Lite hjälp tack!

Sv: Lite hjälp tack!

Förvisso. Men enligt TS så vänjer ju inte denna hästen sig och får bättre sula även om den går utan skor.
Fast frågan är hur länge stoet fick vänja sig. Blev den inte bättre på en vecka kanske skorna åkte på igen. Det kan ju inte vi bedöma här, precis som vi inte kan bedöma att stoet faktiskt har dålig hovkvalitet.

Fast frågan är hur länge stoet fick vänja sig. Blev den inte bättre på en vecka kanske skorna åkte på igen. Det kan ju inte vi bedöma här, precis som vi inte kan bedöma att stoet faktiskt har dålig hovkvalitet.

Nej vi kan ju bara gå på de uppgifter som finns. Men en häst som inte vänjer sig vid att gå barfota är inget bra avelsmaterial.

Jag skulle rek dig att ta av skorna så snart som möljligt och sedan inte verka henne på 8-12v så att hornet hinner växa ut så att du kan göra en liten verkning/raspning i tid innan fölning. Min erfarenhet av de problem som du beskriver är att ju längre in i dräktigheten och ju tyngre hon blir så ökar oxå risken för fång om hon blir väldigt tung och sulöm när du drar av skorna. Bättre att gå barfota flera månader innan fölning än att dra av i samband med fölning. sen kan jag hålla med övriga i frågan om det verkligen är ett lämpligt sto att avla på med dom problemen hon har?

ps. Har i minne hur det gick för mitt första föl som blev sparkad rakt över revbenen när hon var en vecka gammal och hon blev just bara en vecka gammal. Stoet var inte skodd men träffade fölungen så illa så att den förblödde inom 20 min i min famn ute i hagen, kvävdes av sitt eget blod... Kan tillägga att det inte var mamman som sparkade ihjäl henne utan mammans bästa kompis som hade gått ihop med mamman hela vintern, Hon hade själv föl vid sidan när detta hände.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 106
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 422
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka