Lite pepp? Sårskador

Sv: Lite pepp? Sårskador

Det tog ett år, men det såg väldigt mycket bättre ut bara efter 3 månader!
Och igen, tack vare fotona så orkade jag fortsätta (då kan man detaljstudera läkningen i lugn o ro) man kunde se mm för mm hur ny hud bildades - mkt intressant!
Jag lärde mig se på såren hur de skulle behandlas - ibland bara snällt med aloe vera gelé (som fick hela läkningsprocessen att vända) och lotagen de dagar man kände att det var dags för att "bränna" svallkött.
Tvättade med alsollösning och även klorhexidin emellanåt, dock ej varje dag - berodde på "sårens konsistens och lukt" mm.

Som sagt, förmågan att läka är helt otrolig, även som i mitt fall i bakben med redan dålig cirkulation!

Ok, igår fick jag äntligen ändan ur och tog några bilder. Detta är alltså 3 veckor (-1 dag) efter skadetillfället. Senaste dagarna har det hänt jättemycket - såren har gått ihop och torkat till väldigt fint. Hoppas på bete i sommar trots allt.. :)

Vänster fram:

v_206_2.jpg

Höger fram:

h_20_6.jpg

Armbågen (har läkt suuperfint, var ett ca 10x10 cm "hål" från början):

armb_206.jpg

Bogen:

bog_206.jpg

Sedan finns div. små skrubb som ni inte får se :D

Min har precis lika som din på höger fram, står nu på Ultuna. Suck! Det hände ju igår eftermiddag så jag har väl en period framför mig. Hur länge var din på kliniken...? Har du haft ngr komplikationer med såren ..?

Min har precis lika som din på höger fram, står nu på Ultuna. Suck! Det hände ju igår eftermiddag så jag har väl en period framför mig. Hur länge var din på kliniken...? Har du haft ngr komplikationer med såren ..?

Jag avundas dig inte.
Min var på Ultuna 1 vecka - jobbigt, men de tar väl hand om sina patienter. Har väl inte haft direkta komplikationer mer än lite feber ett par dagar efter pencillinkurens slut.

Det jobbigaste just nu är att såren kliar och pålle vill ta av bandagen hela tiden.

Har nån tips på hur man lägger ett luftigt men inbrottssäkert bandage på en pillig pålles framknän?? :confused:

I dag bandagerar jag med Sorbactkompresser, bomull, gasbinda & vetrap + vanliga paddar och lindor på skenbenet.

Har nån tips på hur man lägger ett luftigt men inbrottssäkert bandage på en pillig pålles framknän?? :confused:

I dag bandagerar jag med Sorbactkompresser, bomull, gasbinda & vetrap + vanliga paddar och lindor på skenbenet.

Munkorg på pållen kanske...

/Lizzie

Ja, detta är mitt största bekymmer just nu. Enligt min vet. borde såren egentligen vara så mycket utan bandage som möjligt men det går inte att lämna hästen utan bandagering eftersom han inte låter såren vara. Och med bandage kliar det också, vilket medfört att pålle nu står med grimma och "haklapp" på sig :(. Haklappen kan dock också användas för att skava av sig bandagen...

Hur bandagerade du ditt framknä?

Jag hade kompress på själva stygnen och sen nån slags vadd som var självhäftande. Och sen bomull på resten av benet +gasbinda och självhäftande lindor vad de nu heter. Vadden var bra faktiskt, det tog längre tid för honom att riva upp det. Men det höll ju knappt en dag ens, han bara rev och rev i det. Så jag körde utan bandage och la på socatyl för att flugorna skulle hålla sig borta, men ändå skulle pålle vara där och riva i såret.

Det slutade med att han rev upp stygnen ändå till sist så jag fick ta bort dem tidigare än jag skulle.

Jäkla knöligt att bandagera rörliga delar på en häst!

Om jag jämför de bandagerade såren med det stora sår min hade på armbågen (ca 10x10 cm från början) - är det ju ingen tvekan om vad som läker bäst. Armbågen har helt gått ihop och är bara en 3 cm sårskorpa idag.
Funderar faktiskt på att följa ditt exempel och ta av bandagen. Har börjat få bekymmer med skav på alla "benknotor" av bandageringen. Just nu är ett skav bak på ärtbenet det värsta såret av alla. Man blir trött :mad:

Ja, det var samma sak med min. Hans megasår på bakknäet läkte fint, alla stora revor läkte också fint men inte det lilla som var sytt på framknäet, det enda benet som måste bandageras.

Det är svårt att få dem att sluta riva i bandagen. Det är inte så mkt att göra åt egentligen, man önskar att man kunde berätta för dem varför de ska ha på bandaget.. bara du "täcker" såren med nåt så flugorna inte kommer åt dem. Så slipper hästen få mer sår av skav.

Jag undrar om det inte är bättre att inte ha några bandage alls. Jag har vid två tillfällen haft stora sår på platser som varit svårt att bandagera men då använt plåsterspray med tjära för att hålla flugorna borta och det funkar bra tycker jag.

Här nu senast en bild på hur mitt sto såg ut när hon kom hem efter 6 veckor på seminstationen. Såret är iofs bara en liten del av hennes bedrövliga skick men nu var det just sårskador denna tråd handlade om..

DSC_0032m.jpg

Men fy, vilket sår! :eek:
Vad råkade hästen ut för på seminstationen egentligen??

Min häst har faktiskt gått utan bandage i 3 dagar nu och ser bättre ut. Flugorna är såklart ett gissel men med sårspray och tjärsalva funkar det ok. Ska försöka komma ihåg och fota i kväll så ska ni får se! :D
Det som känns nästan viktigast av allt är att pålle är så glad! Han får vara ute i sin vanliga hage (dock själv) men han kan gå och pilla i sig gräs som vanligt och slippa skämmas med hela frambenen i paket. Det värmer ett mattehjärta om något!

En liten uppdatering - pålle har fått åka på bete idag :bump:
Veterinären var ute och kollade i onsdags och vi fick väl godkänt för "anti-bandage strategin". Härligt!!

Här följer några bilder över utvecklingen, jag tycker iallafall det är fantastiskt. Ångrar nu att jag inte hade kyla nog att fota såren direk efter skadan. Hade aldrig kunna tro att det skulle bli så fint efter bara en dryg månad.

20 juni (3 veckor efter skadan):
v_206_2.jpg

1 juli:
v_17_2.jpg

Och idag - 4 juli:
v_47_2.jpg

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 393
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 511
Senast: Sirap
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 677
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar