Sv: Lite hjälp ang. avlivning tack
Jag har tagit bort två gamla trotjänare hemma m.h.a. en underbar, pålitlig distriktsveterinär. Jag ville ha spruta till den första som togs bort p.g.a. ålder (sept -06). Men vet. tyckte att det var sämre för hästen, onödigt dyrt (över 1000:-), osäkert och krångligt med permanentkanyl o.dyl. En del hästar tål alldeles för mycket av preparatet. Dessutom tog det lång tid enligt henne. Tydligen finns det bättre preparat nu för sprutavlivning.
Häst nr. 2 var i jan-07 och hon fick avlivas akut på plats p.g.a skada.
Jag har inga problem att se blod så för mig var det inte så jobbigt med bult + avblodning, men givetvis är det obehagligt med avlivning överhuvudtaget. Jag förstår att det kan vara jobbigt för dem som inte kan se blod. Men det kanske finns någon anhörig som kan ta rätt på blodet i så fall? När hästen väl är bultad kan du ju gå därifrån.
Vid båda tillfällen har jag fått tillstånd från länsstyrelsen att begrava dem hemma (kostnad 300:-) och vet har kostat c:a 1100:-. Har betalat en granne för att gräva (c:a 500:-). Total kostnad per häst c:a 1900:-
Det bästa har varit att hästarna dött snabbt och smärtfritt. Jag hoppas det dröjer innan jag måste avliva någon mer häst, men jag kommer att göra på samma sätt nästa gång det blir dags.
/Anne