Lite hjälp ang. avlivning tack

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare avemaria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 5 844
A

avemaria

Nu är det dags för min tant att få somna in. :cry:
Och alltså dags att kolla upp olika möjligheter, priser m.m.

Vad föredrar du för avlivning ? bult ? spruta ? hemma ? på klinik ?
Om spruta, vad är det för medel?

Jag skulle föredra att göra det på hemmaplan, med spruta. Men hur ska jag gå till väga ? vart ska jag höra av mig till ?

Som sagt, skulle vara jätte snällt om ni berättade era erfarenheter av olika avlivningssätt. Priser m.m

Tack på förhand.

Sv: Lite hjälp ang. avlivning tack

Om du ska avliva med spruta hemma så kontaktar du veterinären. Du behöver dessutom någon som fraktar undan kroppen, här kan det lokala slakteriet hjälpa till med det, vet inte hur det fungerar på andra håll.....
Själv föredrar jag bult, går snabbt och jag tyckte att det var jobbigt med spruta eftersom det tog lite tid med lugnande och sen innan dosen kom i. Det var dessutom mer trixande med att tajma in hämtning.
Jag ska själv ta bort min gamla dam om ett par veckor, och kommer då att själv köra henne till vårt lokala slakteri. Jag vet att hon där kommer att bli omhändertagen på bästa sätt (ja jag kommer att vara med till slutet).
Lycka till i din svåra stund!

Jag ska ta bort min gammeltant i september och kommer att göra det med bult, hemma. :cry:
Slakteriet kommer ut och gör det, tar henne sedan med sig.
Min tant är inte åkvan direkt sista åren, därför ska hon inte levande åka transport mer, därför kör jag inte iväg henne.

Gillar bult. Snabbt och smärtfritt.

Skillnaden som jag har uppfattat det mellan spruta och bult är att med bulten försvinner hjärnan först, med sprutan försvinner kroppen först.
Jag föredrar att hjärnan försvinner först... För att vara lite krass sådär...

Jag föredrar bult, hemma. Har tagit bort flera hästar så och det har alltid funkat helt utan problem. T.om karlrädda isis-stoet var lugn. De brukar vara otroligt proffsiga och de vi har haft har varit hästägare själva vilket har betytt mycket för mig. Lycka till.

Om du ska avliva med spruta hemma så kontaktar du veterinären. Du behöver dessutom någon som fraktar undan kroppen, här kan det lokala slakteriet hjälpa till med det, vet inte hur det fungerar på andra håll.....
Själv föredrar jag bult, går snabbt och jag tyckte att det var jobbigt med spruta eftersom det tog lite tid med lugnande och sen innan dosen kom i. Det var dessutom mer trixande med att tajma in hämtning.
Jag ska själv ta bort min gamla dam om ett par veckor, och kommer då att själv köra henne till vårt lokala slakteri. Jag vet att hon där kommer att bli omhändertagen på bästa sätt (ja jag kommer att vara med till slutet).
Lycka till i din svåra stund!

Tack för svaret!
Vart bor du ?
Tanken är att hon inte ska gå till livsmedel. Så hon ska skickas till destruktion.
Vad finns det för fler som kan transportera bort kroppen ?
Bult på hemmaplan är nästa alternativ jag har. Fast i första hand väljer jag nog spruta. Har du någon koll på priser ?
Har aldrig varit med och tagit bort någon häst ännu (tack och lov). Är så himla mycket att tänka på.

Jag föredrar bult, hemma. Har tagit bort flera hästar så och det har alltid funkat helt utan problem. T.om karlrädda isis-stoet var lugn. De brukar vara otroligt proffsiga och de vi har haft har varit hästägare själva vilket har betytt mycket för mig. Lycka till.

tack för svaret!
Låter som att du haft väldigt bra erfarenheter.
Vad har du fått betala för bult osv ?

Jag bor i södra Dalarna, utanför Avesta. Har ingen koll på priser, var ett tag sen sist jag skickade iväg en hästkropp.....
På en del håll i landet verkar det finnas företag som sysslar med att forsla bort, här fixar slakteriet den biten. De skickar ju ändå en hel del till destruktion.
Ett annat alternativ är ju att gräva ner kroppen efter tillstånd från länsstyrelsen och kommunen. Gjorde det sist vi tog bort en häst och det blev ju väldigt billigt, en avlägsen bekant är slaktare och kom hit och bultade, sen anlitade vi en granne att gräva.
Fast jag föredrar faktiskt att INTE ha hästarna begravda här hemma...

dom hästar vi fått ta bort som inte slakteriet tagit imot (för att ta vara på köttet) och om det är en "planerad" avlivning har vi valt att ringa ut lantbrukstjänst, då bultar dom hästen och tar kroppen med sig för destruktion direkt.

dom som sköter det här är väldigt bra/förstående att ha att göra med, både för oss människor och pållarna. kostar (om jag inte minns tokigt) drygt 2500 för liten ponny och drygt 3500 för häst. det har varit lite prisändringar det senaste. (har för mig att själva bultningen kostar drygt en hundring, resten är för hämtningen av kroppen +destruktionen)

jag står själv inför beslutet att ta bort min gamla ponny i år, och jag kommer att ringa ut lantbrukstjänst även denna gången om inget oförutsätt inträffar.

väljer du att spruta så fråga vet. vilket medel denne använder, inte alla vet. som använder samoluse (stavning ?) det går lika fort som med bult men kostar dock någon tusenlapp mer. den gamla avlivningsvätskan har jag inga goda erfarenheter alls av, jag tycker det tagit för lång tid och att hästarna "kämpat imot" alltförlänge.

skickar en styrke kram

jag tog bort min vän med bult, svensk lantbrukstjänst.
Kostade ett par tusen, men värt det.
Dem var så proffessionella.
Ångrar inte en sekund att jag valde bult farmför spruta.
Bra att dem tog med sig kroppen oxå, så slapp man tänka på det.
Tänkte gräva ner hemma, glad att vi inte gjorde det då vi flyttade därifrån ett par år senare. Kul och lämna tomten där ens älskade häst är nedgrävd...
Nästa gång kommer jag välja att spara ngn del och sprida ut askan sen... Min häst brändes upp då han fått butta innan...

Vi har avlivat en del hästar, jag har aldrig varit med någon gång, sett en häst efter hon somnat in. Dock har vi pratat mycket om det.

Jag skulle inte välja spruta, här är det bara bult som gäller, snabbt och helt smärtfritt. Synd om hästen som måste plågas (som jag tycker) in i det sista för att behöva lägga sig ner/ramla omkull, vilket hästar inte vill utan kämpar för att stå.

Jag skulle valt att göra det hemma, där hästen är lugn och trygg. Personerna som jobbar med det är väldigt erfarna och allt går lugnt till, med bult så brukar man stå och hålla i hästen och låta den stå med mulen ner i en havrehink och sen försvinner den bara snabbt. Nackdelen med att bulta är att man måste avbloda hästen för att få hjärtat att stanna, med bulten blir hästen hjärndöd, men hjärtat slår fortfarande.

På jobbet har vi varit tvugna att ta bort några hästar och samtliga är tagna med bult!
Snabbt, smärtfritt och smidigt!
Karlarna som jag träffat har samtliga varit megatrevliga och förstår verkligen att man inte tycker så värst bra om dom :p
nej men dom är verkligen bra Mycket proffsiga och trevliga! Märker dom att hästen blir hispig och hetsig så väntar dom hellre å ser till att dom får lite havre å så!

Har erfarenhet av bult och mannen som kom och avlivade hästen var fantastisk - otroligt lugn och empatisk. Jag ledde ut hästen till en plats som jag sett ut, sedan pratade mannen lite med honom och i nästa stund var allt över. Jag var med och höll hästen men tittade inte när han föll ihop och gick sedan därifrån. Jag ville inte vara med vid avblodningen utan minnas hästen som han var när han levde. Sedan tog mannen med sig kroppen till destruktion.

Detta var några år sedan och jag tror att priset var 3000 kr.

Det är naturligtvis fruktansvärt sorgligt att mista sin vän :cry:, men när det gäller själva tillvägagångssättet eller bemötandet i denna svåra stund så hade jag inte önskat att något varit annorlunda.

Många styrkekramar.

Hej!

Vi tog bort en häst på Romme ATG.
Det gick hur bra som helst! Han fick en spruta med lugnande strax innan och han vart närapå helt borta av den sprutan, han leddes sedan av personalen in i gången där det hela skedde.

Oerhört snabbt gick det. Personalen var mycket bra.
Innan så har jag alltid trott att jag föredrog spruta, MEN efter denna upplevelse på ATG så har jag ändrat mig. När det är dags för någon av de mina, då är det lugnande och bult som gäller, det var inte alls så otäckt som jag föreställde mig.

När han fått denna dunderspruta med lugnande så fanns det för honom inget ont något mer, han såg ut att ha det mycket behagligt, dock lite groggy men var inte bekymrad på något vis.

Så, jag kan verkligen rekommendera det.

PS.. Prata med Sussi W, dom har ju nyligen tagit bort sin hemma.

*KL*
Har tagit bort häst både på klinik med spruta och hemma med bult och tycker det är lika bra vilket som. Att ta bort med spruta hemma för att sen slaktbilen ska frakta bort den kan var lite kruxigt fick jag erfara för två somrar sen, det är svårt att synka vet o bil o i värsta fall kan hästen bli liggande hemma ett par dygn, vilket inte lät så trevligt i 35 graders sommarvärme....

Har använt spruta hemma på gården till våran häst.
Han hade aldrig åkt transport och var född på gården så det var enda sättet.
Det gick hur lungt till som helst. Vet kom och gav honom en lugnande spruta inne i boxen och satt en kanyl i halsen för att inte behöva sticka honom en gång till.Gick sedan ut på stallbacken och där injiserade han honom med avlivningsvätskan. Han var död innan han landade på backen. Hur lungnt som helst.Sen kom de fr Borlänge och hämtade kroppen, bor 1 mil fr Avesta. Summan av allt blev 5000kr, men det var 5 år sedan, kan vara lite dyrare nu tror jag.

jag har bultat hemma o på slakteri.
Hemma tog vi ut nödslakten till, två lugn trygga farbröder som hade jättebra hand med djur. Det gick oerhört snabbt, de tömde hästen på blod o vinshade in den i släpet o tog med den till bränning.

dom hästar vi fått ta bort som inte slakteriet tagit imot (för att ta vara på köttet) och om det är en "planerad" avlivning har vi valt att ringa ut lantbrukstjänst, då bultar dom hästen och tar kroppen med sig för destruktion direkt.

dom som sköter det här är väldigt bra/förstående att ha att göra med, både för oss människor och pållarna. kostar (om jag inte minns tokigt) drygt 2500 för liten ponny och drygt 3500 för häst. det har varit lite prisändringar det senaste. (har för mig att själva bultningen kostar drygt en hundring, resten är för hämtningen av kroppen +destruktionen)

jag står själv inför beslutet att ta bort min gamla ponny i år, och jag kommer att ringa ut lantbrukstjänst även denna gången om inget oförutsätt inträffar.

väljer du att spruta så fråga vet. vilket medel denne använder, inte alla vet. som använder samoluse (stavning ?) det går lika fort som med bult men kostar dock någon tusenlapp mer. den gamla avlivningsvätskan har jag inga goda erfarenheter alls av, jag tycker det tagit för lång tid och att hästarna "kämpat imot" alltförlänge.

skickar en styrke kram

Har också använt bult två ggr och det har gått ohehört smidigt. Kompisen tog bort sin men spruta och det gick inte lika bra. Vetrinären hade aldrig varit med om ett sånt fall tidigare då hästens hjärta helt enkelt inte slutade att slå. Han gav ändå tre dubbla doser av avlivningsvätskan men hjärtat gav inte upp. Kompisen man fick till slut gå och hämta älgstudsaren och så fick de ändå skjuta hästen.
Maximal otur antagligen.

*kl* De hästar jag varit med och tagit bort har fått spruta.. Bådas skallar har varit borta innan benen vikigt sig.. har heller aldrig varit med om att hjärtat fortsatt slå..... Att de sprutar i mängder med gift är "rutinmässig" åtgärd.. har sett mer eller mindre hela flaskan sprutas in. Så jag håller mig till sprutor även i fortsättningen här.. Har även använt kadaverhämtning som kört kropparna till destruktion. Dom HAR tabbat sig... så jag rekommenderar att ringa och göra det j*vligt klart för dom när dom kan komma - om man väljer dom som hämtföretag...

Har ju däremot hört skräckhistorier om bultpistoler som missat osvosv.. det är väl tyvärr bara att acceptera att det finns ingen ultimat avlivnings metod - alla kan gå fel. >.<

Lite mindre sakligt kanske;
*kramar om* Usch, det är ett så tungt beslut att fatta.. Känner med dig och Hoppas innerligt att du finner en metod och ett hanteringssätt som ger dig lite trygghet....

Priserna har ökat väldigt mycket. Nu kostar det ca 7000 att slakta en liten (shettis) på hemmaplan o sedan att skicka för bränning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Vi har en verksamhet som idag omfattar 12 hästar och vi har till dessa hästar en hovslagare som tar 1300kr/häst (exkl resa). För...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 224
Senast: Terese
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 520
Senast: Petruska
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 629
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 045
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka