Sv: Lite tips

*knapplån*

Tack för alla bra tips....och hemska historier om avslagna ben osv :crazy:
Jag har delat av hagen så dom går med ett staket mellan men så att dom ändå hela tiden kan se varandra.Känns lite tryggare så. För jag har ingen lust att ringa ägarna och säga att jag har en skadad häst.

Ridningen fungerar bra. En väldigt trevlig liten häst! :love: Jag rider bara ut och begär inte så mycke av henne. Tanken är inte att jag ska träna hästen utan bara hålla igång henne. :D

Är islandshästar inga riktiga hästar? Det verkar som om alla andra hästar kan gå tillsammans men inte dom.

Skulle nog villja uttrycka mig tvärt om :cool: :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Dalsland skrev:
*knapplån*

Jag har delat av hagen så dom går med ett staket mellan men så att dom ändå hela tiden kan se varandra.Känns lite tryggare så. För jag har ingen lust att ringa ägarna och säga att jag har en skadad häst.

Ridningen fungerar bra. En väldigt trevlig liten häst! :love: Jag rider bara ut och begär inte så mycke av henne. Tanken är inte att jag ska träna hästen utan bara hålla igång henne. :D

När det gäller eventuell sammansläppning. Släpp inte in islandshästen till de två. Ta EN av de andra och släpp in till islandshästen i stället. Då kommer förhoppningsvis inte gamla revir och försvar av kompisar in i bilden.

En annan sak du kan prova är att låta islandshästen och en av de andra stå bredvid varandra med hög boxvägg emellan. Då kan de halvfightas lite och komma underfund med varandra. Det brukar då bli lungare när man sedan släpper dem tillsammans. Rangen är då redan uppgjord. Är det däremot ingen av dem som ger sig vid "boxträningen", så kan man räkna med en rejäl fight även i hagen. Då kanske du inte ska släppa ihop dem alls.

Gullan86 skrev:
va sa ni till den med nordisen eller vems fel de nu va?...hur illa blev det me hästen? vart ni inte arga när de flyttat dom och inte sa till ägarna(ni) innan.

Vi tycker inte att själva olyckan var "någons" fel. Olyckor händer. Men det hade känts mycket bättre om vi i förväg blivit informerade och hade kunnat vara med och se händelseförloppet.

Dessutom hade vi gärna släppt ihop dem på ett mindre abrupt sätt, där de t.ex. kunde gått i angränsande hagar ett tag först!

Jo vi blev arga för att vi inte blev informerade, och bestämde oss där och då att vi inte vill ha våra hästar i ett inackorderingsstall mer. Och att aldrig blanda våra islänningar med andra raser.

Jag kommer inte på några tips. Men vill ge dig kredit för att du är så snäll så du hjälper en som behöver det. Alla har inte turen att ha en som ställer upp som du :D

Dalsland skrev:
*knapplån*

vi har precis släppt in en fjordning bland islandshästarna och no problemas. Visserligen håller fjordingen sig lite för sig själv men ägaren säger att hon alltid gjort det, även när hon gick med andra fjordingar.
Tror inte att hästar som regel talar olika språk utan att det handlar mer om att vi människor tillåtit dem att utveckla ett språk eller inte.

Jag måste bara berätta att jag har haft en Islandsryttare här i helgen som dels ridit lite på den lilla godingen och gett mej lite bra ridtips. Helt klart nyttigt :)
Och jag hade helt rätt: Detta är ingen dussinhäst utan mer en tävlingskanon! :crazy: Hur kul som helst att rida. :D

Lycka till!! Hoppas det blir bra för hästen, dess ägare och dej!

Mej och hästen går det bra för. Men ägaren går det inte fullt så bra för. :( Hästen kommer att bli kvar här hela vintern och antagligen fram till sommaren.
Det stör inte mej för det är en go och trevlig häst men jag hade faktiskt hoppats att det var en mer tillfällig lösning :confused:
Mycke för att jag tycker det är synd att en så bra häst bara får ridas i skogen av en som inte kan ta tillvara på kapaciteten hon har. Men mest för att hennes ordinarie ryttare missar så mycke tid med den här fina hästen.

Ny fråga: När tävlar man mest med Islandshäst? Är det viloperiod över vintern?

hehe ja tar upp tråden igen, såg den inte vart aktiv på ett tag, min vallack går me två ston, å de blir jätteupprörda för att han försvinner när ja ska träna han, de gnäggar förtvivlat, så där ä de ingen fajt, han älskar sina flickvänner, en av dom ä en travnordis å väldigt hög, den andra ä ridponny/arab, runt 157 ,, å de går görbra,, :banana: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka