Liten hund till stall och annat

LadyLusifer

Trådstartare
Hej.
Hoppas ni kan hjälpa oss lite i vårt dilemma :)
Vi är ett ungt par som funderar på att skaffa en till hund. Vi har en labrador hane på två år som är en riktig liten rövare, fast mest är han charmig :D

Som andra hund så vill jag, då det blir förmodligen mest min hund eftersom min sambo mer eller mindre har stulit min labbe :p, ha en mindre hund. Den ska vara med på gården bland hästar höns och annat, gå lite kurser i framför allt lydnad och spår samt agility. Labben tränar jag lydnad, spår och lite jakt med. Dock inte väldigt intensivt. Gärna en aktiv pigg och glad hund men ingen träningsnarkoman eftersom det kommer förekomma lugna soffdagar och dagar då vi inte hinner träna.

Jag tycker om att borsta och pyssla men vill inte ha en alltför krävande pälsras.

Vill gärna ha en mysig, charmig, glad liten hund som gärna är med på det mesta man kan hitta på, men inte får spunk av att inte träna eller motionera massor varje dag. Finns det?:)

Funderar på mops eller boston terrier. Tycker om Westien också. Så vad tycker ni?

Ber om hjälp i rasdjungeln :D
 
Senast ändrad:
Sv: Liten hund till stall och annat

Dvärgschnauzer?
Visserligen pälsvård då den behöver ullkammas ca 1 gång i veckan men trimma kan man låta någon annan göra var 3:e månad.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

håller med om dvärgschnauzern. det är roliga hundar.

nu vill jag inte vara tråkig, men jag hoppas att hunden inte köps gemensamt utan att en person kommer stå som ägare. man läser titt som tätt om par som separerat och hamnat i "vårdnadstvister" kring hunden. detta kan lätt undvikas om en person står på hunden. jag förstår att man inte vill tänka att förhållandet kan ta slut, men en hund lever länge och det är omöjligt att förutspå hur det kommer vara då, även om allt känns bra nu.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Och jag föreslår som vanligt - Australisk Terrier !
Du beskrev exakt min hund ! (eller hela rasen!)

Soffpotatis ända tills man hittar på ngt kul - då är hon följsam lydig och med på noterna !
Och GLAD ! Alltid glad !
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Min första tanke var såklart också dvärgschnauzer. Fantastiskt trevlig hundar, allerta och med lite temperament!
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Jack Russel?
Trevliga glada alerta hundar :laugh:
 
Sv: Liten hund till stall och annat

ha en mindre hund. Den ska vara med på gården bland hästar höns och annat, gå lite kurser i framför allt lydnad och spår samt agility.

Gärna en aktiv pigg och glad hund men ingen träningsnarkoman eftersom det kommer förekomma lugna soffdagar och dagar då vi inte hinner träna.

vill inte ha en alltför krävande pälsras.

Vill gärna ha en mysig, charmig, glad liten hund som gärna är med på det mesta man kan hitta på, men inte får spunk av att inte träna eller motionera massor varje dag. Finns det?:)
Västgötaspets.

~30-35 cm. hög, 12-16 kilo, pigg, glad och charmig, noll pälsvård.

:D
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Själv är jag förtjust i Västgöta Spets, tror att nästa hund kanske blir en sån. De passar väl utmärkt som gårdshundar och humor ha de ju:D
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Måste varmt rekommendera västgöta.Suvuräna hundar som är med på allt mvh vintra
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Australisk terrier. :)

RidturBiMaj163-1.jpg


Hon är med lös mig överallt. Har koppel på i stan, men mest för att jag är rädd för att hon ska bli stulen :crazy:



Edit; Ehh, riktigt så långhårig som hon är där ska de inte vara :p
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Och jag föreslår som vanligt - Australisk Terrier !
Du beskrev exakt min hund ! (eller hela rasen!)

Soffpotatis ända tills man hittar på ngt kul - då är hon följsam lydig och med på noterna !
Och GLAD ! Alltid glad !

Får hålla med trots att jag har en helt annan ras :p men de jag träffat, urmysiga hundar.Skulle jag skaffa liten hund så absolut en australisk terrier! ( har iofs australian shepherd men det är ju nåt helt annat...)
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Och GLAD ! Alltid glad !

öhh, eller butter...

"Matte det regnar... du menar att vi ska UT ändå :crazy: "

" Menar du att JAG ska SPRINGA med när du cyklar....?? :crazy: "

Sen å andra sidan blir hon ju väldigt glad när vi väl är framme eller hemma igen, sen skulle hon ju inte banga, för då blir hon ju själv kvar och om det finns något som är värre än att gå ut i regn och ruskväder så är det att behöva vara ensam. :D Men värst är nog hundklubben ändå, gå fot är ju okej, sen går hon och sätter sig utanför klubbstugan. :p

Försökte mig allt på agility med henne.... det gick väl...efter ett tag...*host*

ALLA gillar henne! hon är otroligt lätt, okomplicerad. Dock är inte just HON så jäkla träningsvillig. hon är sällskapshund och med överallt, hon används ibland på klubben osv som träning på hundar som inte kan möta hundar eller är hundilskan osv, för hon bryr sig inte ett skvatt. Aussies SKA vara mer fart i än det är i henne! hon är ett kapitel för sig :D

På MHt blev hon beskriven som, tja hon har likosm sin människa och är ganska nöjd över det :D
 
Senast ändrad:
Sv: Liten hund till stall och annat

..fast hade inte i flrsta taget rekommenderat en JRT till nån som vill kunna ta d lugnt i soffan vissa dagar. Har träffat såna jrt:s men fler som INTE blir så roliga om man liggr i soffan mkt en vecka..
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Nån av dom mindre pudlarna?:)

Men det är ju skapligt med päls vård även om man har dom nerrakade Fast det är lätt att göra själv:D

Annars tycker jag dom stämmer in på allt:love:
 
Sv: Liten hund till stall och annat

Amerikansk cocker spaniel- vi har 3 nerklippta dom trimmar vi ca 1 gång i månaden för att behålla den längd på pälsen vi vill ha och behöver då borsta igenom den kanske 1 gång i veckan.

som flera har sagt Västgötaspets, jack russel, Prason russel, dansk svensk gårds hund, norsk lunnehund

Pudlarna ( även där samma som med amrisarna)
 
Sv: Liten hund till stall och annat

återigen, det handlar om fostran. min JR var underbar, kunde ligga inne på soffan en hel dag för att vara ute på gården den andra dagen. Så det handlar om fostran och att ha en stadig men snäll hand.

Så TS en JR tycker jag skulle passa ypperligt Men dom behöver en fast, konsekvent och snäll hand. Dom tar gärna över lite och vill dominera men fostrar man rätt är det en helt underbar ras som gärna är ute på men lika gärna ligger i soffan. Dom är dessutom väldigt lättlärda och klipsk, dom älskar att lära sig och är nyfiken. JR passar till det mesta, en familjehund och bästa vän med fart i som kan vara en soffpotatis ena stunden för att i andra vara kund på agilitybanan eller annat. Så skulle jag vilja beskriva en JR:)

Lycka till :)
 
Sv: Liten hund till stall och annat

nej det handlar inte enbart om fostran. mycket av drivet är medfött och har den inget driv, eller motor eller vad man nu vill kalla det så blir de inte särskilt jobbiga. en "riktig" JRT ska vara en duracellkanin som kan allt själv och de är väldigt dryga att ha och göra med när de är understimulerade.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

ja de är driviga och har humör och är full i bus och vill ha motion och stimulans. Men det låter ofta som att dom behöver så mycket. Dom behöver inte mer en än annan hund. Alla behöver motion, stimulans och aktivitet för att må bra.

Bor man på gård, tänker ha me hunden i stallet, kanske på ridturer, tänker träna lite agility, lydnad mm som ts skrev så låter det som hon kommer få en väldigt fin hund i en JR.

Jag har träffat jävulska JR men då är dom ju fel uppfostrad, har inte fått tillräckligt med stimulans och trivs inte. Men jag har även träffat underbara JR dom är kanonhundar, hårda men samtidigt ödmjuk. Men då har dom även en bra förare som ser hundens behov.
Så jag håller med dig när en JR är understimulerad är dom galna. men ser man hundens behov, ger den stimulans som inte alls är så mycket som det låter när folk beskriver en JR så är den en underbar hundras.
 
Sv: Liten hund till stall och annat

en jaktterrier ska inte vara "ödmjuk". de ska klara självständigt och självmordsbenäget arbete och absolut inte komma och söka någon trygghet hos matte när det blir för läskigt. de ska också vara fullkomliga jaktidioter och dra på allt som rör sig. eller vilka egenskaper tror du är önskvärda hos en grythund?

jag har träffat lite blandade JRT's. tyvärr har jag också träffat sorten som du beskriver. som är glada och spralliga och helt ointresserade av vilt och som fegar ur direkt när det blir lite läskigt/alltid har koll på sin matte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 409
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 451
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp