Sv: Liten ego tråd, jul edition!
Eros B-arbete betalade ju sig dock med 97 poäng så det kan inte vara så tokigt. Jag tycker inte hunden tränger direkt mycket.
Jag tror att domarna är lika uppdelade i sina åsikter om hur det ska se ut som du och jag är. Sedan är ju inte linförigheten det enda i ett program som betalar sig inte att förglömma. Elluttes och Asras program är trots sina poäng
mycket olika, ffa i LF.
Vad jag menade med att jag tyckte att det såg illa ut i början var att jag var så van vid svensk lydnad att jag tolkade dansandet och farten som olydnad och slarv.
Precis, det är här det inte går ihop fär mig. Det du ser som dansande på Eros film ser jag som ett moment där hunden linkar i takt till förarens knä för att slippa bli tillsulad med det, kontakten finns där för att det betalar sig. Det är inte vackert. Dansandet ser jag som filmen med schäfern jag la upp men även Elluttes program. En typisk schäfer som går lite i "ökad trav" och fint i position-vackert! Likställandet av Eros och Elluttes program förvirrar mig för jag ser två väldigt olika program. Ellutte skuttar lite vilket jag hade velat ha bort, men det gör inte så mycket. Han ser mest glad ut, Eros är liksom lite besvärad.
Sedan insåg jag att det inte var så. Svensklydnaden tjatar jag om därför att de enda jag hört propagera för metoder liknande din är svenskar som är väldigt påverkade av svenskt träningssätt. Inte konstigt i och för sig då det är svårt att helt släppa det man lärt sig och lära om. Lite sitter alltid kvar. Därför tror jag också att du tänker svenskt när du tränar. Det är bara så taget från svensklydnaden. Liten_82 har samma filosof och hon gasar ju upp hunden när kontroll väl finns.
Skillnaden på dig och mig är nog att du tänker mycket i fack. Jag får intrycket att du tycker att det finns två sätt. IPO eller svenskskyddslydnad-that's it. Jag är nog lite mer av naturen så att jag gärna plockar av det jag tycket verkar bra och ser om det funkar-funkar det så bingo! Du har inte svarat på min fråga om hur många svenskare du sett som verkligen har fart i lydnaden på sin hund? Ingen? Alltså gasar dom inte upp till den nivån som ger guldstjärna i IPO, eller hur?
För mig finns inte ett sätt och sedan tar vägen slut. Jag vill utvecklas!
Sitter lite av svensktänkandet kvar hos mig är det för att jag tycker det fanns en bit som verkade passa till mitt pussel. Att precisera innan jag gasar.
Tar vi ändå upp liten (hoppas du inte härsknar att vi talar över ditt huvud liten!) tycker jag att hon har kalasfin lydnad på sina hundar. För det HAR hon, och hon har dragit upp sina hundar till den nivån som krävs i det HON tävlar i.
Jag menar att man kan ta den principen och fästa den på en IPO hund, sedan kan man gasa så att man får det till den nivån som det ligger i svensklydnad..eller...så är man fräck nog att köra pedalen i botten.
Sedan kan man ju fundera på det här. Varför lärs kontroll in först i svensklydnad och fart sist?
Absolut, men du blir för ivrig och blandar in "livsviktigt" och det ska gärna vara svart på vitt. Jag vill ha kontroll först, men kontroll är inte synonymt med slö eller oengagerad. Jag kan jämföra det med hästdressyr. Där man kan träna sin häst att utföra en massa rörelser och få den att göra det korrekt.
Det är dock den häst som har detta OCH powern med sig som får applåderna.
Mao kan kontroll och power gå hand i hand.
Jag säger inte att det bara finns ett sätt att träna men jag tycker ett sätt är bättre och enklare och med tanke på Fifty, Ellute och Eros så betalar det sig
Men återigen handlar det om smak och jag försöker väl mest få en hum över vad du egentligen tycker eftersom att en film är på ett sätt och tre stycken på något annat. Ingen av dom stämmer överens med mina "skräckexempel"-Jo, Eros till viss del. När jag ser på Ellute, Fifty och Jucan tycker jag att dom är jämförbara med filmen på schäfern som jag la in som vad jag ville ge som gott exempel. Jag försöker väl mest säga att jag inte hittar din röda tråd eller poäng för att jag tycker att det svajar hit och dit.