Liten PRE-Hingst????

i love svala

Trådstartare
Hemma har vi en korsning på tinker/PRE , Och tänkte betäcka henne :p men vill inte ha en ännu större häst ,utan lite mindre :)
har kollat runt på massa olika PRE hingstar men alla ligger mellan 160-170 i manken, finns det någon lite midre PRE hingst som ni vet
Tacksam för svar :D

Sv: Liten PRE-Hingst????

Det finns en jättefin hingst i småland som heter Fado IV. Han är bara 155 cm. Jag tror han ska betäcka naturligt i år.
15975972.jpg

15975974.jpg

Har han genomgått ngn form av avelsvärdering?

Hittade ett par då jag kikade på föreningens sida.
pekpinne från moderatorn, som raderat det inlägg som delvis citerats ovan.

Enligt forumreglerna ska länkar användas till fördjupning när information redan givits här.
Hingstarna ska åtminstone namnges och helst ska det även skrivas nån information om dem, t.ex "Brunte, brun, 152 cm, e. Svarten" också! Man ska inte vara tvungen att leta sig till en annan webplats för att få basic svar på sina frågor!

Vilken hingst är din korsning efter? jag menar alltså dubbelkolla att de inte är nära släkt.

Nu ska jag vara lite ärlig men obs att detta bara är min åsikt och smaken är som baken.... Och tur är väl det ibland.:)

Denna hingsten tycker jag ger intryck av att vara 2. Han har vackert huvud och fin man men kan inte säga hur halsen är då manen skymmer. Klen i bakdelen nästan toppigt kors.
I mina ögon så är väl detta inte en av de exteriört bästa avelshingstar jag har sett men han kanske ger bra...:smirk:.

Har han några avkommor? Vem är han efter?

Till TS:
Att bara gå på höjden är fel tycker jag oavsett om man vill ha stort eller litet. Det finns stora hingstar som ger smått och små som ger stora...

En som jag tycker är fin är Guantero, 154cm med bra meriter

guantero_2.jpg

Vilken hingst är din korsning efter? jag menar alltså dubbelkolla att de inte är nära släkt.

hon är efter Gotico1 och är 159cm , hon är lite grövre i modellen eftersom mamman är tinker så därför ville vi hitta en lite mindre PRE med "karaktäristiska" drag!

Senast ändrad:

Guantero tycker jeg mycket om, han er en rastypisk og vacker hingst. Han har jo också vunnit et Championat i Sverige.

hon ser väldigt grov ut . Men vad ska du ha avkomman till? Är det grovheten du vill ha mindre av eller bara mankhöjden ? För hon ser ju inte hög ut ?

Väldigt söt häst :love:
Som andra har sagt här så är Guantenero en mycket bra hingst,
Du kan ju kolla upp med olika hingstägare hur deras avkommor ser ut . Alltså hingstarnas:o

som yeguada_PRE skrev . att små kan ge stort och stora kan ge smått.

Sen åk runt och titta på hingstarna och träffa dom . Och som sagt kolla upp deras avkommor .

Tesora

Okej då svarar jag igen och bättrar mig. Som tidigare skrivits, kolla vad hingstarna har lämnat. Gå heller inte enbart på mankhöjd utan välj utifrån kvalite även då du går på de mindre hingstarna.

http://www.swedishprehorses.se/P.R.E._i_Sverige/chatungotr.html
Chatungo-TR

Född: 1997-05-08
Codigo: 190101002118696
Mankhöjd. 154 cm
Färg: Skimmel
e: Mejicano XVI
u: Yesca VIII
Uppfödare: Mariano Santos Redondo

http://www.swedishprehorses.se/Hingstar/Hingstar_i_avel/jabonerodejc.html
Jabonero DE JC

Codigo:190101002129289
Kön: Hingst
Född: 1998
Mankhöjd:158
Färg: Skimmel
e. Belicoso II
u. Jabonera XIII
Uppfödare: Jacobo Corsini Muñoz De Ribera

Här var två hingstar till under 160mkh.

två jätte snygga hingstar:love::d
nej jag vet att man ej bara ska gå på höjden, och det kommer vi heller inte att göra!
det är bara det att min mamma som äger just lizzy,hästen var med om en svår ridolycka med en storhäst och vill därför inte ha större hästar:( såklart att vi INTE bara kommer att gå på storleken men hon ska ju inte behöva vara rädd ( om ni förstår???) så därför hade man kanske kunnat hitta någon med lagom höjd och ändå jätte fin osv.
men tack för alla svar :banana::D

Han kom till Sverige i höstas. Han är ju självklart avelsgodkänd av CC. Han är ren YM-stam som du kan se om du slår upp honom. Han är obeprövad dock.

Till Yeguada-PRE: här kommer en bild av honom från manfri sidan. Två hästar??
19103933.jpg

Annars gillar jag Bodeguero. Han har lämnat en del trevliga avkommor. Har bra påbrå, hans far Mañoso är MYCKET meriterad och en väldigt bra hingst.

Ja, Bodeguero er jo riktig så bra! Jeg forstår inte hvorfor jeg glemte ham. Han er vel en av få P.R.E. i Sverige som tävlar regelmessig i dressyr, eller tar jeg fel?

Anledningen att jag frågade var hans upprätade och korta kotor. Det borgar inte direkt för hållbarhet + att känslan att sitta ner i trav kan liknas med att åka på rumpan ner för en trapp.

Okunnig fråga: Han har ju väldigt höga trakter, kan det inte vara det som gör att han är väldigt rak i kotorna?

Om man sett att han är rak i kotorna kunde man ju titta lite till och sett att han har onormalt höga och extremt dåligt verkade hovar. Trakten är ju 4 cm och vinklarna är usla. Efter en verkning+skoning i Sverige är blev han normal. Vad det gäller att åka på rumpan nedför en trappa har det ingenting med denna häst att göra. Imponernande att man kan se så mycket av en bild på en häst.....Det finns verklingen väldigt många otroligt hästkunniga människor på detta forum. Man upphör aldrig att förvånas:smirk:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 958
Senast: mamman
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 077
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka