D

Dalsland

Hej. Jag klampar in här trots att jag inte har Islandshäst :) Men jag behöver lite tips. En släktings dotter har hamnat på sjukhus för en längre tid och hon har en Islandshäst som hennes föräldrar nu vill köra hem till mej så jag ska ta hand om den tills dottern är frisk igen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med vissa saker:

Vi har två äldre kallblodsston som har bott ihop hela livet (mor och dotter) och aldrig gått med andra. Båda hästarna är snälla men vågar jag släppa ihop islandshästen med dom?

Dom uppskattar om jag hjälpligt håller igång hästen (rider den några dagar i veckan) men det är en ganska fin tävlingshäst och jag kan ingenting om gångartridning. Hur ska jag undvika att förstöra någonting?

Jag har säkert fler frågor sedan men det var detta jag kom att tänka på först.

Sv: Lite tips

Jag har mitt islandssto tillsammans med två fullblodsston och en annan korsning, det har inte varit några som helst problem för Yrpa att komma in i flocken. Första dagen var det som det är med de flesta hästarna, Lady (imp Irland) sparkade på Yrpa medans hon tog emot (vilket är vanligt att islandshästar gör om jag minns rätt) och efter det har det varit lugnt.

Ang ridning så kan man ju alltid undvika de gångarter man inte klarar av ;) Min medryttare klarar inte av tölten och därför får hon inte tölta, men det är ju inte svårt, är du villig att hjälpa dina släktingar så kan du ju åka och ta en lektion för en tränare för att få lite mer koll på tölten.

/Anna

Tack för svar :love:
Jag har ingen aning om tölten. Jag har tävlat hoppning och lite dressyr och rider nog ganska hyggligt men har ingen aning om hur man töltar, hjälper och vad som är rätt och fel. :confused:
Men jag kan ju alltid hålla mej till skritt och galopp så kanske jag stör hästen minst.

Nu är det bokat. Hästen kommer på Måndag. Så nu ska jag dela av hagen så att hästarna kan gå brevid varandra men med staket mellan. Gör så i början i alla fall för jag vet inte om jag vågar släppa in henne till dom gamla märrarna ;)

Tråkigt med släktingens dotter... :cry:

Har de bett dig att ta hand om hästen så litar dom på att du klarar det! Många är vi som har gått från storhästvärlden till islandshästvärlden och det fungerar oftast bra. Är du en ryttare som känner när/hur hästen går så kommer ni att lära er tillsammans. Men som IrpaSnirpa sa: "ta gärna hjälp av en tränare" mest för att du själv skall känna dig säkrare.

En islandshäst grundas ju med det du är bra på och toppas med sina gångarter (enkelt sagt från en fritidsryttare! ;)) så du kan säkert göra mycket nytta.

Med tanke på hagsläpp...
Hade en isis jag satte i en hage med 3 connemaror. Dotter, mamma och mormor. Hon (mitt sto) brydde sig inte så mycket om de andra och höll sig utanför deras "grupp". Självklart fick jag dåligt samvete och rusade hem och läste alla böcker jag fick tag i om islandshäst...

Efter bokläsandet var jag övertygad om att min isis (min 1:a :love: ) inte "talade" samma språk som connemarorna, de var ju födda i Sverige, min Isis var ju en import. Övertygad om detta flyttade jag mitt sto till en gård med bara islandshästar. (Jag trivdes bättre med min kompis och hennes tre connemaror, än ett stort islandshäststall, men vad gör man inte :crazy: ) Hästens beteende var det samma. Hon agerade och reagerade precis lika när hon bodde med "gelikar".

Menar inte att det alltid är så, men det kan vara så! Ta det för vad det är, troligen ser de dig som hästmänniska och lämnar hästen i förtroende till dig!

Avarten är ju om de tror att det skulle vara gratis...

Många lycka till, och om du vill testa en "färdig" isis är du välkommen att testa min "läromästare"!

Lambi skrev:
Avarten är ju om de tror att det skulle vara gratis...

Oj. Det har vi inte ens pratat om. Detta kom lite hastigt på och ingen av oss har tagit upp ämnet betalning :smirk: Jag har mest oroat mej över att jag ska kunna behandla hästen på rätt sätt och inte förstöra henne. :angel:

Hoppas det ordnar sej med din släktings dotter!

Du kan mycket väl klättra och styrketräna med galopp och trav o bara hålla igång hästen. Vet inte om de brukar ge hästen vila några veckor? Det ordnar sej säkert!!

börja med att låta dom känna varandra ( hålla dom i grimmor så dom får nosa på varandra) o om det går bra kan man låta dom gå ihop dom i hagen..först kan det bli lite bråk om rangordingen men sedan lägger brukar det lösa sig. men vet du att ena hästen som du har e rätt så hög i rang kanske man ska vänta o släppa ihop dom. när det gäller ridning så kan du rida som du rider dina andra hästar. att tölta behöver du inte göra bara hålla igång henne/honom. håller tummarna o lycka till!

//loddie

Vem vet! Det kanske slutar med att du som så många andra blir helfrälst på de små raggiga pållarna!

Att släppa ihop hästarna är väl som i alla lägen när man släpper ihop hästar som inte känner varandra.
Man får ta det varligt.
Och vad gäller ridningen så kan du rida som om det vore vilken viktbärande ponny som helst.
Mina rids i klassisk dressyr, western, hoppas och så rider jag tölt och pass.

Att släppa ihop hästarna är väl som i alla lägen när man släpper ihop hästar som inte känner varandra.
Man får ta det varligt.
Och vad gäller ridningen så kan du rida som om det vore vilken viktbärande ponny som helst.
Mina rids i klassisk dressyr, western, hoppas och så rider jag tölt och pass.

Nu har den lilla pralinen kommit hit. Oh så söt hon är!
Jag var ute och red en sväng nu på morgonen och trots att jag inte kan något om Islandshästar så inser jag att detta är ingen dussinhäst! Hur mysig som helst :love:
Jag måste fråga lite mer om henne och vad hon tävlar mm för det måste vara en riktigt fin (och dyr) häst. :love: Och jag har hittat en "tränare" som kommer hit i helgen som ska hjälpa mej och visa lite hur man rider en sådan här häst. Ingen utbildad tränare men en ganska duktig tyttare. Åh va kul! :love:

Var bara försiktig.... Det finns ju, som på alla håll, tränare o metoder som är bra o dåliga.

Jo jag vet. Men dels anser jag mej ha tillräkligt med hästkunnande för att inte låta mej luras så lätt ;) Och så ska jag inte göra några större konster. Jag vill bara veta vad jag inte ska göra med hästen för att inte förstöra det arbete ägaren lagt ner på henne. :D

alltså du kan ju alltid fråga om den är svår travad för är den inte det kan du ju trava på den för som storhästryttare mäste du ju känna om traven är ren eller inte..du känner ju igen trav lixom.
annars skritta och galoppera då...tömmköra och sånt kan ju va en ide med. behöver ju inte "träna" hennes utan mest hålla igång konditionen typ.

i bland kan det ju vara så att en duktig storhästryttare töltar hästen bättre på grund av en bra lodrät sits och att man är en fena på halvhalter :smirk:

Om man rider en stor häst korrekt och samlar hästen med mkt bakdelsaktivitet och lösgjord fram så gäller ju i princip samma sak på en islandshäst och då klarar man även tölten.

Det viktigaste är ju som med all ridning att man (utan inbördes rangordning)stävar efter

1. är lyhörd för hästen
2. har en bra sits och rätt inverkningar
3. att man rider den lösgjord /att hästen är avslappnad/känns harmonsikt
4. att hästen fungerar för alla hjälper

Om detta fungerar tror jag inte att du får några större problem med gångarterna på sikt. Så länge hästen går rent i gångartena brukar det ju inte vara några större problem.

Om den går orent kan det bero på flera orsaker men ffa

antingen att ryttarens inverkningar gör hästen spänd
eller att hästen inte grundtränats och därför är stel/svag/spänd/osmidig

och då är det ju grundläggande ridning/dressyr som gäller för att få till grunden.

men visst om du har svårt med tölten tex håll dej i första hand till skritt, trav och galopp. Det kan ju vara svårt i början att veta vart växelspaken för tölt sitter ;)

Sen är det ofta effektfullt at använda vikthjälper när man ska skilja mellan tölt och trav tex. Ofta krävs mer samling och halvhalter (och lite i handen) för tölt, medans traven kan funka bättre med en längre lägre form (ialla fall om inte hästen kan gå i samlad trav, vilket många islandshästar inte har så himla lätt för)och i början kanske med mer vikt på framdelen (nu blir jag kanske strypt när jag säjer så :angel: )

Dalsland skrev:
Vi har två äldre kallblodsston som har bott ihop hela livet (mor och dotter) och aldrig gått med andra. Båda hästarna är snälla men vågar jag släppa ihop islandshästen med dom?

Var försiktig! Vi fick vårt kära islandssto söndersparkat av en nordsvensk i inackorderingsstallet. Och tyvärr fick vi inte information om att flockförändringen skulle ske förrän olyckan hade hänt (vi hade gärna varit med och övervakat skeendet).

Hon gick i tre månader! på Fenylbutazon och blev bara sämre, vilket ledde till att hon avlivades.

Det är givetvis inget som säger att det skall gå snett hos dig, men risken att något händer vid ev. bråk är tyvärr mycket större om hästarna är fysiskt olika starka. En nordsvensk klarar av att sparka bra mycket hårdare än islänningen är van vid, dessutom är min erfarenhet att islandshästar och andra raser inte riktigt "pratar" samma språk, vilket gör flockbildningen knepigare. Men det är min egen helt ovetenskapliga åsikt!

ja usch det är det jag är rädd för...i det stallet jag sår så tror de att adennern sparkade av benet på en av isisåringarna...fy fan ja va inte där då men de sprakas o håller på hästarna med min och det jag stör mej mest på är att de inte säger till mej INNAN de flyttar runt min häst....*orolig*

va sa ni till den med nordisen eller vems fel de nu va?...hur illa blev det me hästen? vart ni inte arga när de flyttat dom och inte sa till ägarna(ni) innan.

sjoberga skrev:
Det är givetvis inget som säger att det skall gå snett hos dig, men risken att något händer vid ev. bråk är tyvärr mycket större om hästarna är fysiskt olika starka. En nordsvensk klarar av att sparka bra mycket hårdare än islänningen är van vid, dessutom är min erfarenhet att islandshästar och andra raser inte riktigt "pratar" samma språk, vilket gör flockbildningen knepigare. Men det är min egen helt ovetenskapliga åsikt!

Helt klart är det så att hästar som är uppväxta i flock har lättare att förstå rangordningen och signaler från andra hästar än de som kanske bara gått med sin mamma, men det gäller nog mer vanan av att gå i flock än en specifik ras. Men visst islandshästar hålls oftare i flock än vissa andra raser. Min Pålla har gått med både islandshästar och andra raser och jag har inte märkt någon skillnad. Faktiskt är det så att det är av andra islandshästar som hon har fått sina sparkskador :smirk: . De andra hästarna har aldrig vågat utmana henne :p

Jag tror att det viktigaste när man släpper ihop hästar med andra är att de först får lugna ned sej på plats i en hage brevid, och att man sedan släpper i hop i en stor hage med gott om mat som är ordenligt utspridd. Det är när många hästar ska trängas på en liten yta och slåss om maten som det lättare blir bråk. Visst kan de slåss och göra upp rangordning ändå, men man behöver inte utmana ödet.

En lätt spark från en islandshäst kan mkt väl leda till ett knäckt ben, så jag tror inte att skadersiken är större för att en häst är stor.

Det bästa är ju att blanda ranghöga hästar med ranglåga då kommer de ofta bäst överens utan bråk. Undvika att blanda ston och valacker pga brunsttjafs, samt undvika för många bruntiga ston som inte känner varandra sedan tidigare. :eek:

sjoberga skrev:
Var försiktig! Vi fick vårt kära islandssto söndersparkat av en nordsvensk i inackorderingsstallet. Och tyvärr fick vi inte information om att flockförändringen skulle ske förrän olyckan hade hänt (vi hade gärna varit med och övervakat skeendet).

Hon gick i tre månader! på Fenylbutazon och blev bara sämre, vilket ledde till att hon avlivades.

!

usch, förstå att ni blev besvikna. I bland undrar hur andra kan besluta över flockförändringar utan att ge info till ägaren :cry:

*knapp*

Var med när två gotlandsruss (mor och son) gaddade ihop sig mot ett Islandssto och sparkade av hennes ben precis under knät, sedan jagade dom henne ner till bäcken (c:a 100 meter) hon hoppade då på tre ben.

Tyvärr gick det inte att göra något åt hennes ben så dom fick ta nödslakt på henne. man blir ledsen när sådant händer, dessa två hästarna var dock inte riktigt funtade i skallen och är det fortfarande inte, den ena attackerar människor och den andra följer med om sonen är i hagen, annars är hon snäll att ha att göra med, men båda sparkas och bits.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka