Lite frågor

konki

Trådstartare
Hej alla hundvänner!

Nu är det såhär att jag går i tankarna att köpa hund. Jag har aldrig haft egen hund förut, ingen i familjen har, men jag har alltid älskat dem och haft en god kontakt med hundar man stött på. Eftersom jag dock inte har de rent praktiska "äga-hund-erfarenheterna" och inte har någon i närheten att fråga vänder jag mig till er med lite frågor.

1. För det första är det rasfrågan. Jag bor i en villa men vistas mycket i naturen då jag har hästar och även har hästar som mitt jobb (åker runt). Jag har planer att flytta till gård i framtiden. Jag är väldigt intresserad av NH och trickträning med hästar, så jag är inställd på samma typ av arbete med hunden (nu menar jag inte på något vis att hästar och hundar ska behandlas lika, men ni förstår säkert), d.v.s. vill jag ha en intresserad och relativt lättlärd hund.

Jag har inte möjlighet att ge hunden ren fysisk aktivering flera timmar om dagen, däremot mycket mental träning. Givetvis fysisk också, jag vill inte ha någon "latmask", men inte en som kräver att få springa en mil om dagen liksom. Det är viktigt att hunden kan följa med på mitt jobb och hålla sig lugn under den tid jag jobbar (1-2 timmar i streck). Viss pälsskötsel är givetvis ok men alltför mycket borstning och klippning vill jag inte hålla på med.

Har ni något förslag på vad som kan passa för mig?

2. Jag har en sedan-bil, är det möjligt att transportera hund i hundbur i en sådan? Eller måste man ha en kombi?

Det var nog de frågor jag kom på för tillfället... Är jätte-tacksam för alla tips och råd och åsikter jag kan få! :)

Sv: Lite frågor

Tänker på pudel! Roliga hundar som gillar mental aktivering, finns ju dessutom flera storlekar. Pälsen är enkel om du inte ska ha utställningsfrillor och sånt.

Olika terriers kräver olika mycket, hästmänniskor har ju en förkärlek för Parson Russell och Jack Russell terriers, de har mycket jakt i sig dock även om de också vill ha mycket mental stimulering och ofta är roliga att trickträna. Kan vara svårmotiverade men är otroligt smarta. Enkel päls, beror lite på vilket hårlag du väljer men ingen borstning utan på sin höjd rycka päls om du väljer en sträv.

Angående bilen så kan du säkert hitta en lösning, kanske bygga in bur i baksätet? Beror ju på hur mycket folk och prylar du åker runt med i bilen=)

Hur stor vill du att hunden ska vara?

Vallhundsraser är generellt kvicka, alerta och lättlärda samt har ett medfött beteende att vilja hålla ögonen på sin ägare. Retrievers har också en hög vilja att vara till lags men kan nog ofta ses som lite "buffligare" och mer clowniga (men finns i så många olika varianter så letar man bra kan få det man vill ha). Spaniels påminner om retrievers i sin förighet. Vattenhundar är en spännande variant som jag tycker verkar vara lite som spaniel/retriever till sättet.

Alla de tre varianterna är, om man ser till det stora hela, lättdresserade och kompatibla med stallmiljö. (Vallhunden måste dock lära sig att det inte är tillåtet att valla hästar.)

Så:
collie (långhårig eller korthårig)
shetland sheepdog
lancashire heeler

golden retriever
labrador
flat coated
(kanske inte av jaktlinjer dock)
tollaren, nova scotia duck tolling retriever, skulle jag undvika då den sägs vara mer krävande.

cavalier king charles spaniel
cocker spaniel
springer spaniel

spansk vattenhund
pudel
kookierhondje

Är väl några förslag som tycker skulle kunna passa utefter det du beskriver. Någon av dem du tycker verkar intressant eller några du direkt vill stryka?

Börja med att ringa in raser/rasgrupper. Gå på utställningar/lydnads/brukstävlingar etc, prata med ägare o uppfödare, de flesta pratar gärna om sina hundar/raser.

I en sedan så kan hunden spännas fast i säkerhetsbälte i baksätet med en Allsafe sele, den enda som är testad, o andra sidan hjälper det inte så mycket om du smäller i mer än 50 km/h.

Kombi med krocksäker bur är för mig en självklarhet om hunden skall åka med annat än tillfälligtvis.

KL

Stort tack för många bra snabba svar!

Jag vill främst ha en lite större hund, typ retrieverstorlek. Jag har tidigare funderat på golden eller flatcoated retriever, border collie samt australian shepherd. Jag har dock från flera håll fått uppfattningen att shepherden kräver MYCKET aktivering, jag har dock inte blivit helt klar på om det handlar om fysisk eller mental till störst del?

Återigen tack för alla förslag, nu har jag en bra lista att gå igenom! :)

Senast ändrad:

Ja Aussies kräver en hel del aktivering, fysiskt så väl som mentalt, tycker dock inte att de kräver mer än en Tollare.
Båda raserna är för vackra för sitt eget bästa, så det har avlats på lite vad som helst, tyvärr.

Collies är svårt att hitta mentalt bra linjer, men de finns.
En annan vallhundsras du kan titta på är Berger des pyrénées à face rase, samma där med mentaliteten dock, bra beskrivning av rasens för o nackdelar hittar du här:
http://www.gossarna.com/

Aussies finns i två varianter, bruks o utställningsavlade. De utställningsavlade har för mycket päls för att vara en bra stallhund, tycker jag iaf.

Border collien tycker jag du kan stryka på en gång, där har du en arbetsnarkoman om något.

Aussien finns i två varianter som Vallhund säger, den utställningsavlade har rätt mycket päls men enligt min uppfattning den typen av päls som smutsen "rinner av" om hunden ligger på en handduk och torkar. Rätta mig gärna om jag har fel den som vet bättre.

Den korthåriga collien, har du kikat något på den? Den är generellt mer stabil och har bättre hälsa än den långhåriga.

Schnauzern är en trevlig gårdshund och funkar bra att träna med också, då krävs dock trimning regelbundet men den kan man leja bort om man vill. En bra schnauzerpäls är väl i stort sett impregnerad...

Ska du ha hund i den storleken behöver du ha en fastmonterad hundbur i bilen, om det krävs en kombi eller går att få in i din nuvarande bil låter jag vara osagt. Jag har själv testat en sån där krocksele till min golden men inser ju att om vi krockar så kommer hela hunden att flyga runt i kabinen ändå eftersom selen fäster om framkroppen på henne och hon är ju rätt stor.

:o Missade att TS skrivit BC! :o
Håller med dig om bur, själv har jag en MIM variocage.
Med en Allsafe bilsele så överlever en hund i 25 - 30 kgs klassen en krock i 50 km/h, vid högre hastigheter får man skrapa köttslamsor från inredningen.

Återigen, tack för att ni tar er tid att svara på mina frågor. :)

Border Collien har jag nog så gott som strukit, däremot Aussien är jag fortfarande sugen på. Om man inte tänker på päls och utseende i övrigt, vilka är de mest generella skillnaderna mellan utställnings- och bruksavlade? Det känns som att det kan finnas lite fler ostabila individer bland utställningshundarna, om man fokuserat mest på utseende? Medan brukshunden däremot kan vara mångt mer aktiv.. Stämmer detta något sånär?

Jag blir inte klok på exakt HUR mycket aktivering det är som krävs. Givetvis förstår jag att det skiljer sig från individ till individ, men de allra flesta brukar vara eniga om att det är MYCKET både mental och fysisk träning som gäller. Handlar detta om att ut och gå en timme varje dag, kasta frisbee ytterligare en timme och träna t ex lydnad en annan timme?

Det som är min största farhåga är att plötsligt sitta "fast" med en hund som vill mindre än jag. Det är viktigt med en aktiv hund för mig, men givetvis måste den kunna koppla av. Det kan väl vara en träningsfråga också tycker jag, att stegvis lära hunden att hålla sig lugn längre och längre stunder?

Jag kommer inte att köpa någon hund i år, däremot förhoppningsvis nästa år. Men jag tänkte redan nu börja åka runt och träffa uppfödare, för att bilda mig en uppfattning om vad som finns sas. Är det så att man blint kan lita på att alla uppfödare som finns med på rasens hemsida är bra?

Men kolla på typ DP golden och labbe och även flatten? Annars kan ju storpudel vara något, det är roliga hundar som är med på det mesta. Mina vill ha en hund och har ungefär samma krav som du, och de har i princip bestämt sig för en storpudel.

Jag skulle inte köpa en Aussie om jag vore du, jag tror de vill ha mer än du kan ge. Men självklart är alla hundar individer.

Jag har en helt underbar Aussie :love: som skulle passa de flesta "aktiva" människor.
En vanlig vecka kan se ut som följande:
Vardagar: dagis med 2 promenader á 1 timme styck. En kväll i veckan (ibland 2) är jag på brukshundklubben och tränar. Har varit lite olika saker, nu mest lydnad. Annars är han trött på kvällarna efter dagis och får en kvällsprommis och ett kortare träningspass på något lydnadsmoment hemma.
På helgerna hittar vi på något kul, antingen åker med en kompis till stallet och han får en ordentlig långpromenad, eller så åker vi ut till någon skog och går/leker.

Nu är han en ovanligt lugn Aussie, jag känner andra som kräver mycket mer än vad han gör. Men jag tror att det har mycket att göra med hur mycket man aktiverar dem under valptiden. Tänk på att så mycket du aktiverar din unghund bör du (generellt) kunna tredubbla när hunden blir äldre.

Om man inte tänker på päls och utseende i övrigt, vilka är de mest generella skillnaderna mellan utställnings- och bruksavlade? Det känns som att det kan finnas lite fler ostabila individer bland utställningshundarna, om man fokuserat mest på utseende? Medan brukshunden däremot kan vara mångt mer aktiv.. Stämmer detta något sånär?

Stämmer ganska bra inom de flesta raser som blivit uppdelade mellan "show" och "arbete". Det är lättare att hitta en mentalt stabil hund inom "arbete" men då får man också på köpet en mer aktiv hund som behöver mer aktivering. Med det vill inte sägas att alla hundar inom "show" är mentala vrak, men där HAR man gjort urvalet baserat på utseende inte funktion som inom "arbete".

Jag blir inte klok på exakt HUR mycket aktivering det är som krävs. Givetvis förstår jag att det skiljer sig från individ till individ, men de allra flesta brukar vara eniga om att det är MYCKET både mental och fysisk träning som gäller. Handlar detta om att ut och gå en timme varje dag, kasta frisbee ytterligare en timme och träna t ex lydnad en annan timme?

Alla hundar behöver få åtminstone en ordentlig promenad per dag på ca en timme, gärna en aktiv sådan där hunden kan få gå lite lös, lösa lite små uppgifter m.m. En brukshund behöver utöver det ett arbete där den får använda huvudet och de egenskaper den är stark inom och då skulle jag väl säga att lämpligt antal träningstillfällen på en vecka är 2-4st beroende på vad man gör (hur länge man håller på). Utöver det kan ren fysträning behövas för att hunden ska orka utföra det arbete man kräver av den.
Mina jaktgolden har båda varit nöjda i två dagar efter att de fått vara ute i skogen och jobba en halvdag t.ex. Då har de fått jobba både mentalt och fysiskt och efteråt räcker det med promenader dessa dagar.
Men en bra hund ska också klara en eller två lugna dagar om man t.ex. blir sjuk, utan att klättra på väggarna.

Det som är min största farhåga är att plötsligt sitta "fast" med en hund som vill mindre än jag. Det är viktigt med en aktiv hund för mig, men givetvis måste den kunna koppla av. Det kan väl vara en träningsfråga också tycker jag, att stegvis lära hunden att hålla sig lugn längre och längre stunder?
Ja det är en träningsfråga och något man bör lägga grunden för redan i valpperioden. Jag har missat i passivitetsträningen med två av mina hundar och det är pest och pina rent ut sagt, så om det är något jag vill rekommendera så är att det att lägga krut på den.
Det är ganska jobbigt att sitta "fast" med en hund som kräver mer än man kan ge också. Lagom är bäst. En lugn hund kan man alltid höja upp, en arbetsnarkoman är svår att dämpa och få nöjd med ett "svensson-liv".

Är det så att man blint kan lita på att alla uppfödare som finns med på rasens hemsida är bra?

Absolut inte! Du kan inte lita blint på någonting utan lyssna, utvärdera, gör efterforskningar, ta referenser och se till att du själv har koll på vad du vill ha och letar efter. De flesta rasklubbar har krav på att vissa hälsotest m.m. ska vara gjorda för att uppfödare ska få annonsera sina valpkullar på hemsidan, men inte alla klubbar funkar så. Att få finnas med som uppfödare på en rasklubbs hemsida finns sällan några krav runt annat än att du är registrerad förstås.

www.skk.se kan du hitta "hunddata" där du kan kolla upp enskilda hundar, deras stamtavlor, avkommor, vilka tester som är gjorda, se tävlingsresultat m.m. Det är inte alltid det uppfödarna hävdar på sina hemsidor som stämmer heller tyvärr...

Senast ändrad:

Ravishing: DP golden, vad är det? Är inte så insatt i alla förkortningar :) Flatten kollar jag också upp, den är absolut intressant.
HeleneK: Tack för ditt svar!!
Skogstrollet: Tack för ett långt och bra svar, nu har jag lite att fundera och reflektera över.

Hur brukar det förresten vara hos uppfödarna, får man själv välja sin valp eller väljer uppfödaren ut den som verkar passa bäst?

Pudlen var den fösta rasen jag tänkte på när jag läste din text! Finns 4 olika storlekar att välja mellan och ett antal färger. Livliga hundar med mycket vilja att lära sig men gör inget om dem får ligga på soffan nån dag. Nu har jag inte någon speciell erfarenhet av pudlen men dalmatiner kanske skulle vara något? Härliga hundar som vill lära sig men kan vara lite tröga i skallen annas underbara hundar säskilt när det finns mat i närheten;)

Jag vill bara tillägga att Aussien inte är känd som en bra nybörjarhund. Den kan ha mycket vakt i sig och är inte alltid lätt att ha att göra med.

Nu råkar detta dock vara min första hund, så det kan ju gå väldigt bra det med. Men jag hade mycket erfarenhet av hundar och visste exakt vad jag ville ha av en hund.

Så även fast jag tycker att min hund är världens bästa så ska man vara säker på att det är just en Aussie man vill ha innan man köper en.

KL

Stort tack för många bra snabba svar!

Jag vill främst ha en lite större hund, typ retrieverstorlek. Jag har tidigare funderat på golden eller flatcoated retriever, border collie samt australian shepherd. Jag har dock från flera håll fått uppfattningen att shepherden kräver MYCKET aktivering, jag har dock inte blivit helt klar på om det handlar om fysisk eller mental till störst del?

Återigen tack för alla förslag, nu har jag en bra lista att gå igenom! :)

Jag vill starkt avråda från att skaffa BC eller Aussie med de omständigheter du beskriver. BC är en extrem arbetsnarkoman som behöver valla.

Handlar detta om att ut och gå en timme varje dag, kasta frisbee ytterligare en timme och träna t ex lydnad en annan timme?

Frisbee/bollkastning är inte någon bra aktivering, det höjer stressnivån och hos vallhundsraser kan det framkalla en fixering som man aldrig blir av med. Motion kan man istället ge genom att jogga/cykla med hunden.

En timmes promenad på en hel dag är ingenting. Hur mycket effektiv inlärning som behövs för att få hunden nöjd varierar mycket, men minst en timme totalt per dag bör du räkna med.

/Migo

KL

Pudel eller dalmatiner är inget alternativ tyvärr. Jag känner att det blivit lite fel spår här i tråden, jag försöker inte snacka in någon i att medge att Aussie eller BC är precis rätt ras för mig. Jag har inte koll på alltför många hundraser, men dessa två har jag sett en del av och blivit intresserade av. Jag tänkte att jag beskriver mer utförligt vad jag vill ha för hund och vad jag kan erbjuda!

Jag vill ha en glad, otroligt intelligent, atletisk och sammarbetsvillig hund. Den ska vara väldigt rörlig. Kunna slappa någon dag om det behövs, men inte tveka på att följa med ut på LÅNGA turer. Kunna hålla igång aktivt längre stunder för att sedan inte ha några problem att ta det lugnt.

Jag jobbar oregelbundna tider och kan därför inte ange ett direkt schema över mina dagar. Men ungefär 20-60 min promenad med inslag av lite övrig träning på morgonen, ca 30 minuters aktivering runt lunch och sedan ett längre träningspass på em/kväll. Hunden måste kunna åka med i bilen när jag kör runt och jobbar, samt hålla sig lugn på alla nya platser. Kunna vara med i stallet (möjlighet att röra sig fritt över området) och hänga med på ridturer.

Vad jag vill ha är alltså en hund som kan hålla sig lugn iaf 1-3 timmar i streck, för att sedan snabbt kunna vara med på olika aktiviteter. Jag kommer givetvis att gå kurser med den och säkert även träna lite agility osv.

Jag älskar goldens och andra liknande men känner nog att de är lite för klumpiga för mig. Om jag kan säga så utan att någon uppfattar det fel känns Aussien perfekt, fast hunden måste kunna hålla sig lugn stundtals.

Det är svårt att bedöma en människa utefter dess texter på ett forum, och jag inser att jag kan uppfattas som både naiv och okunnig här. Så är inte fallet, jag må inte ha egen-hund-erfarenhet men jag är om man kan säga så själv väldigt vettig och har en sund syn på träning och uppfostran. Jag har erfarenhet av både ledarskapsträning och klickerträning med flera olika djurslag. Jag är inte den typen av person som ser ett problem utvecklas tills det är så illa att jag inte vet vad jag ska göra, utan jag tar tag i det direkt. Själv på egen hand, eller genom att ta till hjälp. Jag är inte rädd att be om hjälp om jag känner att jag inte reder ut situationen! När jag ska ge mig in i något nytt tar jag reda på så mycket jag kan och ser till att bli riktigt "utbildad" innan jag slår till.

Är det något ni kan rekommendera nu när jag utökat min beskrivning lite?

Jag tycker att det låter väldigt vettigt.
Och jag kan säga att min Aussie skulle fungera alldeles utmärkt under dessa förhållanden. Men som sagt, jag känner några som också kräver mycket mer.
Jag känner till 4-5 olika uppfödare väldigt väl och flera av deras avkommor och de skiljer sig väldigt mycket.
Men om du är intresserad av Aussien och vill veta lite mer så kan jag gärna PM:a.
Har du träffat mycket Aussies?
Annars brukar vi ordna aussieträffar med hundar från olika uppfödare, finns säkert fler som gör. Kanske vore bra att vara med på någon sån?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 904
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 403
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 714
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31