Liten enkät

Sv: Liten enkät

Det här börjar bli en imponerande lista. Nu måste jag testa på mig själv!

Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?

Nej, eftersom jag redan har alla böcker. Men det har funnits år då jag gjort det...

Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?

Nej. För övrigt skulle jag vilja påpeka en märklighet i Lussans bok. Hon påstår att man behöver ett 20x60-ridhus för att rida öppna, förvänd öppna och sluta på samma långsida. Problem med styrningen, eller?

Rider du vilse/alt "skenar" hästen i ett ridhus större än 20x40?

Nej, men det är tack vare att jag är gammal tävlingskusk. 89 cm ponny på en bana som är 40x100 ger rutin som kan vara värdefull om man skulle råka hamna i ett stort ridhus. Skulle förstås aldrig bygga så stort själv, det är 13x39 som gäller.

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
b) har mkt man och hovskägg eller
c) vita siffror på halsen eller
d) fler gångarter än vad den kan hålla reda på eller
e) ponny eller liten häst, absolut inte högre än 160
f) flera av ovanstående alternativ

Flera av ovanstående alternativ, men de är mest små. Och håriga.

Är du med i en SvRF-ansluten ridklubb?

Nej.

Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?

Jag måste gå med nu för att få använda sandlådan. De har visserligen inga speglar, men jag har bomlös så jag känner om überapspinalen jobbar rätt ändå.

Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?

Det är väl ett sätt att se på saken...

Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".

Ja, men jag är för jämställdhet och dissar därför även barockryttare.

Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?

Nej, men jag skulle bra gärna vilja och kommer snart att göra det.

Säger du hellre Bascule än "höja ryggen"?

Nej, men jag kommer att börja med det nu. Tyska låneord kan tävlingsryttarna få slänga sig med, här är det franska som gäller. Merde! Cordon bleu!

Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?

...och Venezuela...och...

Ser du rött om någon mindre vetande än du nämner ordet graman?

Jag ser rött även om bättre vetande nämner ordet graman!

Lägger du mer tid på att diskutera ridning på internetforum än på att rida?

Nja...

Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?

Jag har visat osunt intresse.

Är du eller har du varit imponerad av tjurfäktningsridning?

Jag har till och med varit på tjurfäktning.

Har du ridit unghäst på stångbett?

Barockhästar är väl unghästar tills de är minst åtta eller? Och jag rider min åttaåring på stång, såklart!

Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?

Nej, faktiskt inte. Kanske fyra-fem=?!?

Det känns som om jag inte klarar mig så bra på det här testet!!! Kan jag som förmildrande omständighet få ange att jag var på SM i dressyr i år MED häst? Eller räknas det som extra grovt och extremt straffbar infiltration?

svea skrev:
Kan jag som förmildrande omständighet få ange att jag var på SM i dressyr i år MED häst? Eller räknas det som extra grovt och extremt straffbar infiltration?
Jag skulle säga att det beror på om det du gjorde med hästen var i syfte att omvända så många oupplysta som möjligt eller inte ;)

Jag måste säga att jag är lite förvånad över att det inte nämnts någonting om bomlösa "stjärtlappar" eller barbackaridning ännu. Jag kan avslöja att jag faktiskt hört frågan på fullaste allvar: "Barockryttare, är det dom där som rider dressyr barbacka?":angel:

Mer inspiration till denna lista kan kanske hämtas från Maggies sida
http://hem.bredband.net/enjoyride/dokument/wannabe.htm där man kan testa om man är en AR -wannabee.

Nope jag är inte medlem i ridklubb.... och skulle jag blir det skulle det nog mest vara för att få använda ridhuset, ja.
MEN jag är faktiskt intresserad av att rida en och annan klubbtävling i dressyr. Dessutom hoppar jag ibland? Ligger det som plus eller minus sombarockare. Och dessutom så TROR jag inte att jag rider för speciellt "barockiga" tränar. Julio Borba ibland och en annan som är mer klassisk ridning men som gärna ser att vi tävlar... Plus eller minuspoäng?

De frågorna verkar användbara om jag någon gång får för mig att fråga klubben om jag får hyra ridhuset en hel/halv helg för clinic, och försöka fråga runt i bonnabygden här och marknadsföra det hos alla runt omkring här, privatryttare som skolryttare. Jag har inte orkat räkna alla än.

Jisses Susan, jag är alldeles impad av din rörliga bild. Lite Hogwarths nästan. Men... jag kan knappt läsa inläggen för medelålders jag bara stirrar på hästarna i stället. Lite som när de spelar hög musik när jag ska käka.

OlleAtlas

Nica2 skrev:
Japp jag har ett ex av nordens barockhäst, den har således hovskägg OCH vita siffror på halsen, dessutom fler gångarter och ben än vad som är möjligt att hålla reda på (släkt med sleipner tror jag).

Järnbett har jag inte så många, men rostfritt... Tungt är eländet också och efter besök hos tandis TL så har jag fått lov att köpa nya, nackdelen är att det blir så fasligt mycket träns också, som ska underhållas och få plats med! Förr var det enklare, då hade man ett träns och en sadel, nu har jag 4 träns på gång samtidigt och tre (!) sadlar i olika färger, och för att bringa ordning i gångarterna så MÅSTE jag matcha utrustningen...

Är inte medlem i klubb, rider i sandlåda med tak hos turridningsstallet med NH på ridskoleschemat, där kan man spela basket till häst om man har lust ;).

Så mycket pengar som jag lägger på träning nu har jag faktiskt aldrig gjort tidigare. Det har lett till ett spartanskare boende för kusen, men inte desto sämre, tvärtom!

Jag kan nog lägga till frågan om barfotagång, det verkar följa med konceptet, åtminstone inom vissa kretsar... Mina stallkamrater ser undrande på min oskodda och otäckade häst och ser lidande ut.

Känner igen, känner igen, känner igen. Tränsen, sadlarna, ja allt utom nordens barockhäst. Själv har jag ett lurvtroll från den lilla ön.

Massor, massor av böcker. Surfar, rider kurser, barfota, otäckat, massor av vinterlurv, hela klabbet. Fast just det barfota är jag inte hundra övertygad om ännu. E-körkort för att kunna köra till kurserna obehindrat.

OA

svea skrev:
Jag vet faktiskt inte om man både kan vara barockryttare och erkänna att man läst Bo Tibblin utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag! :cool:
'

Jag har sett Tibblin hålla lektion, är jag utesluten ur barockgänget nu :confused: .Var faktiskt mest fascinerad av hans oerhört smala ben och ditp stövlar.

Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner?

Nej, jag har inte haft råd, men jag kanske önskar att jag haft...;) (Prioriterar hellre ridlektioner för min AR-tränare.)

Har du under det senaste året köpt/läst fler ridhandböcker än vad du tagit lektioner? Nej, se svaret på originalinlägget jag gjorde innan jag såg sammanställningen...:D

Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag? Nja, vet inte.... Har i princip bara läst Kyra ordentligt av dessa, och nånting kan jag nog komma på att kritisera om det kniper.

Nej, det tror jag inte att jag skulle göra.

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
e) flera av ovanstående alternativ
e! (Nämligen c och d...:cool: )

Vad är SvRF?

Hade du gått med även om du inte behövt vara med för att få använda klubbens sandlåda?
Nej.B]

Har du under det senaste året lagt ner mer pengar på att se andra träna än att träna själv?
Nej, det tror jag inte, men jag har haft chansen att göra det...:angel:

Har du det senaste året dissat 99.99% av världselitens ryttare med uttalanden som "den är bara ihopdragen", "den borde få längre tygel", "den har inte full rotation i supraspinalisultraneural-ligamentet" eller bara "så ser Klanky van Grundsmörjs hästar alltid ut - som mekaniska nickedockor".
Nä, inte så många som 99,9%, men kanske 85%.

Har du den senaste tiden fört diskussioner kring detaljer i bilder av hästar i piaff och passage under minst 4 timmar i sträck, samtidigt som du aldrig själv utbildat en häst ens till en korrekt skänkelvikning?
Jo, det har nog hänt... Fast vad ska man med skänkelvikning till å andra sidan? Skolor, skolor, skolor!:bow:

Ba-what??

Skulle du kunna försörja Nicaragua med järn i 4 år bara genom att skänka dina bett dit?
Nej, de jag sålde var i mässing, rostfritt och andra material.:cool:

Nja, det beror på hur människan lägger fram det. När en 12-åring leder in hästen i stallet med tyglarna gramankopplade till martingalringarna och inget mer och stolt förkunnar "idag har jag ridit på gramaaaan", då ser jag nog lite rött...:devil:

Lägger du mer tid på att diskutera ridning på internetforum än på att rida? Nej, men väl diskussioner om foder och annat. Riddiskussioner läser jag mest.

Är du eller har du någonsin varit medlem i riddarorden för akademisk ridkonst eller visat osunt intresse för densamma?
Nej.

Njaej, tjurfäktningen i sig är knappast imponerande, men väl ridkonsten bakom.

Nej, hon är 17, men under utbildning...:angel: Fast såklart aldrig blank stång!

Angua skrev:
Förhörsfrågelista Rev 1:A

Räknas DVD också:angel:

Kan du erkänna att du läst Bo Tibblin (mitt tillägg Erik Lette, Kyra) utan att fälla den minsta lilla kritiska kommentar om boken i samma andetag?

Nope

Stämmer bra
Har du en häst som är:
a) prickig, eller
e) ponny eller liten häst, absolut inte högre än 160
f) flera av ovanstående alternativ

e) absolut inte högre än 160

Nej, bor i Tyskland

Pass

Nej

Nej, däremot varit besviken över nivån på Westenhästarna som tävlat på stortävlingar i Tyskland.

Räknas slidestop och spin;)

Vad heter det på tyska?

Nästan, bettsamlingen börjar öka

JA!

läser mest

Osunt intresse

Jo, de hästana är i en klass för sig. Har bara sett en bråkdel av deras träning men det var imponerande.

Jopp, om unghäst är under 7 år

Brukar du ägna mer än tio minuter av lektionen åt att berätta om hästens sjukdomshistoria och svåra barndom första gången du träffar en ny tränare?

Ja, om man räknar ihop tiden som det tar att först på stapplig tyska berätta och sen på nästan lika stapplig engelska dra samma historia för tränaren.

Att sätta i instruktionen till förhörsledaren:

Håll utkik efter följande fras: "Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan."

ME :rofl: :rofl:

Samt inspektion av bokhyllor och buskar runt stallet (avbrutna grenar från träd tex) kan ge intressant information
[/QUOTE]

Rider inte med spö så det testet klarar jag galant.

nej

Nja, det har nog kommit en och två och tre kritiska kommentarer. ;)

jag grejar det fint!

Har du en häst som är:
a) prickig, eller
e) flera av ovanstående alternativ

inte ett enda rätt, om man inte skäck gills?

jo

äh, jag betalar inte för sånt. Men jag har nog sett fler människor träna. :D

80 % i alla fall

kommentarerna kommer ibland, men jag har utbildaat en häst högre. :D

Jag ska börja med det nu!

Kanske halva?

Nä, men orangte

Kanske, nästan:angel:

nepps

näpps
näpps

Att sätta i instruktionen till förhörsledaren:

Håll utkik efter följande fras: "Jag håller egentligen inte på med någon speciell stil, jag plockar russinen ur kakan."
Kommer jag förmodligen kläcka ur mig

Vad skönt, jag är inte barock alls. :rofl: ;)

Har du trots att du tidigare i ditt liv aldrig ens fållat upp en gardin - frivilligt spenderat X antal timmar böjd över en fantasifull kreation som på något sätt ska anta formen av en riddräkt a´la 17oo tal?

Har du städat undan dina full funktionsdugliga dressyrspön till förmån för en konstfullt egentäljd träpinne?

SMÅ hinder. typ 45 cm, med mantag och ihopknipta ögon. (vad gör man inte för att roa sin häst) blir inte mer än ett par ggr om året ändå och nästan uteslutande i dressyrsadel.

Jag är också imponerad.

Av min lilla fölis har jag varit impad av länge :D

Men av Olav /Anglolusos (ps. han är "äkta" :rofl: ) avatar som han gjort till mig är jag impad nyligen.

För att inte tala om tyskarnas speglar som flyttar efter hästarna...
Skulle jag vilja ha i mitt ridhus :crazy:

:rofl: :rofl: :rofl:

Och det bästa av allt, det som står på länken är applicerbart på somliga dressyrtränare och deras elever. :devil:
OCH på somliga NH - tränares elever :o

Filosofen skrev:
Har du trots att du tidigare i ditt liv aldrig ens fållat upp en gardin - frivilligt spenderat X antal timmar böjd över en fantasifull kreation som på något sätt ska anta formen av en riddräkt a´la 17oo tal?

Har du städat undan dina full funktionsdugliga dressyrspön till förmån för en konstfullt egentäljd träpinne?

Hihi, de var bra!

Kan inte låta bli även fast det inte är helt sådär superhundra - mer för gamla barockforumare? :p

Tänker du inte på munsår när du ser reklam för Anti på teve?
:devil: :D :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka