Lite hjälp ang. avlivning tack

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare avemaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 5 844
Sv: Lite hjälp ang. avlivning tack

De får gå till destruktion men inte till livsmedel om de inte ha något pass.

Ok! Då fick man lära sig sågot nytt!:)
Trodde att det var pass-tvång iom att det är lag på det oavsett vad köttet ska gå till! Tack

Sv: Lite hjälp ang. avlivning tack

Jag har tagit bort två gamla trotjänare hemma m.h.a. en underbar, pålitlig distriktsveterinär. Jag ville ha spruta till den första som togs bort p.g.a. ålder (sept -06). Men vet. tyckte att det var sämre för hästen, onödigt dyrt (över 1000:-), osäkert och krångligt med permanentkanyl o.dyl. En del hästar tål alldeles för mycket av preparatet. Dessutom tog det lång tid enligt henne. Tydligen finns det bättre preparat nu för sprutavlivning.

Häst nr. 2 var i jan-07 och hon fick avlivas akut på plats p.g.a skada.

Jag har inga problem att se blod så för mig var det inte så jobbigt med bult + avblodning, men givetvis är det obehagligt med avlivning överhuvudtaget. Jag förstår att det kan vara jobbigt för dem som inte kan se blod. Men det kanske finns någon anhörig som kan ta rätt på blodet i så fall? När hästen väl är bultad kan du ju gå därifrån.

Vid båda tillfällen har jag fått tillstånd från länsstyrelsen att begrava dem hemma (kostnad 300:-) och vet har kostat c:a 1100:-. Har betalat en granne för att gräva (c:a 500:-). Total kostnad per häst c:a 1900:-

Det bästa har varit att hästarna dött snabbt och smärtfritt. Jag hoppas det dröjer innan jag måste avliva någon mer häst, men jag kommer att göra på samma sätt nästa gång det blir dags.
/Anne

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 224
Senast: Terese
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 520
Senast: Petruska
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 631
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 045
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka