Lite pinsamt ...

C

Crying

Såhär är de, utan att gå runt de...
Jag är 18, å har ridigt sålänge ja minns.. Har tävlat å tränat lite hoppning, men inget jätte avancerat..
Ja & andra anser mej vara en duktig å rutinerad ryttare, Men ja kan inget :crazy:
Å nu pratar ja saker som framdel & bakdelsvändningar, skänkelvikningar m.m.. Ja allt sånt man tycker att alla kan :crazy:

Nån som kanske kan förklara lite snabbt hur de går till :angel: :smirk:

Sv: Lite pinsamt ...

framdelsvändning är när hästen "trampar" runt sin framdel. bakdelsvändning är när hästen trampar runt sin bakdel.
det bästa, när man tränar sidvärdsrörelser är att ha någon som vet hur det ska se ut och kan hjälpa till lite grann. det måste inte vara någon jätteduktig tränare (självklart skulle ju det vara det bästa, men "vanliga" ryttare kan också vara till stor hjälp)
när man gör en framdelsvändning åt ex. höger (att hästen flyttar rumpan åt höger) ställer man hästen lätt till vänster.
det är bra om man är stadig på hand och skänkel.
man trycker med vänster skänkel hästens bakdel åt höger. den ska stå kvar på samma plats med framdelen och flytta baken runt framdelen. asså.. jag är kass på att förklara sånt här. kan du inte prata med någon på ditt stall och be om lite hjälp. en liten lektion med sidvärdsrörelser..? ;)

Hästen får inte bara skruva runt de ben som de vänder runt. Utan måste trampa runt på stället med dem.

Jag har ett jättebra tips till dig! Låna eller köp Louise Nathorst bok " Dressyr med Lussan". Den är kanonbra! Tydliga bilder och lätt text.
Lycka till!

Det är inte pinsamt... Ingen av oss andra är födda med kunskapen heller ;) Men det absolut lättaste sättet att inhämta kunskap är ju att låna böcker på bibblan. Jag tycker personligen att Kyras bok (finns på de flesta bibblor. Annars kan de beställa den) är suveränt bra. Men även Lussans som sagt är också bra. Men det finns tusen olika att välja och vraka emellan... :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 877
Senast: enough
·
Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 738
Senast: fio
·
Ridning Hej på er! Jag köpte en ny häst för några månader sedan. En aldeles fantastisk individ som passar mig som handen i handsken :-) Det är...
Svar
7
· Visningar
4 651
Senast: Linnpan
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 404
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025