Liten enkät till er med barfota hästar

Sv: Liten enkät till er med barfota hästar

[

Hästras och ålder?
Fem araber, två shetland
Vad används hästen till? På vilka underlag?
Araberna används i all ridning, även lektionsridning i liten skala. De används också i avel. Den ena shettisen i lektionsridning i liten skala, den andre är enbart sällskapshäst.
Hur ofta motioneras/arbetas hästen?
Under högsäsong- nästan varje dag.
Mål med hästen?
Väl fungerande ridhästar, deltagande i tävlingar i liten skala. Ev distansridning, men då ska jag givetvis sko.
Hur länge var hästen skodd innan den skoddes av? Skoddes hästen av certifierad hovslagare? Om hästen gick barfota innan, ange hur lång tid och vem som då ansvarade för verkningen.
Mina hästar har aldrig varit skodda så länge jag har haft dem, dvs större delen av deras liv.
Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller hovslagare? Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av?[/B
Cert. hovslagare. Målet för hans verkning är en rund hov med som "skålas" mot strålen, ej för höga trakter och ej för kort tå.
Hur länge har hästen varit barfota med nuvarande metod?
Så länge jag har haft dem.
Fungerar hovarna på alla underlag inklusive hårda grusvägar med makadam/kross?
Ja på hårda grusvägar, nej på makadam/kross!
Problem före och nu? Röta, hovbölder etc.
Inga problem
Har hästen varit ridbar/arbetat under hela tiden sedan avskoningen?
Ja
Hovstatus nu? Gör en bedömning på skala 1-5 där 5 är utmärkt och med full användbarhet, och 1 är icke fungerande alls.
Arabsto 16 år: 4
Arabsto 14 år: 4
Arabsto 2 år: 4
Arabhingst 20 år: 4
Arabvalack 5 år: 4
Shettissto 12 år: 3
Shettisvalack 13 år: 5
Övrigt värt att tillägga?[/QUOTE]

Satte fyror på hur de funkar barfota, men det var nog fel- borde satt femmor istället, eftersom jag aldrig har problem med deras fötter utom när de går på makadam, det gillar de inte! Annars går de fram överallt!!
Fast lilla shettisstoet får stå kvar på en trea, hon måste skos om hon ska köras regelbundet.

Cornelia

Hästras och ålder?Shetlandsponny, 16 år

Vad används hästen till? På vilka underlag? Lättare körning och ridning. I sandpaddock, på gräs och lite på asfalt och grusväg:p

Hur ofta motioneras/arbetas hästen? just nu väldigt sällan, 1-2 dagar i veckan.

Mål med hästen? Få lite bättre kondis och börja arbetas upp till 5 dagar i veckan.

Hur länge var hästen skodd innan den skoddes av? Skoddes hästen av certifierad hovslagare? Om hästen gick barfota innan, ange hur lång tid och vem som då ansvarade för verkningen. Det har gått i perioder hos förra ägaren, skodd på vintern och barfota på sommaren. Skodd av certifierad hovslagare. Verkades även av denna.

Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller hovslagare? Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av? certifierad hovslagare och så kan jag raspa till lite ibland :p

Hur länge har hästen varit barfota med nuvarande metod? Cirkus 2-3 år.

Fungerar hovarna på alla underlag inklusive hårda grusvägar med makadam/kross? Ja

Problem före och nu? Röta, hovbölder etc. Absolut inga problem.

Har hästen varit ridbar/arbetat under hela tiden sedan avskoningen? ja

Hovstatus nu? Gör en bedömning på skala 1-5 där 5 är utmärkt och med full användbarhet, och 1 är icke fungerande alls. Tja.. 4?

Övrigt värt att tillägga? nä :P

Hästras och ålder?
Ardennrar 3år

Vad används hästen till? På vilka underlag? Rider någongång och kör någongång, går mest. En är iaf dräktig, får svar om den andra om ett par dagar.

Ytterst sällan, motionerar sig mest i hagen. Som mest har dom gått ca 3ggr/veckan.

Mål med hästen?
Köra och avel.

Hur länge var hästen skodd innan den skoddes av? Skoddes hästen av certifierad hovslagare? Om hästen gick barfota innan, ange hur lång tid och vem som då ansvarade för verkningen.

En har alltid varit oskodd, den andra bara skodd fram för korrigering, men skos av snarast igen. Min hovslagare som har vartit hovslagare i 25-30år.

Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller hovslagare? Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av?
Min hovslagare, som har gått som lärling för 25-30 år sedan. Och skott och verkat sedan dess.

Hela sitt liv.

Ja

Nej, inga.

Ja

Hovstatus nu? Gör en bedömning på skala 1-5 där 5 är utmärkt och med full användbarhet, och 1 är icke fungerande alls.
5 på dom alla.

Övrigt värt att tillägga?
En är som sagt skodd fram nu för att korrigera hennes framben. Men kommer att skos av snarast igen..

Hästras och ålder?
Nordsvensk brukshäst -91

Inget längre. Var ridskolehäst innan, promenadhäst hos mig.

Max 1 gång varannan vecka

Mål med hästen?
Inget "ridmål"
Han har varit skodd hela tiden hos mig (fick honom vid 11 års ålder så lite svårt att svara på) vilket är då ca 15 år (har ej räknat bort föl/unghästperioden). "Hovslagaren" som skodde hästen innan jag fick honom verkade vara mer eller mindre usel. Hovarna var jättedåliga och han gick på skor stora som dasslock.

Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller hovslagare? Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av?
Hovslagare som tar bort väldigt lite av hoven och då endast det som behövs. Hästen i fråga sliter ner själv.

Sedan början på förra årets vinter.

Nej, endast på mjukt och slätt underlag

Innan avskoning var det problem med pålagringar efter verkning och hade även hovböld en gång. Dock inga problem nu då han får slita som han vill. Pålagringarna försvinner ju inte men de märks märkvärt mindre barfota.

Nej, dock en skrittur på sand någon enstaka gång

Hovstatus ligger nog på 3

Hade inte varit barfota om han ej haft pålagringar. Han kan endast gå på mjuka underlag såsom gräs och sand. Om han måste gå på hårdare underlag mer än vanligt så måste han ha skor då han är tung och sliter ner hovarna mycket, har dåliga hovar och blir hovöm.

Senast ändrad av en moderator:

Hästras och ålder?
Kallblodstravare 13 år.

Ridhäst - Ridhus, paddock, grusvägar, asfalt, bitvis makadam

För tillfället lite semester men normalt sett rids hästen ca 5-6 dagar i veckan varav 1 dag en "genomkörare" i dressyr, 1 dag hoppträning och resten av dagarna rids ute på skogsvägarna. Skogsridningen består av långritt i bland, backträning och ibland bara ut och "lufsa".
Även i skogen rids hästen en hel del i "rätt form" med diverse övningar. Träd är utmärkta "koner" :D. Men ingen aktiv träning hela tiden dock. Måste slappa lite ibland också! :p

Mål med hästen?
Inga tävlingsambitioner men målet är att både häst och ryttare ska ha kul samtidigt som det sker på ett ,för hästens välbefinnande, bra sätt.

Vi har haft hästen sedan han var 9 år och då var han skodd. Vet inte om han alltid varit det. När vi skodde av honom så var det utbildad hovslagare som gjorde det.

Samma utbildade hovslagare som skodde av honom verkar honom nu. Jag raspar dock själv till kanterna lite om det behövs och kollar så inte trakterna skjuter iväg för mycket. Hovisen kommer däremot alltid och kollar över då och då. Verkningsmetod? Tjaaa... Hovis verkar för barfotagång, rundar av kanterna ordentligt, håller koll så inte hästen sliter snett.

Ca 2 år

Ja absolut inga problem. Vi har en hel del grusvägar i närheten av stallet där kommunen lagt makadam-liknande sten men det traskar han över utan att bry sig.

När vi köpte honom var han enligt vår hovis väldigt trångt skodd. Han hade dessutom en storlek mindre sko på höger fram.:eek: Enligt säljaren pga att han alltid trampade av höger sko. Strålarna var smala och satt högt upp i hovarna utan någon markkontakt. Han hade även lite strålröta.

Nu är strålarna breda, släta och fina och har lite markkontakt. Ingen strålröta. Däremot hade han lite bärrandsröta i vinter men det är i princip helt borta nu.

Vi kunde rida från första dagen, även på grusvägarna. Hovis tog inte så mycket på hovarna utan lät det finnas lite "slitmån" kvar. Jämnade bara till och rundade av.

Jag får nog sätta en ärlig 5:a. Hovarna är hårda, hela och välformade. Inga sprickor, rötor eller annat otyg. :banana:

När jag säger att hästen kan gå på alla underlag utan problem så menar jag under normala omständigheter. Dvs ibland när hästen ska ut på riktigt långa turer ( flera timmar) på vissa underlag så är det naturligt att hovarna utsätts för onormalt hårt slitage och det undviker vi genom att använda ett par Easyboots.

Hästras och ålder?
NSV/Halvbl. korsning född -99

Promenadridning på alla underlag

Upp till 5 ggr i veckan (beroende på mig)

Mål med hästen?
Utveckla samspelet mellan mig och min häst, samt helt perfekta hovar.

Min häst är uppfödd på mina föräldrars gård. Han var barfota tills jag började rida honom, sommaren då han var 3. Då skodde pappa honom. Sen har jag för mig att han blev skodd en gång till sommaren efter det. För snart 3 årsedan gick pappa en verknings kurs (SAANHCP) och började verka alla hästarna enligt den metoden (alltså inga skor sen dess)

Nu verkar jag min häst själv. För ung. 1 och 1/2 årsedan gick jag också en barfota kurs och jag verkar alltså enligt SAANHCP.

Sen jag började verka honom. Jag och pappa skiljer oss lite åt. Han har mer vana och kan få det som han vill ha det (men å andra sidan har han verkat traditionellt många år innan och jag tror att lite av det sitter kvar, men visst funkar det), medan jag har känsla för hur en perfekt hov ska se ut, men inte riktigt kan få det (många gånger när man ska verka behöver man vara fysiskt stark och uthållig, skulle kunna bero på hästen, men det är snarare jobbigt att bara verka).

Många gånger är det smidigare om man ska trava eller gallopera att göra det i kanten på grusvägar. Visst kan han börja ömma, men kortare sträckor är inga problem och märker man att han ömmar är det bara att sakta av. Har det regnat är grusväg inga problem alls. Vägar med mackadam och kross skrittar vi bara på.

Innan var han plattfotad, men det har blivit bättre (nästan inget alls nu). I vintras fick han en hovböld, har ingen erfarenhet av detta innan, men jag tror det var det. Annars har han lite strålröta. Vidare så växer hovarna jätte fort nu under sommaren (de är på bete), så man måste underhålla hovarna var 2:a till 3:e vecka, annars växer hovväggen för mycket och det bildas hålrum mellan hovvägg och inner hoven (det är ingen fara, bara att öppna upp och så växer det snart ner igen).

Ja, faktiskt, men klart man tar det lugnare om han tillfälligt ömmar.

3:a på utseendet och 4:a på användbarheten, men självklart är det en 5:a vi siktat in oss på.

Inget speciellt, men är det något ni undrar över; fråga gärna.

Hästras och ålder?
Korsning, newforest/halvblod, 3 år

Håller på att rida in honom. varierade underlag. Ska användas till fritidsridning, träning och kanske någon tävling av yngre ryttare i framtiden.

ca tre dagar i veckan

Mål med hästen?
Att bli en bra ridhäst, kanske några tävlingar i framtiden!

har aldrig varit skodd.

använder min vanliga hovslagare som kommer och tittar och verkar honom vid behov, max 8 veckors mellanrum.

sedan han föddes

Ja fungerar utan problem

har haft en hovröta, aldrig något annat!

5

Hästras och ålder?
Engelskt fullblod, 10 år
Allround mot hopp, alla underlag
Oftast 7 dagar per vecka
Mål med hästen?
Att ha kul och lära mig saker
Hur länge var hästen skodd innan den skoddes av?
Är egentligen skodd merparten av året men ej på bete
Skoddes hästen av certifierad hovslagare?
Ja!
Om hästen gick barfota innan, ange hur lång tid och vem som då ansvarade för verkningen.
Som längst ca ett år, hovslagare verkade
Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller hovslagare?
Hovslagare
Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av?
Hovslagarmetoden :D
Ca ett år för några år sedan
Är du tokig!? Old M**s på alltid vid ridning förutom i ridhuset, mkt ömfotad på grus
Nej
Har gått på bete, ridbar med Old M**s
4 med Old M**s, 1-2 utan, 4 i hagen
Inga ideologiska principer när det gäller detta, skorna åker på till hösten igen!

Hästras och ålder?
Vbl travare, 7 år

Ridhäst. Väldigt varierande underlag, från asfalt och grusväg till skog och ängar.

Ca 6 dgr/v

Mål med hästen?
Kunna gå ett lc program med g resultat, kunna hoppa lättare klasser, samt vara en trevlig allroundhäst i skog och mark!

I ca 4 år, av "vanlig" hovslagare.

Min hovslagare. Han verkas vanligt fast hovis tar inte riktigt lika mkt eftersom han sliter ner själv.

1 år

Ja, kan bli ngt ömfotad på grusväg med "vassa" stenar.

Nej

Nej, vilat lite pga sparkskada, men mestadels.

5. Hovis sa att han aldrig har haft bättre fötter. Och de ser verkligen fina ut, tyvärr har jag ingen bild.

Hästras och ålder?
Amerikansk travare, 15 år

Fritidsridning i skog och mark

4-6 dagar i veckan

Mål med hästen?
Glad pensionär :)

Var skodd i 10 år innan skorna togs av vid ett fånganfall, togs aldrig på sedan, då jag märkte att han trivdes utan.
Skoddes av cert. hovslagare.

Hovslagare och med vanlig vekning ingen "metod".

ungefär 2 1/2 år

Ja, tar det dock försiktigt på väldigt torra steniga grusvägar, annars går det bra.

Hovböld och mycket sprickor med skor, nu inga problem.

Ja, bortsett under fången.

4, jättebra hovkvalitet utan sprickor, röta osv, men en 4 pga man får tänka lite vart man rider för att slippa långa partier med stenig grusväg.

Fungerar bra på min häst just nu, men skulle jag börja träna honom eller rida hårdare skulle jag nog få ta på skor igen!

Senast ändrad av en moderator:

Hästras och ålder?
1)Varmblodig travare, 12 år
2)kallblodig travare, 12 år

Fritidsridning, mest i skogen

3 dagar i veckan

Mål med hästen?
Harmoni och skoj

1) ca 6 år, skoddes av av certifierad hovslagare som verkade första halvåret.
2) vet ej, jag skodde av när han kom till mig för 3 år sedan

Jag, som är certifierad hovvårdare enligt AANHCP.

ca 3 år

1)Nej, på grusväg behöver vi boots för att vara helt obrydda. Men vi rider mest i skogen och på ridplan
2)Ja, rakt av!

1)Stora problem med trånga hovar och strålröta. Strålrötan är under kontroll nu och hovarna har breddat sig avsevärt.
2)Inga problem.

1)En månad i början stod hon, men sedan har inte hovarna varit något problem. Hon stod dock helt i mer än ett år pga dräktighet och föl.
2)Ridbar pga hovarna ja, men jag har ändå ridit väldigt sporadiskt tidvis.

1) 4 (5 med boots)
2) 5

Hej, nu är inte hästarna barfota på sommaren men var det i vintras o blir det i vinter igen(logiskt eller hur?:))

Hästras och ålder?
Två islänningar 19 år

Ridning, barfota på vintern med hopp om snö. Annars mest skogsvägar o volt

Dorri ca 3-4 dagar o Kristall 6 dagar

Mål med hästen?
Friluftsridning

?

På vintern liksom alltid av hovslagare. Om det blivit föör ojämt nånstans kanske jag jämnar till mellan verkningarna men avstår absolut inte från min hovis.

De var barfota hela vintern pga att hovisen vägrar sko på vintern(har inget stall) och han tycker att de kan gå barfota när snön kommer.

E fungerar? Förstår inte frågan...

Inga problem barfota, Kristall hade lite röta pga av sina skor förra hösten när det regnade o var blött hela tiden. Då fick han va barfota ett tag.

Ja de arbetades efter att skorna togs av, dock lättare ridning över hårda underlag.

Nu skor pga av sommar o mycket ridning på grusväg:) Hovstatus 5 5

Provade easyboots efter vintern för min hovslagare glömde att de var barfota för att han inte ville sko på vintern. Anledningen är att hovarna spricker när man spikar i en kall hov.

Lycka till med undersökningen!

Hästras och ålder?
Svenskt Varmblod, 3 år.

Går för närvarande endast i hagen (fång). Lerjord och små promenader på hårda grusvägar.

För närvarande inte alls, men jobbade henne lite förra sommaren på grusridbana samt promenader på de hårda grusvägarna.

Mål med hästen?
Trevlig hobbydressyrhäst, kanske tävla lätta klasser några gånger.

Skoddes första gången i höstas, som 2,5-åring. Skoddes sedan av igen under våren, akut pga fången, men det var planerat att göras ändå.
Har haft samma hovslagare hela tiden, och han är outbildad.

Hovis kommer ca var 6:e vecka, och jag underhållsraspar själv runt kanterna däremellan.
Vet inte om det är någon speciell metod, men det är inte samma verkning som inför skoning. Ja, just nu är hon såklart fångverkad på framhovarna...;)

2 somrar.

Riktigt "vassa" underlag har vi inte tillgång till, men i övrigt går det bra på hårda grusvägar, ridbana etc. Har dock inte testat hur mycket hon nöts vid mer frekvent träning.

Fick lätt röta under sulorna i vintras, men jag tar hellre det än halkskador...:cool: Inga problem har visat sig under barfotaperioderna.

P.g.a. hennes ålder har hon aldrig arbetat fullt ut, men jag har kunnat träna henne obehindrat på hennes nivå.

Just nu är det väl en 2:a, med tanke på den lilla rotationen i höger framhov.
Hade hon inte haft den hade det kanske varit en 4:a, eftersom hon inte gått så mycket och kan ömma något än så länge.

Jag kommer aldrig att ha henne barfota på vintern!

Senast ändrad:

Hästras och ålder?
New Forest 9 år og Shetland 5 år

New Foresten deltar på utstillinger, sprang, dressur, terrengritt og turridning
Shettisen deltar på utstillinger, barneridning og kjøring
Brukes mye i skogen, på veier med sand og grus, ridebane med ganske grovt underlag

Ca. 5 dager i uken

Mål med hästen?
New Foresten går LA sprang og dressur, med mål MB i sprang
Shettisen håper jeg å starte mer i presisjonskjøring

Shettisen har aldri vært skodd.
New Foresten var skodd da den var mellom 3 og 4 år.
Sertifisert hovslager.

Vem verkar hästen nu? Du, kompis, certifierad hovvårdare eller
hovslagare? Vilken ”verkningsmetod” använder ni er av?

Mest meg selv, iblant annen hovvårdare, både sertifisert og ikke. Blir vel mest "villhestmetoden" a la Pete Ramey kombinert med "litt herfra og derfra".

I 4 og 5 år

Ja i stort sett. New Foresten er litt mer forsiktig på grov sten/pukk (makadam kanskje det heter på svensk?).

Iblant noen separasjoner, spesielt på new foresten. Shettisen har hatt en hovbyll.

Ja, bortsett fra shettisen da den hadde hovbyll

New Foresten: 4 siden den er littegrann forsiktig på grov sten og vi foretrekker skritt der
Shettisen: 5 da den så absolutt går i alle gangarter overalt

New Foresten har mange plasseringer og seire på konkurransebanen det siste året, så utifra det burde jeg nok satt 5 på hovstatus om den hadde vært en rendyrket konkurranseponni.
Ville gjerne at det skulle være god reklame for barfothest, men de fleste ser bare ytterst forundret ut når de ser at den ikke er skodd og tror at min ponni må være "noe helt spesielt for seg selv" ;)

Håper noen forstår norsk...

~Nina i Norge~

Har två hästar, här kallade nr.1 och nr.2

Hästras och ålder?
1. Islänning 11år
2. Islänning 4år

1. Skogsmullande, skog/sand/grus
2. Skogsmulle under inridning, Skog/sand/grus

1. 2-3ggr/v
2 2-3ggr/v

Mål med hästen?
1. Gå ner i vikt, vara go o glad
2. Bli bra ridhäst, träna och få en dunder-tölt :)

1,2 Ingen av dem har nånsin varit skodda.

Utbildad hovslagare med BRA inställning till barfota o bra verkning anpassad efter hästens förutsättningar. Han har vart på strasser-kurs o tagit inspiration men håller inte riktigt med henne.

1,2 hela deras liv.

Nej.
1. Hårda hovar, klarar normalsliten grusväg i alla gångarter. MEN när de är nylagda med makadam endast i skritt.
2. Går på utan att ömma, men hovarna är fortfarande för mjuka. Går ej på grus utan framskor, se anledning nedan.

1. Aldrig varit några problem -han har hovar av betong :D
2. Bärrandsröta vid ankomst till sverige, har fortfarande problem med hål i bärranden även om de nu är på utväxt.

1. Ja, men med gummidojjor vid mycket ridning på grusvägar.
2. Gummidojjor på fram vid all ridning.

1. 5
2. 2-3?

Hoppas att min nr.2 skall få bättre hovar annars blir det nog skor på, men får ge det en chans. Hon är uppvuxen på sandmarker i danmark och har inte gått på grus tidigare.

Hästras och ålder?
varmblodstravare 20 år

Fritidshäst, reds både i skogen, på asfalt och på grusvägar

1-1½ timme 6 ggr/vecka

Mål med hästen?
tävla lätta klasser hoppning samt western (d-c tävling)

varit skodd sedan 2 års ålder dvs 16 år av både certifierade hovslagare och inte, beroende på hästens dåvarande ägare

Jah körde underhållet, mamma (som gått nybörjar kurs samt fortsättningskurs inom AANCHP) verkade när det behövdes samt certifierade Ove Lind kollade upp verkningen ca 2gg/år
verkade enligt AANCHP's metod dvs "vildhäst metoden"

2 år

på alla underlag, kan vara något öm efter att snön har släppt på våren men det går över inom 1-2 veckor

strålröta, tappade skor, samt hovbensrotation, det blev anledningen till att låta honom bli barfota

ja, de första 2 månaderna så red vi mest på gräs, skog o asfalt. men sedan hade hovkvaliteten blivit så bra att alla underlag fungerade

3.5 detta då han fortfarande inte hade uppnått den perfekta formen utan var fortfarnade något oval. dock hade hornet blivit väldigt hårt och hållbart

det vi oroade oss för var att dom skulel halka på vintern men så var inte läget när väl isen och den packade snön kom, gick dock inte att galoppera på det, men annars så var det fullt dugligt!
lycka till allihopa

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
L
Hästvård Har ni era hästar barfota eller skodda? jag har mina barfota, båda går på lösdrift och rids för tillfället inte, stoet är dräktigt och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 024
Senast: Equileja
·
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
96 352
Senast: malacogott
·
S
Hästvård Go´kväll allihopa! Skulle vilja ha lite råd från kunniga, gärna hovslagare/veterinärer. Jag har en 6 årig islandsvalack, han har gått...
Svar
3
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka