Lite tips tack!!

Q

Qyenn97

Hejsan, jag behöver lite goda råd just nu! Jag har precis sålt min ungponny då han är för orutinerad för mig, men nu kommer den stora frågan. Ska jag ha häst eller ponny? Jag är 16 år, fyller 17 i Juli.

Alla mina kompisar tävlar ponny, och det är dom jag helst vill tävla med. Men häst vore med skoj, då det är spännande med något nytt. Men vet inte alls vad jag ska göra :confused:

Någon som varit med om liknande eller som har några tankar om vad de hade valt?

/Qyenn

Sv: Lite tips tack!!

För att du ska slippa att sälja av med din ponny om 1½ år så skulle jag råda dig att köpa en stor!
Dina kompisar kommer oxå komma till stadiet då de köper stor häst, så nog kommer du hinna tävla med dem. Dessutom har du tävlat stor ett tag, å så vinnre ju du över dem :)
Lycka till!

Tycker du ska känna efter själv vad du vill!
Jag har aldrig tävlat ponny och kommer aldrig göra det ser det ut som (fyller precis som dig 17 i sommar) och det är TRÅKIGT tycker jag. Men å andra sidan, tävla hinner man ju.

Men jag skulle säga att det beror på vad du vill. Vill du tävla seriöst direkt och klättra uppåt i klasserna etc. eller vill du mest lattja runt på lokala tävlingar?
Är du redo att sälja en ponny om ett par år eller sluta tävla? Vad vill DU?

att tävla ponny är så speciellt eftersom det, iaf i vår klubb, är så bra stämning och bra sammanhållning bland ponnyryttarna. man har så kul på tävlingar eftersom alla är i ung. samma ålder och dom som är yngre är roliga att umgås med dom med! :D
att dessutom tävla lag på ponny är nog det roligaste som finns, peppa varann osv. på häst tror jag (vet inte eftersom jag aldrig gjort det) att det blir mkt mer allvar.
jag tycker att min ponnytid än så länge varit hur kul som helst och skulle egentligen kunna stanna där hur länge som helst ;P

samtidigt tycker jag att det är lite onödigt att köpa en ponny när du har så kort tid kvar, istället tycker jag att du ska ta en ponny på foder i ett eller två år och sen köpa din storhäst.
då hinner du med både och :)

Tävlar du mest för skojsskull och vill ha kompisar så kanske en ponny? Men om du vill satsa så skulle jag nog köra på en stor häst...

Eller varför inte låna en D-ponny i 2 år?

hejsan! Tack för alla svar jag har fått. Ska ner och kolla på några juniorhästar i helgen, sen en D-ponny nästa vecka, men det lutar åt ponny. Känner mig inte redigt färdig med mina ponnyår, och känner mig inte mogen för häst heller. Men får se hur det känns efter jag ridit dessa hästarna=) Men tack än en gång.

Jag har varit med om i princip samma sak. Jag blev av med ponnyn i höstas visste inte riktigt hur jag skulle göra, ville inte köpa en ponny så letade lite efter foderponny. Men kom snabbt på sen att ingen ide för jag tycker att det tar i princip ett år att lära känna hästen ordentligt och sen är man så fäst så att det är svårt att sälja ponnyn. Så jag bestämde mig sen efter många om och men efter att leta efter stor häst, red på en medryttar häst ett tag men sen så vart det köpa en egen istället! :banana: Som jag fick hem i lördags och jag ångrar verkligen inte att jag satsar på stor häst nu. Ponnyåren är förbi, annars tror jag att man lätt fastnar om man sitter och rider ponny för länge. Och ja alla kompisar kommer ju komma med stor häst snart. Börjar en så kommer resten!;)

Lycka till! Hur du än gör.

Jag satt i precis samma sits som du. När min foderponny såldes så valde jag mellan att köpa ponny eller häst, jag var då 16 år. Var iväg och tittade på några ponnies och någon häst men det var en ponny jag fastnade för direkt. Och alla från min klubb tävlade ponny så om jag valde stor häst så skulle jag bli ensam på tävlingsbanorna (från min klubb då, :p ) och då valde jag att köpa ponnyn.

Det jobbiga är ju om man fäst sig så mycket vid ponnyn så man inte vill sälja den. Jag är nu 22 år och har precis satt ut min pärla på annons. :( Nu är första gången jag kan tänka mig att sälja henne, tidigare har jag ïnte ens tänkt tanken..

Själv har jag både ponny och stor häst, jag fyller 17 nu i juni. Jag är en satsande ryttare så jag vet att jag kommer komma så mkt längre på stor häst ryygen, men samtidigt älskar jag att tävla ponny, viserligen har jag gjort det sen jag fyllde 8 år och känner att snart börjar den tiden va förbi. Lite sorgligt att köpa sig en ponny för att sälja den knappt 2 år senare. Jag som säljare skulle bli mkt mkt ledsen om jag fick reda på att min ponny såldes igen efter 2 år, men de kanske bara e jag som tar mina hästar så mkt mer som kompisar en tävlings maskiner? :D

Åhh jag kommer ihåg ponnytiden så väl, allt var så annurlunda o visst var det en bra förskola, men nu om du e intresserad av att nånsin tävla ska du INTE skaffa ponny! Hur jobbigt kommer det inte vara att behöva byta precis efter att du lärt känna ponnyn, tar bra tid att klaffa ordentligt med sin älskling, ett år tog det för mig o Nisse... Det finns ju Hästar som inte är så mkt större än ponnyer, det räcker jue med ett par centimeter bara! allt över 148 e ju häst, och säkerligen går det att hitta en stor häst över d-ponnygränsen som har ett ponnypsyke och "vända på en femöring reaktioner"
d var mitt tips iaf, lycka till och ta din tid i val o kval, (prata med din tränare, som SER vart ni ligger i utb nivå, behov osv....)

Qyenn97 skrev:
Hejsan, jag behöver lite goda råd just nu! Jag har precis sålt min ungponny då han är för orutinerad för mig, men nu kommer den stora frågan. Ska jag ha häst eller ponny? Jag är 16 år, fyller 17 i Juli.

Alla mina kompisar tävlar ponny, och det är dom jag helst vill tävla med. Men häst vore med skoj, då det är spännande med något nytt. Men vet inte alls vad jag ska göra :confused:

Någon som varit med om liknande eller som har några tankar om vad de hade valt?

/Qyenn

Tycker absolut du ska skaffa stor häst, kompisarna skaffar säkert stor snart de också.
Många tror att det blir så mycket mer allvar om man ska tävla stor häst, speciellt i lag. Men det tycker jag inte alls att det är! Det blir ju som man själv och lagkamraterna gör det till :)

Jag tycker man är för gamal för ponny när man är 16-17, ponnytiden är en utbildningstid och den tycker jag är över när man är så gammal. Då är det dags att lära sig rida stor häst och tävla som junior, vilket är jättekul :)

Var precis i samma sits som dig för ungefär ett år sen.. Min c-ponny var till salu och jag hade ingen aning om ja skulle ha D-ponny eller häst.. =P Men efter att ha provridit både ponny och häst, funderat o massa, så bestämde jag mej för häst.. Jag var 15 år och kände att köper jag en ponny, så tar de ju ett tag (några år kanske) o lära känna o komma i fas med ponnyn.. Om man nu inte köper en "färdig" ponny som man bara kan ut o tävla på.. Men då hamnar man ju liksom genast över 100.000 kronor.. Hade ja haft dom pengarna så hade jag nog funderat annorlunda.. Men så e de.. Men ja köpte en häst istället.. En 7-årig Irländare från Ragnar Bengtsson.. Hade inte gjort något tidigare, men nu ska ja debutera 120 i februari.. =P Startat tre tävlingar med honom o har vunnit 100 o placeringar i alla 110.. =P Lycka till..!

Jag skulle köpa stor häst, eftersom det skulle kännas för jobbigt att sälja ponnyn efter bara 1-2 år (om du satsar på att tävla då)

Jag va i samma sits som dig, jag fyller också 17 i år, och jag köpte min d-ponny i september förra året. Jag tycker att amn ska ta till vara på ponnyåren, de kommer itne tillbaka, Men häst kan du tävla livet ut, det var så jag resonerade.

Häst absolut eftersom du inte har många år kvar på ponny,sorgligt men sant.

Försök få tag på en rutinerad häst som du kan lära dig på, som kan lära dig. är ändå trots allt stor skillnad mellan att rida häst och ponny.

Eftersom de eventuellt ska ändra gränserna för att tävla ponny 2007 till 16 åroch mycket tyder på att det kommer gå igenom om det inte redan gjort det (?), så då hinner du alltså bara ha hästen ett år och det kommer antagligen vara jättesvårt att sälja då eftersom alla ska sälja. Så jag tycker du ska köpa en storhäst, jag gjorde det när jag var sexton. Du kan köpa en liten om du inte känner dig riktigt redo för häst, ev. övervuxen ponny?

De ska ändra det till 2008, så det rör ju inte mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025