Liten ego tråd, jul edition!

Sv: Liten ego tråd, jul edition!

Det vet du säkert själv, men för att allmänförtydliga måste driften inte ligga på boll, för vissa hundar går det lika bra med mat..om inte bättre :D

Hur många här har varit på en IPO-träning eller tävling överhuvudtaget?
Lite svårt för dem att se det utövas då.
Du borde däremot ha haft möjlighet att se det.

Jag praktiserar det själv och vet därför att det fungerar på min hund. Det är bara att komma och titta. En träningskompis har tränat med Von Der Mohnweise (Eros vann Wusv 2004 & 2005 med 97 p i lydnaden.

Jag tycker överlag Eros har ett snyggare fritt följ än den trippande mallen i tidigare film. Du kommer inte gilla det här men så här vill jag ha det och inte som mallens. Det här ser ju roligt ut och inte som om man har en pinne i röven. Lite tightare hade dock inte skadat.
http://se.youtube.com/watch?v=Y3mjmgXdV84&feature=related

Och hur kan man inte gilla Ellute
http://se.youtube.com/watch?v=dnuh835FB5w&feature=related
http://se.youtube.com/watch?v=hC5TZ6PtX_k

Kollar man sedan här på Reisers fria följ från 2008 World Masters Tournament så ser det det helt annorlunda ut än i den filmen du visade. Här är hunden med och vaken.

Det finns ju fler än en film på Jucan också och det här var inte så tokigt.
http://se.youtube.com/watch?v=4AVQyj9QMes

En annan hund som en träningskompis träffar hos uppfödaren i Norge då och då.
Fifty van de Biezenhoeve. Här finns det vilja, tryck och glädje hos hunden.
http://www.youtube.com/watch?v=8BELXkfn3b8

Detta är alltså hundar som setts i verkligheten och inte bara på film och såhär vill jag ha det. Det är ju lite show över det hela och inte stelt och snark-framkallande. Den svenska lydnaden får ursäkta, men hur kul är det att kolla på de fria följen egentligen?

Jag har däremot inte sett en enda med ett livfullt fritt följ som tränar såsom du beskriver. Det kan dock bero på att jag inte sett så himla mycket än, men de som har hade inte sett det heller.

Så där har du resultaten och vill du se dem live så befinner sig några av dem i Norge och Sverige i alla fall en gång om året.

Mat är lugnande belöning, vilket inte är önskvärt i alla moment. Det är ett faktum sedan länge fastslaget inom lydnaden oavsett var och hur den praktiseras. Jag skulle aldrig köra mat som belöning i ett moment som bygger på fart och aktivitet. Däremot gör jag det gärna där det ska vara lugnt och stadga.

Undantaget är hund som inte har något vidare intresse av boll eller leksak, men de får man sällan någon vidare fart i ändå.

Att påstå att det går lika bra med mat håller jag därför inte med om. Det gör det på en dålig hund, men på en bra är boll eller annan leksak överlägset. Vill man däremot bara ha kontrollen så kan man ju köra mat, men att gasa med käk....nej, det blir inte lika bra. Inte på en komplett Schäfer. Med matgalen Labbe kanske det är annorlunda.

Det här är inte IPO-specifikt utan jag hade samma tanke i söket när jag tränade det och även vanlig lydnadsklass. Godis vid platsliggningen och leksak vid inkallningen.

Senast ändrad:

Jag tycker överlag Eros har ett snyggare fritt följ än den trippande mallen i tidigare film. Du kommer inte gilla det här men så här vill jag ha det och inte som mallens. Det här ser ju roligt ut och inte som om man har en pinne i röven. Lite tightare hade dock inte skadat.
http://se.youtube.com/watch?v=Y3mjmgXdV84&feature=related
När jag ser det här förstår jag ingenting. Hunden får ett knä i bogen i vartenda steg den tar och linkar för att i viss mån försöka undvika det.
Att mallen inte har dansande framben beror ju knappast på lydnaden. Det beror ju på hundens gångarter, trippande tycker jag är typiskt malinois.

Ellutte var lite bättre men filmen på Peter var jättetrevlig tyckte jag. Fifty var fin också!

Den svenska lydnaden får ursäkta, men hur kul är det att kolla på de fria följen egentligen?
Aptråkig, tack och lov får man lov att ha en hund med sting och precision i IPO och dessutom få poäng för det.

Jag har däremot inte sett en enda med ett livfullt fritt följ som tränar såsom du beskriver. Det kan dock bero på att jag inte sett så himla mycket än, men de som har hade inte sett det heller.
Det är ju bara att kolla på filmerna jag länkat till?

Men fortfarande förbryllar du mig. För å ena sidan diskuterar du en sak, för att sedan ändra dig.

Mitt ursprungscitat:
eftersom att jag inte vill ha ett klassiskt fritt följ alá IPO där hunden plogar och hoppar om vartannat. Nu dämpar jag tills positionen sätter sig och sedan trycker vi på gasen lite. Motor finns det gott om så sistnämnda blir inte svårt. Det finns gott om intensitet och energi så det släpper vi ut när det är fördigtyglat!

Ditt svar:

Jag tyckte också det såg anskrämligt ut i början och undrade hur i helvete de kunde tillåta hundarna att gå så illa, men ju mer jag håller på så inser jag att detta är hur IPO-lydnaden ska vara

Detta stämmer ju överens med Eros filmen förvisso, men dom andra är precisa och tjusiga. Inte ostbågiga och tramsiga...jag begriper inte hur det hänger ihop. Sedan tjatar du om svensklydnad hela tiden av någon anledning jag inte kan begripa. När kom det med in i bilden? Jag inbillar mig att du har en bild framför dig där jag (?) praktiserar just svensklydnad. Mycket väl att en del av principen praktiseras där, men med handen på hjärtat. Hur många som kör svensklydnad med sina hundar (eller "vanlig" lydnad) har du sett trycka på sina hundars gaspedaler när kontakt och position sitter? Jag har nämligen inte sett någon själv. Att träna efter mallar har nog aldrig varit något för mig. Om jag vill ha precision men flashighet ser jag efter om det går att fixa. Det gör det ju uppenbarligen. Inget utesluter det andra. Varför alla dessa regler på hur det ska vara? Man måste våga titta och känna, prova sig fram. Funkar det är det ju kalas.

Senast ändrad:

Eros B-arbete betalade ju sig dock med 97 poäng så det kan inte vara så tokigt. Jag tycker inte hunden tränger direkt mycket.

Vad jag menade med att jag tyckte att det såg illa ut i början var att jag var så van vid svensk lydnad att jag tolkade dansandet och farten som olydnad och slarv. Sedan insåg jag att det inte var så. Svensklydnaden tjatar jag om därför att de enda jag hört propagera för metoder liknande din är svenskar som är väldigt påverkade av svenskt träningssätt. Inte konstigt i och för sig då det är svårt att helt släppa det man lärt sig och lära om. Lite sitter alltid kvar. Därför tror jag också att du tänker svenskt när du tränar. Det är bara så taget från svensklydnaden. Liten_82 har samma filosof och hon gasar ju upp hunden när kontroll väl finns.

Sedan kan man ju fundera på det här. Varför lärs kontroll in först i svensklydnad och fart sist?
Jo, för att kontroll är livsviktigt och fart sekundärt. Vad är viktigt i IPO?
Åtrigen kommer jag till det här att det man prioriterar mest lär man inte först. Lär man inte kontroll först torde man ju då tycka att det är viktigare á la svensk lydnad. Det är logiskt för mig.

Jag säger inte att det bara finns ett sätt att träna men jag tycker ett sätt är bättre och enklare och med tanke på Fifty, Ellute och Eros så betalar det sig.

Jag har helt enkelt lite funderingar över ursprunget till er träningsmetod. Var kommer den ifrån?
Är det Sverige och svenskt träningssätt eller ungerskt eller tyskt?
Jag känner tillit till det jag gör därför att det sättet har sitt ursprung i Tyskland och Belgien och delar därför ursprung med sporten. Jag skulle vara lika skeptisk om en tysk hade idéer om hur man tränar elitlydnad.

Eros B-arbete betalade ju sig dock med 97 poäng så det kan inte vara så tokigt. Jag tycker inte hunden tränger direkt mycket.
Jag tror att domarna är lika uppdelade i sina åsikter om hur det ska se ut som du och jag är. Sedan är ju inte linförigheten det enda i ett program som betalar sig inte att förglömma. Elluttes och Asras program är trots sina poäng mycket olika, ffa i LF.

Vad jag menade med att jag tyckte att det såg illa ut i början var att jag var så van vid svensk lydnad att jag tolkade dansandet och farten som olydnad och slarv.
Precis, det är här det inte går ihop fär mig. Det du ser som dansande på Eros film ser jag som ett moment där hunden linkar i takt till förarens knä för att slippa bli tillsulad med det, kontakten finns där för att det betalar sig. Det är inte vackert. Dansandet ser jag som filmen med schäfern jag la upp men även Elluttes program. En typisk schäfer som går lite i "ökad trav" och fint i position-vackert! Likställandet av Eros och Elluttes program förvirrar mig för jag ser två väldigt olika program. Ellutte skuttar lite vilket jag hade velat ha bort, men det gör inte så mycket. Han ser mest glad ut, Eros är liksom lite besvärad.

Sedan insåg jag att det inte var så. Svensklydnaden tjatar jag om därför att de enda jag hört propagera för metoder liknande din är svenskar som är väldigt påverkade av svenskt träningssätt. Inte konstigt i och för sig då det är svårt att helt släppa det man lärt sig och lära om. Lite sitter alltid kvar. Därför tror jag också att du tänker svenskt när du tränar. Det är bara så taget från svensklydnaden. Liten_82 har samma filosof och hon gasar ju upp hunden när kontroll väl finns.
Skillnaden på dig och mig är nog att du tänker mycket i fack. Jag får intrycket att du tycker att det finns två sätt. IPO eller svenskskyddslydnad-that's it. Jag är nog lite mer av naturen så att jag gärna plockar av det jag tycket verkar bra och ser om det funkar-funkar det så bingo! Du har inte svarat på min fråga om hur många svenskare du sett som verkligen har fart i lydnaden på sin hund? Ingen? Alltså gasar dom inte upp till den nivån som ger guldstjärna i IPO, eller hur?
För mig finns inte ett sätt och sedan tar vägen slut. Jag vill utvecklas!
Sitter lite av svensktänkandet kvar hos mig är det för att jag tycker det fanns en bit som verkade passa till mitt pussel. Att precisera innan jag gasar.

Tar vi ändå upp liten (hoppas du inte härsknar att vi talar över ditt huvud liten!) tycker jag att hon har kalasfin lydnad på sina hundar. För det HAR hon, och hon har dragit upp sina hundar till den nivån som krävs i det HON tävlar i.
Jag menar att man kan ta den principen och fästa den på en IPO hund, sedan kan man gasa så att man får det till den nivån som det ligger i svensklydnad..eller...så är man fräck nog att köra pedalen i botten.

Sedan kan man ju fundera på det här. Varför lärs kontroll in först i svensklydnad och fart sist?
Absolut, men du blir för ivrig och blandar in "livsviktigt" och det ska gärna vara svart på vitt. Jag vill ha kontroll först, men kontroll är inte synonymt med slö eller oengagerad. Jag kan jämföra det med hästdressyr. Där man kan träna sin häst att utföra en massa rörelser och få den att göra det korrekt.
Det är dock den häst som har detta OCH powern med sig som får applåderna.
Mao kan kontroll och power gå hand i hand.

Jag säger inte att det bara finns ett sätt att träna men jag tycker ett sätt är bättre och enklare och med tanke på Fifty, Ellute och Eros så betalar det sig
Men återigen handlar det om smak och jag försöker väl mest få en hum över vad du egentligen tycker eftersom att en film är på ett sätt och tre stycken på något annat. Ingen av dom stämmer överens med mina "skräckexempel"-Jo, Eros till viss del. När jag ser på Ellute, Fifty och Jucan tycker jag att dom är jämförbara med filmen på schäfern som jag la in som vad jag ville ge som gott exempel. Jag försöker väl mest säga att jag inte hittar din röda tråd eller poäng för att jag tycker att det svajar hit och dit.

Senast ändrad:

Jag har helt enkelt lite funderingar över ursprunget till er träningsmetod. Var kommer den ifrån?
Är det Sverige och svenskt träningssätt eller ungerskt eller tyskt?
Jag känner tillit till det jag gör därför att det sättet har sitt ursprung i Tyskland och Belgien och delar därför ursprung med sporten. Jag skulle vara lika skeptisk om en tysk hade idéer om hur man tränar elitlydnad.

Jag skulle säga tyskt, belgiskt, svenskt, holländskt, osv osv.

Man tager vad man haver sa Kajsa varg..eller..man tar inte bara kakan utan man äter den också. Det finns inte två sätt i min värld. Jag skräddarsyr mer än gärna! Jag tror Mario är Belgare, och mig veterligen har han inte varit i Sverige och gått lydnadskurs. Kontroll före driv är inget svenskt påfund, även om svenskar möjligen älskar principen.

DSC_2126.jpg

:rofl: Underbar!

Hittade en bra video från starkepfoten (samma som schäferfilmen jag la upp) med detta träningssättet. Nu är detta en väldigt ung valp och det kör väl dom flesta godis med till en början, men just starkpfoten börjar träna sina valpar väldigt tidigt (tycker jag) och så pass att dom är tävlingsklara ganska tidigt, det är dock samma princip. Jag tror att dom börjar dra upp sina hundar i lydnadssammanhang (boll introduceras säkert tidigare) runt 5 månaders ålder.

Okej.
När går hunden ned en bit ändå? Är det kraven som gör att hunden automatiskt sänker sig lite? (eller vad man nu ska kalla det, jag hittar inget bra ord).
Vad är det för krav isåfall, som man ställer på jycken som gör att den "går ner sig"? (Det låter trist, men jag kommer som sagt inte på något bättre ord).

Min hund behöver iof ingen jackpot för att hålla intensiteten långa långa pass, jag ger honom jackpot ibland för att jag tycker att det är skojigt, mest.

Jag skulle aldrig köra mat som belöning i ett moment som bygger på fart och aktivitet. Däremot gör jag det gärna där det ska vara lugnt och stadga.

Där är jag lite tvärtom, handlar det om stadga vill jag ha hunden så vaken han någonsin kan bli och kör därför mer än gärna med kamp eller boll. Jag slet som ett djur med t ex platsliggning på förra hunden med godis, han låg inte aktivt utan det blev för laidback för honom vilket gjorde att han ibland flyttade rumpan, nosade osv. Direkt när jag började belöna med lek låg han som en staty, helt fokuserad på just liggandet.
Likadant är det med nuvarande dåren; alla moment som kräver koncentration och stadga ( t ex plats, kvarsittande, väntan på okejkommando) kör jag med lekbelöning och tycker verkligen att det funkar mycket bättre än godis.

Jag har som sagt ingen alls erfarenhet av varken skydds- eller ipoträning mer än att jag har sett min jyckes pappa och kollat på filmer, det är därför jag frågar!

Däremot har jag erfarenhet av lydnad och vill DEFINITIVT inte ha "såslydnad". Det är ju skittråkigt, jag vill ha min hund taggad till tusen och dom bästa lydnadshundarna jag har sett har absolut inte varit såsiga eller tröga, däremot har dom haft mer precision i momenten än många skyddshundar jag sett.

För mig är bra moment en kombination av fullgas, koncentrationsförmåga, stadga och en vilja att alltid ha belöning. Jag tror inte att man behöver bli utan varken precision eller gas; det hör ihop för mig. Utan en taggad hund blir momenten trista och utan precision och säkerhet blir det bara studs och galet.

Jag tyckte att Ellute var snyggast, när han inte studsade! :D
Emellan där var han görhäftig, helt klart.
Däremot så går t ex min hund sådär också, med höga frambenslyft och jätteglad svans och jag tränar ju svenskt, då antar jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka