Lite travarskodd???

Mysaan

Trådstartare
:confused: Jag får inte tag på min vanliga hovis utan har nu blivit tipsad om en annan som kunde komma halvakut eftersom pålle har en sko som glappar. Fördelen är att hon tar knappt hälften för att sko runt om mot vad min vanliga hovis tar.

Har frågat runt lite vad folk tycker och då sa de. Hon är bra men skor lite åt travarhållet.

Så vad exakt menas med det????

Sv: Lite travarskodd???

De som säger så menar att de skor med lite längre tår, vinkel mellan 45-50 grader (rätta mig ni som vet mer säkert!).

Camilla_H skrev:
De som säger så menar att de skor med lite längre tår, vinkel mellan 45-50 grader (rätta mig ni som vet mer säkert!).

Kan det på något sätt påverka ridbarheten på något sätt? Han är iofs varmblodstravare så den sortens skoning kanske är bättre för honom.

Det som skiljer travarskoning från ridhästskoning är möjligen att "travarskoningen" görs lite "tajtare" (alltså exakt passform på skon)

De extremt långa tårna är inte vanligt längre, men det kan vara det man menar om man pratar om travarskoning (ett gammalt förlegat uttryck)

Vinkeln på hoven ska alltid följa vinkeln på kotan så att den axeln inte blir bruten. Om hästen har mer upprätta kotor så ska tån vara kortare och om man låter en sån häst få långa tår så kan det bli kämpigt för både kotor och senor.

Är det som Isz säger att skoningen är lite tightare (en del skulle nog säga att de skor trångt också...) så innebär det att trakterna har mindre yta sko att glida på vid utvidgning och då man inte skor lika ofta som travhästägarna kanske gör så växer gärna hoven utanför skon i trakten.

Jag har en arab med långa kotor och har tills nyligen haft en travhästhovslagare. Det har fungerat bra då ju min häst har långa tår naturligt. Men denna hovslagare har även skott de andra ridhästarna i stallet och gjort även det bra och lämpligt just för deras vinkel. Vid direkt förfrågan så berättade han att han oftast skor ridhästar med vinkel mellan 50-55 grader medan min får mer travarvinkel beroende på de långa kotorna/tårna. Dessutom slog han gärna in söm i alla fyra sömhålen för att skon ska sitta bättre och dessutom med ganska insmidda trakter på skona (inte trångt direkt, utan mer normalt).

Nu har jag ägnat de senaste åren till att lära mig att sko själv och det gör jag numera helt själv. Skillnaden är att jag verkar tån lite mer, slår bara i tre söm och dessutom smider ut trakterna på skorna. För mig gör det inte så mycket OM min häst skulle få en tappsko - jag kan ju fixa det själv, men trots lera i hagarna och mycket bus så har min inte tappat en enda sko på säkert ett år nu, så det hänger nog på mer än bara hur många sömmar man slår i...

Tack för en jättebra förklaring. Får se om jag gillar denna hovis för då lär jag fortsätta med henne. Hon verkade ju min kille när han var liten oxå så jag hoppas hon är bra.

Har denna "travarskoning" någon på¨verkan på ridbarheten??? Alltså på hur han rör sig?

Senast ändrad:

Det som jag vet brukar vara problem med travare när man tar över dem för att göra ridhästar av dem, är just att de har så långa tår, och "därmed" understuckna trakter. Det kan ta väldigt lång tid att få till trakterna och behövas väldigt duktiga hovslagare. Vad har den nya hovslagaren för utbildning? Om du har en bra, utbildad hovslagare så är det värt att betala extra för i längden.

Betyder antagligen att hon slarvskor och att folk inte kan komma på något annat uttryck an "travarskodd" eftersom de är trångsynta nog att tro att travare skos på ett speciellt sätt. Det jag skulle kalla "travarskodd" är att hästen har lättare skor än de där tunga tjocka sakerna man envisas med att slå på varje kuse som det ska sittas på.

/Krims med travare som skos efter hur deras hovar ser ut.

Asa_S skrev:
Det som jag vet brukar vara problem med travare när man tar över dem för att göra ridhästar av dem, är just att de har så långa tår, och "därmed" understuckna trakter. Det kan ta väldigt lång tid att få till trakterna och behövas väldigt duktiga hovslagare. Vad har den nya hovslagaren för utbildning? Om du har en bra, utbildad hovslagare så är det värt att betala extra för i längden.
Förutom att hon är utbildad hovslagare så vet jag inte. Endel är jättenöjda med henne och tycker hon skor deras ridhästar bra. Andra gillar henne inte. Är inte hundra säker på att jag gillar min andra hovis.

Krims skrev:
Betyder antagligen att hon slarvskor och att folk inte kan komma på något annat uttryck an "travarskodd" eftersom de är trångsynta nog att tro att travare skos på ett speciellt sätt. Det jag skulle kalla "travarskodd" är att hästen har lättare skor än de där tunga tjocka sakerna man envisas med att slå på varje kuse som det ska sittas på.

/Krims med travare som skos efter hur deras hovar ser ut.

Hmmm! fast jag tvivlar iofs på att hon slarvskor eftersom hon dessutom är amatörtränare för travare och har uppfödning och skor alla sina hästar själv.

Antagligen är hon inte utbildad, så därför är hon billigare. Visserligen kan du be henne att sko med lite kortare tå än vad hon brukar om du vill använda henne. Men sedan å andra sidan om du själv saknar kunskaper hur kan du då veta hur det blir egentligen?

Har man inte kunskaper så gör man nog bäst i att anlita folk som har utbildning. Fast det är inte säkert heller att din vanliga hovslagare är utbildad, många använder hovslagare utan att ens veta. De bara tror att alla som kallar sig hovslagare också är det.

Det är oerhört intressant att lära sig om hovar och hovvinklar. Det är något de flesta hästägare bör göra, så att de vet hur just deras häst skall vara skodd. Då är det så mycket lättare. Läs på och var vetgirig när du har en utbildad hovslagare som skor din häst. Varför inte gå på en tappskokurs med?

Hälsning Maja

Fast hon har hovslagr utbildning. Annars hade garanterat inte pålles gamla ägare använt henne.

Lite uppdatering! I går var då hovis här och hon var verkligen kanon med hästarna. Skodde med lite tjockare skor än förra hovslagaren och hovarna såg inte ett dugg konstiga ut utan precis som när förra hovisen skott honom. Så i dag ska jag kolla hur han känns att rida. Hon verkade väldigt duktig och seriös så fungerar detta kommer jag behålla henne istället.

Får jag fråga vad hon tar för en helskoning och vad din förra tar?

Hälsning Maja

Den jag hade sist nu tog 450 kr inkl. resersättning och min gamla hovis tar 750 inkl. resersättning och då har de ungefär lika långt att åka.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar