Lite funderingar!

Sv: Lite funderingar!

Funderar på att testa med havre fram till betet och har det inte gett resultat då får jag testa något annat.

Utan att räkna foderstater så hade jag ökat på med mer lucern, tagit bort betforen och lagt till kornkross och ev vetekli, det brukar göra susen! Kanske även ge lite olja i maten. Och jag hade börjat tömköra lite försiktigt. Sysselsättning och motion ökar ofta på aptiten = hon kanske äter mer hö.

Okej! Ska fundera på det alternativet oxå. Utan att räkna sa du räknar inte du foderstat? Alltså i normala fall menar jag nu. Funderar på hur mycket jag ska ta av kornet i så fall. Tror du 1 kg räcker eller ska det vara mer? Kan amn byta havre mot kornkrosset rakt av??? Alltså mängdmässigt menar jag nu.

Hur är det med kornkross hur länge håller det sig???

Senast ändrad:

Jag tar kornkrossen från mitt jobb. Brukar ta hem 20-25 kg åt gången. det räcker till 2 hästar i ca 1-11/2 månad (tror jag, har inte riktig koll:angel: ) Man ska tänka på att ett krossat foder härsknar efter ett tag, det är en färskvara! Hel havre håller längre eftersom man inte har krossat kärnan och det skyddande skalet är helt. När jag tar min kross är den nykrossad för dagen. Jag vet inte om det står datum på den krossen man köper i affären.

Om jag väljer kornkross så köper jag av min höbonde och då krossar han strax innan jag kommer och hämtar. Men håller det alltså åtminstone 1 månad när dte är krossat alltså?

Vad jag har upplevt så är det inget fel på mitt kross efter en månad. Det kan ju bildas mögel om det ligger länge och kommer i kontakt med fukt. En i stallet har haft sin kross sen i början av vintern (hon ger JÄTTE lite), den har hon köpt Jag skulle inte vilja ge min häst av den, men man tänker väl olika... Det är perfekt att du kan köpa av din höbonde, för då behöver du inte ta så mycket åt gången. Visst får man kanske hämta lite oftare, men det är bättre med bra kvalitet!! tycker jag i allafall :smirk:

Gör inget om jag får hämta oftare för jag åker ändå förbi där varje dag när jag ska till stallet. :) Han har nämligen granngården till den gård mina hästar står på.

Senast ändrad:

Vissa hästar tål inte korn. Var jätte försiktig när du vänjer in hästen på det och om hästen blir tjock i benen så ska du inte fortsätta.

Jag tänkte använda ditt alternativ 2 men använda korn istället för havre. Tänkte börja med att bara ge några nävar korn 2 ggr om dagen och sedan öka försiktigt. Givetvis ska jag ha uppsikt över hennes ben ordentligt.

Du har redan nämnt att hon har knölar. Just korn är det som mina hästar reagerat med knölar mot.

Hej, Har du provat krossatkorn? Det är bra till hästar som behöver gå upp i vikt. Ge cirka 2kg. Mvh /Karin
ps. lusern ger man endast när proteinet inte räcker till i höt och det verkar som om din häst inte behöver lusernet. Vissa hästar kan reagera starkt på när de får för mycket protein och blir därav tjocka i ben.

Hon har haft knölar med de försvann när jag sänkte lucernet lite. Nu har hon inga knölar längre. Fast jag får hålla lite koll på dte om jag sätter henne på krossad korn iofs.

karin_k skrev:
Hej, Har du provat krossatkorn? Det är bra till hästar som behöver gå upp i vikt. Ge cirka 2kg. Mvh /Karin
ps. lusern ger man endast när proteinet inte räcker till i höt och det verkar som om din häst inte behöver lusernet. Vissa hästar kan reagera starkt på när de får för mycket protein och blir därav tjocka i ben.

Nej jag har inte provat krossad korn men ska göar det nu. Mitt sto blev inte tjock i benen utan fick knölar på halsen som veterinären kallade proteinknölar. Dessa försvann när jag sänkte lucerndosen lite.

Korn är ett sädeslag som många hästar kan reagera negativt på, med tex svullna ben och knölar. Luzern däremot är ett mkt milt foder som man inte alls bara ger när det är låg proteinhalt i grovfodret- faktum är att luzern i sig är ett grovfoder. Jag skulle vilja säga att luzernhack är ett mkt bra foder för hästar som behöver gå upp i vikt, och det ger ju också en större ts-halt i totalfoderstaten. Man kan ge stora givor och detta påverkar hästen positivt. Läs om korn i Hästens näringsbehov och utfodring av C Planck- där står det svart på vitt.

Sen kan det ju också vara så att när man byter och ändrar i foderstaten hela tiden, går från ett foder till ett annat och tillbaka så reagerar hästen med knölar och liknande- på grund av störd tarmflora!

Någon undra hur mager min tös var. Något tunnare är hon än på denna bilden.
Tösen

Hon är lite bukig här men det är hon inte längre. Har ju vinterpäls så det magra märks inte lika tydligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 279
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka