bidragande anledningar till att westernhästar ofta är säkrare än andra, är sadelns konstruktion och kommunikationen mellan häst och ryttare, (dvs att hästen redan ínnan den är inriden känner sig förstådd och inte avbryter kontakten med människan.)
Jag tycker bra om alla ridstilar, och har inga fördomar åt något håll. Men hittills har jag sett mycket få ekipage som kännts säkra inom t.ex. dressyr och hoppning, och oräkneliga inom western.
Men låt inte detta bli en pajkastning i stil med "det är väl inget fel på dressyr, din uppblåsta westernfjant!". Bäst är att ta lärdom av varandra, och om nu någon råkar ha ett förhållningssätt till hästen som ökar säkerheten markant, så är det bara dumt att sortera bort det bara för att det började hos en annan ridgren.
Om vi nu ska ta den här hjälm-diskussionen _e_n__g_å_n_g__t_i_l_l_, så anser jag att det är mycket bättre att se till att minska antalet olyckor, än att helt strunta i det förberedande och bara bry sig om de skyddande bitarna när olyckan händer. Jag tycker att hjälm och säkerhetsväst på en häst som totalt skiter i ryttaren är att börja i väldigt mycket fel ände...
Vi ska inte sticka under stol med att säkerhetsutrustning är bra att ha när olyckan väl händer, för det är klart att det kan hända alla i en speciel situation. Barn och nybörjare bör ha hjälm. Erfarna vuxna har förhoppningsvis tillräckligt mycket omdöme för att kunna bestämma över sig själva.
Jag upplever dock att många invaggas i en falsk säkerhet när de har hjälm och/eller skyddsväst. De kan sitta upp på vilket monster som helst, eller sätta sig i vilka situationer som helst. Men det kan uppstå väldiga skador även om man är skyddad. I vissa fall har även hjälmen åsamkat skador om den varit fel utformad.
För egen del så har jag hjälm när jag rider in unghästar, och på okända hästar som jag inte vet rörelseschemat på.
Jag vägrar numera att sitta i en dressyr/hopp-sadel, oavsett skyddsutrustning....