Lite rasfunderingar, Landseer

Mirre

Trådstartare
Sambon och jag vill ju gärna skaffa hund. Någon gång:)
Sitter och tittar lite på skk´s rasgrupplista nu och har ju hittat några raser som kan tänkas passa oss. :)

Men med ideer kommer ju även funderingar.
So here we go!

Landseer:
Verkar enligt infon på skk vara en frisk och sund ras, snäll och lojal med liten jaktlust. Bra för oss som är totalt ointresserade av jakt.
Jag har träffat en hund av den rasen och hon är hur go som helst.

Men de är ju rätt stora så hur mycket kan de tänkas äta för i mån?

Vad kan försäkring tänkas kosta? (beror ju på bolag iof)

Någon som har rasen här och kan skvallra lite?

Hur krävande är dem?

Vi är aktiva personer men med 1 (snart två) små barn så får vi ju inse att en brukshund inte är att tänka på. Vi skulle aldrig ha tid för en så aktiv ras, vi vill ju ändå att hunden ska få jobba ordenligt.
Vill ha en frisk ras som är lagom aktiv, funkar med våra och andras barn och katter, hänger med på allt vi hittar på och kan vara lös. (ja det är ju en uppfostringsfråga men vissa raser är ju svårare än andra att ha lös)
Pälsvård är inga problem men vi skulle väl inte skaffa afghan direkt, även om de är jättefina.

Sv: Lite rasfunderingar, Landseer

Jag kan inte så mkt om rasen men har en vän som är inne på sin 3 eller om det är den 4 som hon nu väntar på, och hon har bara haft problem, har för mig att det är främst höftlederna på den ena som spökar och se nvar det nått annat på en annan, som hon noggrant hade kollat upp innan osv osv å fick måndagsexemplaret igen.
Jag har faktiskt bara hört 7 sorger och bedrövelser med hennes jyckar å ändå ger hon inte upp, hon vill ha en till och hoppas nu på att nästa är frisk (tingat en ifrån Finland)

Oki det lät ju inte så bra.
Men det är klart, de är ju rätt stora så höfterna slits ju.
Vi börjar nosa lite på grupp 9 också och framförallt bichon frisé alt bichon havanais.

Så kör lite funderingar om dessa sötnosar också.

Hur är hälsostatisken? Enligt skk verkar ju båda ha en del ögonproblem och knäproblem.
Vi är båda lite kära i frisén men vill ju ha en så frisk ras som möjligt.
Annars verkar båda passa oss bra, aktivitets och temperamentsmässigt.

Vad tror ni om det?
Nåt att satsa på eller inte?

Golden är ju också en lockande ras.

Tilläggas kan att sambon inte har så mycket hundvana heller.
Mer än syrrans golden typ. Vi har ju alltid haft hund hemma men har inte haft någon egen.

Båda bichonerna är trevliga tycker jag, liksom shih tzu. Friska små raser är ju annars Petit Brabancon och dess rasfränder med andra hårlag.

framförallt bichon frisé alt bichon havanais.

Så kör lite funderingar om dessa sötnosar också.

Hur är hälsostatisken? Enligt skk verkar ju båda ha en del ögonproblem och knäproblem.
Vi är båda lite kära i frisén men vill ju ha en så frisk ras som möjligt.
Annars verkar båda passa oss bra, aktivitets och temperamentsmässigt.

Är du intresserad av bichonerna så titta även på löwchen som är den något större bichonrasen, en väldigt frisk och trevlig och mångsidig hund. Jag fick ta bort min löwchenkille förra månaden, han var då 14 år och har varit en fantastisk hund. Har du en bichonras kommer du inte ifrån pälsvården men du kan alltid klippa ned pälsen och får då en mycket lättskött och oerhört mjuk päls som inte fälls. Löwchen finns i många färger.

Knäledsluxation är ett småhundsproblem som du hittar i de flesta småraser och som man har avelsprogram mot på samma sätt som höftledsproblemen i de större raserna.

Lycka till!

Sambon och jag vill ju gärna skaffa hund. Någon gång:)
Sitter och tittar lite på skk´s rasgrupplista nu och har ju hittat några raser som kan tänkas passa oss. :)

Men med ideer kommer ju även funderingar.
So here we go!

Landseer:
Verkar enligt infon på skk vara en frisk och sund ras, snäll och lojal med liten jaktlust. Bra för oss som är totalt ointresserade av jakt.
Jag har träffat en hund av den rasen och hon är hur go som helst.

Men de är ju rätt stora så hur mycket kan de tänkas äta för i mån?

Vad kan försäkring tänkas kosta? (beror ju på bolag iof)

Någon som har rasen här och kan skvallra lite?

Hur krävande är dem?

Vi är aktiva personer men med 1 (snart två) små barn så får vi ju inse att en brukshund inte är att tänka på. Vi skulle aldrig ha tid för en så aktiv ras, vi vill ju ändå att hunden ska få jobba ordenligt.
Vill ha en frisk ras som är lagom aktiv, funkar med våra och andras barn och katter, hänger med på allt vi hittar på och kan vara lös. (ja det är ju en uppfostringsfråga men vissa raser är ju svårare än andra att ha lös)
Pälsvård är inga problem men vi skulle väl inte skaffa afghan direkt, även om de är jättefina.

Hej hej!
Kul att ni är intr av rasen! Själv är jag ägare av Landseer. Det är en underbar ras!

Vår ras är faktiskt ganska frisk ocj ligger på försäkringsbolagens "friskhets"tabell ännu så deras premie är faktiskt bland dom billigare och för många raser (enligt Agria tror ja det va) så slutar vissa rasers livförsäkring gälla vid 8 års ålder >(>stora raser) medans Landseern har sin kvar till 11 års ålder.

Dock har vi börjat få in "problem" som njurar samt spondyloser ser det ut som för tillfället, dock är inte höfterna ännu ngt större problem hos rasen under förutsättning att vi använder oss av friska individer samt det MINST lika viktiga- ett BRA foder för storväxta hundar under deras uppväxt.
Detta är otroligt viktigt! Tyvärr glömmer många valpköpare detta när dom lämnar uppfödarens gårdsplan och faktiskt brukar det visa sej förr el senare i form av sjukdomar (alla är så klart inte matrelaterade!!men mkt beror på brist av bra o näringsrik o rätt sammansatt mat) samt små klena individer med både hud och kanske höft/armbågsproblem.
Visst är fodret av kvalite dyrt, men om det kan hjälpa till en friskare hund så varför chansa på annat? Vi själva vill väl ha bra mat?

Sen är ju frågan när det börjar bli ett problem? De hundar JAG vet om är ca 6 borttagna pga av njursvikt kring 7 års ålder. Övervägande av de drabbade va hanhundar.

Spondylos som JAG vet om är i runda slängar 10-15st varav några så pass att hundet fått avlivas.

Tyvärr va det för få hundar enligt mitt tycke (84st) som svarade på hälsoenketen som rasklubben hade så tyvärr kan man ju inte få in en "rättvis" bedömmning på hur läget är med vår ras till 100 procent, då vi har betydligt fler än 84 landseers i sverige. Då hade vi nog fått mer kött på benen vad det gäller njurar o spondylosvärdet oxå.

Dock tror jag övervägande är väldigt nöjda med sitt val av ras. Tror det va 83 st på enkäten som va nöjda och en missnöjd.

Det är en aktiv ras men inte krävande! Den trivs att följa med sin familj på diverse aktiviteter.

rasen älskar barn och vatten.

Jag hade kontaktat flera olika kennlar om jag va ni för att känna efter om det är en ras som kan passa er.

vad det gäller mat.. ha ha ja här går det åt ca 120kg foder i månaden på mina Landseers men räkna på ca 1liter mat om dagen (beroende på sort och individ) så får du ett ca värde på vad som går åt.

Lycka till med vilken ras ni än väljer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 359
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
712
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 732
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka