Lite teori stallet

S

shampiz

Då jag upptäckt hur skrämmande lite många i mitt stall vet om hästvård, hantering mm har jag och några till kommit på att det är ett stort behov av lite teori i stallet. Vi planerar att lägga upp det på 5-6 olika tillfällen. Helst skulle jag vilja ha som krav att de som är medryttare på mina hästar ska gå på ett visst antal av dessa teorilektioner, men det är väl svårt i praktiken, då dagar och tider kanske inte passar alla.
De teoripass vi hade tänkt lägga in är:
* träning och ridning av hästen
* hästens sjukdomar och skador
* hästens skötsel och omvårdnad
* Vikten av rätt foderstat

Finns det nån mer som har fler förslag vad som kan vara bra att han som teori pass. Behöver även massor av tips om det finns bra ställen jag kan hämta material till dessa lektioner. Vad tror ni kan man kräva av medryttare att dom ska gå på ett visst antal lektioner? Eller ska man avvvakta och se vilka som anmäler sig och sedan höra med dom andra varför dom inte vill /kan gå på dom?
Tacksam för massor av tips:bow:
 
Sv: Lite teori stallet

Den naturliga hästen.

* träning och ridning av hästen
* hästens sjukdomar och skador
* hästens skötsel och omvårdnad
* Vikten av rätt foderstat

Ta upp flock beteende, Äta, vila, hålla sig varm resp kall.

Kan nog vara bra.

Bra böcker:
Härthållning i praktiken
Hästens näringsbehov
Hopplära- strömsholms metoden (Kyras eller Lussans bok tar oxå bra upp träningsbiten.)
Hästens fysiologi.

Finns oftast på vanliga bokhandlar och annars på h**ks..

/L
 
Sv: Lite teori stallet

Tackar för tipsen :bow:

vill gärna ha mer tips och förslag :bow:
 
Sv: Lite teori stallet

Hej, hoppas att allt är bra med dig.

Kanske kan det vara bra att även ha med något om vikten av att hålla hästens utrustning i bra skick? Och på vilket sätt man gör det?

Ha det gott så hörs vi!

// Marie
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 873
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 894
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 613
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 513
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp