Sv: Liten enkät
Jag är så nyfiken på en sammanställning av svaren.
Frågorna kastar ju en hel massa ljus på varför man anses vara en alien när man kommer till ridklubben
- även fast man tycker man är ganska väl förklädd!
Fast här sticker det i ögonen ifall man råkar leda hästen från högersidan. Eller om man inte har nosgrimma på tränset. Jätteknäppt och jobbigt när man försöker göra allt (man kommer på) för att passa in!
När vi besökt ridklubben (jag har bara åkt dit för att
rida ut senaste åren
) så säger folk åt mej att det ser så naturligt ut när vi rider - jag vet inte riktigt vad de menar - är det bara att vi ser sådär ovårdat flummiga ut eller vaddå? Utan saxklippta kanter på manen eller?
Förhörsfrågelista Rev 1:A
Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?
Inte ridhandböcker, men andra hästrelaterade böcker - jovisst. Fast jag skyllar allt på utbildningen! (den legitimerar ju att man begraver sej i böcker!)
Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?
Nä, det kommer alltid någon liten kritisk kommentar
Fy vad hemskt!
Rider du vilse/alt "skenar" hästen i ett ridhus större än 20x40?
Så träffsäkert.
Vi har till och med reviderat ridbanan för varje år....
Den började som 75x25 m för att det skulle gå att hoppträna ett stooooort halvblod och dressyrträna 60m-program (herregud vad länge sedan det var - tävlade sist år 2000 tror jag). Men när hbl såldes (till förmån för små håriga förstås), så växte halva banan igen och iår gjorde vi slag i saken och kortade ner den till typ 50x20. Men efter senaste träningen så stegade jag upp 16x32 och ställde ut (förfallet) hindermaterial för att märka ut hörn - 50x20 är alldeles för stort ju!
Jag känner ingen av mina dressyrnissar till bekanta som skulle få för sej att göra något sånt - alltså göra ridbanan mindre.......
Har du en häst som är:
a) prickig, eller
b) har mkt man och hovskägg eller
c) vita siffror på halsen eller
d) fler gångarter än vad den kan hålla reda på eller
e) ponny eller liten häst, absolut inte högre än 160
f) flera av ovanstående alternativ
Har inte bara en utan fyra som alla passar in på b, c och e.
Är du med i en SvRF-ansluten ridklubb?
Nej, men planerar eventuellt - se nedan...
Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?
Träffsäkert det med.
Nej, det hade jag nog inte. Fast jag vill kunna använda sandlådan för att
Löshoppa mina små håriga hästar - är det barockt nog?
Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?
Nej, de få pengar som jag lagt ner har jag lagt ner på att träna själv. Fast det är liiiite...
Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".
Jo typ
Hemskt!
Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?
Jo typ
(Hemskt igen!)
Säger du hellre Bascule än "höja ryggen"?
Bascule har jag aldrig hört
Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?
Nej, inte hela Nicaragua - i jämförelse med er bett-veteraner så är det en spottstyver tror jag....
Ser du rött om någon mindre vetande än du nämner ordet graman?
Nej, ser absolut inte rött - folk gör ju sina egna val, det kan inte jag påverka ändå annat än att försöka ge förslag på andra sätt att lösa problemen (men eftersom jag är en flummig skogsryttare så lyssnar folk ändå inte...
)
Lägger du mer tid på att diskutera ridning på internetforum än på att rida?
Ja, just nu i alla fall.
Känns som om jag inte ridit något alls i år...
Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?
Nej.
Är du eller har du varit imponerad av tjurfäktningsridning?
Jo, lite.
Har du ridit unghäst på stångbett?
Det beror på vad som är unghäst - men relativt oskolade hästar, jepp.
Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?
Träffsäkert igen....
Att sätta i instruktionen till förhörsledaren:
Håll utkik efter följande fras: "Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan."
Fast jag använder aldrig just "russinen ur kakan" - men den första delen av meningen känns väldigt bekant
Samt inspektion av bokhyllor och buskar runt stallet (avbrutna grenar från träd tex) kan ge intressant information