lite orolig för grannens hund

Sv: lite orolig för grannens hund

jag oroar mig som sjutton, för jag är lite rädd för schäfrar sedan jag och min andra (tysta och snälla) blev attackerade 2, nästan 3 gånger av en. den tredje gången hann jag springa in i trapphuset igen..

jag vet att taxen inte är en liten klen hund, hon är jävligt tuff. :)

det bästa vore ju om hundarna kunde lära känna varandra, så att vi slipper oroa oss så himla mycket för en eventuell attack i framtiden. jag vet inte om jag egentligen är rädd att hon ska attackera nu som valp, men hon blir ju större hela tiden och jag gissar på att hon inte kommer bli tränad på något vis heller = det blir ett problem, right?

Eftersom du ar radd maste du tanka till sa du inte overfor din egen spanning till dina hundar.. mkt viktigt! :) Jag forstar hur det ar att vara radd, hade sjalv en period da jag "knappforklarade" alla dobbers i hela varlden baserat pa En hund... :D

Otranade betyder inte per automatik aggressiv heller, men visst ar det en stor miss i att inte ha kontroll over sin hund! Problem kan det nog bli, men det behover inte betyda aggressivitet for det :)

Jag laste att du ar radd for agaren med, men varfor inte fraga om du kanske kan fa en chans att ta med valpen ut pa promenader? Eller om ni kan promenera ihop? Det hade nog varit mkt nyttigt for saval dig, dina hundar som valpen i fraga...

Hade sjalv schafer, han fick stanna i sverige nar jag flyttade.. och vi omvande manga schaferradda under vara ar tillsammans.. Det ar jag mkt stolt over! Till och med i familjen dar han bor nu, som alskar honom och ar helt underbar med honom, fanns personer som Verkligen inte var schaferfans.. Att -en- hund betett sig som en idi*t betyder inte att hela rasen ar det... :) Arbeta pa era radslor, och kanske sla ett slag for den lillas traning med genom att erbjuda promenadsallskap :)

om jag är utan hund är jag inte rädd för schäfrar, som tur är haha, och jag försöker verkligen att inte oroa mig när jag har mina hundar med mig. jag tror att det funkar, för tidigare så var den hund som blev attackerad skällig mot schäfrar (pga att jag spände mig, kortade kopplet osv när vi mötte en) men nu bryr han sig inte längre.
:)

taxen är rätt ny, så vi jobbar hela tiden på att hon ska vara tyst.. men det verkar ta tid, eller så gör jag fel :p

det lät bra att gå med lilla valpen och kanske ägaren också, men det känns som att man kan få lite problem med själva ägaren då.. för han är nog ganska ensam, så ibland knackar han på (full) hos grannarna och vill umgås. han är liksom inte rikitgt klar med hur det sociala spelet funkar. det här är ingen man vi vill umgås med och det är så förkastligt att han har skaffat sig en stackars hund.

Men snälla nån, det var ett skämt. Jag är helt införstådd med hur jobbiga hundar kan vara oavsett ras eftersom jag har en själv som du så fint påpekar. Är du verkligen så här gravallvarlig? Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag provocerat dig.

Later som ett sorgligt levnadsode... Visst ar ensamma, onyktra manniskor kanske inte det man vill ha i sin umgangeskrets, men de flesta av dom ar inte hemska yxmordare - daremot otroligt ensamma... Vilket kanske var en av anledningarna att han skaffade hund till att borja med? Dels ar det ju ett sallskap, dels pratar folk garna om man har hund med sig...

Ta chansen att prata med honom, och erbjud honom promenadsallskap, eller lite hjalp med lillan. Men gor det klart for honom att han bara ar valkommen om han ar nykter (anvand era hundar som ursakt... att de har svart for manniskor som ar paverkade t.ex. sa slipper du sjalv saga att du tycker det ar obehagligt:))

det är en ytterst sorglig situation han sitter i, mycket mycket sorglig.
och det är en oerhört komplex situation vi, som grannar, sitter i.
det har hänt otroligt hemska saker i den här mannens liv som har gjort honom sjuk, jag önskar att jag kunde berätta allt men jag vet inte om det blir till att avslöja för mycket om honom..

men jag tror dessvärre att jag inte kommer våga erbjuda min hjälp med hunden, inte för att jag inte vill utan för att jag är rädd för gubben och jag har ganska bra skäl till att vara det också.

:(

:bow::bow::bow:
för alla dina inlägg i denna tråd!

Jag håller med dig till fullo och förstår även TS rädsla/obehag för ägaren. Men jag tror på din idé att lösa den här situationen, jag tror till och med att mannen kommer att uppskatta det nya umgänget med sina grannar.

Tack sa mycket! :)

Till bade dig o TS...

Vi har tror att det nog ar det basta att gora... utover det har vi dessvarre inga andra ideer. Pratade om det har i huset (dvs med make o svarmor..) igar, bollade lite ideer och tankar om situationen.. och Visst kan vi absolut forsta att man kan vara radd for en granne! Maken kom med ideen, att skulle TS vilja forsoka hantera situationen pa foreslaget vis.. sa kanske hon kan be sin pappa alt sambo ga med pa de forsta promenaderna?

det ar sa latt att man blir radd for folk, med eller utan god anledning.. I synnerhet manniskor som inte alltid agerar utefter "normala normer" i det sociala spelet.. Men finns modet dar, att hantera saker o ting sa som foreslagets.. sa kan det nog hjalpa fler an hundarna.

I alla fall, TS, lycka till!! Jag hoppas att dina radslor visar sig vara ogrundade och att allt kommer ga at det basta!

Jag hoppas att inte DU kommer hem till mig och ska anmäla mig för att mina hundar sitter på trappen, på gårdsplan etc när det är -20 ute !!! Mina hundar går ut och in hur som de vill och jag är inte med 24/7... De kan vara ute 5 minuter eller timvis...

går ut och in som de vill säger du, men det får ju inte den här?
hon kan sitta på trappen länge och jag har även sett henne krafsa på dörren, utan någon som helst respons från gubben.

och det var heller inte tal om att anmäla bara för att den sitter på trappen. JAG tycker att det är fel, jag har ju min syn på hundhållning och den verkar inte överrensstämma med min grannes. det jag undrade var om det fanns någon lag som säger att man inte får ha hundar på det viset, dvs lösa "vind för våg" i tätbebyggt område, i kallt väder (-10 och under) utan möjlighet att komma undan i ex vindskyddad hundkoja.
för är det så, att det skulle finnas en lag som säger att min granne bryter mot den så skulle jag inte tveka på att anmäla. men man kan inte anmäla bara för att jag personligen tycker att det är fel.

Nu vet inte jag vad som har hänt mellan dig och din granne,eftersom du är rädd för honom?.
Men kan du inte på ett fint sätt försöka närma dig honom och "bara" prata hund rent allmänt? De flesta psykiskt sjuka är vänliga och snälla personer som ofta är ensamma.Att han dricker behöver inte betyda att han är aggresiv/dum heller. Om du försiktigt närmar dig honom(börja med att säga hej, och fråga vad hunden heter tex),så kanske du efter ett tag kan börja påpeka problemen i detta. Man behöver ju inte vara otrevlig eller ovänlig på något sätt,utan bara fråga honom om han inte är orolig för att hon smiter när hon är själv ute. Eller säg att du är lite orolig över att hon kanske fryser när du sett att hon krafsar på dörren och vill in. Du kan också ta på dig skulden själv och säga att dina hundar blir väldigt oroliga/skälliga/jobbiga när det finns en lös hund utan staket när du går förbi, och att du är rädd för att något ska hända.

Många människor tar sådana här samtal mycket bättre,än om man bara går över och säger att "du måste ta in hunden,ser du inte att den fryser/är ensam/ledsen?

återigen vet jag ju inget om hur din granne är som person,men ett samtal i trevlig ton,brukar inte vara något problem för de flesta människor.

Nu vet inte jag vad som har hänt mellan dig och din granne,eftersom du är rädd för honom?.
Men kan du inte på ett fint sätt försöka närma dig honom och "bara" prata hund rent allmänt? De flesta psykiskt sjuka är vänliga och snälla personer som ofta är ensamma.Att han dricker behöver inte betyda att han är aggresiv/dum heller. Om du försiktigt närmar dig honom(börja med att säga hej, och fråga vad hunden heter tex),så kanske du efter ett tag kan börja påpeka problemen i detta. Man behöver ju inte vara otrevlig eller ovänlig på något sätt,utan bara fråga honom om han inte är orolig för att hon smiter när hon är själv ute. Eller säg att du är lite orolig över att hon kanske fryser när du sett att hon krafsar på dörren och vill in. Du kan också ta på dig skulden själv och säga att dina hundar blir väldigt oroliga/skälliga/jobbiga när det finns en lös hund utan staket när du går förbi, och att du är rädd för att något ska hända.

Många människor tar sådana här samtal mycket bättre,än om man bara går över och säger att "du måste ta in hunden,ser du inte att den fryser/är ensam/ledsen?

återigen vet jag ju inget om hur din granne är som person,men ett samtal i trevlig ton,brukar inte vara något problem för de flesta människor.

hehe

Om man ändå kunde överföra den trevliga ton du efterlyser till vårt forum någon gång när vi talar om avel som vissa anser vara helt åt skogen.

Bara en allmän reflektion på din rader.

Jag tycker givetvis att du har rätt. Ett samtal med grannen är väl att föredra? I alla fall får man väl försöka först.

hehe

Om man ändå kunde överföra den trevliga ton du efterlyser till vårt forum någon gång när vi talar om avel som vissa anser vara helt åt skogen.

Bara en allmän reflektion på din rader.

Jag tycker givetvis att du har rätt. Ett samtal med grannen är väl att föredra? I alla fall får man väl försöka först.

Ursäkta? Vad menar du med detta? Jag orkar inte gå igenom alla mina gamla inlägg,men jag tror inte jag har diskuterat avel någon gång här. Möjligtvis att jag skrivit att vissa raser är sönderavlade,men inte något mer. Vill också veta när jag vart otrevlig mot dig(eller någon annan här):confused:

Ursäkta? Vad menar du med detta? Jag orkar inte gå igenom alla mina gamla inlägg,men jag tror inte jag har diskuterat avel någon gång här. Möjligtvis att jag skrivit att vissa raser är sönderavlade,men inte något mer. Vill också veta när jag vart otrevlig mot dig(eller någon annan här):confused:
Sorry. :o

Jag syftade inte alls på dig personligen, utan på den stämning som så snabbt drivs upp om någon gör fel. Det är sällan det blir sansade diskussioner på buke, utan många vill hävda at de har rätt och den som gör fel skall veta sin plats. IRL är man dock inte lika tuff. (jag tänker närmast på cane corso-tråden om förstagångsavlaren)

Det var inte meningen att du skulle ta illa upp. Förlåt igen.

God Jul

Sorry. :o

Jag syftade inte alls på dig personligen, utan på den stämning som så snabbt drivs upp om någon gör fel. Det är sällan det blir sansade diskussioner på buke, utan många vill hävda at de har rätt och den som gör fel skall veta sin plats. IRL är man dock inte lika tuff. (jag tänker närmast på cane corso-tråden om förstagångsavlaren)

Det var inte meningen att du skulle ta illa upp. Förlåt igen.

God Jul

Ska erkänna att jag blev helt ställd när jag läste först;)
Jag brukar nämligen försöka hålla en mycket god ton,även om jag kan "försvara" mina åsikter:angel: (det är ju inte alla som gillar det heller).

Men nu när jag läser igen,och jag ser att du faktiskt skriver att du saknar en trevligare ton i vissa av trådarna:o

Det blev väl lite fel när du citerade hela mitt inlägg och skrev att ,"som du efterlyser".Men det är väl så att man ofta missuppfattar varandra,när man inte ser kroppspråk, och om någon skriver med "glimten i ögat".

I övrigt håller jag med dig,och ibland känns det som att folk letar fel i trådarna,trots att TS bara vill ha råd och hjälp.

Ursäkt från mig också,att jag tolkade fel och ha en riktigt god jul:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 975
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 493
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka