Lite statisk från 3-årstesten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hysterisk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 527
Sv: Lite statisk från 3-årstesten

Vet du om BL dömde på något mer ställe och om skalan användes lika flitigt då?
Vi kanske ska föra statistik på domarna istället?:rofl:

DET hade jag allvarligt talat tyckt hade varit väldigt intressant att få statistik på. Vret att det finns domare som fått kritik för att de legat för högt i sin bedömning.

Sen förstår jag inte rikigt önskemålet om domare som använder sig av hela skalan när det gäller benen just. De allra flesta hästar är väl ändå någorlunda justa i sina ben och ska domarna då ändå döma ner några och upp några bara för att se till att de använder hela skalan?:confused:

Jag ids bara referera till "vår" bedömning men där är det inte bara benen som skalan använts "trångt" på utan alla exteriörpunkterna. De enda punkterna som siffrorna varierar ordentligt på är nog löshoppningsbedömningen, gångarterna varierar också men inte alls som hoppoängen.

Nu väntar jag ju föl efter Hip Hop och satt och ögnade igenom alla treårstestresultaten för att se hur hans avkommor gjorde sig.

Det som var intressant nu med statistiken här på ben och att han hade 2 av 7 visade avkommor med 6: or på ben medan statistiken efter förra sommarens fölvisningar visade att han låg i topp på just extremiteter både på hopp och gångartsavlade föl. :confused: Blir de sämre med åren i benen då? Bland fölen låg medeltalet som han vann extremitetsstatistiken på närmre 9. Nu kan det ju förvisso vara de "tråkigaste" avkommorna som visade på treårs men ändå. Intressant! :)

Sen förstår jag inte rikigt önskemålet om domare som använder sig av hela skalan när det gäller benen just. De allra flesta hästar är väl ändå någorlunda justa i sina ben och ska domarna då ändå döma ner några och upp några bara för att se till att de använder hela skalan?

Domaren ska naturligtvis använda hela skala på ALLA bedömningspunkter. Nu var det just benen som tråden handlar om.
Sätter en domare 5 på benen på en häst som har 8 på allt annat så antar jag att benen måste ha haft många fel. Menar du att just benen skulle vara mer korrekta idag än tidigare? Jag tycker att de flesta hästar som kommer fram till bedömning rör sig rätt okej o hoppar rätt okej (om de bara fått rätt träning) men naturligtvis måste det skilja mellan en rätt okej hoppare och en supertalang (och då skilja ganska mycket poängmässigt). Precis som det måste skilja på en häst som har okej ben och en som är mycket bra vinklad och korrekt. Har det någonsin delats ut en 10 på ben?

Likväl som domare anklagas för att bedöma snällt så finns det ju de som anklagas att ligga lågt. Det är ju svårt med bedömningar.

Görs det någon inofficell statistik på hur enskilda domare dömt - som sedan diskuteras inom systemet - på domarutbildningar mm?

Tänkte dela med mig av på en sammanställning de siffror på ben som har delats ut under årets treårstester.

7 st 9.or delades ut fördelat på 7 hingstar
104 st 6.or fördelat på fördelat på 71 hingstar
8 st 5.or fördelat på 7 hingstar
1 st 4:a (hur ser en häst som får 4 på benen ut )
resten 7 och 8 av 1280 hästar

Jag tar din knapp - Ancan - eftersom du vsste att BL dömt där.
BL dömde alltså i Halland,
113 hästar - 3 st 9.or, 14 st 6.or och 2 st 5.or,
BL dömde i Flyinge,
103 hästar - 1 st 9.a, 12 st 6.or och 3 st 5.or,
samt i Bollerup,
94 hästar - 11 st 6.or, 1 st 5.a och 1 st 4.a

Av 7 st 9.or har 4 st utdelats av BL, av 8 st 5.or har 6 st utdelats av BL och den enda 4.an har också getts av BL vid dessa tre bedömningar.

Senast ändrad:

Jag såg den ena hästen som fick en 5a på plönninge, och jag tycker det var helt ok dömt. den var paralellförskjuten, den var marktrång fram, samt vriden inåt skarpt i ena kotan. och hade tendens till sabelben.
Bakbenen minns jag inte ens pga frambenen

Här är en bedömningsplats, med en samling riktigt fula hästar om man ska tro den exteriördomaren, kan det verkligen vara så illa med benställningen (eftersom det är den som diskuteras i den här tråden)att det är korrekt bedömning med 6 av 22 hästar som får 6or på benen, 2 får 8or och resten 7or??

http://www.asvh.se/resultat/3arstest/sa_alvsborg.pdf

Sen förstår jag inte rikigt önskemålet om domare som använder sig av hela skalan när det gäller benen just. De allra flesta hästar är väl ändå någorlunda justa i sina ben och ska domarna då ändå döma ner några och upp några bara för att se till att de använder hela skalan?

Har någon häst någonsin fått en tia på benen? Varför är inte det möjligt när det delas ut hejvilt på ridbarhet, typ och gångarter?

Var kan man se resultaten fårn Göteborg & Bohusläns 3-års test?

Bara för att förtydliga:

Påståendet/åsikten du klippte in är Avelsfantast.

I inlägget frågade jag bl a om någon fått en 10a någongång.

*kl*

Om någon har riktigt tråkigt får den gärna sammanställa 20 bästa gångartshästarna samt 20 bästa hopphästarna. Kunde vara intressant att spekulera i vilka som kommer till start på championaten i höst..;)

Ingen fick 10a på benen 2006 iallafall, 2007 har jag ingen koll på.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 315
Äldre Med diskussionen om Discworld så började jag fundera på mina favorite sciffy serier. Som serie räknar jag även trilogier. 1. Sagan om...
Svar
7
· Visningar
938
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 978
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Jag är ett stort fan av A Song of Ice and Fire böckerna och som hästtjej så funderar jag ibland över hur hästarna delas in i böckerna... 2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka