Liten ego tråd, jul edition!

Sv: Liten ego tråd, jul edition!

Nädu när man leker med den herrn får man passa fingrarna! I höstas lekte/kampade vi med en pinne på åkern varpå jag smidigt lyckas få in tummen bland kindtänderna på honom. Folk måste undrat när jag stod och illvrålade på åkern och försökte skaka av hunden som just då hade bestämt sig för att han hade ett kanongrepp! Nu tre månader senare är tumnageln fortfarande svart. Jävla hund! :devil:

Du jag är ju i full sjå med att skaffa mig en bil och blir det resor till Skåne! :D

Jag förstår hur du tänker, men IPO och det svenska brukset bedöms enligt olika kriterier och vill man då ha höga poäng får man lägga krutet på det som räknas. Inom IPO ska hunden gå fot med intensitet och tryck. Att hunden tränger ger förvisso avdrag, men det kostar betydligt mer att ha en hund som går och såsar á la svenskbruks. Dansande med frambenen är positivt för det ger att man har en hund som är högt i aktivitet och som bara väntar på att få explodera. Det är vad IPO-domarna vill ha och då får vi som ska tävla leverera. Det sansade, kontrollerade fotgåendet som premieras så högt i den svenska lydnaden ger ingen utdelning här.

Jag tyckte också det såg anskrämligt ut i början och undrade hur i helvete de kunde tillåta hundarna att gå så illa, men ju mer jag håller på så inser jag att detta är hur IPO-lydnaden ska vara. Det svenska måste man då bortse från. Jag känner också skillnaden mellan att ha en hund som går kontrollerat på svenskt vis och att dra upp den som fan i fria följet. Det sistnämnda är bra mycket roligare. Istället för att ha en hund som känns lite sisådär i intensitet så går man med en krutdurk och en hund som bara vill, vill, vill. Då får de glida lite ur position för arbetsglädjen är viktigare. En annan aspekt är att det är betydligt enklare att dämpa än att dra upp så därför ser jag helst att hunden är i full drift innan jag lägger in krav för då sänker den automatiskt sig själv.

Kollar man sedan på skyddet i stort så är det så att i svenskskydd så får man fulla poäng för lydnad och precission. Det är kontroll det handlar om och det är också därför kontrollenj lärs in först och intensiteten tas sedan. Det gör inget att hunden biter dåligt eller har lite dålig fart och drift. Det ger inga avdrag så länge hunden gör vad den ska och är under kontroll. I IPO är det tvärt om. Kontrollen är inte värd mycket om inte hunden biter fullt och fast och går utav bara helvete. Det ska vara pang, pang, pang med fart och fläkt. Givetvis får inte hunden vara olydig. Den ska fortfarande göra vad föraren säger, men man kan tulla på precisionen om intensiteten är tillräckligt hög. För det är vad som ger poäng. Även här är det också enklare att dämpa än att dra upp och hunden sänker sig när kraven kommer.

Att det sedan kräver sin kvinna att hålla kontroll på en uppvarvad hund, det förnekar jag inte.

Nej, jag håller inte med dig.

Jag köper att fritt följ inte behöver se perfekt ut i det avseendet att det liknar något som kommer direkt från de "vanliga" lydnadsklasserna. Men att mena på att en IPO hund "ska" tränga och hoppa och skutta tycker jag är att ta i. Givetvis ska där finnas ett stort driv och engagemang, samt en lekfullhet som inte krävs i vad jag kallar "vanlig" lydnad där man inte bedömer glädjen i momentet utan hur precist hunden går.
Att glädjen/helhetsintrycket premieras högt i IPO lydnaden tycker jag är kalasbra, men ett svängigt fritt följ kan jag hur jag än vrider och vänder på det inte få synonymt med vad jag skulle beskriva som omkringtramsande.

Man tar ju inte jätte allvarligt på att hunden tramsar i det fria följet i den här grenen, eller att föraren matar in ett knä i bogen på jycken i varje steg och då kan jag väl förstå att vissa inte tycker att det är så mycket att lägga ner tid på. Jag tycker dock att ett snyggt fritt följ är A och O i lydnad och glad att jag har tränare som tycker det är lika viktigt.

Jag tror helt enkelt att det finns två sidor. Endera engagerar man sig i att få det precist och fräsigt (vilket tar längre tid)-eller så struntar man helt enkelt i det. I mina kretsar lägger man stor vikt på det fria följet och då är det folk som tävlat både VM och SM . Jag skulle med andra ord inte vilja sälla mig till att det finns ett sätt och " såhär gör man i den här sporten"-det verkar extremt outvecklande.

Jag är så tacksam för att jag har en hund med så pass mycket motor och driv naturligt, det är på just såna hundar man kan gå och pilla till momenten
på och försöka dämpa för stunden om man vill precisera. När det sedan är dags att lägga på intensiteten så är det inte svårt att trycka på gaspedalen! :)

Tillägger även att jag inte riktigt förstod vad svensksskydd hade med saken att göra.

Senast ändrad:

För att nämna några exempel på fina lydnadsprogram i IPO tycker jag att man kan kolla på Konstantinos Chasiotis (stavas?) vinnarprogram på VM 06 i Slovenien och även Mario Verslypes vinnarprogram från 05 (tror jag).
Kul att inflika att dom hundarna dessuom är klickade.

Där finns iaf ett jäkla driv utan flamsigheter. Kanske en väldigt hög nivå att lägga exempel på, en annan hade grnat av lycka om ens hund gick så. Men jag hittar inget bättre exempel för tillfället.

Hittade denna på youtube, väldigt fint fritt följ utan såserier
http://www.youtube.com/watch?v=JEBFrGRUGxo&feature=related

Tilllägger att hunden bara är 1 år gammal.

Senast ändrad:

Svenskyddet tog jag upp därför att det tankesätt du följer kommer därifrån. Många av svenskarna som kör IPO har det kvar i bakhuvudet. Din hund skulle jag dessutom vilja höja i drift ännu mer inte jag ens tänkte tanken på att dämpa och kontrollera. Risken finns annars att aktiviteten blir väl låg när de riktigt höga kraven sätts in. Varken din eller min är slöa hundar, men i mina ögon har de inte jätteturbo heller. Vilket i och för sig är bra för turbohundarna kan vara lite väl mycket att börja med.

Förvisso är det sant att det finns fler än ett sätt att träna på, men det är också sant att det finns vissa saker som ger mer betalt i tävlingssammanhang än andra. Fria följet är inte en av dem och därför kan det tyckas onödigt att anstränga sig blå för att få ett perfekt fritt följ. Jag tror dessutom mer på teorin drift först, kontroll sedan för att få ett riktigt fräsigt och fint fritt följ. Det ska till en riktigt högt tempererad hund för att göra tvärt om. Jag vågar påstå att ska man gå och pilla i momenten och köra kontroll först så krävs det en hund med bra mycket mer aktivitet och temperament än min och din, annars blir fräsigheten halvdan.

http://se.youtube.com/watch?v=Rb9gfCtx1hM

Hittade den här filmen och jag kan bara hålla med dej, hur snyggt som helst :love:
Att få ett snyggt fritt följ som är balanserat, bra i position, utan såserier och med arbetsglädje är svårt.
Att dra igång en hund i max-fart och sedan dämpa så man får en hund som halv-hoppar och tränger duger vem som helst till.

Och jag måste säga precis tvärtemot Jadzia;
har man en hund med naturlig "turbo" så är de lättare att dra igång än att dämpa, varför jag absolut lägger vikten vid att först LÄRA IN momentet och sen dra igång.
Sen lär sej en hund som är fokuserad bra mycket snabbare än en hund som är för hög i stress.
Men där i ligger väl största skillanden, jag förstår sällan vad folk menar när dom går in och ska ställa dom "riktiga kraven".
Om man verkligen lärt hunden vad som ska göras behöver man inte ställa krav så pass att hunden blir låg/tappar tempo.

Senast ändrad av en moderator:

Svenskyddet tog jag upp därför att det tankesätt du följer kommer därifrån. Många av svenskarna som kör IPO har det kvar i bakhuvudet. Din hund skulle jag dessutom vilja höja i drift ännu mer inte jag ens tänkte tanken på att dämpa och kontrollera. Risken finns annars att aktiviteten blir väl låg när de riktigt höga kraven sätts in. Varken din eller min är slöa hundar, men i mina ögon har de inte jätteturbo heller. Vilket i och för sig är bra för turbohundarna kan vara lite väl mycket att börja med.

Förvisso är det sant att det finns fler än ett sätt att träna på, men det är också sant att det finns vissa saker som ger mer betalt i tävlingssammanhang än andra. Fria följet är inte en av dem och därför kan det tyckas onödigt att anstränga sig blå för att få ett perfekt fritt följ. Jag tror dessutom mer på teorin drift först, kontroll sedan för att få ett riktigt fräsigt och fint fritt följ. Det ska till en riktigt högt tempererad hund för att göra tvärt om. Jag vågar påstå att ska man gå och pilla i momenten och köra kontroll först så krävs det en hund med bra mycket mer aktivitet och temperament än min och din, annars blir fräsigheten halvdan.

Jag håller fortfarande inte med, förvisso kan det hända att det kommer från svenskskyddstänkandet till viss del , det är fortfarande för mycket fart och fläkt i tankesättet för att kunna kategoriseras.

Jag vet inte hur pass höga/låga krav du har på hur saker och ting ska se ut, men videon där Mario Verslype kör sin malle i lydnadsprogrammet på VM gav 96 poäng-och av en anledning.

Bevisligen funkar det alltså inte så som du vill fastslå, hundar är ju inte robotar som bara kan programmeras på ett enda sätt för att få ett visst resultat. Jag har sett hund efter hund efter hund tränas efter samma princip som jag kör och av någon konstig anledning får dessa hundar höga poäng i lydnadsprogrammen, det är käcka fria följ med flash men inte sjutton går dom som ostbågar och linkar fram för att föraren snubblar runt över dom .
Jag har fortfarande inte fått en förklaring på hur detta kan vara synonymt med "flashighet".

Jag menar, jag hade inte tillämpat metoden om jag inte fått bevis efter bevis på att det funkar. Jag ser det ju på träning vecka efter vecka.Jag ser det i dom postade videosarna. Jag kan inte hjälpa att jag tycker att du griper efter halmstrån, det blir väldiga överdrifter rätt vad det är..Anstränga sig blå?
Det kräver mer tid och är svårare, men uppenbarligen kan man ta sig jäkligt långt trots att man råkar vara nogrannare på vissa moment än andra. Det går inte hand i hand med principen du ger exempel på.

Jag är också fundersam över dessa "riktigt hårda krav"? Du får gärna berätta vad det är för krav och hur du tillämpar dom. Precis som "liten82" säger ser jag ingen anledning att ställa krav på en hund som fattat poängen och gör sitt jobb. Jag säger å andra sidan inte att jag inte ställer krav på min , men det är just dessa "riktigt höga krav" jag blir fundersam över.

Jag kan se saker ur din synvinkel också, jag tränade så förut-men bytte till något som passade mig bättre och som jag tycker ger bevisat bättre resultat både på min och andras hundar (även om det är långt ifrån färdigt för min del). Kort och gott blir jag förbryllad när du menar på att det inte funkar när det är precis det som det gör.

tt få ett snyggt fritt följ som är balanserat, bra i position, utan såserier och med arbetsglädje är svårt.
Precis, man kan vara glad om man får till det någolunda, men har man det så har man "allt".

Håller för övrigt med i allt annat, du sammanfattade ungefär det jag ville få fram. :)

Hunden ska inte upp i stress. De ska fortfarande vara fokuserad trots att den går på högvarv. Det krävs dock en del av föraren för att lyckas hålla ihop det. Det är där kraven kommer in. Det gäller även för de hundar som lärs in under kontroll först och sedan varvas upp. Det är strikta ramar som krävs för att hålla ihop en krutdurk.

Det fria följet i den svenska lydnaden (även i elit) ser jag faktiskt som ganska livlöst och såsigt. Men det är kontrollerat och precist, vilket också är vad som ger poäng. Jag förstår din åsikt för det är ett utmärkt tänk för de svenska sporterna. När det gäller IPO och BSL har jag dock fått tänka om. Med Sam är det snarare så att han tränger om han är för lågt i drift. När han varvas högt flyttar han ut och går där han ska.

Jag tycker inte det blir snyggt nog. Jag saknar de dansande frambenen som är så vackert. Ostbåge är aldrig snyggt, men det beror snarare på att föraren struntat i att rätta till det.

Och jag ser ju att det vi pysslar med fungerar. Både för belgarna och tyskarna (och så vi svenskar då).

Men jag kan också ärligt erkänna att lydnaden inte är det viktigaste för mig utan det är C-arbetet (eller spåret om vi ska tala BSL). Min tanke är att så fort hunden kommer ut på plan så ska det vara ös som gäller. för då går den bättre i C-arbetet också. Jag säger inte att ditt sätt inte fungerar. Jag tycker bara att det är en omväg.

Nu har jag lagt upp tre exempel på något jag skulle kalla "idealiska" fria följ där åtminstone två av exemplena har en lydnad baserad på klickerträning och
"lära först, gasa sedan" metoden. Jag ser ingen såsighet, jag ser intensitet och koncentration till max men inget trams...Något som gett skyhöga poäng.

Jag kanske missuppfattar, du kanske är mer inne på hur DIN hund funkar och smaksaker?

Nej, jag tänker generellt. Det går alldeles utmärkt att klicka och greja för att få till det mesta, men som sagt, jag ser det som en omväg.

Trams behöver inte förekomma om man kör aktivitetet först heller. Det är upp till föraren att paketera ihop det.

Nej, jag tänker generellt. Det går alldeles utmärkt att klicka och greja för att få till det mesta, men som sagt, jag ser det som en omväg.

Okej då är jag helt med. Smaksaker med andra ord. Det lät som på dig ett tag där att dessa metoder inte funkade i praktiken och rent tävlingsmässigt vilket det ju gör. Det var lite "det funkar inte så i IPO", när det ju faktiskt gör det. Kan tillägga att nämnda exempel har fått mycket höga poäng på C arbetet också (och spåret..fast dom är mallar :D ...moahahaa )
Trams behöver inte förekomma om man kör aktivitetet först heller. Det är upp till föraren att paketera ihop det
(Svarar bägge inläggen
Hm, men då förlorade ju diskussionen sin röda tråd lite eftersom att det är just tramset jag förkastat. Flashiga framben gillar jag också så länge det inte ostbågas och skuttas samtidigt.

Senast ändrad:

Klart det är en smaksak hur man vill träna. Allt som fungerar är bra. Jag bara undrade lite över tankesättet.

Det är väl också en fråga om vad man prioriterar. Om det är kontrollen eller farten. Det som är viktigast för en torde vara det man börjar med.

Trams behöver inte förekomma om man kör aktivitetet först heller. Det är upp till föraren att paketera ihop det.

Om man först drar upp hunden till max, för att sedan kräva att den ska gå fritt följ snyggt skapar ju en situation där högre kravs tvingas ställas för att få hunden på bana igen.
Jag skulle inte uppskatta om någon drog igång mej i max-aktivitet för att sedan sätta mej vid skolbänken och kräva att jag lärde mej avancerad matematik.
Då skulle jag förmodligen behöva någon som plockade ner mej igen.
DE är en omväg.
Att ha hunden på en sån nivå att man hela tiden måste komma in med "riktigt höga krav" för att den inte ska slå över tycker jag är en väldigt väldigt dålig teknik.
De behövs inte speciellt strikta ramar för att hålla ihop en krutdurk, bara ett sunt och bra träningssätt.

Klart det är en smaksak hur man vill träna. Allt som fungerar är bra. Jag bara undrade lite över tankesättet.

Det är väl också en fråga om vad man prioriterar. Om det är kontrollen eller farten. Det som är viktigast för en torde vara det man börjar med.

De ena utesluter inte de andra.
För min del vill jag ha både och, men eftersom att jag vill ha de så snyggt som möjligt börjar jag med kontrollen, en krutdurk är inte svår att dra igång i fart sen.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka