Lite tips till nybörjare!

H

Horzegirl_97

Jag har börjat rida (jätte kul) och jag undrar om någon har några tips på tex
hur man travar, hur man ryktar. Jag har ridit en gång och det var en av det roligaste sakerna jag har gjort!
Alla tips är välkommna om det handlar om hästar så klart!
Skriv en rad så blir jag glad!:D

Sv: Lite tips till nybörjare!

Det är jättesvårt att ge några konkreta tips på ett så stort område, så börja med att ta reda på fakta genom att läsa här, läsa böcker, fråga massor etc.

Sedan kan du fråga efter små tips och få svar på funderingar som uppkommer. :laugh:

okej det var bra och veta!
tack:)

okej. men har du några bra boktips?

:)

Du kan ju också fråga nån på ridskolan som sköter en häst om du kan få vara med några gånger och titta på och kanske hjälpa till så lär man sig mycket! Att bli skötare på en häst gör att man lär sig jättemycket utan att vara helt utlämnad att klara allting själv, det brukar alltid finnas gulliga människor som visar, hjälper och tipsar :) Det var så jag började när jag först började rida!

finns ju mängder med böcker:)

det finns böcker om ridning både för nybörjare och hur man sköter om hästar,du får gå och kika du hittar nog nåt bra:)
t ex:börja med hästar finns det många olika utav och dte står ungefär samma i dom:)

när jag var i din ålder så älskade jag böckerna om amanda av ulla stålhberg.
jag tror inte de trycks längre men de borde finnas på bibblan.

nu när jag 100-år senare har tagit upp min ridning igen och var hemma hos pappa och hittade mina gamla böcker så tyckte jag fortfarande att amanda lärde mig eller friskade upp minnet lite.

när jag var i din ålder så älskade jag böckerna om amanda av ulla stålhberg.
jag tror inte de trycks längre men de borde finnas på bibblan.

nu när jag 100-år senare har tagit upp min ridning igen och var hemma hos pappa och hittade mina gamla böcker så tyckte jag fortfarande att amanda lärde mig eller friskade upp minnet lite.

Hehe, ingen aning om hur gammal TS är (kan det verkligen vara sa att h*n är född 97? Känns som om folk födda pa nittiotalet fortfarande gar pa dagis men sa är det saklart inte...sa hur gammal gör det mig?!?) men när jag var liten och ville börja/precis börjat läste jag böckerna med Britta o Silver. De kanske är hopplöst utdaterade nu men jag tyckte jag fick värsta kollen ... :laugh: Och sa läste jag tidningen Min Häst. Den finns väl kvar?

Hehe, ingen aning om hur gammal TS är (kan det verkligen vara sa att h*n är född 97? Känns som om folk födda pa nittiotalet fortfarande gar pa dagis men sa är det saklart inte...sa hur gammal gör det mig?!?)

OT Jag är född 90 och är 19 år nu ;) Hihi

Till TS läs allt du kommer över! Finns hur mycket hästböcker som helst. Sen fråga, fråga och fråga! Inga frågor är för dumma. Och fråga inte alltid samma person, alla har olika sätt att se på olika saker. Fråga här på buke och du kommer få massa kloka svar ifrån erfarna hästnördar :)
Kul att du börjat rida, hästar är en helt underbar sysselsättning! :)

tack för alla svar!
det där att titta på någon i stallet kan vara svårt för att jag går på privatridning.:s
min pappa är alergisk mot hö och min mamma pluggar så de kunde inte ha stallkänst så därför började jag rida på privatstall!
så det är lite svårt:(

men tack endå!:)

men håll ögon och öron öppna, kanske finns det någon i närheten som har nån ponny som ingen hinner med längre? den kan du nog få borsta och pyssla om om inte annat.
sen vill jag ge dig ett gott råd. läs och lyssna mycket, men bilda dig en EGEN uppfattning utifrån vad du får veta/höra. en del männsiskor tror en massa saker, och gör detta till rena fakta. så, lyssna och lär, men skaffa dig en egen åsikt baserad på verkliga fakta i grunden.
och fastna inte vid ett ridsätt/hästsätt, utan var öppen för andra stilar eller sätt att hantera.

okej tack :) jag ska rida i dag så jag får hålla ögona öppna! :)

som sagt, låna lite böcker, läs och lär sig genom det, när du rider, känn dig fram, tänk mycket på din egna sits och balans. går du på ridskola? då brukar man ju göra som man blir tillsagd, ta åt dig av tipsen du får. :)

Jag går på som en ridskola fast det är bara jag och 2 till som rider sammtidigt. (ibland så rider en 6 åring och en 4åring men inte hela tiden) det är ingen ridskola presis utan hon som äger stället har bara 7 hästar. Så jag antar att det är privatridning. :)

Vet du hur man ryktar? Annars kan du ju fråga nån i stallet om du skulle kunna få lära dig hur man ryktar ock så .. :bump:

Jag går på som en ridskola fast det är bara jag och 2 till som rider sammtidigt. (ibland så rider en 6 åring och en 4åring men inte hela tiden) det är ingen ridskola presis utan hon som äger stället har bara 7 hästar. Så jag antar att det är privatridning. :)

ja okej! Men då kan du ju fråga hon som äger hästarna om hon kan ge dig lite tips? (:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare