ju inte göra halt och han vann ju en jävla massa iallafall, nu är det ju koeff på piaffen men ni fattar :D

Knapp.

Om man studerar videon från EM 2009 så gör hon piaffen med rätt taskiga övergångar från passage in i piaff och sedan ut. Kan det hända att Favourits reaktioner idag är en effekt på ett försök till bättre övergångar in i piaffen från andra rörelser? Jag spekulerar bara.

Don A. tycker jag dock utvecklats fint i Florida och det man hitta där visar en betydligt bättre passage och piaff än den som uppvisades i Globen. Hon sa ju själv att hon inte satte tryck i honom inne på banan i finalen med tanke på första dagens händelse. Förståeligt eftersom hon nog vill ha en häst som ändå fungerar...

Mina tankar.

Som du antagligen redan vet efter att redan ha frågat det några gånger, modigt att göra det under fake-nick dessutom, så är jag inte licencerad och har inga färska meriter iom att jag inte tävlar och inte gjort på många år. Det är inget jag hymlar med.
Jag rider inte enligt det svenska systemet. Så jag ser inget vits med att licensera mig inom det. Kanske ändrar jag mig. Men just nu ser jag ingen vits med det.
Men det har jag redan svarat på otaliga gånger, oftast till samma användare.

Jag har sett en del träningar av både henne, hennes tränare och hennes elever. Det finns en genomgående röd tråd..

Sen om man ser en hel del hästar och ryttare så lär man sig förstå varför de svarar som de gör. Man lär sig läsa hur de rids till vardags. Det behöver inte alltid vara 100-procentigt korrekt om man bara ser en liten snutt. Men nu har man ju sett dem en del. Och henne på fler hästar. Och fler hästar svara likadant.

Halvt kl:

Blablabla *intressant diskussion om världscupprestationer* blablabla *ovidkommande gliringar om tidigare nick* blablabla *ovidkommande ifrågasättande av användares personliga kompetens att diskutera elitryttares ridning* blablabla

Två ska bort!
Fundera på vilket spår som känns angeläget att fortsätta på och vilka spår vi bör lämna därhän.

LenaH, moderator

Jag tror de flesta som känner mig anser mig vara jäkligt ödmjuk och dessutom ha självdistans. Men jag är inte för den skull totalimpad av det andra gör. Jag tycker hon gör det jävligt bra på många sätt. Men piafferna är urdåliga. Det tycker jag och står för. Hon är elit och rider VC. Då ska man fan kunna förvänta sig mer än av "en tjej som bara tränar på en urgammal ponny". Tycker jag iaf! Hon har ju för fasen spons av en supersponsor, har hållit på i hundra år etc etc.
Jag skulle förmodligen skumpa av i arbetstrav ens på de hästarna ja. Men så har jag inte suttit och övat på såna lika länge som henne, nej.
Jag klarar inte såna hästar och rider därför inte såna hästar. Simple as that. Det har jag sagt i typ hundra trådar också, oftast till dig. Jag håller mig till det jag klarar. Och det är inte enbart ponnyn, nej. Det är ett gäng andra per dag.
Givetvis fattar jag skillnaden på tävlan/träning. Men för mig ska man iaf kunna leka igenom sakerna på träning innan man tävlar. Kan man inte ens piaffera på träning så..
Jag ser stumhet som satan i de där hästarna. De är osmörjda. De hade kunnat röra sig så in i helsikes mer. De är av naturen extraordinära i rörelserna. Men de är osmörjda för att vara så extraordinära hästar.
Får Sjef hem de där så skulle de röra sig rätt annorlunda sen.
Och även om jag säger det betyder det inte att jag tror jag skulle göra det bättre. Men det finns andra metoder än Tinnes ridstil som skulle funka bättre. Skulle Tinne få den hjälpen skulle hon bli grym. Hon är ju givetvis redan duktig iom att hon rider VC. Men det skulle kunna bli så hiiiimla mkt bättre om hon fick hästarna att inte gå emot så.

Min unghäst tycker jag du kan lämna. Jag har upprepade gånger bett dig göra det. Och förklarat att jag inte kunnat rida först för att jag slet sönder vristen. Och att jag nu också är jävligt sjuk och måste fokusera på att rida de jag får betalt för. Så han har mest lullat i skogen och fått vara häst i storflock på lösdrift.
Var lite glad och trevlig någon gång mot folk! Det dör du inte av!
Jag har aldrig någonsin gått till personangrepp på dig, trots att du gör det mot mig gång på gång. Kan du inte hålla dig på en normal nivå när du diskuterar? Det är inte synd om någon av mina hästar. Lillhästen sitter inte ute på fältet och grinar över att han inte får tävla. Det är en läggning hos människan att vilja hålla på med sånt. De skiter i vilket, både fysiskt och psykiskt.

Halvt kl:

Blablabla *intressant diskussion om världscupprestationer* blablabla *ovidkommande gliringar om tidigare nick* blablabla *ovidkommande ifrågasättande av användares personliga kompetens att diskutera elitryttares ridning* blablabla

Två ska bort!
Fundera på vilket spår som känns angeläget att fortsätta på och vilka spår vi bör lämna därhän.

LenaH, moderator

Ett forum är inte bättre än sina moderatorer. Om det är tillåtet för moderator att moderera med att "skamma" och raljera så gör givetvis nicken de också.

Lead by example...

Jag orkade bara en halv sida av denna tråkiga ton av er så jag loggar ut igen för ett par månader/år. Här är inget nytt under solen.

Loggade du in från ditt årsuppehåll bara för att säga att du skall logga ut i ett år :cool:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 162
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 298
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar