Lite hjälp ang. avlivning tack

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare avemaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 5 844
Sv: Lite hjälp ang. avlivning tack

Har slaktat på hemmaplan o på slakteri. Alla gånger med bult. Tycker det går fort o smidigt. Slaktade senast i torsdags. Var då på ett litet slakteri o personalen var väldigt trevliga. Så för mig är det nog om hästen är van att åka eller ej som är det avgörande.

Min häst kommer att köras av mig till ett litet slakteri om hon inte har något karensmedel i sig dvs.

Annars kommer jag att anlita lantbrukstjänst, de är väldigt kunniga och har bra hand med både hästen och de som är där på plats (t.ex. mig själv)

Jag föredrar bult då försvinner hästen direkt, men jag skulle aldrig låta någon okunnig, typ veterinär, bulta då hästar faktiskt är OTROLIG svåra att träffa rätt.

Finns bara veterinär till hand och jag inte får tag i någon som kan bulta, får veterinären använda den "nya" avlivningsvätskan.

Min medryttarhäst avlivades med bult av svensk lantbrukstjänst som kom ut till stallet och gjorde det. Kunde inte gjorts bättre.

Visst går det att synka det, men det KAN vara svårt, och då finns bult kvar som alternativ, varför var det inte det för er? Sista hästen vi tog bort i våras gick inte att köra i släp så då beställde vi tid med lantbrukstjänst som kom ut o hjälpte oss med honom o tog med kroppen. Mkt proffsig, omtänksam o förstående man som kom. All ära till såna människor. De avdramatiserar allt litegrann..Jag stod kvar hos våran häst ända tills det var dags att vinscha upp honom, det ville jag inte se, är glad över att jag stannade kvar hela tiden..

Jag föredrar bult, hemma. Har tagit bort flera hästar så och det har alltid funkat helt utan problem. T.om karlrädda isis-stoet var lugn. De brukar vara otroligt proffsiga och de vi har haft har varit hästägare själva vilket har betytt mycket för mig. Lycka till.

Det var ett par år sedan och den häst jag kommer ihåg är shettisen som fick avlivas akut en söndag. Det kostade 5000kr och då tog de med sig kroppen. De andra hästarna skötte mamma ekonomin på.

nej, inte här i v.götaland. vi tog bort en liten ponny i början av året med hjälp av lantbrukstjänst, det kostade runt 2500. jag minns inte den exakta summan och har inte orkat titta på papprena.
dock kommer dom bara ut efter "beställt" uppdrag måndag-fredag

vad jag förstått så varierar därimot priserna kraftigt i landet.

Mina båda älskade gamlingar slutade hemma, med spruta, och ligger begravda hemma.
Jag skulle välja samma metod igen.

Vi tog bort vår ena häst för två veckor sedan med bult. Det var väldigt fridfullt.Han dog medans han letade äppelbitar i hinken. Nu ligger han begravd hemma. Har avlivat en häst tidigare och tog även då bult. Båda metoderna har för/nackdelar men bult kändes bäst då vissa hästar reagerat kraftigt på somulosen och stegrat/krampat efter injektion samt krävt kraftig överdosering.Vår häst var dessutom spruträdd så det kändes bäst att inte plåga honom i onödan.Beslutet är tufft men för egen del har det bara känts som en stor lättnad sedan hästen dog och man slipper all ängslan och oro som man hade sista tiden.

Jag föredrar bult, hemma. Har tagit bort flera hästar så och det har alltid funkat helt utan problem. T.om karlrädda isis-stoet var lugn. De brukar vara otroligt proffsiga och de vi har haft har varit hästägare själva vilket har betytt mycket för mig. Lycka till.

Jag håller med dig. Vi tog bort en häst häromdagen med trotjänaravlivning (bult hemma + hämtning). Helt suveränt - snabbt och enkelt, hästen fattade noll. har varit med om alla varianter och föredrar det här helt klart. Jättebra hästmänniska som gjorde jobbet, lugn, trevlig och förstående. Det gick så bra det nu kan gå tack vare hans proffsighet!
Det kostade 5400 kr ink moms, då tog han med kroppen också.... vi hade en annan på förslag - lika proffsig han. han ville ha 6500 kr. så det är lite olika

Senast ändrad av en moderator:

...men hur är det egentligen? Måste man själv vara med och hålla sin häst? :confused:
Jag har de senaste dagarna börjat fundera på om det är dags för kusen att somna, men skulle inte klara att vara med när han bultas! Han har i alla fall varit min sannaste vän i över 20 år!

Tog förra hästen hemma med spruta (somulose). Det gick väldigt bra (jättebra veterinär). Veterinären gick in och hälsade på hästen, gav henne lugnande och sen tog jag ut henne på gårdsplanen. Kanylen sattes i, hon fick sprutan och sen dröjde det inte mer än ett par sekunder innan hon föll till marken. Hon var definitivt borta i huvudet innan hon föll, så inget kämpande där inte. Det gick väldigt lugnt och snabbt, det kom inga suckar eller ryckningar efter att hon fallit heller. Jag valde spruta på henne eftersom hon blev mkt huvudskygg mot "främlingar" på slutet (mkt jobbiga behandlingar på olika kliniker hade satt sina spår...) och sprutor var vardagsmat och inget konstigt för henne.

Nu är ju min bäbis bara tre så jag hoppas det dröjer länge innan jag måste ta bort honom, men ifall samma veterinär finns tillgänglig när det måste ske så väljer jag spruta igen. Nu vet jag ju inte riktigt, men förhoppningsvis så är jag själv veterinär vid det laget och i det fallet så tar jag bort honom själv. Annars blir det nog bult då jag hört mkt bra om lantbrukstjänst. Det finns inget som är rätt eller fel utan du måste känna efter vad som känns bäst för dig. Vad du än väljer så är det rätt.

Lycka till.

Flera hästar & ponnyer på våran ridskola har avlivats med bult. Jag tror att de är det bästa sättet och skulle föreslå det före spruta..

hade en ponny som fick kolik och va fruktansvärt dålig så vi var tvungna att avliva henne hemma i boxen omgående, vetrinär hade dock ingen bult med sig så de fick bli med spruta och hon fick först en vanlig dos som skulle räcka, men dessvärre fungerade de inte, så de slutade me att hon hade fått narkos för en häst på 2 ton (hon vägde ca 400kg) först efter de dog hon. de värsta var ju att hon fick plågas i över en halvtimme..

tidigare har vi bara använt bult, och efter detta kommer vi defenitivt aldrig mer använda bultpistol.

tidigare har vi bara använt bult, och efter detta kommer vi defenitivt aldrig mer använda bultpistol.

Trots att ni fick överdosera väldigt kraftigt och det tog 30 min lidande innan hjärtat stannade? :crazy:
Ladda en bultpistol och trycka av går på mindre än 30 sek...

Min älskade häst avlivades med spruta..så lugnt o fint , inget blod ingenting. Kostade 3600sek.. och 300 sek för nedgrävningendvs tillståndet, hade fått tillstånd att gräva ner hemma..så nu ligger han i en skogsglänta invid ett gärde med ett stort kors..
Allting blev så värdigt o fint och jag har en plats att gå till. Nu har ju inte alla den möjligheten att begrava hemma men då går det ju bra att ringa lantbrukstjänst men då får man räkna med en större summa.

Jag tog bort min islänning hemma i hagen med spruta:cry:

Djurambulansen kom och fraktade bort kroppen.

Har inte gjort på nåt annat sätt men känns ändå som om att jag föredrar spruta...

Många skriver ang.bult: "snabbt och smärtfritt", vem vet det?
Snabbt, javisst man hinner knappt reagera när det smäller till men vem vet om inte bulten träffar exakt, om det är smärtfritt? och sedan ligger hästen ev.en liten stund för att sedan avblodas. VEM har frågat en häst som bultats om det gör ont när den avblodas, vem har frågat en häst hur det känns när giftet sprutas in?(förutom det man kan döma med ögat) När man blir sövd för operation är ju inte det hemskt, nu är det ju inte gift man får då men..
Det gamla medlet man använde känns hemskt, men hur många har haft problem med Somoluse? Finns säkert fler fall där det tagit längre tid med det nya medlet än vad det tar med bult efterom den skjuts, men hästen är inte död förrän hjärtat slutat slå. Om det tar en halvtimma för veterinären att få hästen att somna, användes det nya preparatet verkligen då? Om man ska operera hästen så måste den sövas, då kämpar den också för att hålla sig på benen.

Bult är det absolut bästa alternativet. "Hästen är borta innan den har hunnit nudda marken", säger dom ju...

/En som vet hur det känns skickar tröstkramar:crazy:

Lantbrukstjänst kom till vårt stall och jag höll i min kompis häst som skulle bultas. Det var över på några sekunder och då var hästen avblodad också. Jag tittade verkligen efter något tecken på liv men jag förstod ju att den var stendöd framförallt så rann urinet ur den då den landat i backen precis som det blir för oss när vi dör. Däremot så vet jag kamrater som avlivat med det gamla medlet i spruta där hästarna inte förstår vad som händer utan ligger ner och försöker att resa sig, gnäggar och galopperar så mitt val är enkelt. Det är bult. Lantbrukstjänst tog 3.500 kr och då ingick bortfakt och bränning av kropp. Stor eloge till proffsig folk med stor empati mot både häst och människa är min åsikt om Lantbrukstjänst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 224
Senast: Terese
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 520
Senast: Petruska
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 628
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 045
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka