Lite hjälp ang. avlivning tack

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare avemaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 5 844
Sv: Lite hjälp ang. avlivning tack

Skillnaden som jag har uppfattat det mellan spruta och bult är att med bulten försvinner hjärnan först, med sprutan försvinner kroppen först.
Jag föredrar att hjärnan försvinner först... För att vara lite krass sådär...
Det nya avlivningsmedlet slår ut hjärnan/centrala nervsystemet också.

Tidigare avlivningsvätskan gjorde det inte.

Kommer välja spruta när det blir dags för mina. har varit med på flera avlivningar och har fattat mitt beslut därifrån.

edit:
Däremot vet jag inte om alla veterinärer använder det nya medlet, man ska nog dubbelkollla innan, (dom kanske vill göra slut på sitt gamla lager)

Senast ändrad:

Det är olika.

Ponnyn avlivades av privatvet med det nya medlet Somulose. Det gick väldigt snabbt (någon sekund).

Gammelmärren avlivades av distriktsveterinär med det gamla medlet Pentotal. Det tog kanske fem sekunder.

Nästa häst som ska avlivas, akut eller planerat, blir med spruta.

Här är mina erfarenheter.

Gamla ponnyn bultades här hemma, gick väldigt bra och smidigt iom att dem tog med kroppen på en gång. Det gick lugnt och snabbt av duktig personal.

En gammal pensionärsponny skadade sig i illa i hagen och avlivades med spruta med det gamla medlet. Det var lite jobbigt iom att han dels var så gammal och var i chock efter skadan så hans blodcirkulation var väldigt dålig. Han låg redan i hagen när vet kom, hon visste att det gällde akut avlivning och skyndade sig. Men jag tror det tog nästan 20 min innan hjärtat slutade slå och dubbla doser med avlivningasvätska. Det var lite jobbigt faktiskt, även för vet, men hästen var lugn och förmodligen medvetslös. Iom att det var akut avlivning så tog det tre dagar innan kroppen kunde hämtas....han låg med en presenning över sig i hagen.

Mitt gamla sto avlivades i sin box med somulose, pga av att hon på fm slagit upp en gammal senskada så hade hon lagt sig ner på em och låg redan när vet kom. Hon dog innan vet hunnit spruta in all avlivningsvätska. Det gick otroligt snabbt. Fick tag på lantbrukstjänst på kvällen som hämtade kroppen på fm dagen efter.

För mig är det ingen tvekan, det blir sputa igen om jag står inför valet att avliva igen.

Kl

Hur kan alla ni som skriver här att bult är det bästa veta det. Det är väl ändå eran personliga åsikt?
Jag har avlivat två egna med spruta. Första för många år sedan så antar att det var det gamla medlet och den andra med Somulose. För mig har det funkat hur bra som helst. Hästen har varit borta och ramlat innan allt medel sprutats in. Det enda negativa som hände med den andra var att dom vi ringde till för ev hämtning var fruktansvärt otrevliga och sa till oss att vi skulle dra av skorna annars skulle dom hugga av benen när dom kom. Det slutade med att jag själv körde hästen 25mil hem för att begrava honom brevid min andra häst.
Jag har varit med om många avlivningar med Somulose i jobbet ,är djursjukvårdare, och alla har gått helt utan problem.
Har inte varit med på någon bultning själv men sett på film i utbildningen och det är inget som jag skulle vilja vara med om. Har dessutom en kompis som var med på flera bultningar och han sa efter det att han aldrig ville va med om det igen. Dessutom hade han en häst efter det som bultades akut som inte dog direkt.
Jag vill vara med min häst hela vägen och då är bultning inget alternativ för mig.
Görs det på rätt sätt tror jag att det är likvärdigt ur hästens synpunkt.

Men att de inte vill hämta hästar med skor kvar på det trodde jag var allmänt känt??

Vi har tagit bort två hästar som jag "varit med på" (inte varit där, men hästar som vi haft). Båda med bult hemma. Hästarna har då fått en bamsehink med kraftfoder att mumsa på ända in i slutet, den ena hade till och med sönder hinken så hon måste nästan dött mitt i en tugga.

Visst kostar det några tusenlappar, tror den första som gjordes -99 gick på 4000:- och den -04 5000:- men det är värt de pengarna.

Var med och höll en häst för två veckor sen som sprutades, det tog några minuter innan hon dog, hon föll på första prutan men fick minst två extra sen för att hjärtat inte stannade, hon låg iofs still men hon tittade på mig och blinkade när en mygga satte sig vid ögat så det kändes lite läskigt, undrade vad hon tänkte på. Hon hade brutit benet under ridtur och det fanns inget annat alternativ just då. hon var dessutom ganska sur på vet när han stack henne.

Två veckor senare bultades en häst som jag höll i, det tog en stund innan hon stod stilla med huvudet för hon bökade runt så i sin hink men när hon väl bara stod still så var det över på ett ögonblick, hon dog direkt. För mig känns bulten bättre, var inte så brutalt som jag trodde.

Många skriver ang.bult: "snabbt och smärtfritt", vem vet det?
Snabbt, javisst man hinner knappt reagera när det smäller till men vem vet om inte bulten träffar exakt, om det är smärtfritt? och sedan ligger hästen ev.en liten stund för att sedan avblodas. VEM har frågat en häst som bultats om det gör ont när den avblodas, vem har frågat en häst hur det känns när giftet sprutas in?(förutom det man kan döma med ögat) När man blir sövd för operation är ju inte det hemskt, nu är det ju inte gift man får då men..
Det gamla medlet man använde känns hemskt, men hur många har haft problem med Somoluse? Finns säkert fler fall där det tagit längre tid med det nya medlet än vad det tar med bult efterom den skjuts, men hästen är inte död förrän hjärtat slutat slå. Om det tar en halvtimma för veterinären att få hästen att somna, användes det nya preparatet verkligen då? Om man ska operera hästen så måste den sövas, då kämpar den också för att hålla sig på benen.

Ja det där har jag också funderat lite på. Det sas ju tex att folk som avrättas med giftinjektioner plågas av massa smärtor innan dom dör...:S

Jag skulle nog föredra bult, men vem vet om dom inte är medvetna fortfarande när dom avblodas?

Det är många som förespråkar bult men om man som person är lite känslig för blod så är en spruta bättre. Det finns inget som säger att bulten är bättre för hästen heller. Jag skulle föredra en spruta med det nya medlet Somulose om det blir aktuellt. När man beställer tid av vår veterinär här så synkar han ihop det med bilen som hämtar kroppen samma dag, det kan dröja ett par timmar bara. Veterinären ringer dagen innan och säger till att nu är det dags i morgon för då kunde slaktbilen hämta kroppen. Slaktbilspersonalen tog hör o häpna av skorna också! Man lade ett lakan över hästen tills bilen kom.

det blöder oftast inte av bulten. kan komma någon/några droppar, men det kan det ju pga. kanylen oxå. inte behöver man vara med när dom avblodar - då är ju hästen ändå borta.

det är den lilla containern framför den stora som är för skorna, dom tar alltid av skorna från hästen.

Kl

Hur kan alla ni som skriver här att bult är det bästa veta det. Det är väl ändå eran personliga åsikt?
Jag har avlivat två egna med spruta. Första för många år sedan så antar att det var det gamla medlet och den andra med Somulose. För mig har det funkat hur bra som helst. Hästen har varit borta och ramlat innan allt medel sprutats in. Det enda negativa som hände med den andra var att dom vi ringde till för ev hämtning var fruktansvärt otrevliga och sa till oss att vi skulle dra av skorna annars skulle dom hugga av benen när dom kom. Det slutade med att jag själv körde hästen 25mil hem för att begrava honom brevid min andra häst.
Jag har varit med om många avlivningar med Somulose i jobbet ,är djursjukvårdare, och alla har gått helt utan problem.
Har inte varit med på någon bultning själv men sett på film i utbildningen och det är inget som jag skulle vilja vara med om. Har dessutom en kompis som var med på flera bultningar och han sa efter det att han aldrig ville va med om det igen. Dessutom hade han en häst efter det som bultades akut som inte dog direkt.
Jag vill vara med min häst hela vägen och då är bultning inget alternativ för mig.

Det är absolut min personliga åsikt och så länge man är övertygad över vad man själv tycker är bäst, tror jag att det ger mest sinnesfrid när det hela är över.

MIn tant låg i marken på mindre än en sekund tror jag, såg när han höjde handen sen bara låg hon. Jag hann inte ens att sluta klia henne på halsen!!!
Så JAG tycker att bulten var fantastiskt bra, och kommer att använda mig av den metoden nästa gång jag står inför samma hemska situation.
Kostade 3900:- och de avblodade i kontainern.
Men jag tycker ändå att det blev ganska mycket blod på marken..
Men han som kom var väldigt "proffsig" och tog hand om mig och tant bra, rakt utan lulllull.... :bow:

Kl

Jag har avlivat två egna med spruta. Har inte varit med på någon bultning själv men sett på film i utbildningen och det är inget som jag skulle vilja vara med om. Har dessutom en kompis som var med på flera bultningar och han sa efter det att han aldrig ville va med om det igen. Dessutom hade han en häst efter det som bultades akut som inte dog direkt.

kanske de som svarat har varit med själva och inte som du bara sett "värsting fall" på film.
jag har bara goda erf. av bultning. Vad syftar du på att man inte är "med sin häst hela vägen" för att den bultas?

däremot stod jag och lastade in min häst på klinik när någon kommer och lämnar av sin häst för avlivning. de lämnade av hästen och åkte. personal tog in den i en kontainer, stack en spruta i den, gick ut, stängde dörren och hästen trillade ihop och fick ligga där och dö ensam, tills de sen avblodade den. sen kom en lyftkran och lyfte iväg den.
skulle aldrig kunna göra så mot min häst - att lämna den och åka därifrån och låta den dö ensam på annan plats.

Senast ändrad:

hej.. jag har 2 gamla hästar hemma så man vet aldrig när det är dags att säga hejdå.. har lite frågor.. undrar om någon kan hjälpa.

:cry:Måste man vara med när dom skjuter hästen om man väljer att bulta? om inte vem håller hästen?
:cry:Om man väljer spruta behöver dom tömmas på blod då?
:cry: Om man vill kremera hästen måste man fixa speciell bortforsling då eller tar vanliga bilden de dom som kommer å hämtar. för jag vill inte att mina vänner ska hamna på mackan eller i käftarna på tigrar :( å hur vet man att dom lovar att kremera den å inte använda till kött produktion.

jag hoppas på många glada år med mina gamlingar men som sagt man vet aldirg när tiden är inne :cry:

Vi har avlivat våra hemma med bult.
Nödslakt har kommit och hjälpt oss, mycket bra killar och ha att göra med.
Lugna och har full koll på det dom gör.

man väljer själv om man vill vara med vid bultningen. slaktaren från tex. lantbrukstjänst sköter det själv eller om du ber någon bekant/närstående att hjälpa till.

nej, man behöver inte avbloda efter sprutning, men se i så fall till att veterinären använder den "nya" vätskan somulose (stavning?) med den går avlivandet snabbt. dock använder många vet. fortfarande den äldre avlivningsvätskan och då kan det ta väldigt lång tid innan hästen ger upp och dör.

kremering har jag ingen aning om för det är inte jag intresserad av.

en häst som avlivats hemma (oavsett om det är bult eller spruta) går inte till föda utan blir brända efter att containerbilen hämtat kroppen.

personligen vill jag ta bort mina på slakteriet för att dom ska kunna bli mat. om sverige slaktar fler hästar i sverige så skulle vi inte behöva impotera så mkt. hästkött och förhoppningsvis reducera alla slakttransporter till utlandet.

tyvär så går det inte att slakta alla hästar i sverige då väldigt många fått mediciner med livstidsslaktkarens. tex. har mitt halvblod fått kastvätska vid sin kastrering som omöjliggör att han kan bli mat. av våra 5 hästar kan en gå till mat....

hej.. jag har 2 gamla hästar hemma så man vet aldrig när det är dags att säga hejdå.. har lite frågor.. undrar om någon kan hjälpa.

:cry:Måste man vara med när dom skjuter hästen om man väljer att bulta? om inte vem håller hästen?
:cry: Om man vill kremera hästen måste man fixa speciell bortforsling då eller tar vanliga bilden de dom som kommer å hämtar. för jag vill inte att mina vänner ska hamna på mackan eller i käftarna på tigrar :( å hur vet man att dom lovar att kremera den å inte använda till kött produktion.

jag hoppas på många glada år med mina gamlingar men som sagt man vet aldirg när tiden är inne :cry:

Någon måste hålla i hästen om den ska bultas hemma. På slakteri kan man lämna hästen och åka innan den bultas. Om man väljer spruta behöver inte hästen avblodas. Många är vi som liksom du inte vill att våra hästar går till köttproduktion. Det finns speciella bilar som hämtar avlivade hästar för att köra dom till destruktion (bränning). Det är inte samma bilar som kör till Scan och slakterier för att hästen ska till köttproduktion.

Många förespråkar bult här men jag tror det är många som inte vill vara med och hålla sin häst då. Om man känner att man vill och klarar av att istället vara med om hästen avlivas med spruta (ny medlet förstås som går snabbt-Somulose) tycker jag att man kan välja denna metod. Men om jag skulle vara med så skulle jag vara så ledsen och då märker ju min häst detta och förstår att det är något konstigt på gång. Då är det bättre att någon snäll bekant som känner hästen håller i den när den avlivas.

Mackan: Jag tror Orkan menade att hon/han vill vara med och hålla i hästen vid avlivningen och då känner att hon/han inte klarar av en bultning med skott, blod osv.

Någon måste vara med, i alla fall sa de det till mig, och han sa att de ville att någon som känner hästen ska vara med.
Men man måste inte vara med på avblodning osv, det gör de i containern, det blev lite blod på marken, men själv ser jag inget "äckligt" i det, det är ju lite av Tossa som blev kvar liksom.
Och som någon sa, de bränns, kadaverbränning, så de hamnar varken på matbord eller tigertallrik :)!

När mamma kremerade en hund så fick hon frågan om hon ville kremera med flera andra eller om hunden skulle vara själv i ugnen.
*ehe* Man vill väl ha tillbaka SIN hund och ingen annans.
Ring till veterinären och fråga om kremering, de vet garanterat hur det går till och priser för det!

Jag har tagit bort 2 hästar för flera år sen,har ingen erfarenhet av sprutor,har bara varit i kontakt med bult,ja inte jag men hästarna:eek:
Båda avlivningarna har gått bra,den 1a jag var med på,så höll jag hästen men gick ifrån vid avblodning,ville ej se det! Den andra hästen,var jag kvar vid,tror inte jag fattade att det var bultat,så jag blev kvar även vid avblodningen,det gjordes på stallplan,det var mindre kul..Fick ringa ut min dåvarande man och be han skyffla o täcka över!
Men vid invinschningen har jag gått i från båda gångerna!
Var faktiskt inne och läste lite på lantbrukartjänst sida,nu har jag ingen häst som det är dags för ,men läste mest hur det går till osv!Men reagerade på att dom avlivade och forslade bort hästar utan pass(destruktion),trodde inte man fick ta bort häst utan pass??Förlåt trådkapningen!

Senast ändrad:

Men reagerade på att dom avlivade och forslade bort hästar utan pass(destruktion),trodde inte man fick ta bort häst utan pass??Förlåt trådkapningen!

De får gå till destruktion men inte till livsmedel om de inte ha något pass.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 224
Senast: Terese
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 520
Senast: Petruska
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 630
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 045
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka