Sv: Liten ego tråd, jul edition!
jag måste nog (utan att ha några större kunskaper om IPO) hålla med mrsscabtree och liten82. det blir mycket lättare om man lär in precision först och skruvar upp tempot efteråt om man har en lite het hund. jag gjorde tvärt om, dvs försökte träna med en uppstirrad hund och tränade kvantitet före kvalitet. det får jag ju ångra bittert nu. jag har problem med att hunden ligger på gränsen att gå ur hand och får med jämna mellanrum hota med export till kina. en slöare hund kanske man är tvungen att dra upp först, men en mer energisk hund tappar inte motorn bara sådär. jag skulle också vilja påstå att höga knälyft är rasvist, eller åtminstone hänger ihop med exteriören. en del hundar har höga knälyft naturligt. många schäfrar, men även många goldens. min egen hund saknar förmågan, han är alldeles för framtung. det blir terre-a-terre istället.
jämför med hur man tränar agility, t ex slalom. man börjar långsamt att lära in första porten, sedan andra och först när hunden kan hela slalomen skruvar man upp tempot. jag tror knappast att någon skulle komma på idén att lära in fart först och sedan försöka korrigera "olydnad". minsta osäkerhet innebär förlorad tid.
dessutom, om man tänkt tävla vanlig lydnad är en hund som hoppar och tränger uteslutet. de drar jättemycket på det.