Lite frågor om storlek på bete, Någon som kan upplysa mig??

Aliche

Trådstartare
Hejsan nu är det såhär att jag och min mamma ska flytta till skåne i Augusti och ska då först bo i våning i Malmö medan vi letar efter en hästgård. Eftersom jag då hade tänkt att skaffa häst vore jag tacksam om någon visste vad som var lagom storlek på bete för två stora hästar? Helst vill vi kunna ha dom i samma hage året runt, men jag vet inte om det är bra eller dåligt? Eftersom jag inte har haft egen häst innan ska jag först ha hästen i ett privatstall för att kunna få hjälp och tänkte sedan flytta hästen till vår gård är detta en bra eller dålig ide? Jag vill också säga att jag är ingen nybörjare utan hästvan sedan 7 år tillbaka har varit skötare, medryttare och hyrt häst, men det är aldrig riktigt samma sak som att ha egen häst det är därför jag letar efter lite svar =) Tacksam för ALL hjälp jag kan få!

Ska det vara sommarbete har jag hört riktregel 1ha/häst. Mitt bete som jag är inackorderad på är 6-7 hektar, vi har 8 hästar och det finns inte en chans att det räcker längre än juli ut.
Lycka till!

Ur parasitsynpunkt, alltså för att minsta parasittrycket, bör du ha åtminstone en vinterhage och en sommarhage, men gärna två sommarhagar så du kan växla mellan dem vartannat år. Med andra ord krävs det ganska stora ytor för att hålla betet så parasitfritt som möjligt.

Som ovanstående sagt så 1ha/häst åtminstone. Jag har nu 5 hästar (snart 6) på 10 ha och räknar med att det räcker tills det blir frost.
Dessutom behöver ni minst en vinterhage, den kan vara mindre men det är ju bra om man kan ha så stora hagar som möjligt.

Hejsan!
Om ni bara har två hästar, och inte tänker skaffa fler, så tycker jag att ca 6 ha är lagom. Ju större hage, desto lägre parastittryck, eftersom hästarna då har mer att välja på och inte behöver äta runt sina bajshögar.