Liten hund som inte larmar?

@Voff @Jadzia @russinbulle @tuaphua @iNHALE
What?! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Har träffat säkert 25-30 papillioner i mitt liv, och inte en enda av dem har sagt ett pip, någonsin! O_o

De är ju som sagt lättränade. Så det går lätt att få dem tysta om man är iaf ngt medveten om hur man ska träna.

Men just IOM att de är så intelligenta och känsliga för hur människan är kan de också lätt bli lite ohängda och bjäbbiga om människan omedvetet uppmuntrar sånt.
Det finns en del små bjäbbmonster till pappisar.

Alla har inte lätt till skall eller larma. Men en del kan absolut larma om man inte tränat dem till annat.
Dock har det för mig bara tagit några tillsägelser och få dagar att få dem tysta. Så det är ingen svår hund att få tyst eller forma som man vill.
Men de är inte av naturen tysta från start sas.

Thuapua. Jag märker inteligensen lättlärdheten i min som är hälfte papillon men han larmar mycket en ovana från tiken han växte upp med. Tips? Min andra hund skäller ju med och det triggar o han är ett hopplöst fall...

Thuapua. Jag märker inteligensen lättlärdheten i min som är hälfte papillon men han larmar mycket en ovana från tiken han växte upp med. Tips? Min andra hund skäller ju med och det triggar o han är ett hopplöst fall...

Vet att du inte frågade mig men har två larmare och bor i lägenhet. Är Ibland även någon vecka då och då på södermalm.

Det som fungerat allra bäst på mina är två saker.

1. Slänga godis på golvet så fort hunden uppmärksammar ljud den vill larma på. Även när den börjat larma. Formar beteendet till att hunden tillslut får förväntan på godis och sen fasar jag successivt bort det. Har varit VÄLDIGT effektivt och gav stor effekt på bara någon dag.

2. Att ligga plats. Hunden får gapa bäst den vill men jag upplever det som att om den inte får tillfället att larma vid dörren och man sas tar bort ansvaret så minskar larmandet.

En 3e är att kalla in, ge gotte och sen platsa hunden.

Personligen kör jag ofta kombo 2 och 3 i sthlm och 1an hemma.

Hur gör du nu?

Beror fruktansvärt mycket på individ också. Jag har två pudlar som i princip aldrig skäller. De kan skälla till någon gång när de blir riktigt uppjagade samt när det ringer på dörren men annars är de knäpptysta. Medan min förra pudel skällde mycket mycket. På allt möjligt . På ljud likaväl som för att få uppmärksamhet som i lek.
Annars får du väl undvika raser som är kända för att skälla mycket åtminstone:)

Förutom att den inte ska larma, vad har du mer för önskemål om hunden?
Vad vill du ha den till ("bara" sällskap, träna lite av varje, storsatsning mot SM i någon gren)?
Päls och pälsvård?
En hund som följer minsta vink eller är mer självständig?
Social eller reserverad?
Vek och mjuk eller lite mer "kaxig"?

Förutom att den inte ska larma, vad har du mer för önskemål om hunden?
Vad vill du ha den till ("bara" sällskap, träna lite av varje, storsatsning mot SM i någon gren)?
Päls och pälsvård?
En hund som följer minsta vink eller är mer självständig?
Social eller reserverad?
Vek och mjuk eller lite mer "kaxig"?

Mer sällskap, träna och tävla i rallylydnad, agility och ev lydnad. Men ingen arbetsmaskin. Mjuk helst. Helst någorlunda samarbetsvillig. Reserverad eller social spelar ingen roll. Vill helst inte ha en hund som vill hälsa på allt och alla så reserverad kanske.

Bichon havanaise är en liten ras som mig veterligen inte har speciellt mycket larm i sig. Beskrivs ofta som utmärka lägenhetshundar pga det.
Vi har bichon havanaise nummer två i familjen. Första larmade aldrig men hon var inte uppfostrad av oss. Nuvarande larmar tyvärr men vi jobbar på det. Oroligt trevlig, glada och lättsamma hundar annars. Älskas av alla. Lätt att hitta hundvakt. Dom kräver pälsvård även om man håller dom nerklippta men vi har inte haft problem med ögonen men vi klipper bort hår runt ögon,tassar mm.
Det finns stor följsamhet hos rasen vi behöver sällan använda koppel när vi går ut och vi går mycket och långt,,,,. . Såg att någon föreslog cocker. Har haft fyra cockrar i släkten också (svärföräldrarnas hundar som delvis bott hos oss) alla har larmat som tokiga dom har haft en energi som lätt gått över i skällande mycket svårare att få tyst på än havanaiserna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 806
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 642
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar