lite orolig för grannens hund

wtf

Trådstartare
min granne har en schäfertik som är 5 månader, den sitter ute på trappen just nu i -11 grader... har sett den ute när det är kallare än så också..
vad jag vet så har den ingen hundkoja eller så, utan brukar sitta ute och glo i några timmar innan han tar in den igen.
han har bara haft henne i nån vecka dessutom, tänk om hon skulle sticka liksom.. vi bor nära en stor väg.

personligen tycker jag att det är galet att göra som han gör, men jag undrar vad lagen säger?
jag vågar inte ringa på och fråga vad han håller på med heller då han är psykiskt sjuk och dricker mycket.

Sv: lite orolig för grannens hund

:crazy: Låter som en lysande framtid för den stackars valpen... jag hade nog försökt kontakta länsstyrelsen eller nått för att höra vad som gällde och om man kunde göra något.

jaa det känns inte vidare stabilt, vi har själv hundar och jag är lite orolig för att den här tiken kommer att attackera våra när hon blir äldre.
hon sitter ju lös och utan staket så det skulle kunna hända, om hon är aggressiv. människor som går förbi verkar hon inte bry sig i, men än har vi inte gått förbi med hundarna medan hon har varit ute.

tycker så hemskt synd om henne :(

Men varför skulle hon vara aggressiv? Finns det väl inget som säger att hon är, däremot kan hon ju kanske bli det om hon felbehandlas. Har ni försökt locka lite på henne? Gör hon något då?

jag sa ju inte att hon är aggressiv, för det vet jag inte. men hon kanske blir när hon blir äldre, och då känns det mindre kul om hon sitter lös utan tillsyn om vi ska gå ut med våra hundar.

vi har inte provat locka på henne..

Nej, jag tänkte bara att det vara lite dumt att förutsätta att hon kanske var aggressiv. Men något måste man väl kunna göra! Tror knappast det är förenat med lagar att lämna en valp ute själv i flera timmar.

Usch. Stackars valp. Skicka hit henne istället så ska hon få kram och gos och värme istället för att sitta ute själv i minusgrader :cry:!

Ring djurskyddet, jag ringde när min "granne" som är mindre lämpad skaffade sig hund som inte togs omhand som den skulle. Hunden bor inte där längre, jag vet inte vad som hände, men hunden bor iaf inte där...

var ute och skottade lite snö för ett tag sen, och lockade lite på henne. hon var nyfiken men väääldigt misstänksam. hon kom fram till mig och viftade på svansen, men sprang snabbt som attan tillbaka till sin gård igen. kan ju ha varit för att jag hade snöskyffeln i handen också, vad vet jag.

men nu är hon inne igen, efter 2½ timme ute helt ensam :(
en annan granne gick och knackade på och snackade med ägaren, vad som sas vet jag inte..
och vi har skickat mail till länsstyrelsen nu och frågat, och ser vi henne ute igen i massa timmar så kommer vi inte att tveka på att ringa polisen..

usch att man är så feg själv, men jag är rädd för den här snubben och går inte gärna dit själv. han är creepy as hell.

Men stackars lillan då :(. Usch! Jag förstår er, ni gör vad ni kan.

min granne har en schäfertik som är 5 månader

han har bara haft henne i nån vecka dessutom

Verkar vara en ovanligt lydig/trevlig eller en väldigt osäker tik,endast 5 mån. sitter på trappen och bara bott där i 1 vecka??

och lockade lite på henne.

Är inte det lite dumt? Om det nu är så att ni inte vill att den ska ta kontakt med er,framförallt eftersom det var en stor väg i närheten,då bör man kanske inte locka hunden till sig?
Hoppas myndigheterna hjälper er istället.:crazy:

Mina hundar ligger också ute till å från,vi är hemmavid och får locka in de för att vi själva tycker att det är kallt,men inte ens BC'n verkar frysa,och de har ingen annanstans å ta vägen än in eller sitta på 'trappen' eller strosa runt i trädgården. (inhängnat)

Senast ändrad:

En osäker hund går inte långt från "boet" så det är inte konstigt att den håller sig på trappen, om det är det du försöker antyda. Vad är det för attityd du har? Det är väl bra att de vill hundens bästa? :confused:

Skrev ju det,att jag hoppas myndigheterna hjälper de.. :cool:

Jag har haft osäkra hundar genom åren och även om de sällan går långt,så har ingen utav de som hamnat i vår ägo suttit 2½ timme på trappen utan att röra sig lite i omgivningen. Visst håller de sig nära 'boet' eller så drar de helt enkelt eftersom de blir rädda men röra sig lite brukar de normalt göra om det inte är som jag skrev en väldigt osäker tik ;)

nån vecka är inte samma som 1 vecka, snarare 2-2½ veckor.. kanske till och med 3.
och jag har ingen aning om hon är uppfostrad eller inte, hon verkar inte vara av den kaxiga typen iallafall så hon kanske inte törs kliva av gården?

det kanske var dumt att vissla lite på henne, lite sent att göra nåt åt det nu.
förstår dock inte riktigt hur du menar med :S gubben...?

hon rör sig mellan trappen och under altanen, som ligger precis brevid.
(visst skydd finns där, men det är knappast fritt från drag eller kyla.)

Med tanke på ägaren så är det ju inte konstigt om det skulle vara en väldigt osäker tik. När det dessutom är en schäfer-valp som bara går fram och sniffar lite för att sedan lomma iväg till trappen igen är det ju verkligen något som är fel. :(

Tja,vi tolkar saker olika isåfall,nån vecka är för mig allt mellan 5 dgr och 1½ vecka,annars blir det en par-tre veckor.

Vad jag menade med :crazy: gubben?
Att jag hoppas att myndigheterna ställer upp och hjälper er,framgår inte det av det jag skrivit? :confused:
Myndigheterna kan vara lite segdragna och du ser ju uppenbarligen ett pågående problem och ser framledes om problemet som kan hopa sig i form av hund som kan bli aggressiv mot dina hundar.
Så ja,jag hoppas då att ni får hjälp av myndigheterna.

Nu har det ju framkommit att hunden varit där i runda slängar runt 3 veckor,och ja,då kan jag förstå att den känner sig 'mera hemma' just där,men en hund som bott i en vecka och är rädd,brukar sällan stanna kvar just där,de brukar dra av sånt som skrämmer de i form av t ex avgassmällar osv osv.
Däremot så undrar man ju lite stillsamt vad som hänt innan denna ägare fick tag i den,för en schäfer är ju som sagt en schäfer och en 5-månaders brukar vara fulla av liv och j-kelskap/bus..:love:

hon rör sig mellan trappen och under altanen, som ligger precis brevid.
(visst skydd finns där, men det är knappast fritt från drag eller kyla.)

Försöker komma på hur mina hundar gör,men jag kan bara komma på att de 'flyttar sig' på de olika 'liggställen' de skaffat sig i trädgården/trappen beroende på hur det blåser ute.
Kylan verkar inte bekomma de ett dugg,ja iof vore förvånad om det gjorde det på Pyrren,men som jag skrev tidigare,inte ens på lilla BC'n verkar det bekomma nått.
Den som alltid är sist in är i princip alltid BC'n.

Så det kan ju vara så att den hittar lä någonstans om den kan gå undan lite,förhoppningsvis gör den det i allafall.. :crazy:

Men som sagt,jag hoppas ni får hjälp av myndigheterna ganska omgående.

Senast ändrad:

Men vad har dina hundar med valpen att göra? Försöker du förklara att valpen inte fryser, eller vadå? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 975
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 493
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka