Lite i/på huvudet

Sv: Lite i/på huvudet

lill_sessan skrev:
western och "engelsk" tänket skiljer sig på ganska många ställen. O jag måste säga att de flesta COOL lugna hästar jag träffat e westernhästar. En sån häst man känner att man har bra tillit till och den har bra tillit till mig kan man sitta upp på utan hjälm.

Sen e de klart att om en liten 6 åring sitter nere vid ridbanan när jag går ner, så går jag in o hämtar hjälmen för att kunna argummentera mot henne när hon säger att hon itne vill ha hjälm.

Ja, men om det är så lätt att gå och hämta hjälmen om en 6åring är på banan, varför kan du inte ta på dig den när du rider själv..??
Ja ja..det är era liv och era huvuden...men ni kanske inte har sett några otäcka olyckor än i era liv, eller känner någon som har ramlat av o gjort sig illa trots att dom har coola westernhästar..hoppas bara för er skull att ni slipper vara med om det också för det är inte trevlig. Och att det inte händer er eftersom ni inte har hjälm, och hoppas bara att ni inte ångrar er angående hjälm efter att det är försent.

Jag har sett kompisar som ramlat av o skadat sog riktigt ordentligt.. men oftast har de då varit på en häst som inte e helt inriden och då haft hjälm...

Jag kan rida med hjälm också bara för att jag känner för de men vissa dagar så är man dumdristig och tar chanser... Man måste leva lite farligt de e min förklaring

En liten "kul" :crazy: grej bara...enda gången jag har åkt av, så jag har skadat mig, var faktiskt när jag red i en westernsadel. Trodde att man satt relativt säkert i en sån´ :angel: men "sanningen kan vara ganska obehaglig".
Hade hjälm på, och det skulle jag aldrig rida utan!!!
Resultat; brutet revben och kotförskjutning. :(

kicki71 skrev:
En liten "kul" :crazy: grej bara...enda gången jag har åkt av, så jag har skadat mig, var faktiskt när jag red i en westernsadel. Trodde att man satt relativt säkert i en sån´ :angel: men "sanningen kan vara ganska obehaglig".
Hade hjälm på, och det skulle jag aldrig rida utan!!!
Resultat; brutet revben och kotförskjutning. :(
Ja men då hjälpte ju inte hjälmen...

VARFÖR detta tjat om hjälmar???? Varför bry sig om vad andra fattar för beslut. Jag rider nästan alltid med hjälm och bryr mig inte vad folk runt omkring gör. Alla ansvarar väl för sina egna liv. Vi behöver inte ha "HJÄLMPOLISER"

Tja, jag hade inte velet göra den vurpan utan hjälm. Vad hade hänt om jag INTE haft den????

Varför skaffar inte western ryttare en hatt med hjälm i okej western hästar är kanche tränade med olika föremål å sånt men allt kan ju faktist hända men men jag förstår att det käns "säkert" på en western häst ok att det är kolare med hatt det tycker jag med... men men det är förstås allas ensak om dom vill ha hjälm...

Varför skaffar inte dressyrryttarna också sånna hjälm/hattar då.

O endel hoppryttare som bara har en hjälm utan "snören" runt hakan, vad hjälperdet om dom ramlar av?

Har du sett en "riktig" cowboy med ridhjälm någon gång? Vill du känna dig som en "riktig" cowboy så ingår kanske inte hjälmen i utrustningen för vissa...det beror på hur du tänker.

Har reagerat ofta över alla som rider och kör utan hjälm, men har konstaterat att det tar för mycket på krafterna att påpeka det för dem och fråga varför de gör så. Får alltid höra dåliga argument från dem. Lika gäller dem som envisas med att rida på fel sida av vägen.

Hjälmen är aldrig i vägen och det finns ingen ridning som är säker oavsett hur mycket du ridit och hur väl du känner din häst. Det finns andra i vår omgivning som gör din plats i sadeln farlig. Frågan är inte OM det händer utan NÄR.

Sen hur du väljer att göra är upp till dig som vuxen. Det är farligt att köra bil med.

hej

Jo jag har sett "riktiga" westernryttare rida och tom tävla med hjälm!!
Antar att du menar med riktiga= de som tävlar på högsta nivåerna i westernklasserna?

I stort sett samtliga tränare jag ridit för har haft hjälm på sig om de suttit upp på någons häst under clinicen, och då talar vi om A-tränare ;)

Själv rider jag nästan alltid med hjälm (eller med hatt om jag tränar inför tävling) skulle aldrig rida ut utan hjälmen faktiskt, då risken är så mycket större att en olycka( tex att hästen snubblar) kan hända då.

I övrigt kan jag bara instämma med mycket som Lina_Olsson skrivit

:bow:

* Lånar knapp*
Här finns en ball hatt! Vad är det som säger att de ryttare man sett med hatt INTE har hjälm under?
Penta.jpg

Jag har åtminstone sett en toppryttare tävla i quarterklasser i hjälm.

Vi har tittat på hatt+hjälm stuket men problemet med den varianten är att det inte finns i stora storlekar.

alazzi skrev:
Jag har åtminstone sett en toppryttare tävla i quarterklasser i hjälm.

Vi har tittat på hatt+hjälm stuket men problemet med den varianten är att det inte finns i stora storlekar.

Oj vilket megahuvud du måste leta hatt till :rofl: !
Denna finns i stl 57,59 och 61.

Men så är det, mycket intelligens kräver sitt huvudomfång ;) .

Nej vad jag menar med riktiga cowboysar är väl dom som startade hela konceptet westernridning. Alltså får du gå många år tillbaka eller kanske bara åka över till någon ranch overthere. Det är dessa jag tror många vill likna sig vid.

Den dagen samhällskostnaderna för skallskador till följd av ridning utan hjälm blir påtagligt stora kommer det att bli lag på hjälm. Fram till dess får vi väl anse att det är upp till var och en. Rent tekniskt borde ju ryggskydd (och i förlängningen armbågs- och knäskydd) diskuteras minst lika livligt, men just hjälmen verkar ha ett magiskt symbolvärde.

h0rselover skrev:
Rent tekniskt borde ju ryggskydd (och i förlängningen armbågs- och knäskydd) diskuteras minst lika livligt, men just hjälmen verkar ha ett magiskt symbolvärde.

Det är väl inte så konstigt - man kan fungera som ryttare även efter kotfrakturer, men det vore inte mycket till liv om hjärnskador skulle göra mig till en "sängliggade grönsak" resten av livet.
Jag ser själv ingen anledning till att rida utan hjälm. Men andra vuxna får ta ansvar för sina liv. Bitvis tycker jag det handlar om att vara ett vuxet föredöme.

Evaho

Du kan dö av inre blödningar till följd av trubbigt våld mot torso. (Ramla och slå ryggen i en sten) Och du kan ramla och slå i huvudet och klara dig med blott en bula.

Eller menar du att alla som ramlar av utan hjälm alltid slår huvudet i en sten och blir en grönsak till följd?

Det är bra att hjälm finns så att de som vill ha/behöver det kan ha det. Men skall man försöka "tvinga" på folk ridhjälm borde man även propsa på åtminstonde ryggskydd. Allt annat är inkonsekvent och illa genomtänkt tycker jag!

Hoppsan!

Bra diskutionsämne du tog upp!

Det var många ömma tår i den här tråden :smirk:
Varför så många försvars-ställningar!!??
varför inga lösningar på problemet!

Att ha hjälm på sig är en självklarhet.......och det lär
vi paradoxalt nog också våra barn.

Varför ska vissa ha hjälm och andra inte?
Vi har ju alla samma ömtåliga skallar.

Cowboyhatt är snyggt.....eller hur!!

Det finns ju tydligen hattar som är byggda som en hjälm!!

Cowboyhästar är inte säkrare än andra hästar.
Är det..det vi ska lära våra barn??

En häst ÄR en häst!
Alla hästar kan gå omkull, en olycka ÄR en olycka,
sadelknoppen kan göra redigt ont om man faller över den.

Ett huvud är lika skör som en melon. Hur många har
inte redan spräckt skallen och är invalidiserade för livet eller döda.
Det räcker med ett fall från en cyckel!!

seejii skrev:
Kan hålla med, som på vintern, bara för att vinterdäcken kommer på så tror folk att det är safe i alla situationer...

Du pratar om bildäck och är ute och cyklar :angel:

Diskusionen handlar inte om att folk tror att det är säkert i alla situationer.
En van hästmänniska vet ju att det kan hända vad som helst och det är ju därför man skyddar sig för
att eventuellt klara vissa utsatta delar av kroppen bättre om olyckan är framme!

Man är ju inte permanentad från skador bara för man använder skyddsutrustning!!...men det tyder på intelligens att man använder det! ;)

...och det ska vara vinterhjul på på vintern! det kallas för ANSVAR!

h0rselover skrev:
Den dagen samhällskostnaderna för skallskador till följd av ridning utan hjälm blir påtagligt stora kommer det att bli lag på hjälm. Fram till dess får vi väl anse att det är upp till var och en. Rent tekniskt borde ju ryggskydd (och i förlängningen armbågs- och knäskydd) diskuteras minst lika livligt, men just hjälmen verkar ha ett magiskt symbolvärde.
Kunde inte låta bli att kommentera detta inlägg!

En arm eller ett ben kan du vara utan men
huvudet har du svårt att klara dig utan :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 053
Senast: Lazio
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar