Lite pepp? Sårskador

MorvanMorr

Trådstartare
Skulle någon vilja dela med sig lite erfarenheter kring sårskador - modell allvarligare. ?

Min häst gick omkull ganska våldsamt för precis 2 veckor sedan, har varit på Uppsala-kliniken i 1 vecka och är hemma sedan 1 vecka. Han lyckades i fallet slita upp båda carpus, mitt fram och är sydd i båda. Såren sitter illa till (mitt i "böjen") och är ganska fula men inga skador på leder eller skelett.

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter men funderar mkt över hur lång tid det tar innan hästen är ok, hur blir det sedan, etc. Hur pallar man själv? Nån som har erfarenhet och vill dela med sig?

Kan tillägga att jag såklart har kontinuerlig kontakt med veterinären.

Sv: Lite pepp? Sårskador

Min erfarenhet är att det lönar sig att kämpa och pyssla. Min häst fick stora sår på HB för drygt ett år sedan, dock ej på "böj" plats. Han har ärr, men han läkte över all förväntan. Han blev utdömd pga såren men han hämtade sig så fort att jag fortsatte behandla med gott resultat. Jag la om såren varje dag och det blev ju rutin efter rätt kort tid. Min rekommendation är att du dokumenterar. För ibland så tryter tålamodet men kan man då jämföra hur det såg ut för några dagar sen så återfår man hoppet.

Min unghäst skadade benet förra året. Senskada och ett stora sår (fastnade i elrep). Vi la om varannan dag i flera månader. Vi var jättenoga med att spola rent och bandagera. Det var mycket pyssel, men det gick bra! Idag ett år senare är senan helt läkt och ärret jättefint. Lite hår fattas, men det syns inte mycket om man inte tittar nära. Såret satt på båda sidor om skenbenet bak, men inte där hon böjer benet.

När hon kom ut efter 6 månader skadade hon carpus (punkterade leden och fick därefter infektion). Inte så stor sårskada, men bandagerades även det.

Du kommer att orka för din häst skull. Det känns tufft ibland, men i allt det jobbiga och tråkiga fick iallafall jag en jättefin kontakt med min häst :) Det tog 8 månader innan hon kunde gå ut i vanlig hage igen som en normal häst.

Lycka till!

Senast ändrad:

Gick din häst i sjukhage helat tiden?
Vår häst drog också på sig senskada och ett djup sår för 2 veckor sedan.
Igentligen skulle han stå i sjukhage, men han har en bästis så vi har gjort en liten hage på ca 100kvadratmeter till hästarna.

Gick din häst i sjukhage helat tiden?
Vår häst drog också på sig senskada och ett djup sår för 2 veckor sedan.
Igentligen skulle han stå i sjukhage, men han har en bästis så vi har gjort en liten hage på ca 100kvadratmeter till hästarna.

Ja det undrar jag med. Hur gick era hästar under den skadade perioden?

ang sjukhage - min häst fick gå i vanlig hage, med stor fördel dessutom eftersom jag ville att han skulle röra sig så mycket som möjligt för cirkulationens skull.

Ja det undrar jag med. Hur gick era hästar under den skadade perioden?

det som spelar roll är vart hästen funkar bäst. Det kommer även en klok veterinär att säga den som frågar. Om det är fråga om att hästen ska hålla sig lugn och i stillhet, och den är lugnare i en lite större hage med kompis, än i en sjukruta, ja då är det det som gäller. Om det är tvärtom, ja då blir det sjukruta.

jag har haft skadade hästar och det är hemskast när man "ställer in sig" inför faktumet, sen vänjer man sig och det går oftast att lösa ganska bra.

MorvanMorr: Det är jätte positivt att den inte skadat leder och senor, då har du all framtid för dig för dig och hästen! Försök att tänka så! Om din häst får vara utomhus så går det sommartid att skapa en rätt dräglig tillvaro för hästen. Om den ska gå i sjukhage rekommenderar jag flyttbar hage, så kan man hela tiden ha hästen på bete, dvs den får möjlighet att utöva naturligt beteende och då behöver inte konvalecensen bli så jobbig för den (eller ett mattehjärta). Det är mer pyssel med en konvalecent än med en frisk häst, men ju drägligare tillvaro man kan ge hästen desto lättare är det för en själv. Är min erfarenhet......
kram

Min grabb har lyckats skära sig ordentligt på eltråd vid två tillfällen, första gången i karleden ena fram och andra rakt i hasvecket (varenda sena syntes typ (möjligen har jag bättrat på historien lite genom åren, men iallafall)).

