Liten hund för tävling i högre klasser i lydnad OCH agility

L

lieverd

Hoppas ni orkar svara på en till vilken-ras-passar-mig-tråd ;)

Har under det senaste året blivit mer och mer intresserad av att riktigt satsa på såväl lydnad som agility men har lite problem att hitta ras. Har hittat många raser som är lämpliga för agility men som faller på att de i allmänhet är lite för svårmotiverade för att klara sig i högre klasser i lydnad.

Det enda kravet förutom att den ska passa till dessa ändamål är att den ska vara någorlunda liten, 10-15 kg max.

Har snöat fast mig på sheltie och mellanpudel, har helt enkelt inte hittat andra som uppfyller mina krav. Hjälp mig, det måste ju finnas flera!

Sv: Liten hund för tävling i högre klasser i lydnad OCH agility

Schipperke helt klart.

Världens bästa minibrukshund, kräver efter det också.

*inte alls partisk:angel:*

Använd sökfunktionen på schipperke så kommer det bla upp en informationsrik tråd jag svarat i.

Papillon:d en underbar hund som är väldigt duktig i både lydnad/ agility dom är dock inte allt förstor ca 30. men finns dom som är lite större då min papillon väger 4.5ungefär. så det är en hund jag verkligen skulle kunna rekomendera för det:)

Lancashire heeler är den ras jag allra helst skulle vilja ha pga deras underbara sätt, men har bara sett några enstaka exemplar som varit tillräckligt snabba och smidiga för att klara sig riktigt bra i agility :(

Schipperke tipsade min syrra mig om också, måste kolla upp mer om den! har aldrig träffat någon i verkliga livet så jag har ingen uppfattning om hur de är till sättet annat än väldigt krävande vad gäller aktivering, men det ser jag inte som något problem. Ska läsa din tråd, tack för tipset!

Papillon skulle absolut passa om man bara hade turen att få "rätt" hund. Har träffat mer "tröga" individer än såna som brinner för att vara sin ägare till lags, men det kan ju också bero på ägarna.

Dvärgpincher eller dvärgschnauzer'

Eller Pappillion/Phalene.

Alla papilloner jag känner plus den jag har själva är väldigt pigga och älskar att lära sig nya saker:) men är även en hund som vill vara duktig och älskar när den gör rätt och får beröm:) det är iaf dom jag känner då känner jag en hel del kompiar som har sen har ju min uppfödare uppfödning på papillon fast mes phalene då som är papillon fast med häng öron:P

Jag brukade prata med en tjej som har flera heelers, hennes äldsta tik kom 5:a (tror jag det var) agility SM!

Jag är själv inne på heeler, men deras Mh:n är inte så mycket att hänga i julgran tyvärr

Senast ändrad:

Jag skulle säga samma som du själv.
Mellan pudel och Sheltie.

Jag tycker papillon låter perfekt! :banana:
En liten hund som brukar hamna på pallen i agility och samtidigt klarar sig väldigt bra i lydnaden!
Brukar dessutom vara väldigt trevliga hundar! :bump:

Phaléne helt klart!! Är den snyggare varianten av papillon med långa fina hängade öron!

Glada, kvicka och väldigt lättlärda små hundar som älskar att jobba!

Phaléne helt klart!! Är den snyggare varianten av papillon med långa fina hängade öron!
Vad säger du för något! :eek:
Papillon är naturligtvis snyggare än Phaléne, även om de också är söta. :p

*kl*

I i alla fall (small)agility ligger borderterriern och pappilonen efter sheltisen i antal i dom högre klasserna, och de brukar också kunna klättra i klasserna lätt i lydnaden.

Lycka till!

Gilly

Haha, jag gillar ju då helt klart de hängande öronen bäst. Tycker att hundarna ser snällare ut. Pappisarna ser liksom lite galna ut:angel:;)

Näe men båda hundarna är mkt trevliga raser, det gäller ju bara att bestämma sig för vilken variant man gillar bäst!:idea:

Kleinspitz? dom verkar otroligt positiva och är snabba med. Negativt är kanske all päls som kan vara jobbigt om man ska tävla/träna mycket på sommaren. Men det har ju sheltien med

Varför inte en Dansk/Svensk Gårdshund ?

rossi.jpg

Finns ju iallafall ett par hundar också i elitklass lydnad.

Tack för förslagen! Papillon/phalene skulle verkligen vara perfekt storlek i alla fall, måste ut i sommar och kolla in hur de uppför sig på lydnadsplanen!

Border terrier skulle jag vara intresserad av om det inte vore för att de är just terrier. Rasen är väl vad jag förstått lite uppdelad så att det inte är säkert att man får en jakttokig liten sak, men eftersom risken finns vill jag helst undvika det. Är dessutom inte intresserad av viltspår som den säkert skulle tycka är väldigt skoj...

DSG är trevliga hundar men jag har väldigt svårt för deras utseende :o

Finns det någon svensk sida där man kan kolla hur många hundar av de olika raserna som tävlar i de olika klasserna i agi och lydnad som det finns i Finland?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 386
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 190
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2