Liten enkät

Sv: Liten enkät

evis skrev:
Kan inte låta bli även fast det inte är helt sådär superhundra - mer för gamla barockforumare? :p

Tänker du inte på munsår när du ser reklam för Anti på teve?
:devil: :D :rofl:
Jag tänker inte på munsår då....

via skrev:
Jag tänker inte på munsår då....
vad tänker Du på? :D
Är man barockryttare om man tänker samma som mej?
(fast jag tror man kan vara NH-frälst också, inte säker men tror det)
:p

Trollspeilet skrev:
Eller hos Barockfolket:

Skritt rakt fram
Skritt i krulligt mönster
Trava sakte
Trava endå saktare
Trava i krulligt mönster
Skritta åt sidan
Galoppera två meter i taget
Galoppera sakta
Galoppera i fyratakt
Trava utan att komma nånstans...
Hoppa ikring utan bommar

Hahaha :rofl: :bow:

Vilken UNDERBAR tråd! :D

evis skrev:
vad tänker Du på? :D
Är man barockryttare om man tänker samma som mej?
(fast jag tror man kan vara NH-frälst också, inte säker men tror det)
:p
Jag tänker samma som dig...:D
Jag tror inte att det bevisar att man är barockryttare, utan att man brukar hänga på barockforumet.. Jag tror att man får väga in resultatet av de övriga frågorna innan man avgör om personen ifråga verkligen är en barockare.

Angua skrev:
Ok, dags för en liten sammanställning tror jag! Följade förhörsfrågor har plockats fram:

Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?
Jag tror att det har blivit ungefär lika många av varje.
Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?
Absolut inte.

Rider du vilse/alt "skenar" hästen i ett ridhus större än 20x40?
Faktiskt inte.

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
b) har mkt man och hovskägg eller
c) vita siffror på halsen eller
d) fler gångarter än vad den kan hålla reda på eller
e) flera av ovanstående alternativ

e) Nämligen a, c samt tillägget att de är under 160cm.

Är du med i en SvRF-ansluten ridklubb?
Nej. (Men har ett förflutet som chef för dylik anläggning. Diskvalificerande?)

Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?
Har egen låda.
Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?
Alla pengarna har gått till min egen träning. Har ju å andra sidan passat på att titta på andra då.
Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".
97% tror jag det är.
Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?
Disskuterat ja. Fast jag har faktiskt utbildat häst längre än till skänkelvikning.
Säger du hellre Bascule än "höja ryggen"?
Är inte bascule när hästen slår upp med bakdelen över ett hinder?
Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?
Har förvisso en ansenlig mängd bett. Vill dock säga till mitt försvar att nästan alla är varianter på tränsbett. Några gamla kandarstänger finns, men de har aldig använts utan bridong. Å andra sidan rider jag numera för det mesta på Baucher bett....

Ser du rött om någon mindre vetande än du nämner ordet graman?
O ja.
Lägger du mer tid på att diskutera ridning på internetforum än på att rida?
Rider LITE mer.
Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?
Nej.
Är du eller har du varit imponerad av tjurfäktningsridning?
Ridningen-ja.
Har du ridit unghäst på stångbett?
Absolut inte.

Att sätta i instruktionen till förhörsledaren:

Håll utkik efter följande fras: "Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan."
Säger jag inte.
Samt inspektion av bokhyllor och buskar runt stallet (avbrutna grenar från träd tex) kan ge intressant information
Har fullt fungerande spön, som förvaras i tortyr hörnan i ridhuset. Bokhylle inspektionen kan dock sätta dit mig.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Jag är också imponerad.

Men av Olav /Anglolusos (ps. han är "äkta" :rofl: ) avatar som han gjort till mig är jag impad nyligen.

För att inte tala om tyskarnas speglar som flyttar efter hästarna...
Skulle jag vilja ha i mitt ridhus :crazy:

Va, är han äkta!!!! Åh, jäklar :D

Hörni, vi får inte glömma att man även kan kolla hatthyllan hos misstänkta personer. Och även kolla garderoberna, där kan det finnas sablar.

svea skrev:
Hörni, vi får inte glömma att man även kan kolla hatthyllan hos misstänkta personer. Och även kolla garderoberna, där kan det finnas sablar.

Möjligtvis även leta efter ett altare för husguden :D :rofl:

Och titta här, en HALSFÖRLÄNGARE! :eek: Nu är det omöjligt att ta mig för barockryttare. :)

JUPITERskrittliten.jpg

Lånar knapp:
Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?
Ungefär lika många av varje.

Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?
Ja

Nej, har inget ridhus. Dessutom måste jag rida 3 km för att komma till min tränare, där vi rider på en utomhusbana, DET tycker hästen är konstugt, han känner sig instängd.

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
nej
ja
ibland försöker han tölta....

Nej.

Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?
Ja.

Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?
Nej

Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".
typ 85%.

Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?

JA, men inte 4 timmar.

Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?
Har ett rakt, ett tredelat, ett tvådelat och ett rakt pelham, rostfria alt mässing, så nej.

O ja.

Rider LITE mer.

Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?
Nej.

Ridningen-ja.

Nej.

OK, jag bara måste få veta. Är jag helt förlorad för SvRF? Blev lite orolig när jag förstått att mitt sätt att klä mig talar tydligt om mina vägval... Alltså jag har ridkjol för att hålla mig varm om vintern. Jodphurs ÄR mer praktiskt, och förresten mycket varmare är ridstövlar. Och mina inköp av Ecuyersadel och bara några spanska kandar är väl ändå inte så farligt. Och ett helt fång salixkvistar kostar bara 99 kronor på IKEA.

1: Jag har varit på Stengården i Danmark och ridit 3 ggr, har varit på varje offentlig aftonträning i år och har tränat för frk Järnåker regelbundet. Redan här börjar det brännas, va...

2: Bo who?

3: Vi delar bara av ridhuset...

4: På b) svarar jag JA

5: Ähmmm, förlåt

6: Helsingborgs Fältrittklubb har ett uppvärmt, avdelat ridhus. Jag behöver inte ens använda mind ridkjol i ull...

7: Det är inte så dyrt att besöka offentlig aftonträning.

8: Finns dom på riktigt?

9: Något i den stilen

10: Inte

11: Har en hel murarhink full med gamla kasserade. Någon som är intresserad...?

12: Jag som trodde att här fanns censur för fult språk!

13: Detta är helt ärligt mitt första inlägg.

14: Vaddå osunt intresse, jag känner mig i hur fin form som helst!

15: Jag tycker dom rider för fort. Jag vill att det skall gå låååångsamt

16: BAra lite
Hur lyder min prognos?

*med fullkomligt lugn, lätt leende*
Nej, det har jag inte.

*med gravallvarlig min*
Det är inga som helst problem! Har läst i dem alla tre och det är jättebra böcker, man kan dock tyck... Som jag just sa, jättebra böcker!
*nickar frenetiskt*

*ler brett och skrattar*
Inte mycket inte! Jag håller mig i ena hörnet bara, kortsidan funkar utmärkt som långsida...
*pustar ut lite*

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
e) ponny eller liten häst, absolut inte högre än 160
f) flera av ovanstående alternativ

*med lätt panik i blicken*
Det beror ju lite på hur man ser på saken, och för den delen, vad är det för fel med att ha en fläckig korsningshäst med lite längre man på? Va? Jag bara frågar!
*kränkt*

*ansträngd behärskning och lätt mumlandes*
Njaeo, det kanske man inte kan säga men det är inte det att jag inte vill, bara det att....
*försöker improvisera fram en lämplig bortförklaring*

Oh ja! Absolut! Verkligen! Jätteviktigt sånt där! *nickar hysteriskt*
Vad var frågan?

*lättad*
Nej, det tror jag inte, borde jag inte ha... *räknar efter*
Som sagt, nej, inte i år i alla fall...

*förvånad*
Ja, och? Eller nej! Jag menar... Alltså, så här är det... Ni förstår... Bara för att man tävlar på elitnivå...

Äsch.. Skit också...

*ser plågad ut*

*smiling smuggly*
Definiera "korrekt skänkelvikning"!

*något drygt*
Ursäkta? Bask-vadå?

Nicaragua? Vad har dom med mina bett att göra?! Sååå många har jag inte... Inte fler än någon annan ryttare i stallet i alla fall - och det ska jag tala om att DET är vanliga, hederliga, svenska ryttare det! Inga sånär barocknördar inte!
*fnyser*

Rött? Nej, de flesta gramaner jag sett har varit bruna eller svarta...
*ler nöjt med svaret*

Inte nu längre - jag är frisk nu...
*hostar till*
Oj då... verkar vara en eftersläng... Får prata med läkaren igen tror jag...

*tyst*
....
*tyst*
....
*harklar mig*
Eh...
*hm*
Hum...
*host*
Vad för något sa du?
*gör ett tappert försök att le*
Aha, sånt där tornerspel menar du? Jasså inte det? Ridderskap? Aldrig hört taaaalas om!
*kämpar tappert för att behålla pokerfejset*

Verkligen inte! Jag menar det är ju oerhört blodigt och grymt mot djuren och barbariskt och taskigt och djurplågeri o.s.v. Däremot såg jag en filmsnutt en gång på en ryttare som red inne på en tjurfäktningsarena och det var imponerande men jag är HELT ÖVERTYGAD om att den tjuren man såg på den filmen var uppstoppad och INTE ALLS skadades...

Eller nej förresten! Tjurfäktningsridning, vem skulle bli imponerad av det? Det är ju barockt att tro något sådant!

*fnyser med eftertryck och hoppas finten funkade*

Men alltså, det är ju handen som avgör hur skarpt... *skit* Många hästar föredrar ju stångb... *tusan*
*paus*
Ursäkta, jag uppfattade inte frågan...

Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?

*hånfullt skrattande*
Nej verkligen inte! Däremot brukar det gå åt en kvart för att gå igenom vad vi har gjort innan vi började med dressyr (vanlig, hederlig dressyr, mind you!).

Tar ett djupt andetag och hoppas att förhörsledaren inte är alltför skarpsinnig idag...

svea skrev:

Garderoben? Vad gör de i garderoben? Mina svärd (och sabeln) dräller omkring i större delen av huset...

Nej! Titta i min bokhylla bara, den är tom.. Och full med påsar och kartonger.. Och står i föräldrarnas källare!

Ja, absolut! (att jag inte läser mde har väl inte med saken att göra väl?? :confused: )

Näps! Får klaustrofobi i allt mindre än 20x60 speciellet på *litensvart RÄSERhäst*

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
e) ponny eller liten häst, absolut inte högre än 160
f) flera av ovanstående alternativ

Hm, b och c stämmer på den lille hårige.. Den andre är avdankad galopp/hopp/fältävlanshäst som jobbat extra på rodeo, helt i stil med varmbloden på dressyrbanorna, jag lovar!

Japp! Innehar tom en tävlingslicens jag tom utnyttjat i år! En hel gång!

se ovan

nää, mycket roligare att rida själv. Ser andra träna rätt ofta iofs, men då FÅR jag ju pengar :D

Ohhhh, nej, såg tom GPn på globen och sa FLERA positiva saker!
vaddå resten av kommentarerna då? Vad har de med saken att göra?

Nej, har man inte utbildat en häst till Gp nivå ska man inte kritisera, eller hur var det EL sa?

bas va?

nej, vaddå? Jag har varit HOPPRYTTARE därav järnklumpen i min låda!

Nej.. JAg snöper bara ihop munnen och talar ALDRIG med dem igen...

nej, men lika mycket tid på att trötta ut folk med hur underbara hästar jag har som att pussa på dem irl! Ffa som fullblodet smäller av om jag pussar på honom.. äckligt...

*hostar lätt*
nej..

inte längre!!
ja men jag trodde ju att de skulle leva upp till sin höga standard, juh!

*lätt desperat*
Jag har gått ur nu!

världsapromis!

Har tom vita lindor och dito schabrak!

Inte efter att ha tillbringar 6 mån i portugal nej...............

Unghäst? Definiera unghäst!

Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?

Nej... Med den äldre hästen tar det halva lektionen, så vi tar upp det om det blir aktuellt:angel:

Samt inspektion av bokhyllor och buskar runt stallet (avbrutna grenar från träd tex) kan ge intressant information

Har kyrka pisk... Och bara höga hattar på hatthyllan och inga sablar.
Damsadeln säger vi inget om:angel:

Det här gillade jag. :) :bump:

Eh. Ja.

Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?

HAHA. Nä. :D

Nej, det gör han faktiskt inte.
Men jag brukar inte hålla till i ridhus. :angel:

Har du en häst som är:
a) prickig, eller

Bara B, fast jag vet inte ens om den räknas.
Hm....räknas en skäck som prickig?

Nääe.

Sandlåda?
Nej.

Hum. Nej.

Jo, man måste sätta munkavle på mig ibland. Fast det är nog värre att det smittar. Flera av mina vänner är värre än mig. :devil: Eller ja...har blivit.

Inte 4 timmar men väl 4 timmar totalt sträckt över en månad eller två.

Hm, med tanke på att jag inte vet vad Bascule är så får jag väl svara nej.

Möjligtvis räcker det till en samling skedar... kanske.

Nä.

Ja. :o

Nej på allt.

Nej.

Har jag ridit unghäst alls? Nej.

Håll utkik efter följande fras: "Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan."

:angel: :angel: :angel:

svea skrev:
Jag har ett tillägg:

:o Det där var riktigt träffande, lägg till diverse svåra trauman också (hos både mig och hästen) så är det mig upp i dagen... Men jag gör det inte bara med nya tränare, utan med alla som gör misstaget att börja prata med mig om min häst.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :bow:

Angua skrev:
Ok, dags för en liten sammanställning tror jag! Följade förhörsfrågor har plockats fram:

Oooops

Ajdå :angel:

Nej jag trivs bäst i jättestora sandlådan 40 x 80
Har du en häst som är:
a) prickig, eller

En av hästarna har mkt hovskägg

Yes

Nope

Nej ( som tur var, kostade mina tre lektioner en slant :angel: )

Jag dissar allt glatt, :D men kan om jag måste även se förtjänsterna till och med hos Klanky van Grundsmörjs

Uhum skyldig och kanske tom ansvarig för en del av diskussionerna, :crazy:

Men har utbildat hästar över skänkelvikningsstadiet:cool:

Bascule trodde jag man bara sa om hopphästar

Nej. Vanliga snälla bett, och grimma...

Nej blir bara sorgsen när den används.

Av nödtvång:eek: Klart ingen tvinar mig att vara här, men något tvingar mig att inte rida mera:devil:

Absolut osunt intresse för AR

Nej - jag blir beklämd då hästen i tjurfäktningsridning reduceras till redskap iställlet för tango kavaljer..

Bara tanken på vad de gör med tjuren får mig dock att bli :devil:

Nej - I grimma

Jag tror inte att det går så bra att plockla russinen ur kakan
Jag tror att man måste ha ett konsekvent system för att det skall bli bra i slutändan
Däremot så kan man få tips från alla stilar om hur man löser vissa detlajer - så länge de passar in i det större pusslet så är jag öppen.

Jag har inga konstigheter.

Vanligt tränsbett
vanlig sadel
Sammetsschabrak i bland:o
Dock inga ridkläder i sammet eller andra udda farbrikat

.....jo jävlar har en indianpärlbroderad moccajacka med hästsvansar som fransar på i garderoben.

:o Kanske är en liten indian wannabe:o

MITAKU OYASIN på er:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka