Liten ego tråd, jul edition!

Sv: Liten ego tråd, jul edition!

Ja men lite så tänker jag. Det är ju enklare att gå i uppförsbacke än att starta högst upp, åka ner i jordens fart och stanna där man är nöjd.

Fast det blir det inte. Det är ungefär som att gasa upp en bil och hänga lite på kopplingen för att sedan släpap iväg den i full fart. En del klarar det inte utan åker av banan. Det går dock fortare till vinst än att börja gasa efter man släppt kopplingen.

Jag kan tänka mig att många ser helt hysteriska hundar framför sig, men riktigt så är det inte.

Fast det blir det inte. Det är ungefär som att gasa upp en bil och hänga lite på kopplingen för att sedan släpap iväg den i full fart. En del klarar det inte utan åker av banan. Det går dock fortare till vinst än att börja gasa efter man släppt kopplingen.

Jag kan tänka mig att många ser helt hysteriska hundar framför sig, men riktigt så är det inte.

Nej, jag ser absolut inte hysteriska hundar framför mig. Jag ser bara ett fritt följ där det råder obalans och inkonsekvens. Ungefär som en dressyrhäst som inte har ett riktigt stöd av sin ryttare. Den gör alla rörelser, men faller ur hela tiden.

Du får gärna länka in ett exempel på hur du tycker att det ska se ut, om du hittar något!

ÅH vilka härliga bilder:love: Ni är ser lika härliga ut alla 3; schäfern är ursnygg och Harley är lika bedårande (hittar inget annat ord, men du förståd säkert vad jag menar:D) som vanligt.

Vad roligt att det går bra för dig och schäfern. Du har inte haft henne så länge eller hur var det?

Har själv en 'tant' som alltid ska hjälpa och bära in vedträn. Lägger den i vedkorgarna och allt väl inne, ursött. Sen har jag en som sitter med stooora ögon framför vedkorgen... Grythund som hon är tvekar hon inte att skutta rätt ner och gräva sig fram till den fiiinaste (som såklart ligger underst);)

Gott nytt år på er alla åsså!

Gilly

Harley är lika bedårande (hittar inget annat ord, men du förståd säkert vad jag menar:D) som vanligt.
Han heter ju inte Adorable Alex för inte i stamtavlan ;)

Vad roligt att det går bra för dig och schäfern. Du har inte haft henne så länge eller hur var det?

Tack! Nej jag har bara haft henne i 6 månader nu. Hon har bott i hundgård ute i ödeskogen hela sitt liv innan jag tog henne så att flytta till "stan" var en riktig omställning..ett nytt liv där man ska åka hiss och det åker bilar överallt, katter som springer lösa, hundar som delar territorium..Massor med folk.Ja, och på toppen av det kunde hon absolut ingenting (ja typ sitt och ligg då). Inte mycket kampad med, ja inget alls! Dock ville jag ju ha det så, jag ville inte ha en hund som redan var körd och satt grunder på. Då försvann hela vitsen med en ny hund :)

Hon har anpassat sig till sitt nya liv, det kan man lugnt säga. Allt går fort med henne! Vi har förutom lydnaden, skyddet och spåret tränat jättemycket miljö.
Tex går jag med henne mitt i all rusning i T-centralen 2 dagar i veckan så att hon ska bli van vid "allt" , hon är verkligen stencool. En underbar hund på alla sätt, vi passar som handen i handsken :love:

Passar på att lägga in mina exempel på vad jag kallar ett kasst fritt följ som verkar vara av standard. Det syns att man liksom inte brytt sig, men att det skulle gå att fila om man la ner lite extra tid. Jag blir mest förvånad att det ser ut såhär på den höga nivån och bland "kända ansikten". Denna las upp på schäferforumet:

http://nl.youtube.com/watch?v=p-hRhnlmKRw

Det här är ännu värre, inget ont mot Peter då jag tycker att han har väldigt mycket att komma med. Men när jag såg detta fattade jag ingenting. Fast han är förlåten...bara för att han är lite het :P

http://nl.youtube.com/watch?v=FMBZHdTwJp8

Peter är ju mycket för "ert" sätt. Men jag ser inte hälften av det drivet som tex Marios eller grekens hundar hade. Då var Helmuts hund bättre.

Senast ändrad:

jag måste nog (utan att ha några större kunskaper om IPO) hålla med mrsscabtree och liten82. det blir mycket lättare om man lär in precision först och skruvar upp tempot efteråt om man har en lite het hund. jag gjorde tvärt om, dvs försökte träna med en uppstirrad hund och tränade kvantitet före kvalitet. det får jag ju ångra bittert nu. jag har problem med att hunden ligger på gränsen att gå ur hand och får med jämna mellanrum hota med export till kina. en slöare hund kanske man är tvungen att dra upp först, men en mer energisk hund tappar inte motorn bara sådär. jag skulle också vilja påstå att höga knälyft är rasvist, eller åtminstone hänger ihop med exteriören. en del hundar har höga knälyft naturligt. många schäfrar, men även många goldens. min egen hund saknar förmågan, han är alldeles för framtung. det blir terre-a-terre istället.

jämför med hur man tränar agility, t ex slalom. man börjar långsamt att lära in första porten, sedan andra och först när hunden kan hela slalomen skruvar man upp tempot. jag tror knappast att någon skulle komma på idén att lära in fart först och sedan försöka korrigera "olydnad". minsta osäkerhet innebär förlorad tid.

dessutom, om man tänkt tävla vanlig lydnad är en hund som hoppar och tränger uteslutet. de drar jättemycket på det.

jag har problem med att hunden ligger på gränsen att gå ur hand och får med jämna mellanrum hota med export till kina.

Jag fick ju lära mig att skruva upp för att sedan rycka tillbaka hunden "på plats" när den kom alldeles för långt fram, detta under inlärning.
Nu ska jag väl erkänna att jag bara gjorde så under dom offentliga träningarna och "fuskade" hemma. Slängde kopplet och klickade in positionen istället, även om jag gav förstnämnda exempel några försök. Det som fick mig att backa var konflikten det skapade-vilket jag tyckte var helt onödigt. Jag såg och ser fortfarande inte riktigt logiken i det och trots tidigare frågor om det har jag bara fått luddiga svar vilket gör mig än mer tveksam. Du är ju bra på att förklara Jadzia, kan inte du ge det ett försök? Jag vill ju förstå principen men gör nog tyvärr inte det.

Din tjej är ju bara helt vansinnigt vacker! :love:

Jag vet inte om jag har missuppfattat diskussionen helt, men ska man alltså FÖRST bröta upp hunden för att sedan dra NER den igen eftersom att "dom ändå blir dämpade med krav"?

Jag vet inte riktigt, men min hund är lydnadsjycke och går ändå med höga frambenslyft och en svans på helsvaj hela fotgåendet?
Honom har jag aldrig dragit upp, jag har lärt honom momentet och den attityden jag vill att han ska ha. På gränsen till explosion men helt koncentrerad.

Jag kanske missförstår alldeles som sagt, men jag håller nog med dig, liten_82 och cilla_muffins där dårå. Tror jag.

Ja tycker att hundarna i de två-tre sista filmerna ser dö uttråkade ut, ingen go alls. Sen blir de typ "oj ett knä bäst att hoppa till lite.. oj ett knä igen, hopp!" osv, osv..

Filmen med mallen (visst va de en sån?) där tyckte då jag att man såg att hunden hade go och där var de bara att arbeta/prestera som gällde, inte många fel där inte. :laugh:

Huden ska inte vara uppstirrad. Den ska vara högt i drift( jag avskyr det ordet men vet inget bättre) men fortfarande fokuserad och koncentrerad. Stirrig hund är lika med stressig hund och det vill vi inte ha.

Det dr med att rycka tillbaka hunden har jag inte hört och inte heller praktiserat så det kan jag inte ge någon rimlig förklaring till. Snarare är det så att inlärningen sker precis likadant oavsett om man prioriterar fart eller kontroll. Hunden får belöning när den går där den ska. Skillnaden ligger i vilken sinnesstämning hunden är i och har man hunden högt i drift får man se till att vara snabb att belöna för då har man inte många tiondels sekunder på sig. Ingen av valparna eller unghundarna jag sett i träning har det ryckts i alls.

Jag sysslade tidigare ganska mycket med slöa rottisar, både egna och andras, och där varvades hundarna för fullt redan från att de var små. Detta därför att den aktivitetsnivå man lade hundarna på som små hade de kvar som vuxna. Om jag inte minns fel har det något med utsöndringen av något hormon från binjurarna att göra. Parametrarna inom vilket detta hormon utsöndras bestäms under hundens uppväxt och sedan är det kört att ändra. Man kan förvisso dra upp en vuxen hund också, men det är mer tidskrävande och hunden måste tankas med bensin hela tiden.

Nu gällde i och för sig detta slöa hundar, men tankesättet går att applicera även på den heta varianten. En förutsättning är dock att hunden har nerver som håller ihop och att man inte varvar ur hunden så den blir hysterisk. Man lär helt enkelt hunden redan från när den är valp vilken aktivitetsnivå den ska ligga på när den äntrar planen. Om man vill att hunden i vuxen ålder ska vara i gasen så ser man till att alltid ha hunden i den sinnesstämningen när man tränar. Det är onödigt att som valp ha hunden i en kontrollerad sinnesstämning för att sedan lära om. Det vore om att vi först skulle ha valpen sovandes i sängen för att sedan förpassa den till golvet. Jämför en person som startar träningen lekandes med sin valp och i princip aktivt leker sig genom passet med någon som är stilla, orörlig och matar med godis. Vem tror du har enklast att få en fartfylld lydnad?
Får man inte till precisionen beror det snarare på att man som förare är seg och dålig på timing än på metoden.

Det man gör i lydnaden är alltså inte att börja med momenten utan starten är hundens sinnesstämning och kontakt. Först när det är gjort så går man över på moment och den inlärningen sker då på samma sätt som all annan inlärning.

Man ska inte dra ned hunden. Den går ned sig lite av sig själv. Detta kan motverkas genom att motivera upp och varva hunden i moment den tycker är lite jobbigt och det är oftast vad som görs. Man tjoar lite extra eller belönar mer intensivt. Inom klicker snackar man om jackpot. Det behöver man inte göra med en hund som är högt i aktivitet. Man skulle kunna säga att den ena typen av träningen löser problemet när det uppkommer (för det gör det) och den andra förebygger det.

I agilityn är hundarna oftast riktigt högt i varv även i nlärningen även om själva momenten genomförs stegvis och långsamt. Kolla vilken sinnesstämning de hundarna är i när de äntrar planen.

Om jag nu får tillåta mig att komma med kritik mot Reiser så är det inte precisionen han har problem med. Det är snarare så att hunden behöver dras upp mer i aktivitet. Det är inte tillräckligt med tryck i den och skulle man börja köra mer kontroll och precision skulle den snarare bli ännu lojare. Med mer fart skulle hunden hålla bättre kontakt med sin förare och även få en bättre position. Samma gäller Peter och Jucan också. Det är vad jag sett som resultat i verkligheten. Förvisso inte på just Reiser själv, men hos andra ekipage. När det gäller Peter så finns det ju folk vi känner som har sett att så verkligen är fallet. När Jucan är högre i drift går han bättre. Så jag tror problemet har en helt annan rot än vad du tror.

Just ja, när det gäller klicker så finsn det inget som hindrar att man skulel kunan köra det här med. Det kanske snarare skulle vara en fördel eftersom man då skulle kunna vara snabbare att belöna.

Tillägg

En hund som är aktiv och igång, den är med. Den ligger i förväntan och håller benhård koll på sin förare för snart kan det hända något. Snart kan bollen komma. Det är egentligen vad drift är i lydnaden, en enorm bollförväntan. En hund som inte har denna bollförväntan akn tillåta sig själv att släppa kontakten med föraren, titta lite på fåglarna, ploga, glida fram, glida bak och tralla lite för sig själv. Den hund som däremot ligger väldigt högt i förväntan rör sig inte en millimeter för då kan man missa bollen.

Ja, samtliga har förstått dina teorier. Problemet är väl snarare att ingen sett det du pratar om utövas i verkligheten. Inte på träning, inte på tävling och inte på film. Jag själv har förvisso sett många många tala om teorin och mena på att dom praktiserar den, men det resultatet du pratar om har jag aldrig särskådat.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka