Sv: Liten enkät
*knapplån*
Får skynda att svara innan året gått ut...
Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?
Har inte tagit så MÅNGA lektioner, men de som jag har tagit har varit guld värda... Både för att jag lärt mycket och för att de varit dyra.
Blod, svett och tårar....Böcker, och filmer.... massor!
Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?
Har inte så mycket att säga om orden i böckerna. Problemen dyker upp när man ser dem rida i verkligheten. Och sen när man själv ställs inför problemen och vill hitta en bättre lösning.
Rider du vilse/alt "skenar" hästen i ett ridhus större än 20x40?
Nej - vi älskar att rida i hela ridhuset!
Har du en häst som är:
a) prickig, eller
b) har mkt man och hovskägg eller
c) vita siffror på halsen eller
d) fler gångarter än vad den kan hålla reda på eller
e) ponny eller liten häst, absolut inte högre än 160
f) flera av ovanstående alternativ?
Njae... min häst utmärker sig nog mest för sin spännande kombination av raser - ingen som får 8 rätt!
Är du med i en SvRF-ansluten ridklubb?
Japp! Innehar tom en tävlingslicens! Men livet har kommit ivägen för att använda den. Tack o lov endast en lokallicens.....dyrt nog att ha kuse ändå!
Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?
Man blir ju försäkrad också!
Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?
Har kanske ungefär lika mycket in som ut....ÄR mycket roligt att rida själv - men vansinnigt kul när en elev lyckas komma lite längre....Går på träningar och kurser så ofta jag kan hinner har råd för att samla inspiration till mig och till dem jag hjälper.
Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".
Jag känner en stor sorg över att tävlingsdressyren är på den väg den är. Fina hästar och duktiga ryttare... värför kan det inte bli fler underbara ögonblick? Till för 10 år sen kunde jag se dressyr och bli glad och upplyft. Sen dess har jag försökt att utbilda mig och lära mig se mer och rida bättre - då ser man också att det finns stora förbättringsområden - även på högsta nivå.
Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?
Har kanske inte pratat så länge om bilderna - och jag har utbildat hästar betydligt längre.
Säger du hellre Bascule än "höja ryggen"?
Kanske om det är hoppning. Men det känns inte så naturligt.
Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?
Nej.
Ser du rött om någon mindre vetande än du nämner ordet graman?
Bara om de skulle föreslå att jag ska använda en för att krulla ihop min häst.
Lägger du mer tid på att diskutera ridning på internetforum än på att rida?
Nej. Nu har jag en trevlig ridhäst i sin bästa ålder! Jättekul!!!
Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?
Nej.
Är du eller har du varit imponerad av tjurfäktningsridning?
Såg sånt i Portugal, 1985. Nej inte kul. En del var duktiga, men andra red ut med blodet strömmande från sporrsåren. Och de dödar visst tjuren!!! Fast inte inne på arenan.
Har du ridit unghäst på stångbett?
Nej.
Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?
Nej, det skulle ta hela lektionen, och nu har vi tagit oss förbi de hindren.
så det finns ingen anledning!
Hästen har tom slutat att äta buskarna han går förbi! Så han är nog rätt lycklig! mvh/T_B