Liten enkät

Sv: Liten enkät

Japp jag har ett ex av nordens barockhäst, den har således hovskägg OCH vita siffror på halsen, dessutom fler gångarter och ben än vad som är möjligt att hålla reda på (släkt med sleipner tror jag).

Järnbett har jag inte så många, men rostfritt... Tungt är eländet också och efter besök hos tandis TL så har jag fått lov att köpa nya, nackdelen är att det blir så fasligt mycket träns också, som ska underhållas och få plats med! Förr var det enklare, då hade man ett träns och en sadel, nu har jag 4 träns på gång samtidigt och tre (!) sadlar i olika färger, och för att bringa ordning i gångarterna så MÅSTE jag matcha utrustningen...

Är inte medlem i klubb, rider i sandlåda med tak hos turridningsstallet med NH på ridskoleschemat, där kan man spela basket till häst om man har lust ;).

Så mycket pengar som jag lägger på träning nu har jag faktiskt aldrig gjort tidigare. Det har lett till ett spartanskare boende för kusen, men inte desto sämre, tvärtom!

Jag kan nog lägga till frågan om barfotagång, det verkar följa med konceptet, åtminstone inom vissa kretsar... Mina stallkamrater ser undrande på min oskodda och otäckade häst och ser lidande ut.

Vad härliga ni är! :rofl:

Håll utkik efter följande fras: Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan

Russinplockare är barockryttare som är inne i en självförnekelsefas. Dem måste man få till insikt om sitt beroende av dammig litteratur, långsamridning och bettmani så att de kan bli fria från sitt missbruk och kanske så småningom bli såpass rehabiliterade att de kan fås att gå med i en SvRF-ansluten ridklubb.

Jag är ju inte alls barock ryttare, men det där pasade faktiskt in riktigt riktigt bra. :D

Jag har i år tagit tre ridlektioner (+ en tömkörning) och inför de lektionerna (helgkurs) läste jag om Bo Tibblins bok Ta tyglarna och dressyrkapitlet i Hästen som hobby och delar av Centrerad ridning.
Annars läser och köper jag mest böcker som inte är inriktade på ridning utan hästpsykologi, utfodring, hovvård, alternativa behandlingsmedoder, raser, avel osv

Bett har jag bara tre-fyra stycken.

Jag diskuterar sällan ridning på internetforum utan hellre andra hästämnen. Det händer att jag läser riddiskussioner men jag försöker undvika dem för de tar så mycket tid och tankekraft och det känns inte som att jag behöver mer att tänka på när jag rider.

Jodphursbyxor har jag. Ridstövlar har jag inte använt sedan förra årtusendet.

I år har jag inte lagt ner 2200 kr, som ridkursen kostade, på att se andra rida men där ingick förstås mer än själva ridningen.
Jag har inte varit på någon tävling med inträde i år, brukar vara på Göteborg Horse Show, islandshästSM och Grevagårdens hösthopptävling.
Jag har i år varit betalande på clinics i fälttävlan och NH/westernridning och har varit och tittat på flera ridlektioner med olika inriktning bl a AR och hoppning.

Jag är inte med i någon SvRF-avsluten klubb men funderar på att gå med i en nästa år för att få delta i deras träningar och märkestagningar.

Min häst har mycket man och hovskägg jämfört med en normal ridsporthäst. Den har fler än tre gångarter.

Såhär ser det för det mesta ut när jag rider min häst. Avsaknaden av nosgrimma är väl lite barock? Eller åtminstone icke-SvRF. :smirk:
AskjaElin22juli2003.jpg

Detta är väl det närmaste barock vi kommer. Det ska föreställa öppna.
Askjappna25juni.jpg

Senast ändrad:

Jag hittade en bild där jag rider hästen böjd i paddock, instruktören har gått kurser i barockridning, mer barock än så blir jag inte.
Askja23aug3.jpg

Jag tror jag ökar volten på bilden och hästen ville hellre öka tempot än gå sidvärts utåt.

Senast ändrad:

Jag vet faktiskt inte om man både kan vara barockryttare och erkänna att man läst Bo Tibblin utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag! :cool:

Hehe!

Knapplån.

Denna idé är ju fantastisk!

JAg har också en liten idé, nämligen den "normala ridskole- utbildningstrappan"

Den ser ut såhär:

Skritt
Trav
Galopp
Hoppa bom
Hoppa en halv meter
Øka med tio centimeter i taget tills färdigutbildad vid 160cm:bump:

Eller hos Barockfolket:

Skritt rakt fram
Skritt i krulligt mönster
Trava sakte
Trava endå saktare
Trava i krulligt mönster
Skritta åt sidan
Galoppera två meter i taget
Galoppera sakta
Galoppera i fyratakt
Trava utan att komma nånstans...
Hoppa ikring utan bommar

Färdig!

Pelle

svea skrev:
Nog med allvar!

Barockryttare, det är ena sluga små filurer, det vet vi ju alla. Vissa ståtar öppet med spöet i vädret och tygeln i en näve. Andra kamouflerar sig väl och infiltrerar sig skickligt bland de otäcka modernisterna.

Jag har fått i uppdrag av föreningen RRSVSNKIR(r) (Radikala ryttare som vill störta nyklassicmen inom ridkonsten (revolutionärerna)) hur man genom hårda förhör kan komma fram till om en till synes helt oskyldig ryttare med ljusblå benlindor är en barockryttare eller inte. Själv kan jag bara komma på EN bra fråga:

Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?

Snälla, hjälp RRSVSNKIR(r) med fler bra förhörsfrågor, de är så ledsna och längtar tillbaka till den gamla goda tiden då man alltid kunde se att en barockhäst var en barockhäst på att den var i överhull och gick i slow motion!

Ok, dags för en liten sammanställning tror jag! Följade förhörsfrågor har plockats fram:

Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?

Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?

Rider du vilse/alt "skenar" hästen i ett ridhus större än 20x40?

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
b) har mkt man och hovskägg eller
c) vita siffror på halsen eller
d) fler gångarter än vad den kan hålla reda på eller
e) flera av ovanstående alternativ

Är du med i en SvRF-ansluten ridklubb?

Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?

Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?

Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".

Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?

Säger du hellre Bascule än "höja ryggen"?

Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?

Ser du rött om någon mindre vetande än du nämner ordet graman?

Lägger du mer tid på att diskutera ridning på internetforum än på att rida?

Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?

Är du eller har du varit imponerad av tjurfäktningsridning?

Har du ridit unghäst på stångbett?

Att sätta i instruktionen till förhörsledaren:

Håll utkik efter följande fras: "Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan."

Samt inspektion av bokhyllor och buskar runt stallet (avbrutna grenar från träd tex) kan ge intressant information

Jag skulle ju på kurs för en dressyrtränare/domare så jag tyckte BT var lämplig litteratur.

svea skrev:

Håll utkik efter följande fras: Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan

Russinplockare är barockryttare som är inne i en självförnekelsefas. Dem måste man få till insikt om sitt beroende av dammig litteratur, långsamridning och bettmani så att de kan bli fria från sitt missbruk och kanske så småningom bli såpass rehabiliterade att de kan fås att gå med i en SvRF-ansluten ridklubb.

Där har vi genast två nya frågor:

Är du med i en SvRF-ansluten ridklubb

Med följdfrågan:

Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?

Mer att hålla utkik efter:

* "God ridning är ändå alltid god ridning"

* Personen nämner ett par WC-ryttare som förebilder. OBS! Detta är bara rökridåer för att framstå som öppen och tolerant. I själva verket föraktar hon allt i hög hatt och frack.

* Nämn att personen kanske skulle ta och skriva in sig vid närmsta ridskola. Iakttag reaktionen. Fladdrar näsborrarna, börjar personen hyperventilera om du nämner RIK III och Strömsholm, då har du en äkta barockare framför dig!

(OT: Svea, har du fått PM från mig?)

Borde man inte kunna lägga in "under ponnymått" på fråga 4 som ett alternativ?

Underbar tråd i alla fall *asg*

Skrattar åt detta om SvRF-ansluten klubb och sandlåda......
Fast jag går med för att få tillgång till sandlådan för att Löshoppa mina håriga frysmärkta hästar. Funkar det ändå? :p

(jag vågar förstås inte hoppa uppsuttet *flinar*)

Alla är mycket bra frågor fast det är ju det långa förhöret.

Skulle man inte spara tid genom att bara frågor:
1. Använder du ledande tygeltag? j/n
2. Använder du snokrem? j/n

Så! Klart!

Förlåt en seriös fråga mitt i alltihop... (*skäms*) Använder inte barockare ledande tygeltag?

Jag har ett tillägg:

Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?

(Yossarian, ja jag har fått PM men inte svarat än)

em76 skrev:
Jag skulle ju på kurs för en dressyrtränare/domare så jag tyckte BT var lämplig litteratur.

På kurs för en dressyrtränare/domare. Lilla gumman, du kan ju bara försöka nästla dig in bland barockryttarna efter det erkännandet! :eek:

svea skrev:
Jag har ett tillägg:

Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?

(Yossarian, ja jag har fått PM men inte svarat än)

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
HUUUR kunde vi hålla på att glömma den? :eek:
Jag infogar i listan!

Förhörsfrågelista Rev 1:A

Ok, dags för en liten sammanställning tror jag! Följade förhörsfrågor har plockats fram:

Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?

Rider du vilse/alt "skenar" hästen i ett ridhus större än 20x40?

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
b) har mkt man och hovskägg eller
c) vita siffror på halsen eller
d) fler gångarter än vad den kan hålla reda på eller
e) ponny eller liten häst, absolut inte högre än 160
f) flera av ovanstående alternativ

Är du med i en SvRF-ansluten ridklubb?

Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?

Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".

Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?

Säger du hellre Bascule än "höja ryggen"?

Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?

Ser du rött om någon mindre vetande än du nämner ordet graman?

Lägger du mer tid på att diskutera ridning på internetforum än på att rida?

Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?

Är du eller har du varit imponerad av tjurfäktningsridning?

Har du ridit unghäst på stångbett?

Håll utkik efter följande fras: "Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan."

Samt inspektion av bokhyllor och buskar runt stallet (avbrutna grenar från träd tex) kan ge intressant information[/QUOTE]

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka