Liten fråga om halter och kvoter....

Sv: Liten fråga om halter och kvoter....

Jovars, du har ju så rätt (igen), hästarnas behov är mer intressanta på något sätt. De har man ju så mkt pengar och känslor investerat i, och ett helt annat tankesätt...

Men det resonemanget spricker ju lite när det gäller någons barn, som jag antar att det är för föräldrar iallafall.... ?

Är hästarna så mkt känsligare än oss eller borde vi också räkna ut exakta kvoter mellan ämnen vi stoppar i oss, och mäta minsta mängd av allt?

Finns flera tankar kring detta. Det rent mänskliga som att många känner en stor osäkerhet inför detta med att ta hand om djur. För många är det ett både stort och skrämmande ansvar. En reaktion blir då ett (överdrivet ?) intresse för alla vissa aspekter kring exempelvis foder och sjukdomar.

Det är svårare för oss att bedöma kvalité hos foder för djur, vi saknar referenser. Om vi själva till exempel själva hade varit gräsätare så hade vi säkert haft lättare än nu att utgående från smaklighet, färg och konsistens kunnat avgöra hur ensilaget eller höet passar för en häst.

Efter att ha sagt detta så kan jag bara konstatera att välunderbyggd kunskap aldrig är fel och en analys ofta är ett enkelt sätt att spara pengar. Vi gör analyser framför allt av snålhet: vi ger våra egna hästar mindre mängd kraftfoder och tillsatser och får också lättare att sälja av vårt ensilage.

nej man måste inte vara millimeter korrekt.

Ca/P har ju tex ett spann mellan 1,2 och 1,7 i kvot. Alltså mår hästen inte sämre av 1,3 än 1,7 men går man över eller under KAN det ha effekt.

Det är en risktagning man själv får ta beroende på vilken häst man har.

Men en risktagning låter ju himla drastiskt, eller?

Vad händer om kvoten hamnar på 1,1 eller 1,8 till exempel?

Det finns ju forskning som visar vad en brist på mineraler gör, men om skadorna uppkommer vid 1,1 eller 0,8 är nog svårt att svara på.

Vad händer om kvoten hamnar på 1,1 eller 1,8 till exempel?

Jag har mer förstått det som riktvärden som man bör rätta sig efter. Du vet ju ändå inte om hästen får i sig efter en kvot på exakt 1,1 eller 1,2. Det är vad jag förstår massor av faktorer som spelar in. Då kan man tycka att det bästa vore att försöka hamna någonstans i mitten.

Begreppet risk i det här sammanhanget ska nog ses på samma sätt som "risk" eller snarare "förhöjd risk" i andra sammanhang:

Det är en ökad risk att dö av hjärtinfarkt om man äter ensidig fet kost. Många människor stoppar i sig både hamburgare och pizza, mår kanske mindre bra men alla dör inte av infarkt för det.

Det är en ökad risk att dö i trafikolyckor om man vistas i trafiken, de flesta överlever dock en bilfärd.

Annars är min favorit i tidningsartiklar: Ökad dödlighet... (vad jag vet är dödligheten 100%!!!), det man menar är risken att dö tidigare än det som beräknats statistiskt.

Senast ändrad:

men det funkar ju egentligen på samma sätt för människor. nu är ju inte kvoten det jätte viktiga utan man beräknar ju vad hästen har för mj behov - för att kolla så den inte magrar av eller går upp i vikt. det finns ju massor av siffror för hur mycket kalorier vi själva behöver beroende på vilket jobb och hur mycket motion vi utövar, om vi är tjejer eller killar osv.
protein tillskott äter väl var och varannan människa som går på gym för att bygga mer muskler
och när det gäller mineraler så äter ju vi också olika tillskott beroende på om vi är unga tjejer, gravida, ammande osv. skillanden är väl att vi kollar med blodprov eller analys om vi får problem och tillsätter då det som fattas
tycker det är ganska likt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 479
Senast: Wonna
·
Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 659
Senast: Digbil
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 962
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka