Liten mage.

S

solen

Tycker jag att mitt sto har och hon är beräknad att föla om en månad. Har sett bilder på era dräktiga ston här och min är inte alls så stor. Visst, hon har hängmage, rejäl sådann. Så hon är ju tjockare än normalt. Men inte alls på bredden, bara hängmage som sagt. Normalt? Undrar om hon är med föl?
Hon är kollad senast på 90 dygn och då var allt ok. Har kännt rörelser, senast härom dagen. Men så läste jag om tarmrörelser. Kan det vara sådanna jag kännt? Hur känns sådanna?
Vad tror ni?

Kolla henne en extra gång, är ju ganska viktigt så du vet hur du ska fodra henne. Sparkar kan kännas ganska rejält. Om det bara är en månad kvar så märker du ju snart på juvret om det är dags men jag skulle kolla henne om jag var osäker som sagt. :)

Hon har en foderstat enligt att hon skulle vara dräktig. Det är först nu då jag sett bilder på dräktiga ston här som jag insett hur liten mage mitt sto har.
Dom sparkar jag förhoppningsvis kännt har varit under magen och på sidan, man har sett att magen hoppat liksom. Antingen neråt eller åt sidan. Kan det verkligen vara tarmrörelser?

Min är inte heller så jättestor. 5 1/2 v kvar & ser ut så här: Klick!

Men jag är inte orolig, hon är betydligt slnkare i vanliga fall & har börjat fylla juver.

Jo men OM hon inte är dräktig så är det ju inte jättebra att hon står på en foderstat för dräktig. Det var så jag menade. :)

Känn under magen, framför naveln precis. Där borde du känna fosterrörelser.

Min har ingen tendens till juver alls.
Nu vet jag inte hur din ser ut framifrån/bakifrån, men från sidan är min tjockare. Det är just det jag tycker verkar konstigt,min har hängmage, men inget åt sidorna alls. Man ser knappt magen då man står bakom henne.

Det var så du menade, då förstår jag.
Det är där jag känt att magen rört sig.

Hur kan vet kolla ev dräktighet nu? Inte med ultraljud väll?
Nej, det blir rektalundersökning!

Men beroende av typ (kroppsmodell) på stoet, bred och djup.. och hur fostret ligger, så kan det döljas ganska väl.. hon kan mkt väl vara dräktig, och det är ju dessutom ett antal veckor kvar.. eller kanske ännu fler! :)

Tänkte på det jag med. Kanske kommer hon att gå över tiden. Har förstått att det är ganska så vanligt på dom som är dräktiga för första gången?
Antar att en undersökning blir svårt. Man bör väl inte ut och åka med stoet nu? Och ingen veterinär jag vet om vill göra en undersökning hemma hos utan speciell spilta.

Nej, du bör absolut inte ut och åka i onödan, alternativet är ett blodprov.. men det ger ändå inte 100%-igt svar (ca 98%)!

Det visar sig ju annars framöver, då hon börjar svullna i juvret och bredda magen, om hon är dräktig :)

Min ska ha om 5½ vecka och hon är inte heller så jättestor... Har som din mkt mage neråt, men inte så mkt åt sidorna. Blev stor i månad 7, men sedan dess har det inte hänt något mer tycker jag.
Nu blir jag orolig då du skriver sådär...
Som om jag inte vore nog orolig över allt innan. :p :p

Mina ston (araber) ser ut som din nu, med knappt tre månader kvar till fölning!!! :D

Men, det går inte att jämföra ston som är olika byggda (trots samma ras) och av olika raser genom bilder.. alla ston BÄR sina foster olika, en del kan se 'fölklara' ut i 7:e månaden.. andra kan se 'icke dräktiga' ut i 10:e månaden!

Men kul är det att se bilder på alla 'tjockisar'!! :)

mitt sto har bara 2 dagar kvar :love: och hon är inte heller så stor... började dock fylla juver för några veckor sedan så jag är säker.. oså sparkar dt hej vilt där inne med! Bild på mitt sto här: www.snyggast.se/2425789

Jag tror egentligen inte att du behöver vara orolig.
Min kompis sto fick sitt första föl för ca en månad sedan.
På henne syntes det nästan inte alls att hon var dräktig.
Hon hade inte ens hängmage.
Det som syntes var att virvlarna var lite uttryckta så att säga :D
Hon satte juver ca 2 veckor före fölning och fölade en vecka innan utsatt tid.
Ut kom en stor och kraftig fölunge. Jag undrar jag hur hon fick plats... :crazy:

Lycka till!

// Anna

Jo, jag har förstått att hon inte är sååå stor. Jämfört med stoet stallägaren har i inackorderings-stallet där vi har tre av våra andra hästar (inte gammeln & den dräktiga) så är hon ju pyttenätt! Men det är en riktig gammal avelsmärr som magen trillat ner på en gång för alla, inte riden på 11 år osv.

Fast min häst ÄR stor motför hon brukar vara, hon är väldigt nätt annars: i tävlingskondis

men vad har du gjort med hästen :confused: :D
hon har ju bara ett bakben på den översta bilden. hur fungerar det när man rider :crazy:

min är beräknad att föla i början/mitten av maj hon är väldigt stor på sidorna, ja hela hon är stor om magen. Jag kan ta lite kort senare idag.

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 437
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka