Lite frågor om storlek på bete, Någon som kan upplysa mig??

Hoppas ni hittar en fin gård :).
med hagarna tycker jag det är bäst med 1 vinterhage och 2 sommar hagar, hälst med vind skydd i hagarna så dom kan vara ute så mycket som möjligt.

Om ni är osäkra med att ha kossor eller annat kan ni ju ta hö i den hagen som ni inte avänder på sommaren eller be någon ta hö åt er på eran mark.

Och i stallväg tycker jag att bästa är att ha inne boxar men ändå med en stor öppnigsbar lucka som man kan öppna så hästaran kan titta ut, kortsakt en blaning av dom olika typerna av stall.

hoppas ni hittar ewr drömmgård.

jo jag har tänkt på det här med lösdrift... vad behövs för en bra lösdrift och hur går det till? Har aldrig varit nånstans där dom har lösdrift... Ska man ändå ha ett stall med boxar och så för att kunna ha dom inne om det är jättekallt eller storm? :banana:
Tycker att lösdrift verkar naturligast för hästen, jag vill ju ge dom en så behaglig tillvaro som möjligt! Ge dom möjlighet att faktiskt vara den hästras dom är! Vore tacksam för al info om lösdrift och olika varianter =) :bump:

Blir så glad när det finns så många trevligt hästkunniga människor som verkligen värnar om hästens bästa och inte ser till sin egen bekvämlighet först! :rofl:

Jag undrar bara om någon vet något bra privat stall som inte ligger så långt från Malmö? Inte längre ifrån än att man kan åka varje dag...?

Finns många stall i Nordanå/Tottarp för att nämna något, mot Staffanstorps hållet. 10 min körning från Värnhemstorget. Stallet där hästen jag är medryttare på står på en av de större gårdarna, den med ridhus, men gårdarna runt om verkar vara trevliga de också.

På andra sidan av stan ligger ju Käglinge, utanför Oxie.

*lånar tråd *
våran veterinär har sagt att varje häst ska ha ca 1,5 ha per häst!!
Sa han i alla fall sen vet jag inte om det stämmer eller ej!!

Räkna med 1 ha per häst, om du ska ha bete.

Och lycka till, förresten. Här i Skåne säljs s k hästgårdar med 3000 kvadratmeter tomt... Själv har jag letat hästgård i tre år nu och inte lyckats hitta någon, det faller oftast på att det inte finns någon mark. :(

Immer

Jo vi har samma problem!
:bump:Alltid för lite mark men vi har hört att det brukar gå att arrendera mark från grannar.. Så vi hoppas på det, annars vet jag inte vad vi gör *Skratt* Det är synd för det kan vara så att husen är rätt fina och priset är okej men marken är väldigt liten och hittar man ett hus med stor mark så blir ju priset därefter... Men man får inte ge upp dröm stället ska nog dyka upp :D

Arrende? Tänk på att den som arrenderar ut marken kanske säljer och att den nye markägaren INTE vill arrendera ut. Vad gör ni då???

Vi bor i villa i ett attraktivt område och får bra betalt om vi säljer och vi för oss är det otänkbart med gård utan mark men med arrende.

Men - det är bara att leta vidare, någon gång ska väl "rätt" gård dyka upp! :)

Immer

Jo vi har tänkt på det också men ibland kan man få hyra fårn kommunen men so sagt man vill ju allra helst ha egen mark å mycket av den... tyvärr är Skåne ganska snåla med med hästgårdar med bra mark.. om man inte har en hel del pengar vill säga... Men som du säger nån gång dyker nog den rätta gården upp, bara att inte tappa hoppet =)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka