Sv: Liten enkät till er med barfota hästar
[
Hästras och ålder?
Fem araber, två shetland
Vad används hästen till? På vilka underlag?
Araberna används i all ridning, även lektionsridning i liten skala. De används också i avel. Den ena shettisen i lektionsridning i liten skala, den andre är enbart sällskapshäst.
Hur ofta motioneras/arbetas hästen?
Under högsäsong- nästan varje dag.
Mål med hästen?
Väl fungerande ridhästar, deltagande i tävlingar i liten skala. Ev distansridning, men då ska jag givetvis sko.
Hur länge var hästen skodd innan den skoddes av? Skoddes hästen av certifierad hovslagare? Om hästen gick barfota innan, ange hur lång tid och vem som då ansvarade för verkningen.
Mina hästar har aldrig varit skodda så länge jag har haft dem, dvs större delen av deras liv.
Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller hovslagare? Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av?[/B
Cert. hovslagare. Målet för hans verkning är en rund hov med som "skålas" mot strålen, ej för höga trakter och ej för kort tå.
Hur länge har hästen varit barfota med nuvarande metod?
Så länge jag har haft dem.
Fungerar hovarna på alla underlag inklusive hårda grusvägar med makadam/kross?
Ja på hårda grusvägar, nej på makadam/kross!
Problem före och nu? Röta, hovbölder etc.
Inga problem
Har hästen varit ridbar/arbetat under hela tiden sedan avskoningen?
Ja
Hovstatus nu? Gör en bedömning på skala 1-5 där 5 är utmärkt och med full användbarhet, och 1 är icke fungerande alls.
Arabsto 16 år: 4
Arabsto 14 år: 4
Arabsto 2 år: 4
Arabhingst 20 år: 4
Arabvalack 5 år: 4
Shettissto 12 år: 3
Shettisvalack 13 år: 5
Övrigt värt att tillägga?[/QUOTE]
[
Hästras och ålder?
Fem araber, två shetland
Vad används hästen till? På vilka underlag?
Araberna används i all ridning, även lektionsridning i liten skala. De används också i avel. Den ena shettisen i lektionsridning i liten skala, den andre är enbart sällskapshäst.
Hur ofta motioneras/arbetas hästen?
Under högsäsong- nästan varje dag.
Mål med hästen?
Väl fungerande ridhästar, deltagande i tävlingar i liten skala. Ev distansridning, men då ska jag givetvis sko.
Hur länge var hästen skodd innan den skoddes av? Skoddes hästen av certifierad hovslagare? Om hästen gick barfota innan, ange hur lång tid och vem som då ansvarade för verkningen.
Mina hästar har aldrig varit skodda så länge jag har haft dem, dvs större delen av deras liv.
Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller hovslagare? Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av?[/B
Cert. hovslagare. Målet för hans verkning är en rund hov med som "skålas" mot strålen, ej för höga trakter och ej för kort tå.
Hur länge har hästen varit barfota med nuvarande metod?
Så länge jag har haft dem.
Fungerar hovarna på alla underlag inklusive hårda grusvägar med makadam/kross?
Ja på hårda grusvägar, nej på makadam/kross!
Problem före och nu? Röta, hovbölder etc.
Inga problem
Har hästen varit ridbar/arbetat under hela tiden sedan avskoningen?
Ja
Hovstatus nu? Gör en bedömning på skala 1-5 där 5 är utmärkt och med full användbarhet, och 1 är icke fungerande alls.
Arabsto 16 år: 4
Arabsto 14 år: 4
Arabsto 2 år: 4
Arabhingst 20 år: 4
Arabvalack 5 år: 4
Shettissto 12 år: 3
Shettisvalack 13 år: 5
Övrigt värt att tillägga?[/QUOTE]