Lite frågor

Sv: Lite frågor

Jag hade nog tittat lite närmare på KH Collie som verkar vara precis den hund du vill ha, utifrån din beskrivning. PMa om du vill ha kenneltips.

När det gäller de här arbetsnarkomanraserna så gäller oftast att de behöver BÅDE mycket motion och mycket hjärngympa. Visst går det att effektivisera så man får flera flugor i en smäll, men räkna ändå med att en aktiv hund kommer kräva en del egen tid med dig. Jag tycker också att alla hundar bör få använda sin näsa några gånger i veckan, t ex med spår och uppletande. Här går det såklart åt hemskt olika med tid beroende på hur effektiv man är, och hur man bor. Men när jag ska träna spår så går det åt en halv dag. Jag ska köra till skogen (har några mil till närmaste), trampa upp ett spår, låta det ligga 1-1½ timme, promenera med hunden, ev valla en uppletanderuta, gå spåret, låta hunden vila några minuter, köra uppletandet, och köra hem.

Om du känner att det trots allt är en arbetsnarkoman du vill ha så finns det andra saker att ta hänsyn till. Vill du ha en som älskar människor? Eller en som är lite mer neutral? Vill du ha en som kan bäst själv, eller en som alltid är uppmärksam på allt du gör? Baksätesburar blir sällan tillräckligt stora för att rymma de största raserna, om du inte vill byta bil så måste du tänka på det. Ska du ha hunden i stallet så bör du också ta hänsyn till hårlaget, det bör vara en dubbel päls som skyddar mot väta och kyla.

Jag har en schäfernågonting, en labbe och en kelpie, och av dessa är kelpien den absolut mest läraktiga. Han är också den enda av de tre som går att jämföra med en häst i fråga om känslighet för kroppsspråk. Men han lär sig ALLT jättefort. Alltså även det som jag kanske inte vill att han ska lära sig. Så det gäller att man hänger med och att jag har planerat vår träning. Samtidigt så är han hemskt lätt att ha och göra med. Mycket lättare än de andra två.

KL

HeleneK: Du får jättegärna PMa! Mycket Aussies kan jag inte säga att jag träffat, en del men inte så att jag skulle säga att jag "känner" rasen. Jag bor i Göteborgsområdet, finns det något här i närheten som du känner till?

cillamuffins: Det ska jag absolut göra. Är inte helt förtjust i deras utseende, men det ska ju ändå inte vara det som går först när man väljer hund. PMar dig. Hunden får gärna vara lite reserverad eller neutral mot främlingar, den behöver inte älska alla liksom. Men inte heller vara uppenbart rädd eller tom agressiv. Jag vill inte ha en robot som bara sväljer allt jag säger till den men samtidigt vill jag inte behöva tjata. Den ska vara uppmärksam och villig att kommunicera.

Det går inte att få en bur måttbyggd efter sin bil? Det är bara jag som åker i bilen oftast, så det gör inget om buren skulle ta upp hela baksätet. Men skulle det inte gå att fixa på ett säkert sätt får jag givetvis byta bil.

Tillägg:
1. Som jag frågade tidigare i tråden, brukar man själv få välja valp eller är det uppfödaren som bestämmer åt en?
2. Vilka är de största skillnaderna i temperament mellan hanar och tikar?

Det är olika. Vanligast går nog till så att uppfödaren väljer ut några valpar utifrån köparens önskemål som köparen sen får välja mellan, eller så väljer uppfödaren valp åt köparen helt och hållet.

Några egentliga skillnader i temperament mellan hanar och tikar har jag inte direkt märkt av. Möjligtvis att jag upplever hanarna som lite lättare att träna.

Är det lite som med vissa hästar, att en del tikar är lite tjurigare och "bithiga"?

Visst, men om man kollar på Aussien då (som ts var sugen på), där finns det också rätt mkt skräp. Eller BC för den delen.

Om man letar BC med vallningsmeriterade linjer så får man leta rätt så hårt för att hitta skräp. Däremot finns det väldigt gott om BCs som inte lämpar sig som hobbyhundar.

Aussies är vad jag förstått rätt så hårt drabbade av uppdelningen mellan bruks- utställningslinjer.

/Migo

Och en "vanlig" människa får ju ändå inte köpa från de kennlarna... som ni har påpekat många gånger :). Jag syftade mer på de BC som inte alls avlas endast för vallning, för det är ju kanske en sådan det är ganska stor risk att man köper.

Ang. Aussien, jo det stämmer väl, men det verkar ändå svårt att få tag på en Aussie som är riktigt bra mentalt. Det är alltid det argumentet som kommer upp i alla trådar om den rasen "det är svårt att få en Aussie utan rädslor och med bra skalle."

Sen kanske inte DP labbe/golden är optimala hunden. Men det TS erbjuder tror jag de flesta mer aktiva hundar klarar av. Man behöver liksom ingen arbetsnarkoman för det.

Jag syftade mer på de BC som inte alls avlas endast för vallning, för det är ju kanske en sådan det är ganska stor risk att man köper.

Dem ska man akta sig för oavsett vad man ska med hunden till. Fy sjutton vilka problem man köper på sig :crazy:

Precis! Och är man ny med hund öht är kanske inte alla bra uppfödare så sugna på att sälja en valp till en..

Återigen har ingen lyckats nämna världens bästa hundras. Lagotton så klart.

Min får mindre aktivering än vad du beskriver att du kan ge, vanliga dagar blir det endast ca 2 h promenad totalt. Han är nöjd med det om än lite tjurig på kvällarna. Paralellt med dessa slappa vardagar lever han livet på en veckas fjällvandring. Det här är inte en hund som tröttnar på aktivering om det ens finns sådana.

Kolla upp Lagotto Romagnolo. Jag tror att den skulle kunna passa dig perfekt. Trickträning är för övrigt Gizmos absoluta favoritsyssla, jag har slut på trick att lära honom.

Lagotton var faktiskt på tal för ett antal år sedan när det pratades om att skaffa hund, hade tom. kontakt med en uppfödare om jag inte minns helt fel. Tack för påminnelsen, ska fräscha upp kunskaperna jag plockade upp om rasen då. :)

Själv har jag bara dåliga erfarenheter av lagotto. När rasen exploderade (och det är alltid dåligt) i popularitet började folk avla på vad som helst vilket mest resulterade i katastrofalt dåliga hundar. Hälften av de jag träffat har haft någon form av problem, bl a har min soon-to-be-exsambos föräldrar två stycken. Den ena är otroligt vek medan den andra har agressivitetsproblem. :crazy:

Visst går det att måttbeställa bur till bilen!

Jag känner mig lite som en skiva som hakat upp sig, men har du kollat något på vit herdehund?
En bra vh passar utmärkt in på dina kriterier.
Rasklubben: www.vitherdehund.com
PA100057.jpg

P7020067.jpg

Vit herdehund verkar absolut intressant efter lite sökning! Jag antar att du har en eller flera, så skulle du vilja berätta lite om dem/den? Hur är det med fällning och pälsvård?

Vit herdehund verkar absolut intressant efter lite sökning! Jag antar att du har en eller flera, så skulle du vilja berätta lite om dem/den? Hur är det med fällning och pälsvård?

:D
Jag har två stycken, men känner betydligt flera.
Jag har tikar, en på 3år och en på 5år.
De vitingar jag känner är sociala mot folk de känner, hälsar på okända men aldrig något överdrivet. Nästan artigt, du vet, man säger hej för att det förväntas av en men sen räcker det:)
Rasen är mycket vad du gör den till. Den älskar att vara med på allt, alltså en aktiv hund, men för det klättrar den inte på väggarna av att ha slappdagar.
Det du behöver tänka på med en vh är att redan från valp behöver den social/miljötränas, ge den en trygg grund så får du en ovärderlig kamrat (gäller väl visserligen de flesta raser:D).
Var MYCKET noggrann med val av uppfödare om du skulle fastna för rasen då det finns en del problem mentalt, dock arbetar de flesta av uppfödarna av rasen i sverige för att få bättre hundar mentalt.

Pälsvården är enkel. Finns ju både kort och långhår men det skiljer inte mycket i arbete. Kanske att de långhår kan få lite tovor bakom öronen;) Borstar bara någon enstaka gång ibland utöver fällningstid då det behövs betydligt oftare. De fäller ordentligt ca 2ggr per år.
Om du är intresserad så kan jag pm:a kennlar som jag vet arbetar med mentalt sunda hundar:)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 904
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 403
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 714
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2