Lite i/på huvudet

Trissa

Trådstartare
Jag såg ett inslag på tv om en westerngård i Sverige. Utan att veta något om western har jag ett intryck av att det är ett seriöst och välskött ställe. Trots det så red samtliga ryttare i samtliga inslag barhuvade eller med hatt, inte en hjälm i sikte. Är westernhästar säkrare än vanliga eller ville de bara stila? Eller har de kanske inget att skydda...? :devil:

Sv: Lite i/på huvudet

Det finns redan en miljon inlägg om detta, sök och du skall finna....
Och nej, vi westernryttare har inte så mycket att skydda, precis som dressyrryttarna och eller fyrspannskuskarna eller varför inte voltigeutövarna......
Skickar du inlägg till Dressyrsidan också när du sett Briar och gänget bära runt på sina hattförsedda ryttare?

Monke

Hoppsan, det var visst en öm tå... Jag tycker det är lika illa att rida dressyr utan hjälm, men måste nog säga att det är snäppet värre att flänga fram över öppna fält utan.

monke skrev:
Det finns redan en miljon inlägg om detta, sök och du skall finna....
Och nej, vi westernryttare har inte så mycket att skydda, precis som dressyrryttarna och eller fyrspannskuskarna eller varför inte voltigeutövarna......
Skickar du inlägg till Dressyrsidan också när du sett Briar och gänget bära runt på sina hattförsedda ryttare?

Monke

Snyggt formulerat :D men visst, jag erkänner att jag inte har hjälm särskilt ofta. Har dock alltid hjälm på mig vid hästar jag inte tränat en tid = okända nya och unghästar. Likaså när jag vet att jag ska tempoträna ute i skogen...åtminstone på halvblodet som är markskygg. I grundträningen ingår ett helt annat säkerhetstänkande i westernsammanhang än i andra grenar. Hästen ska vara lugn som den som Lassokillen på Globen hade. Det är bara halvblodet som inte fixar det i mitt gäng. :cool:

Trissa skrev:
Hoppsan, det var visst en öm tå... Jag tycker det är lika illa att rida dressyr utan hjälm, men måste nog säga att det är snäppet värre att flänga fram över öppna fält utan.

Inom westernridning ska det inte vara något "fläng" alls. :cool:

Piraja skrev:
Inom westernridning ska det inte vara något "fläng" alls. :cool:

Nej, det ska det väl inte inom någon disciplin? Vad jag menade var att ryttarna i det här fallet gallopperade över öppna fält.

Trissa skrev:
Nej, det ska det väl inte inom någon disciplin? Vad jag menade var att ryttarna i det här fallet gallopperade över öppna fält.

Nej, men det förekommer inom alla discipliner, inte bara på denna gård med westerninrikting. Ser du inte på Hästliv? Det är inte ofta man ser de "etablerade" ryttarna ha hjälm oavsett var dom rider och vilken gren de "tillhör".

Nu är det så att vuxna har eget ansvar. Vill man inte ha hjälm så är det så. Dumt? Ja, om olyckan är framme...men den kan dyka upp närhelst inte en hjälm är på. Det behöver man inte sitta i sadeln för. Hur många ser du ha hjälm vid markjobb, t.ex.? Eller vid lastning? Eller vid in- och utsläpp i hage? Där händer ofta otäcka olyckor. :cool:

Enligt mig är det idiotiskt att inte använda hjälm... Hade inte jag haft hjälm på mig när jag var 12 hade jag inte levt idag. Huvudet sprack 12cm, trots hjälmen...
En annan tjej dog när jag bodde på Irland efter att störtdykt ner och slog sönder skallen på trottoarkanten. Jag hade hjälm alltid då jag bodde där. Inte hon...

Folk verkar vara måna om hur de ser ut och tycker väl att de ser fåniga ut. Jag vet många som rider utan hjälm, tränare jag ser upp till, men jag anser att det finns inget o säga. Förhoppningsvis skadar de aldrig sig. Visst är det jobbigt på sommaren och man blir svettig och äcklig, men det finns bra hjälmar idag som minskar sånt, visserligen kostar de en slant. Men det är billigare i längden.
Det är verkligen inte så att westernhästar är 100% säkra. Men jag hoppas och tror att tränarna använder hjälm hemma men vid media tilfällen rider utan. Visst är helhetsintrycket mkt finare i westernhatten, och givetvis ska vi alla verka för att få en säkrare häst. Men när olyckan är framme går det ruskigt snabbt och ingen hinner ens blinka... läskigt och väldigt sorgligt vid sådana olyckor...

/cj

Den är inte ett dugg öm utan bara trött.

Så du menar alltså att det är helt ok att slå ihjäl sig på andra ställen än på öppna fält?

Monke

monke skrev:
Gör samma sak som little_cowgirl:
:bow: :bow: :bow: :bow: Klockren kommentar! :p

bidragande anledningar till att westernhästar ofta är säkrare än andra, är sadelns konstruktion och kommunikationen mellan häst och ryttare, (dvs att hästen redan ínnan den är inriden känner sig förstådd och inte avbryter kontakten med människan.)

Jag tycker bra om alla ridstilar, och har inga fördomar åt något håll. Men hittills har jag sett mycket få ekipage som kännts säkra inom t.ex. dressyr och hoppning, och oräkneliga inom western.
Men låt inte detta bli en pajkastning i stil med "det är väl inget fel på dressyr, din uppblåsta westernfjant!". Bäst är att ta lärdom av varandra, och om nu någon råkar ha ett förhållningssätt till hästen som ökar säkerheten markant, så är det bara dumt att sortera bort det bara för att det började hos en annan ridgren.

Om vi nu ska ta den här hjälm-diskussionen _e_n__g_å_n_g__t_i_l_l_, så anser jag att det är mycket bättre att se till att minska antalet olyckor, än att helt strunta i det förberedande och bara bry sig om de skyddande bitarna när olyckan händer. Jag tycker att hjälm och säkerhetsväst på en häst som totalt skiter i ryttaren är att börja i väldigt mycket fel ände...

Vi ska inte sticka under stol med att säkerhetsutrustning är bra att ha när olyckan väl händer, för det är klart att det kan hända alla i en speciel situation. Barn och nybörjare bör ha hjälm. Erfarna vuxna har förhoppningsvis tillräckligt mycket omdöme för att kunna bestämma över sig själva.

Jag upplever dock att många invaggas i en falsk säkerhet när de har hjälm och/eller skyddsväst. De kan sitta upp på vilket monster som helst, eller sätta sig i vilka situationer som helst. Men det kan uppstå väldiga skador även om man är skyddad. I vissa fall har även hjälmen åsamkat skador om den varit fel utformad.

För egen del så har jag hjälm när jag rider in unghästar, och på okända hästar som jag inte vet rörelseschemat på.

Jag vägrar numera att sitta i en dressyr/hopp-sadel, oavsett skyddsutrustning....

Så säkerhetstänket är större/bättre inom western pga kommunikationen, menar du? Är det medvetet, eller en bonus som man får med "på köpet"? *nyfiken*

Och visst är det här en fråga som varit uppe många gånger på de flesta forumen, men frågan är fri, och det är inte jag som tvingar er att svara....

Naturligtvis är det helt okej att slå ihjäl sig någon annanstans än på öppna fält, det är ju jättestor skillnad! :angel:

om man nu ska generalisera, så är westernhästar oftast säkrare än andra, ja. man kan väl säga att det både är medvetet och en bonus. Westernträningen bottnar i att du ska ha en häst som kan stå och sova när den är ledig, och prestera max under arbete.
Jämnför man då med t.ex. en dressyrhäst, så vill man inom dressyren ha väldigt mycket power i steg och utstrålning, och man matar ofta gärna upp hästarna med mycket kraftfoder för att de ska vara "showiga". Kombinerat med att man ofta undvikar situationer eller föremål där hästen kan bli rädd, dvs att hästen lever lite i en skyddad verkstad, så blir den negativa följden att hästarna blir mer spooky och på sin vakt.
Inom westernridningen så är det mer en regel än undantag att man presenterar mängder med föremål och situationer för hästen, just för att få den modigare.
Så när det kommer till säkerhetstänkandet när det gäller hästens träning, så ligger det i grundutbildningen hos westernhästen medan det i de allra flesta fall är rätt fattigt på t.ex. då dressyrfronten.

Jag har tidigare dragit en koppling mellan westernsadeln och hjälm, och där står jag väl kvar än idag. Att inom dressyr/hoppning så har man betydligt sämre sadlar, rent säkerhetsmässigt. Stiglädren är bara smala remmar och sadeln är relativt platt. Det är egentligen inte alltför stor skillnad mellan en sådan sadel, och att rida barbacka.
Jämnfört med westernsadeln där man har sitter stadigare både tack vare de breda "stiglädren" och sitsens konstruktion, med uppbyggnader både bakom och framför.
Givetvis kan man falla från en westernsadel, men du har betydligt större chans. Ungefär som att du kan skada dig även med hjälm, men har betydligt större chans att klara dig än om du var utan.
Personligen föredrar jag att inte falla alls, än att falla och sedan lita på utrustningen.

jag känner mig om andra ord betydligt säkrare på en westernhäst, med westernsadel, utan hjälm, än på en dressyr/hopp-häst med respektive sadel, med hjälm.
Givetvis är det bra att skydda sig så långt det går, både med hantering och utrustning. Men någonstans finns där också en kultur-fråga och ett annat tankesätt.

jaa hjämlar ja. Of course får man själv välja om man vill skydda sitt huvud eller inte, det kan bara man själv avgöra. Men för mig säger det ändå lite om personen ifråga som rider utan hjälm, då kan man inte vara särskilt rädd om sitt huvud. Jag rider aldrig utan hjälm och hjälmen sitter på även vid longering, tömkörning, körning och lastning. Tillochmed vid ledning om det är en busig häst eller till tex sommarbete och man vet att det kan gå vilt till.
men som sagt får man avgöra det själv. Men jag tycker faktiskt det är lite själviskt, olyckan kan ju vara framme hur väl man än känner sin häst, och även om man inte bryr sig om om man dör så ger man ridkompisen eller anhöriga en väldigt obehaglig upplevelse....

och så kan man ju moralprata om skyddsvästar också, som jag inte använder längre. Jag har aldrig sett en westernryttare med säkerhetsväst. har ni?

Jo, jag har sett westernryttare med säkerhetsväst också vid inridning av unghäst.

Lina_Olsson skrev:
bidragande anledningar till att westernhästar ofta är säkrare än andra, är sadelns konstruktion och kommunikationen mellan häst och ryttare, (dvs att hästen redan ínnan den är inriden känner sig förstådd och inte avbryter kontakten med människan.)

Jag tycker bra om alla ridstilar, och har inga fördomar åt något håll. Men hittills har jag sett mycket få ekipage som kännts säkra inom t.ex. dressyr och hoppning, och oräkneliga inom western.
Men låt inte detta bli en pajkastning i stil med "det är väl inget fel på dressyr, din uppblåsta westernfjant!". Bäst är att ta lärdom av varandra, och om nu någon råkar ha ett förhållningssätt till hästen som ökar säkerheten markant, så är det bara dumt att sortera bort det bara för att det började hos en annan ridgren.

Om vi nu ska ta den här hjälm-diskussionen _e_n__g_å_n_g__t_i_l_l_, så anser jag att det är mycket bättre att se till att minska antalet olyckor, än att helt strunta i det förberedande och bara bry sig om de skyddande bitarna när olyckan händer. Jag tycker att hjälm och säkerhetsväst på en häst som totalt skiter i ryttaren är att börja i väldigt mycket fel ände...

Vi ska inte sticka under stol med att säkerhetsutrustning är bra att ha när olyckan väl händer, för det är klart att det kan hända alla i en speciel situation. Barn och nybörjare bör ha hjälm. Erfarna vuxna har förhoppningsvis tillräckligt mycket omdöme för att kunna bestämma över sig själva.

Jag upplever dock att många invaggas i en falsk säkerhet när de har hjälm och/eller skyddsväst. De kan sitta upp på vilket monster som helst, eller sätta sig i vilka situationer som helst. Men det kan uppstå väldiga skador även om man är skyddad. I vissa fall har även hjälmen åsamkat skador om den varit fel utformad.

För egen del så har jag hjälm när jag rider in unghästar, och på okända hästar som jag inte vet rörelseschemat på.

Jag vägrar numera att sitta i en dressyr/hopp-sadel, oavsett skyddsutrustning....

Kan hålla med, som på vintern, bara för att vinterdäcken kommer på så tror folk att det är safe i alla situationer...

Jag tycker det är helt idiotiskt att INTE ha hjälm. Oavsett hur cool och säker häst man än har, om man sitter i westernsadel eller inte.
Dte kan ju faktiskt bli en olycka som inte hästen rår för och inte vi heller..säg att hästen råkar snubbla på någonting och ramlar..och man flyger av själv och slår huvudet i en sten..!! Godnatt ryttare säger jag bara då...
Har själv hållt på att rida utan hjälm för jag tyckte att min säkra westernhäst och i min säkra westernsadel satt jag så bra..har tänkt om efter att en kompis flög av sig coola westernhäst som snubblade på en sten (som inte skulle finnas) på ridbanan och slog huvudet i staketet och även bröstkorgen in en stolpe som stod upp.
Min kompis hade vett att ha både hjälm och säkerhetsväst, fast hennes häst är såå himla cool..så olyckan kan faktiskt vara framme..Tänk på det Lina och alla andra !!!!! Den dagen olyckan händer är det för sent att tänka om.
Enda gången jag inte har hjälm är när jag tävlar, har dock alltid hjälm på framridningen och byter bara snabbt om innan jag ska in på banan, är det D-tävling så har jag alltid hjälmen på hela tävlingen.
Till den här säsongen ska jag införskaffa en hatt med hjälm i..
Kände bara att jag måste skriva av mig om detta för jag tycker det är så vansinnigt idiotiskt att inte ha hjälm..
Ni som inte har hjälm...är det obekvämt att ha hjälm ? Sitter den i vägen ?? Eller varför drar ni inte på er den ? Det är ju gjort på 2 sekunder...!!!!!!

Trissa skrev:
Så säkerhetstänket är större/bättre inom western pga kommunikationen, menar du? Är det medvetet, eller en bonus som man får med "på köpet"? *nyfiken*

Och visst är det här en fråga som varit uppe många gånger på de flesta forumen, men frågan är fri, och det är inte jag som tvingar er att svara....

Naturligtvis är det helt okej att slå ihjäl sig någon annanstans än på öppna fält, det är ju jättestor skillnad! :angel:

western och "engelsk" tänket skiljer sig på ganska många ställen. O jag måste säga att de flesta COOL lugna hästar jag träffat e westernhästar. En sån häst man känner att man har bra tillit till och den har bra tillit till mig kan man sitta upp på utan hjälm.

Sen e de klart att om en liten 6 åring sitter nere vid ridbanan när jag går ner, så går jag in o hämtar hjälmen för att kunna argummentera mot henne när hon säger att hon itne vill ha hjälm.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 053
Senast: Lazio
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka