Jag skulle vilja ge ett sånt här råd:
Kolla runt på så många stall som möjligt när du letar stallplats att hyra innan ni köper egen gård (du skulle väl ha häst inhyrd hos nån först?) och skriver ner för och nackdelar med alla stallen du varit i. Kolla noga förvaringsutrymmen, hagar, ridmöjligheter och bete. Många runt Malmö/Lund har inget eget bete som jag förstått, många skickar iväg dem på bete nån annanstans om sommaren. MEN, det skulle inte jag vilja göra om jag hade möjlighet att köpa betesmark till min gård.
Titta noga på alla hagar och tänk att du ska ha MINST dubbelt så stora
Jag bodde i Lund förra året och tog med min häst, jag är uppväxt här i Småland där stora hagar är en självklarhet. Jag måste säga att skåningar (iaf runt Lund/Malmö där marken är dyr och helst vill odlas på) och smålänningar har väldigt olika syn på vad en "stor" hage är
Jag förfasades flera gånger!! Man ringer och talar med en trevlig stallägare som intygar att oooh vi har stora och bra hagar och sedan kommer man dit för att se små, platta, leriga hagar inte mycket större än en sjukhge
Jag var runt i flera stall och blev besviken många gånger.
Hagen ska inte bara vara en förvaringsplats för hästen om dagarna, det är hästens liv! Du rider och sköter ju bara den några få timmar om dygnet, hästens liv består av hästkompisar och hage. Ju roligare hagvistelse, desto lyckligare häst tror jag envist. Låt dem gå ute från morgon till kväll och ge dem lunchhö i hagen hela vintern, låt dem vara hästar
Med eget stall har du ju chansen att göra det bättre!!
Försök få tag på en gård med GOTT om hag-mark, skog är väl kanske inte så lätt, men finns det lite så är det bara bra. Om ni köper gård där det är väldigt öppet tänk på att hästarna måste ha nåt sorts vindskydd om vintern. Antingen via träd eller får ni bygga ett. Iaf runt Lund kunde det blåsa nåt galet om vintern!!! Blev riktigt iskallt, kändes som 20 minus när det var runt nollan
Jag hade nog hellre försökt bygga en vinterhage av bra storlek än 2 mindre. Är den stor nog blir det inte lerigt och "knöggligt" när det fryser, mer än vid grinden.
Till sommaren hade jag velat ha en stor härlig sommarhage, exakt stl i hektar är jag ingen expert på (beror nog på typen av gräs där finns också, som avgör hur länge betet räcker) men inte mindre än 3 hektar och även här GÄRNA lite skog, hästarna måste ju ha skugga om sommaren.
Att ha hästarna i en och samma hage året runt är inte alls bra, för att parasiterna som ger hästarna mask blir fler då.
Låter jätteroligt med er flytt!!
Hoppas ni hittar er drömgård och du din drömhäst
Spännande