Det är segt och tråkig och hästen blir till en furie som gärna dödar för att få ta en galopp. Sorbact tycker jag funkar skitbra och sen bara en fasttejpat kompress när det soppar mindre. På så vis luftar man såret men skyddar det ändå mot flugor. Smörj in en fet salva, Idomin, Hästsalva eller så, under såret för att skydda huden mot sårsekretet. I slutet, när såret är stängt men vulstigt och kladdigt, har jag varit ganska stygg med Nelex. Lotagen!

Det kommer att se för jävligt ut, du kommer att tro att hela hästen ska förvandlas till en svallköttklump, det kommer att spricka och du kommer att få mycket bläng. Men till sist brukar det ordna sig och då förundras man över vilken läkningsförmåga levande vävnad har!

+ alla andra: Tack för era svar, det värmer och är skönt att höra att det blir bra tillslut ;)

Jag har haft alla möjliga skador på min häst förut men aldrig riktiga, stora sår. Det är så brutalt och påtagligt och jag blir så jäkla orolig för att jag inte i varje sekund har total koll på sårläkningen (har trakasserat sjuksyrrorna i stallet med miljoner frågor om sår, vilka färger och konsistenser som är bra, hur det inte får lukta...:grin:)

Fick lite hopp om livet nu i kväll när min "hemmaveterinär" var förbi igen och kollade läget - har nu order om att ta av bandagen och lufta såren så mkt som möjligt varje dag och promenera. En väldigt lycklig häst fick traska runt på stallplan, beta gräs och mysa i solen.

Det som också är positivt är att alla skrubbsår han har på kroppen och ett från början ca 10x10 cm stort sår (ett hål :eek:) i armbågen har läkt jättefint. På onsdag ska stygnen i carpus tas och sen är det väl bara att fortsätta tvätta, bandagera, pyssla, klia och älska pålle vidare...

I slutet, när såret är stängt men vulstigt och kladdigt, har jag varit ganska stygg med Nelex. Lotagen!

Ok! - jag antar att min vet. har koll på när det är dags för detta. Lotagen - är det motsvarande Nelex (som väl inte finns längre??)
På Uppsalakliniken pratade de om att eventuellt skära bort svallköttet.?

Om din häst får vara utomhus så går det sommartid att skapa en rätt dräglig tillvaro för hästen. Om den ska gå i sjukhage rekommenderar jag flyttbar hage, så kan man hela tiden ha hästen på bete, dvs den får möjlighet att utöva naturligt beteende och då behöver inte konvalecensen bli så jobbig för den (eller ett mattehjärta). Det är mer pyssel med en konvalecent än med en frisk häst, men ju drägligare tillvaro man kan ge hästen desto lättare är det för en själv. Är min erfarenhet......
kram

Jo, han är ute i sjukhage på dagarna nu. Jag vet inte riktigt hur jag löser tillvaron när kompisarna går upp på bete. Han kan varken gå på bete där (för skogigt, ojämnt & för mkt insekter) eller gå kvar själv nere vid stallet. Har en kompis med gård där pålle varit på "ponnybete" förut - hon kan nog fixa någon bra lösning.

Håller verkligen med om att det är mer pyssel med en konvalecent - stallägaren undrar om jag inte ska flytta ut i deras lillstuga i stället för att sitta och åka 2 ggr per dag. Synd att man måste jobba också..

Hej

Jag hade för några år sedan en jätte-sårskada på min fölunge.
Jag hittade honom på betet med halva bogen uppsliten.
Bla var en muskel helt avsliten. Man kunde stoppa in hela handflatan mellan två muskelgrupper rakt in i bogen. Kändes som om jag skulle kunna ta på hjärtat på honom. Jag var tvungen att göra rent och spola med vatten dagligen mellan muskelgrupperna.
Jag fotade och dokumenterade väldigt noggrannt. Dock har jag ingen bild hur det såg ut när det var nygjort utan först dagen efter när han varit opererad och sydd.
Det var facinerande att se hur mycket det läkte ihop, ibland på bara 2-3 dygn flera cm.
Det läkte fint. Muskeln som blev avsliten är det en grop efter men kroppen kompenserar med andra muskler runt om.
Idag är han 4 år och rids fullt. Inga men alls. Han är mbrun så ärren och gropen syns inte om man inte vet om dem.
Jag har väldigt utförliga bilder på skadan på min hemsida. Kolla i bildgalleri, Kaleos album och Kaleos skada.
Jag la i första hand ut bilderna för vetrinären på kliniken kollade status på läkningen där när hon var på semester. Och jag vet att de än idag hänvisar skärrade hästägare med sårskadade hästar till min sida för att se hur bra och fort det kan läka. Jag har fått en del mail från de hästägarna.

Jag har också studerat dina sårbilder när jag kände hoppet försvinna, de fick mig att återfå hoppet!

Har lite bilder att visa för den som vill se. Har "alla" läkningsstadier däremellan också...

Bild på sår som "värst"

Utsida 28 maj 08
http://i5.photobucket.com/albums/y165/biffen/Bilder%20skada/dag24.jpg

Insida
http://i5.photobucket.com/albums/y165/biffen/Bilder%20skada/insidandag28.jpg

För någon vecka sen såg det ut såhär

Utsida

http://i5.photobucket.com/albums/y165/biffen/Bilder%20skada/DSC02702.jpg

Insida

http://i5.photobucket.com/albums/y165/biffen/Bilder%20skada/DSC02705.jpg

När jag hade haft min valack i typ en månad gick han omkull (eller nåt, vet inte vad som hände) i hagen och skar upp 15-20 sår på benen, från hovarna till haserna bak och till armbågarna fram.

De värsta var ett mittöver ena framknäet som såg ut att ha pajat leden och ett över bakknäet som var stort och djupt, det såg himla illa ut och han hade väldigt ont. Jag tyckte jag var så elak när jag skulle gå promenad med honom enligt vets rekommendation, och han stönade av smärta för det måste ha spänt väldigt i såren när han rörde sig.. :( Jag var typ övertygad om att han hade pajat massa leder, man tror ju det värsta jämt. Det var en himla noja också över om han var halt, för om han var halt så kunde leden ha skadats sa vet, så jag tittade och tittade på honom varje dag för att se om jag kunde se nån hälta.

Det fick iaf sys och han fick äta medicin och "ha boxvila", stå i en liten sjukhage med gräs i som jag flyttade runt lite så att han alltid hade gräs. Minns att det var jobbigt med bandagen, det kliade på honom så han tog av dem och det var mitt i sommaren så flugorna var alltid på såren. Gick åt mkt socatyl.

Men det läkte fint, som tur var skadades inga leder eller senor. Han har inga synliga ärr efter det men om man vet vart han skadade sig så kan man känna ärret på framknäet.

Senast ändrad:

Min häst hade boxvila i stort sett heltid i 8 månader. Hon fick komma ut i sjukhage efter sex månader. Efter två veckor tog hon sig ur hagen och skadade som sagt framknät, vilket resulterade i två veckor på klinik och ytterligare tid på box. Vid den tidpunkten var hästen lugnare och mer trygg inne än ute i sjukhage, varför vi valde att ha henne inne istället. Också jätterädd för nya skador. Med facit i hand skulle jag släppt ut henne tillsammans med min lugna valack efter sex månader (istället för sjukhage), då tror jag inte att den andra skadan hade skett. Han stod visserligen i hage precis intill, men jag tror ändå att det hade funkat bättre och att hon varit lugnare om de gått tillsammans.

Hoppas det gått bra för din häst!

Senast ändrad:

Minns att det var jobbigt med bandagen, det kliade på honom så han tog av dem och det var mitt i sommaren så flugorna var alltid på såren. Gick åt mkt socatyl.

Men det läkte fint, som tur var skadades inga leder eller senor. Han har inga synliga ärr efter det men om man vet vart han skadade sig så kan man känna ärret på framknäet.

Ja, detta är mitt största bekymmer just nu. Enligt min vet. borde såren egentligen vara så mycket utan bandage som möjligt men det går inte att lämna hästen utan bandagering eftersom han inte låter såren vara. Och med bandage kliar det också, vilket medfört att pålle nu står med grimma och "haklapp" på sig :(. Haklappen kan dock också användas för att skava av sig bandagen...

Hur bandagerade du ditt framknä?

Oj, vad fint det blev!! Hur lång tid är det mellan dessa bilder?

Ska försöka komma i håg att fotta "mina" skador i kväll så ska ni få se.

Det var verkligen inget dåligt sår!! :eek:

Nyttigt att se att det trots allt kan läka ihop så fint och vad roligt att hästen funkar utan problem idag. Ger mig hopp om framtiden! Tack! :bow:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 393
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 511
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar