Lite funderingar..

josefinefreed

Trådstartare
Jag har några funderingar här.. som ligger och gnager i magen av oro.
Jag är så otroligt rädd att överanstränga min häst, så att hon ska få ledinflammationer och det ena med det andra.

Det är så att, vi har haft så dåligt underlag i paddocken nu under ca 1,5 månad.. Så vi har bara ridit ut i alla gångarter, alltså inga volter och så, utan bara rakt fram.
I tisdags åkte jag med hästen till min skola, som är på en ridskola, och hade med henne på våra lektioner (ons och fre), och på torsdagen red jag privatlektion.

Nu till saken, jag får sån otrolig ångest för att jag ridit i ridhus 3 dagar/rad, fastän hon bara gått ute i skogen de senaste veckorna.

Gör jag rätt i att oroa mig eller borde det vara lungt? Det var inga superhårda pass, hon vart lite fuktig, men hon verkade inte alls bli trött.

På lördagen då vi kommit hem, så tog jag ut henne på en skritt-tur i snön, och igår fick hon vila.

Gör jag fel om jag tolkar henne idag då? Att en rider och en åker bakpå.. blir det för ansträngande?

Vad flummigt det blev.. hoppas någon kan hjälpa ialf. :(

Sv: Lite funderingar..

Fick du någon reaktion i benen??
gallig eller varm?
Titta noga på hästen om du ser någon reaktion, trött eller kort i steget?

Om inte så är det säkert ingen fara.
Men det kan vara bra att ha som läxa! det kanske inte hade vart nödvändigt att ha med henne alla 3 dagarna?

Ang tolkningen så är det nog lugnt! Ut och busa lite, men kom ihåg att det som sagt är 2 som delar på hästen så det blir lite mera ansträngande, kanske räcker med en 45 minuter?

Jag tycker inte alls att det låter som att du överanstränger din häst!

Klart du gör rätt i att vara försiktig om hästen inte är van. Sånt där är ju individuellt.
Min förra kuse hade nog lätt kunnat "ta skada" (bli sliten och anti) av att öht rida en hel lektion om den inte ridits så mycket på bana på ett tag eller om det är dåligt underlag.
Min nuvarande sliter mer på sig vid uteritter än på bana. Men ändå får man ta det lite försiktigt med att inte rida för länge/för hårt på bana givetvis och aldrig lägga in något mastodontpass mot vad den gjort på sistone utan försöka trappa upp försiktigt.

Men rent generellt skulle jag säga att ju mer varierande jobb, desto hårdare kan man ta det per dag. Alltså - tolkar du en dag tror jag inte det är så farligt även om den skulle ha lite träningsvärk, bara man lägger in någon vila senare för att kompensera.

Tillägg: tänk på att kondisen inte har särskilt mycket med slitaget på leder/senor att göra! :p
Din häst lär ha rätt så bra grundkondition plus att flås och muskulatur går snabbt att förbättra.
Leder/senor/ligament kan ta låång tid att härda. Vad brukar distansryttare säga? 1-2 år? :crazy:
Så även om kusen är van vid hård belastning måste den vänja sig vid den -nya- belastningen...

Nej, hon har varken varit varm eller gallig, torra fina ben. Ingen förändring i steget heller, hon känns helt normal.

Nästa gång jag tar med henne kanske jag kan ha med henne på bara skolans lektioner då? Det är onsdag (dressyr) och fredag (hoppning), så rider jag ut själv på torsdagen? Låter det bättre?

Jaha oj 45 min tyckte jag var mycket ;) Men då vet jag att det är ok! :) Nu blir det ingen tolkning just idag pga det är så kallt (-17), och det är väl inte så bra att tolka då om jag förstått det rätt?

Jaså? det känns jätteskönt att höra. Det är jättejobbigt att gå runt och ha en klump i magen, men den släpper lite nu när jag får höra detta :)

Nej vi har ju inte ridit värsta passen.. Hon har ju blivit lite svettig, men så är det ju ridhus också, och där blir det ju varmare. Det vart mycket trav, mer än på uteritterna såklart. Men även ute så kan jag ju vara ute upptill 2 timmar ibland, vi klättrar, travar mycket ibland, medans vi ibland (ofta) bara skrittar och travar litegrann. Galoppen har vi ju nyligen börjat med också.

Hur märker du att hästen slits mer vid uteritt och mindre på bana osv? Blir den loj och så eller?

Alltså min egentliga oro är att hon ska få ledinflammationer och dyligt :( Inte bara lite träningsverk, utan större skador i leder och så.

Leder/senor/ligament kan ta låång tid att härda. Vad brukar distansryttare säga? 1-2 år? :crazy:
Så även om kusen är van vid hård belastning måste den vänja sig vid den -nya- belastningen...

Jag är kanske lite trög, men hur/vad menar du? Jag fattar inte ;o

Vet hur det är med att oroa sig för överansträngning :(, men bara man vänjer in nya underlag och rider varierat på ex, bana och ute i skogen, så tror jag inte det är nån fara :)
sen att rida 3 dagar i ridhus när hon inte är van vid det, skulle inte jag ha gjort, men hon verkar ju inte tagit skada av det :).
ex kotledsinflammtioner visar sig ju ofta som sekundära problem, sadeln kanske inte passar, hästen är ojämn, hästen går inte i balans osv.
Men om jag tycker min häst gått lite hårdare ett tag än det kanske var tänkt så känns det bättre att hon får ta det lugnt nån dag :)
Vill vara på säkra sidan :)

Kommer inte ihåg exakt, men muskler tar det väl runt 6 månader att bygga upp, senor/leder 1 år och skelettet 2 år.
När musklerna blir trötta så får lederna ta över jobbet.

Bra förklarat!
Samt att det är helt annan belastning på benen i ridhus än ute, det är mjukare, hovarna sjunker mera- lederna tar smällen.

Men om det inte blev någon reaktion så var det bra!

Om du har med henne på onsdagen och fredagen kontinuerligt går det nog bra.
Då räknas det som omväxlande arbete.

Okej. :) Vad bra, då gör jag så nästa gång. Och sen kmr jag ju börja rida i våran paddock här också, så fort underlaget tillåter igen, när dom slutar ploga så att det blir isigt och stenhårt.

Nu har det redan förklarats ganska bra, tänkte bara förtydliga vad jag menar:
Hästen har troligen redan byggt upp en bra grundkondition sen tiden från travet(?) och har förmodligen lätt för sig när det gäller flås och muskulatur (muskler sätter det också rätt snabbt även om det tar ett tag att muskla om helt).
Men den belastning den är härdad för sen innan är inte vikt uppifrån på framdelen utan påskjutande kraft vilket blir en helt annan och mer naturlig belastning trots att den är hög.

Alltså- det man bör oroa sig tycker jag snarare är att RIDA för mycket och då ffa att belasta framdelen för mycket tills hästens kropp hunnit anpassa sig till belastningen. Öka gradvis precis som med allt annat. Inte rida så ofta och långa pass, vara försiktig med sånt som sliter extra (fart, hoppning...) osv. För att undvika led- och senproblem behöver man alltså egentligen öka gradvis ett helt år! :crazy:

Då förstår jag dig! :)

Du har kanske följt oss lite o travar-tråden, och ja, vi har ju tagit det väääldigt lungt. Spec. med att rida på banan oså, vi har mest ridit ut för att inte slita på för mkt volter och sådär.
Och hoppa har vi ju inte gjort så mkt heller, vi har gymnastikskuttat litegrann ett antal ggr. Och fart.. fort går det bara när vi galopperar, som vi precis börjat med, och det är bara i början. x)

Men menar du att jag, som ridit och "utbildat" bellie i ett halvår, bör låta bli att rida för ofta och långa pass? Bellie rids ungefär 5-6 dagar i veckan, varav mkt skritt. Och tränar vi på banan blir det ca 1 timme. Eller menade du bara i allmänhet?

Men den belastning den är härdad för sen innan är inte vikt uppifrån på framdelen utan påskjutande kraft vilket blir en helt annan och mer naturlig belastning trots att den är hög.

Alltså- det man bör oroa sig tycker jag snarare är att RIDA för mycket och då ffa att belasta framdelen för mycket tills hästens kropp hunnit anpassa sig till belastningen.

Om det var Bellie och mig specifikt du menade, så är inte belastning uppifrån på framdelen något nytt för henne. Hon har varit riden sedan hon var liten, ute i skog och mark, och även travad för monté.

Så då är det väl inte samma sak? Som om hon kom precis från sulkyn?

Om det var Bellie och mig specifikt du menade, så är inte belastning uppifrån på framdelen något nytt för henne. Hon har varit riden sedan hon var liten, ute i skog och mark, och även travad för monté.

Så då är det väl inte samma sak? Som om hon kom precis från sulkyn?

Nej, då är det förstås inte det. Frambenen blir väl aldrig riktigt härdade för vikten (därför man vill försöka forma hästen till att lassa en del vikt bak) men är den regelbundet riden (och bra grund-härdad från början vilket kan vara svårt att veta eftersom en del travare bara får upp en sadel på ryggen och åks omkring på lite sporadiskt och egentligen för hårt! :p ) så behövs inte det härdandet jag tänker på.
Tycker din pålla verkar ovanligt bogfri för att vara inte så högt skolad travare så ni kanske har fördel av det också! :)

Okej skönt! :)
Jadu hon har ju inte blivit dressyrriden hos tidigare ägare, och behövt lägga vikt på bakdelen. Hon är riden i skog och mark, och har nog varit det sen hon var mycket yngre. Men om hon blivit bra grund-härdad vet jag inte? :( Usch nu blir jag orolig.

Jag kanske verkar konstig nu, men vad menas att hon är ovanligt bogfri? (A) Vad är bogfri? :p

En häst som är "på bogarna" är liksom lite kollapsad i framdelen, att manken är nedtryckt och då hamnar extra mycket vikt på bogarna (frambenen) än när hästen rör sig utan ryttare på ryggen. Det kan också hända för att man oavsiktligt låser hästen, för att hästen i sig "är låst" i sin kropp eller t ex för att sadeln ligger och trycker. Ibland bara för att man sätter upp en ryttare på ryggen öht.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja veta vad ni tror. Kom gärna med åsikter och råd :) Jag har ett halvblod som är 21. Han är väldigt pigg och fräsch...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: exclusivef
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 822
Senast: Lobelia
·
Hästvård Är så deprimerad, måste bara skriva av mig. Vet inte om jag lägger tråden på rätt ställe! I vintras så upptäckte vi att min...
2
Svar
26
· Visningar
3 057
Senast: zavannah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar