Liten fråga om halter och kvoter....

wrangler

Trådstartare
Funderar lite på en sak...

Detta med halter och kvoter och foderstatsberäkning är ju jättebra...
Men det handlar helt plötsligt om så lite för mkt eller för lite hit och dit, och balansen emellan vissa ämnen.

Visst, jag förstår nyttan och ekonomin med det hela men när jag nu tex sitter och räknar lite olika foderstater (för att uppdatera mig sedan skoltiden) i olika program (några såna program fanns minsan inte när jag gjorde hästskötarexamen!) så skriker datorn hit och dit, "För mycket det", "För lite det", "kvtoen det och det är fel"! Och det handlar om något kg mer hö eller lite olja som ska till eller bort, som exempel....

:confused:

Hur blev dessa centilitrar och miligram helt plötsligt SÅÅ viktiga???

Plötsligt är det "helt fel" med fel kvot eller lite för mkt energi eller för lite protein etc....

I samma fundering glider jag iväg till oss människor.

Är hästarna så mkt känsligare än oss eller borde vi också räkna ut exakta kvoter mellan ämnen vi stoppar i oss, och mäta minsta mängd av allt?

Missförstå mig rätt, som jag sa, jag inser fördelarna. Men jag undrar fortfarande, när folk knappt kan svara på foderfrågor utan att veta alla analyser på allt innan.....

Sv: Liten fråga om halter och kvoter....

jag tänker lite på autonomi när jag läser i ditt inlägg. Vi människor kan oftast själva bestämma vad vi vill äta osv. Vi kan välja mellan olika pålägg o så i affären som är olika nyttiga osv. Hästen har oftast inte det valet. Det foder hästägaren ger sin häst på vintern är det som hästen "tvingas" äta. Hästen kan inte välja o köpa i affären som vi människor.

Så jag kan tycka att det kunde vara som en rättighet för hästen att få foder som passar hästens behov, vi kan faktiskt inte fråga hästen hur den mår osv, vi kan bara se det på hästen o även försöka hålla hästen vid bra hälsa genom att ge hästen rätt mängd näringsinnehållsmässigt osv. Dessutom är det ju väldigt trevligt att "veta" orsakerna kring varför hästen ser ut som den gör. O oftast ser man väldigt sent när hästen har ohälsa. Jag menar att det ofta gått en tid då hästen exempelvis visar kroppsliga synliga tecken på proteinbrist. Då är det ju skönare o slippa det om det går, genom att ha lite koll på "tabellerna"

Men samtidigt så är det väl en ständig forskning kring foder också, och dagens saningar är antagligen inte framtidens saningar då man går efter någon helt ny forskning. Men man får väl hoppas ändå att utvecklingen går framåt, så hästarna kan hållas vid god hälsa genom god forskning osv..

Luddigt inlägg kanske men det är ett intressant ämne

Jag håller med dig. Det jag tycker blir lite märkligt är att man tvingas göra så många uppskattningar på vägen. Förutom att själva foderanalysen ger ett uppskattat mått på hur mkt fodret innehåller så måste man också bedöma hur mkt hästen väger, hur mkt den rids osv.
Men visst jag håller med om att det är bra att ha ngt att rätta sig efter.
Sedan tänker jag också som fjordinghanna att när vi har tagit ifrån hästen möjligheten att själv bestämma vad den vill äta så måste vi se till så att den får vad den behöver.

Senast ändrad:

Svar till er båda,

Ja visst är det bra att utvecklingen går framåt och att man kan göra allt detta. Det är inte fel, och som ni säger så kan ju hästen inte välja själva.

Det kan ju inte ett barn heller och visst är det viktigt vad ett barn äter, men inte 17 räknas det kvoter på grammet osv?

Bara fisosoferar lite i ämnet, emn återigen så vill jag påpeka att det inte är någon kritik eller negaivitet gentemot själva fenomenet med foderstater och analyser och kvoter.

FA; ja det är ju som du säger en hel del uppskattningar på vägen, och om man har räknat lite fel på vikten och lite fel på behovet/träningsmängden så blir det ju en stor skillnad i slutresultatet ibland! Eller har jag fel?

Jag undrar fortfaradne varför det inte är lika viktigt med kvoter och balanser hos människro.... är det för att köttätare är mindre känsliga än växtätare eller vad?

Jovisst kan det gå till överdrift även med detta med analyser. Det är ingen religion. Jag är dock av den bestämda åsikten att man ska analysera sitt grovfoder men sedan ska man nyttja den kunskapen med förstånd. Felkällor finns i analyserna och variationer i grovfoder förekommer. Medelhästen i programmen finns inte heller, din häst är unik!

Vi använder analysen som ett hjälpmedel inför säsongen för att avgöra om något väsentligt saknas i grovfodret. Analysen kan hjälpa att avgöra vilka hästar som behöver proteintillskott och som hjälpmedel att välja rätt sorts mineraltillskott (om det behövs). De flesta delarna i en foderstat handlar om att nå över en viss nivå (exempelvis proteinintag och vitaminer) medan det för energi och Ca/P handlar om att handla rätt.

Något som inte många tänker på är att man sparar stora pengar på att analysera sitt grovfoder. En analys kostar ungefär lika mycket som en säck kraftfoder. Trots ett inte särskilt imponerande grovfoder så kan vi undvika slentrianfodring med tillskott och kraftfoder. Vi sparar tusentals kronor varje år på detta sätt.

FA; ja det är ju som du säger en hel del uppskattningar på vägen, och om man har räknat lite fel på vikten och lite fel på behovet/träningsmängden så blir det ju en stor skillnad i slutresultatet ibland! Eller har jag fel?

Jag brukar se vad det blir för skillnad om jag matar in lite olika på vikt och träning.

Till Strajder
OBS att jag inte alls är mot analyser och foderstatsberäkningar. Det är klart att det är bra. Samtidigt tycker jag att diskussionen är intressant.

Jag undrar fortfaradne varför det inte är lika viktigt med kvoter och balanser hos människro.... är det för att köttätare är mindre känsliga än växtätare eller vad?

Hur kul hade det varit för oss att äta då?

Men när det gäller små barn tror jag att man räknar betydligt mer.

Äter du både kött OCH grönsaker, så har du en mera varierad kost. Lever du till allra största delen på samma sak (dvs grovfodret) så är det lite smartare att ha koll på att detta har tillfredsställande näringsvärden.

Människomat har ju faktiskt innehållsdeklaration på paketet - och det är vad du skaffar med en analys på höet ;) Det är också känt att mera extrema dieter, t ex veganer, kan behöva fler tillskott för att inte lida brist av exempelvis B12 (tror jag det är?!).

Jag tycker att det är mer relevant att jämföra med ex Gunde Svan när han plockade OS-guld än med gemene soffpotatissvensson. För det är väl ditåt prestationsmässigt (kanske liiite överdrivet) vi vill våra hästar ska prestera.
Och vi som är så gamla minns ju hans minutiöst planerade diet.

Du har rätt, men hur många läser verkligen innehållsdeklarationen så noga då? Men visst, veganer och vegetarianer har säket mer koll på det hela än jag! :smirk:

Hur kul hade det varit för oss att äta då?

Men när det gäller små barn tror jag att man räknar betydligt mer.

Skittråkigt :angel:

Jag kan ju tillägga att jag har inga barn, så jag vet ju egentligen inte hur det funkar. Bara det att jag inte har upplevt det som att folk räknar kvoter i samma utsräckning för sina barn.....

Jag håller faktiskt helt med dig.

jag har gjort analys på vårt egentagna hö, och den ahr hjälpt mig mycket.

Men när jag lägger in värden på det och mitt kraftfoder i foderstatsprogrammen måste jag lägga till/dra bort små mängder hit och dit av tex olja, eller vad det nu kan vara, och ändå verkar det i princip omöjligt att få alla kvoter och balanser att stämma till 100% utan att behöva ge varje häst något litet tillskott på 0,000x gram av det ena och någon annan häst ska ha av det andra..... och det är då jag börjar fundera......

Ja, men du vill ju i allafall ha koll åt din häst. Som får äta det DU serverar. För dig själv har du också fulla ansvaret - MEN med full frihet också ... ;)

Det är ju inte "kvothysterin" och en extrem exakthet som är det viktiga, utan att man får en känsla av att det hästen får är rimligt. Strajder har som vanligt beskrivit detta jättebra. :bow:

Absolut, det håller jag helt med om.

Och det gör jag, jag gör ju analys osv.

Det var bara det att det fick mig att fundera.... efter att ha slitit mitt hår för att få ihop det i programmen, som jag sedan inte följer till punkt och pricka ändå :angel:

Men om vi bortser från det frivilliga/ofrivilliga ätandet, varför är det inte lika viktigt med kvoter och balanser för en människa? För ingen kan övertala mig om att gemene man räknar på sin mat!

Finns det ens några balanser och kvoter tex Ca/P (eller vad som nu är viktigt för en människa) uträknade och tillgängliga för gemene man? Ja, rekomenderat dagligt intag vet jag att det finns, men hut noga är det och hur lätt räknar Svensson ut att "rek dagl intag" blir det h*n får i sig med alla födomedel h*n får i sig under dagen?

Ursäkta min filosofiska sida som ploppat upp idag. lovar att jag ska trycka ner den tillbaka i mitt undermedvetna snarast! :devil:

Men om vi bortser från det frivilliga/ofrivilliga ätandet, varför är det inte lika viktigt med kvoter och balanser för en människa? För ingen kan övertala mig om att gemene man räknar på sin mat!

Intressant diskussion men jag är nog inte riktigt med på vad du är ute efter. Det är väl egentligen lika viktigt med kvoter för oss? Eller kanske inte? Det är kanske snarare en ökad medvetenhet för hur man bör äta som hade varit bättre. Vi kan ju bestämma själva vad vi ska äta. Tycker du att alla människor ser ut att vara i idealvikt? Det är kanske fler hästar som är det jämfört med människor?
Sedan mår ju hästar bäst om de äter samma sak varje dag. Det är nog inte vi lika beroende av. Om vi inte är diabetiker förstås.

Men visst finns det sådant! Vi får redan i grundskolan utbildning i hur kosten ska sammansättas för att vi ska må bra. Jag kommer fortfarande ihåg matpyramiden. Sedan finns "tallriksmodellen" (ca 55% kolhydrater, 30% fett och 15% proteiner) och andra system för att undvika diabetes och hjärt/kärlsjukdomar. Sedan har vi alla andra som "specialfoderstater" såsom GI, viktväktare, muskelbyggare och veganer.

Jag vet nog inte riktigt själv vad jag är ute efter.... :smirk:
Jag bara funderade på det.

Men du har ju rätt, många människor ser inte ut att äta rätt, nej!

Men har forskningen kommit längre på hästars kost och fodermedel då, eller är det bara det att vi alla är hästnördar som vet om alla råd och rön som kommer så fort dom kommer?

Eller är det just det som du tar upp, att hästar är känsligare än oss som är kött/allätare?

Utan att egentligen veta så tror jag inte att man har kommit längre när det gäller forskningen kring hästars kost jämfört med oss människor.
Mest på skoj:
Men jag kan tänka mig lite så här: Vilket vill du veta mest om - vad du ska ge din häst till middag eller vad du själv ska äta för att det ska bli så nyttigt och bra som möjligt? Både när det gäller vad maten innehåller och hur den kommer att tas upp i din kropp och kanske hur länge du kommer att vara sysselsatt med att laga den/ äta den? Jag vill gärna veta vad som är bäst för hästen men definitivt inte för mig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 479
Senast: Wonna
·
Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 659
Senast: Digbil
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 962
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka