Lite pinsam fråga ang kön

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 4 862

Bellini

Trådstartare
Syns det tydligt när de är nyfödda vilket kön de har? Ser man en liten snopp tex? Kanske självklart för många här men jag har aldrig sett en nyfödd fölis mellan benen. Någon som har tydliga bilder på hur könet på ett nyfött sto respektive hingst mellan benen? :o

Sv: Lite pinsam fråga ang kön

Nä, kolla under svansen - 1 eller 2 hål?
Svårt att se mellan benen, mycket skinn och blod och annat...

Säger som ovanstående lyft på svansen, ett sto ser ut precis som mamma fast i miniatyr, inget att ta fel på.

Om man tittar i lite ljus, och lyfter på svansen så går de inte att missa.
Men ibland blir det knas:angel:, som för mig, haha! Jag och stallägaren kikade under magen bakåt till när fölis fortfarande låg ner, och i skenet av rödfärgat ljus från en ficklampa såg det klockrent ut som en tjej.....vilket det ju inte var...:o
Så fort han rest sig och det var lite ljusare i stallet så gick det inte att ta missa att denna lilla flicka hade snopp:angel:..och ett hål därbak.
:rofl::rofl:

såg det klockrent ut som en tjej.....vilket det ju inte var...

Haha känner igen det där. När min lilla kille föddes förra sommaren sa min flicka mamma den har 2 tuttar. Men det var ju dem små påsarna kulorna ska falla ner i lite senare:D

Ok, hur ser en hingst ut bakifrån då? Är det helt slätt där ett sto har sitt andra hål? Ingen som har bild?

När min hingst föddes -05 så tittade vi först under magen men kunde inte avgöra vad det var för sort då både snopp och en bit av skapet lixom var inåtdraget. Det tog ganska lång tid innan han fällde ut det och första diagnosen på honom var sto. Men efter lyft på svansen konstaterade vi att det nog var en liten pojke iallafall :)

Nu hoppas jag innerligen på en liten flicka den här gången!

-05 hade jag sålt ett dräktigt sto med vilkoret att om det blev ett stoföl skulle jag ha det och om det blev ett hingstföl fick de köpa det för levendefölavgiften.
Så när stoet hade fölat blev jag uppringd och gratulerad till mitt nya stoföl. De fanns ca 10 mil bort så jag hade inte tid att åka dit utan fölet blev gammalt nog att bli försäkrat innan jag hann dit. Det första jag ser när jag kommer fram är ett mycket fint hingstföl:angel:
Kändes lite pinit att ringa mitt försäkringsombud och byta kön och namn på fölet.
Så visst det händer den bäste, köparen i mitt fall hade ca 30 års hästerfarenhet:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 402
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 048
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat