Lite konfunderad

B

Bello

Känner att jag måste få era åsikter i frågan.
Jag har alltid blivit instruerad att rida hästen för utehjälperna från ung till gammal häst.
Nu provade jag en annan instruktör som vill att hästen ska ta innerskänkeln och ledande tygeltag innan man kan fånga upp den på yttertygeln.
Vilket sätt enligt er är det mest riktiga och utifån era erfarenheter.
Olika ridtekniker bra och dåligt:confused:

Sv: Lite konfunderad

För mig är inner=böjning/längning och ytter=samling (väldigt förenklat) och eftersom jag vill ha böjning/längning före samling tänker jag att jag rider inner före ytter. Dock är jag noga med ytterbogen - men å andra sidan var det ju inget i frågan som talade om FÖRböjning så det behöver jag ju inte gå in på... :D

Det finns nog lite olika skolor.

Men rent generellt så kan ju en ung häst till en början inte förstå om man ger mer än en signal i taget(håller i bägge tyglarna). Så då använder jag den tygel som jag svänger med = Innertygel. När hästen lärt sig följa den kan man gradvis börja föra över på ytter tills den går lika mycket på bägge.

Och så småningom, när hästen kraven på samling ökar, kan man rida mer på ytter.

Så rider iaf jag. Sedan rider jag ofta lite mer på inner i uppvärmningen också för att ställa igenom ordentligt och "renodla" hjälperna lite.

Men jag har stött på tränare som tyckt på annorlunda sätt också.

Tack för bra svar, men då undrar jag om det är fel att rida en unghäst utåtställd med ledande tygeltag? Då hästen då har tagit innerskänkeln blir ju inte yttertygeln samlande efterssom man då får hästen att söka sej framåt och neråt :crazy:

Som sagt: olika skolor! Och det behöver inte betyda att de är olika bra, utan lika mycket "rätt"! Smaksak?

Jag är skolad att arbeta hästarna utifrån och in, något som helt klart är vanligast häromkring. Mycket intressant att få nya vinklar!

Jag personligen föredrar att rida "på ytterhjälperna" när jag rider in hästar, det vill säga jag svänger med ytter tygel och ytter skänkel samt med vikthjälperna (med stöd på inner, givetvis). Detta då jag alltid upplevt det som lättare för hästarna att förstå, det verkar som om det faller dem naturligare. Jag får med ytterbogen på en gång och riskerar inte att tappa framåtbjudningen, som man lätt gör när man försöker svänga en oskolad häst med innertygeln. Dessutom minskar man risken att förböja unghästen och tappa balansen.

I min värld känns TS ridsätt mest naturligt, men som sagt: intressant med (för mig) nytt tänk - ska testas noggrannt och utvärderas!

Kram Trubbel

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider inte från några "ute-hjälper" utan börjar med hästens svaga sida som innersida. Den sidan släpper ofta hästen stödet i och nyper tag i den andra. Mitt jobb blir att hitta balans mellan sidorna, att få hästen att ta tag i den sida som den vill släppa.

Om den släpper höger innebär det att jag lösgjör höger med hjälp av höger tygel och höger skänkel som inner.

Jo precis jag håller med, du pratar om rakriktning, och det är klart att hästen ska rakriktas, men i det läget rakställer du på yttertygeln eller låter du hästen följa med innertygeln?

Håller helt med, om man lär dem svänga med lite rakare hals för ytterhjälper och vikt, är det inga problem att möta upp med innerskänkel för att forma sen, svårare när de viker sig om man försöker styra med innertygeln i början

När jag har fått lika mycket häst i båda tyglarna, så rakriktar jag med ytter.

Ok men då jobbar du med innerhjälperna innan du tar upp den på ytter det var det som var min fråga, det finns olika skolor och min undran är för och nackdelar med båda skolorna men det verkar inte vara någon direkt skillnad då ingen verkar ha direkt åsikter om de olika sätten att jobba hästen med :laugh:

Tack för bra svar, men då undrar jag om det är fel att rida en unghäst utåtställd med ledande tygeltag? Då hästen då har tagit innerskänkeln blir ju inte yttertygeln samlande efterssom man då får hästen att söka sej framåt och neråt :crazy:

Som svar på ditt sista inlägg tycker jag att det känns det opedagogiskt gentemot hästen att använda båda tyglarna samtidigt med olika betydelser, vilket jag tycker blir följden av ovanstående. Jag ber den gröna hästen om sänkning framåt nedåt genom böjning i sidled, om jag då har en yttertygel som ställer hästen utåt samtidigt blir det svårt att uppnå det :). Lite på samma sätt som en chambon är dum att kombinera med inspänningstyglar vid longering eftersom inspänningen stoppar sänkningen av huvudet som chambonen ber om. Jag vill ha igång stora kliv bak och stor rörelse bakifrån genom hela ryggen, om jag har en yttertygel som du beskriver är det risk för att jag istället hindrar den fria rörelsen framåt. Vägen från inner till ytter går sedan för mig mer via halvhalter för att balansera upp och få mer höjd så småningom.

Jag använder "ditt" sätt när jag arbetar äldre hästar som kommit längre, så lite beror det nog på vilken betydelse vi lägger i ordet "unghäst" :D.

KL

Jag arbetar genom att skola in hästen på sidoförande och försöker att svänga genom att använda yttersänkel, men när hästen är supergrön så blir det också innertygel som styrande/svängande, men jag föredrar att få hästen att förstå sidorförande som styrande så fort det går.

Egentlgne rider jag som Emale beskrev det, det beror ju liksom på dels hur mycket hästen är utbildad, och även om det är ens egen häst elelr någong annans, och om den är någonannans häst och man inte ska skola om den utan bara rida lite, tja då får man ju kanske rätta sig efter hur hsäten är riden av ägaren coh vad den förstår, annars kan det ju bli väldigt virrigt för den.

Men om det är min egen eller en grön en, så lär jag den som ovan, elelr skolar om den om den är riden på nåt annat sätt.

JAg msåte erkänna att ajg är helt hopplöst dålig att rida på ett sånt sätt där ytter tygeln inte är samlande eller där skänklarna har nån annan betydelse än jag är van vid, för det blir helt omvänt för mig o är svårt att vänja sig vid. (har alltid ridit så att yttertygel är samlande och om hästen är välriden så är det bara en jäkligt lätt kontakt på innertygel men ingen mer förutom när man ska 'göra' nåt. )

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar