Lite hjälp tack!

Barock-Pinto

Trådstartare
Har ett arabsto som ska föla i maj.
Hovslagaren har sagt att jag bör ta av henne alla fyra skona strax innan födseln, samt ha dom av, dom första dagarna med fölet. Detta pga. risken att hon ska trampa på fölet. Men nu är det på det viset att hon är riktigt ömfotad!!!! Inte bara lite lätt, utan riktigt ordentligt. Tappar hon en baksko kan hon nästan inte gå på grus, då är det gräs som gäller. Och skulle hon tappa en fram så är det likadant. Hon har ingen dålig hovkvalitet, men hon har väldigt tunna sulor. Dessutom hade hon blivit fel verkad innan jag köpte henne. Hon gick då barfota, och hade slitit ena bakhoven så snett, att det nästan inte fanns något att spika i när skona skulle på. Nu ser hovarna fina ut, och hon gick ju utan bakskor när hon var hos hingsten. Men jag undrar hur det kommer gå när jag tar av alla fyra, och hon dessutom väger så mycket mer än normalt. Jag måste ju ta av dom en tid innan beräknad fölning, för man vet ju aldrig vilken dag den väljer att titta ut..... och hovslagaren jobbar ju tyvärr inte jour för mig :smirk:
Någon som har en idee om hur jag kan göra?

Sv: Lite hjälp tack!

hemma i "mitt" stall brukar vi bara låta dom vara utan skor bak (eller minns jag fel?) Nu blev jag osäker... men... ja, hursomhelst så är ju det iallafall bättre än inte alls om hon är så ömfotad! Själv ser jag det mer som en risk att hon råkar sparka om hon blir irriterad - än att hon skulle trampa på den...

Jag har också en extremt ömfotat dam, en tappsko gör henne i princip halt.
Sen är hon en liten prinsessa tyckerhon så hon är lite extra känslig och vill gärna tycka väldigt mycket mer synd om sig själv än vad det egentligen är men men :angel:
Jag tänkte dra av bakskorna när det börjar närma sig, min hovslagare skor mycket i närheten så hon brukar kunna svänga förbi på kort varsel så jag tänkte ringa henne när jag ser tecknena på att det börjar bli dags.

Be hovslagaren slå på gummiskor då! Då eliminerar du skaderisken från stålskorna och stoet slipper vara öm.

Tack för råden :)
Gummiskor kanske hade varit något..... eller varför inte sånna där skor som man tar av och på själv. Hade en lusitano på foder för ett par år sedan, och han gick barfota hela tiden förutom när han blev riden. Då satte jag på boots på honom. Tror ni att det hade kunnat fungera? Om jag hade hittat några som sitter riktigt bra, och som hon kan ha på sig ute i hagen.

Mitt sto är likadan. Hon har åxå mycket tunna sulor o ömmar jättemkt när hon går utan skor. Valde att dra av bakskorna när hon skulle föla. Sedan slog jag på dom igen efter ungefär 4 veckor. Fölis fick se till att hålla sej undan :smirk:
Dom gick ute dygnet runt då så risken för skador va inte så stor som under den första tiden när dom stod inne på nätterna.
Valde att sätta på skorna igen för stoets bästa då hon inte bara är ömfotad utan lätt går sönder.
Stoet rids nu normalt (unghästen är 2 till våren) och hon har nu även framskor med sulor för att inte ömma. Tycker att du antingen kan ha gummiskor eller försöka få på bakskorna så fort som möjligt.
Har du bara skoverktyg är det lätt att ta av skorna själv så kan du ta av dom när det börjar närma sej ifall det inte faller in nära en skoning :-)

*KL*
Man kan ju tycka att man ska fundera på sitt stos avelsvärde, om hon har så dåliga hovar att de inte ens kan gå i hagen utan skor.

Är det såna avkommor man vill avla fram?

Att en häst har tunna sulor tycker inte jag har något med avelsvärdet att göra, då hon i övrigt inte har några hovproblem. Det finns en hel del hästar där ute som är ömfotade, men i övrigt inte har några problem med sina fötter. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att avla på en häst med hovsprickor, eller andra alvarliga problem, då jag vet vad det innebär att ta hand om en sådan häst. Som jag skrev tidigare så kan hon gå utan bakskor, vid förutsättning att hon inte rids för mycket under tiden. Men nu pratar vi om en helt annan tyngd! Det är inte bara sin egen vikt hon ska bära upp, utan också sitt fölis. Att ta av bak har jag inget speciellt problem med, men just fram..... hon bär ju faktiskt upp 60% på framdelen. Det blir tungt om man har ömma fötter.

jag skulle personligen inte avla på en häst med tunna sulor då det kan ge riktigt allvarliga problem, framför allt i en ras där hovkvaliten är bra, det vill man ju behålla då, eller hur?

Mitt förra fullblodssto hade väldigt tunna sulor och hovväggar och var rysligt ömmfotad. När hon skulle föla så tog jag av skorna på hovis inrådan men såhär eteråt så ångrar jag mig djupt:(.
Hon stog mest still och krubbade hela tiden när fölis var liten och jag begrep inte varför förrän korna spikades på när fölis var avvand. Hästen höll på att springa ijälsig och bockade ock pep av lycka.

Gud vad mkt elände och ångest jag hade besparat oss om jag inte lyssnat på hovis.
Mitt hett efterlänktade föl stod jämte mamma i hagen och krubbet vid 3 månaders ålder och jag mådde skit.

Ny är bäbis 7 år och han har mkt bra hovar fast lite känsliga sulor och han krubbiter inte.
I nuläget är det ett krav på mina avelsston att dom skall klara barfotaliv i hagen.

Jag hade inte tagit av skorna om hästen har svårt att gå utan, jag hade hellre tagit riskerna om inte stoet varit extremt brötigt med sitt föl.

Du gör ju som du vill, men jag skulle aldrig köpa en häst som inte ens kan stå barfota i en box, eller gå i en hage.
Jag tar nog hellre en och annan hovspricka, faktiskt.

Jag har sett vad ett sto utan skor kan åstadkomma med ett föl , jag skulle aldrig p.g.a fölets säkerhet ha skor på mitt sto. Ett glädje skutt i hagen, usch jag vill inte tänka tanken.
Om jag nu skulle avla på henne skulle hon få stå still eller gå på riktigt mjukt underlag hellre än att ha skor på henne!

Jag tog av skorna bak på mitt sto några veckor innan hon fölade. Hon ömmar alltid första dagarna utan skor, men det brukar gå över.
Hon ömmar alltid mer fram än bak, därför fick hon vara skodd fram.

Kan bara håll med de som säger att om inte ett sto kan gå barfota med sitt föl är hon iinte ett lämplligt fölsto.
Hon har inte heller bra hovkvalitet om hon har tunna sulor.
Även jag har sett vad oskodda ston kan räka ställa till med och hade aldrig haft ett skott fölsto. Det är stora risker ändå så icke att jag chansat på att sko ett sto med föl bara för att hon var öm i fötterna. Ska värre saker till som hovbensbrott eller likande för att jag ens ska överväga det.

Fast hovkvalitet beror ju på så mycket mer än gener. Det har ju med att göra hur duktig hovslagaren man använder sig av är, hur ofta man skor den, vilken hovvård man öht sysslar med, vad för underlag hästen vistas i, vad för slags foder man ger den, etc etc.

Har ett arabsto som ska föla i maj.
Hovslagaren har sagt att jag bör ta av henne alla fyra skona strax innan födseln, samt ha dom av, dom första dagarna med fölet. Detta pga. risken att hon ska trampa på fölet. Men nu är det på det viset att hon är riktigt ömfotad!!!! Inte bara lite lätt, utan riktigt ordentligt. Tappar hon en baksko kan hon nästan inte gå på grus, då är det gräs som gäller. Och skulle hon tappa en fram så är det likadant. Hon har ingen dålig hovkvalitet, men hon har väldigt tunna sulor. Dessutom hade hon blivit fel verkad innan jag köpte henne. Hon gick då barfota, och hade slitit ena bakhoven så snett, att det nästan inte fanns något att spika i när skona skulle på. Nu ser hovarna fina ut, och hon gick ju utan bakskor när hon var hos hingsten. Men jag undrar hur det kommer gå när jag tar av alla fyra, och hon dessutom väger så mycket mer än normalt. Jag måste ju ta av dom en tid innan beräknad fölning, för man vet ju aldrig vilken dag den väljer att titta ut..... och hovslagaren jobbar ju tyvärr inte jour för mig :smirk:
Någon som har en idee om hur jag kan göra?

Vi tar alltid av våra ston skorna om dom har skor. I år så fölade ett sto hoss oss som inte vara vårat. Hon hade skor på sig. Det första hon gjorde var att ställa sig på fölet. Ta av henne skorna redan nu så kanske hon hinner gå in sig lite. Många gånger så glömmer dom av att ömma då dom har fullt upp med fölisen.

Senast ändrad:

Fast hovkvalitet beror ju på så mycket mer än gener. Det har ju med att göra hur duktig hovslagaren man använder sig av är, hur ofta man skor den, vilken hovvård man öht sysslar med, vad för underlag hästen vistas i, vad för slags foder man ger den, etc etc.

Förvisso. Men enligt TS så vänjer ju inte denna hästen sig och får bättre sula även om den går utan skor. Då är det inte någon bra hovkvalitet på hästen. Speciellt inte om den hör till en ras som väldigt sällan verkligen behöver skor p g a sina hovar utan mer för oss människors önskemål om t ex att kunna brodda.

*KL*
Man kan ju tycka att man ska fundera på sitt stos avelsvärde, om hon har så dåliga hovar att de inte ens kan gå i hagen utan skor.

Är det såna avkommor man vill avla fram?

Fölis har inte dåliga hovar så det verkar inte som det går i arv.
dessutom skulle hon promenadridas och det går inte utan skor. Att gå i hagen är inget problem. Hon ahde gått barfota ett år när jag fick henne. Lite dåligt att spika i, men funkade ju bra med barfota när hon inte skulle ridas. Sulorna har jag satt på i år, för att jag rider mkt på grusväg o hon ömmar för stenarna där. Skulle jag bara harva runt på en ridbana så skulle det fungera utmärkt utan sulor.

Senast ändrad av en moderator:

Förvisso. Men enligt TS så vänjer ju inte denna hästen sig och får bättre sula även om den går utan skor. Då är det inte någon bra hovkvalitet på hästen. Speciellt inte om den hör till en ras som väldigt sällan verkligen behöver skor p g a sina hovar utan mer för oss människors önskemål om t ex att kunna brodda.

Jag har aldrig sagt att det är en häst som aldrig vänjer sig vid att gå barfota!!! Var har du läst det?

Jag har haft henne i ca. 1 år nu, och när jag köpte henne gick hon barfota runt om, men var extremt felverkad. Hennes ena bakhov var så snett sliten att det nästan inte fanns något att fästa sömmen i. Även dom andra hovarna var skevt verkade. Jag hade henne barfota i ett par månader efter jag tog hem henne, men i och med att hon hade slitit så galet, fanns det inget kvar som min hovslagare kunde rätta till på. Alltså slog vi på skor för att hennes fötter skulle kunna växa ut ordentligt utan att slitas ner på det sättet som innan. I början trodde jag att det var något fel i tillväxten i hoven, pga. att den nästan inte växte över huvud taget. Men när hon kom ut på betet kom tillväxten igång ordentligt. Jag hade då som sagt av skona bak i ca. 1 månad medans hon var hos hingsten, och det gick bra. Sedan åkte skona på igen när hon började tränas igen. Alltså.... jag har aldrig sagt att hon inte vänjer sig vid att gå barfota. Det jag har sagt är att hon är en ömfotad häst, som när hon har råkat ut för tappskor visar att hon får ont. Jag har sagt att hon inte vill gå på grus, men därimot har jag aldrig sagt att hon inte kan gå på mjukt underlag, eller ens stå i box utan skor.... som någon skrev i ett tidigare inlägg.
Kan inte riktigt förstå hur man resonerar om man tycker att det är fel att avla på ett sto med tunna sulor, men som förövrigt inte har några som hellst problem med sina hovar. Men kan tänka sig att avla på en häst med hovsprickor! Jag har själv haft en häst med sånna problem. En häst som var tvungen att gå med special skor och plastmassa under sulan för att inte spricka. Den hästen mådde inte bra, det kan jag lova... inte äns med sina special skor.

Jag ska ta av henne skorna, men hade tänkt att hon skulle slippa ha tyngden av två i början.

Tack alla ni andra för alla råd!

Jag skulle nog fundera på de skorna man trär på själv. Dom kan du ju dessutom använda senare om hon skulle tappa en sko :idea: (om de nu inte blir totalt nedslitna förstås, har ingen aning om hur hållbarheten är på dom)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 106
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 422
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka