Lite hjälp tack

Golden_Heart

Trådstartare
Någon som vet vilket det minsta tillåtna måttet för sovrum är?
Vi har fastnat för ett hus där två av sovrummen ligger på ca 7-7½ kvm. Är dessa tillåtna? Hur mäter man måtten på rummen innemått eller ytter med vägg?
Tacksam för snabba svar!:bow:

Sv: Lite hjälp tack

Vet du om det är snedtak eller inte? För är det snedtak så kan ju rummen vara större, bara det att man inte kan räkna alla kvm för att det inte är full takhöjd. Sen så har jag aldrig hört talas om att det finns någon minsta mått på sovrum, men om det är någon som vet bättre så rätta mig. Om det är en färdig ritning och de har angivit att måtten är 7 kvm så tar jag för givet att det är innerväggarna de mätt.

Det är inte snedtak!
Jag har bara hört att ett rum för att få räknas som sovrum får inte vara mindre än minst 8 kvm.

Hur menar du med tillåtna? Ett rum får vara hur litet som helst, det finns det inga regler på men däremot finns det regler på om det räknas som ett rum och där vet jag inte var gränsen går.
Rum som är på 7 kvm räknas iallafall som helt normala rum det vet jag efter att ha bott i lägenheter med så små rum som räknades.
Man kan faktiskt få in en dubbelsäng i ett så litet rum, trångt ja, men det går.
Rummet jag syftar på var 2,35 långt så man fick gå på sidan för att gå förbi sängen och ambulansmännen kunde inte komma in med båren:o

Är det säkert att det typ inte är en sovalkov du har? Då är det ett utrymme i ett annat rum.
För det är flera som jag pratat med som säger också det. Just för det vet sedan deras arbetsplatser byggts om osv. Då fick de inte kalla arbetsrum just för att det tänkta var för litet för att kallas för rum utan då blev det mer bara en inglasad arbetsplats/hörna.

Mitt gamla rum när jag bodde hemma hos pappa var 6,35 kvadrat, eller mindre (full takhöjd), och på planskissen räknades det som rum.
Fick plats med 90-säng, liten fåtölj och bokhylla, bord och garderob.
Numera bor min bror där och han har en 1,40-säng so gjorts om till en gigantsik dagbädd så den har ett bakstycke på långsidan och armstöd. I örigt har han några småbord och ett plåtskåp från IKEA. Tv på väggen, surroundsystem, spelkonsol och projektor. Det är tight, men det får plats. :D

Kanske räknades som ett rum men inte sovrum. Kan inte tänka mig det! :eek:
Själv älskar jag stora ytor och mår dåligt när det är trångt.
När jag och min partner hittar den bostad vi söker då, kommer jag vara överlycklig för den här börjar gå mig på nerverna.
Jag har under några år bott / halvbott i ett rum hos min mamma under de år jag hade studier på annan ort. Då tyckte hon att jag inte skulle ha superstort rum eftersom jag var borta mkt. Men för mig var det enorm omställning dels flytta från det superstora rum innan på 24+8 kvm. 8 kvm var den möblerbara garderob där jag även som litet barn hade mina dockor, dockskåp osv. Mitt studentrum var 12 kvm exkl. den lilla hall och toalett m dusch som fanns. Men totaltsett kanske det var hälften mot jag hade under min uppväxt och ha ett ytterligare hälften så stort rum hemma, gjorde att jag vid sommarens slut efter min studenten flyttade till en egen tvåa.

Jodå, det är ett sovrum (Har dubbelkollat) :D.

Jag växte upp med ett rum på 20 kvadrat, när mamma flyttade (jag var 16) fick jag ett rum på 9 och det var en ganska skön omställning. Mindre yta att stöka ner. :p Men rummet hos pappas kändes för litet, men jag kan väl inte påstå att jag spenderade så mycket tid där heller.

Fast har det någon betydelse vad rummen räknas som?

Kalla det garderob istället ifall det låter bättre. Om ni har tittat på huset så ser ni ju ifall ni kan tänka er att använda rummet som sovrum eller ej. Tycker ni inte om hus med små rum kanske inte detta huset är något för er, eller så bjuder ni lite lägre och planerar att göra om rummen efter att ni flyttat in.

Hahaha det problemet hade jag också när jag bodde i Nyköping, dubbelsängen var preciiiiiiiiiiis lika bred som sovrummet, som var långsmalt :grin:

De fick ställa båren i köket och försöka få ut mig den vägen, stackars jävlar :rofl::rofl::rofl:

Nu får de inte ens in båren i hallen, dessutom 3 trappor upp så de gånger de varit tvugna att "släpa" ner mig har jag fått klänga mig fast och hoppas på det bästa istället, utan bår :p

Min lgh är 28 kvm, räknas som 2:a men skulle nog säga 1,5 jag :D

Arbetsplatser har andra regler än egna bostäder så där kan du inte göra några jämförelser.

Det finns inte några regler för hur små rum får vara i egna hem. De regler som finns är mer generella, t ex att bostäder över en viss kvm-yta ska ha minst ett rum som rymmer en dubbelsäng, övriga rum räcker det med att en enkelsäng går in i. Rum på 7-10 kvm klassas vanligtivis som halvrum i annonser.

beror lite på hur man räknar tror jag... hyr själv en 3 rummare med alkov, men alkoven är nog säkert 6-7 m2 (har aldrig mätt upp den) har de som arbetsrum i alla fall

Det har inte med matten att göra, det har med planlösningen.

En alkov är en del i ett rum, avskärmat med väggar på 3 eller 3½ sida. Ingen dörr.

Ett rum/halvrum har fyra väggar och minst en dörr ut till övriga rum.

hur räknar man dragspelsdörr då? för en sådan finns....

blev lite nyfiken nu, har alltid trott att de har nått med m2 att göra :)

Ett sovrum får ju vara hur lite som helst, vill du sova i en skrubb är det ingen som kommer att lägga sig i det.
Om du tycker 7kvm är för litet för dig, så är det ju just för litet för dig, vad det sedan räknas som är väl inte alls relevant.
Jag förstår faktiskt inte alls syftet med din frågeställning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min granne (en äldre ensamstående man och jag är en ensamstående betydligt kvinna, vilket i och för sig inte har med saken att göra men...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 386
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 492
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII