Lite frågor om storlek på bete, Någon som kan upplysa mig??

Aliche

Trådstartare
Hejsan nu är det såhär att jag och min mamma ska flytta till skåne i Augusti och ska då först bo i våning i Malmö medan vi letar efter en hästgård. Eftersom jag då hade tänkt att skaffa häst vore jag tacksam om någon visste vad som var lagom storlek på bete för två stora hästar? Helst vill vi kunna ha dom i samma hage året runt, men jag vet inte om det är bra eller dåligt? Eftersom jag inte har haft egen häst innan ska jag först ha hästen i ett privatstall för att kunna få hjälp och tänkte sedan flytta hästen till vår gård är detta en bra eller dålig ide? Jag vill också säga att jag är ingen nybörjare utan hästvan sedan 7 år tillbaka har varit skötare, medryttare och hyrt häst, men det är aldrig riktigt samma sak som att ha egen häst det är därför jag letar efter lite svar =) Tacksam för ALL hjälp jag kan få!

Ska det vara sommarbete har jag hört riktregel 1ha/häst. Mitt bete som jag är inackorderad på är 6-7 hektar, vi har 8 hästar och det finns inte en chans att det räcker längre än juli ut.
Lycka till!

Ur parasitsynpunkt, alltså för att minsta parasittrycket, bör du ha åtminstone en vinterhage och en sommarhage, men gärna två sommarhagar så du kan växla mellan dem vartannat år. Med andra ord krävs det ganska stora ytor för att hålla betet så parasitfritt som möjligt.

Som ovanstående sagt så 1ha/häst åtminstone. Jag har nu 5 hästar (snart 6) på 10 ha och räknar med att det räcker tills det blir frost.
Dessutom behöver ni minst en vinterhage, den kan vara mindre men det är ju bra om man kan ha så stora hagar som möjligt.

Hejsan!
Om ni bara har två hästar, och inte tänker skaffa fler, så tycker jag att ca 6 ha är lagom. Ju större hage, desto lägre parastittryck, eftersom hästarna då har mer att välja på och inte behöver äta runt sina bajshögar.

Jag skulle dela de 6 ha på 3 hagar. en på 1 ha (hage 1 )och resten på 2 hagar. (2 och 3) På vintern skulle jag ha hästarna i hage 2 och 3. Hagen blir då inte upptrampad, och hästarna får stora ytor att röra sig på. Spec. viktigt på vintern då de står inne, att de kan röra sig ordentligt ute.

Vid betessläpp skulle jag släppa dem i hage 1. de räcker ca en månad. Under tiden försök att låna nötkreatur att ha i hage två. Då blir den mer eller ,mindre parasitfri.

När betet är slut i hage 1, flytta kossorna till hage 3 och hästarna till hage 2. Nästa flytt, kossor till hage 1 och hästar till hage 3.

Se till att kossorna går i hage 1 det sista på hösten, för då är den parasitfri så att hästrna kan gå där vid betessläpp.

det är ingen risk att betet tar slut, även om hästarna går direkt efter kossorna, eftersom de inte äter på samma sätt.
Kossor har inga tänder i överkäken, utan sliter av gräset med tungan. Därför kan de inte beta lika nära merken som hästarna, och därför finns det alltid bete till hästarna även om korna gått där precis innan.

Om man inte kan låna kossor, tycker jag nästan att man ska köp ett par stycken, för fördelen med växelbete är enorm!!!

ha man inte plats med kor på vintern, kanske man kan köpa på våren och slakta på hösten.

LYCKA TILL!!!! :bump: :bump:

Oj jag visste inte att det var så bra med kossor *L* Men det går inte lika bra med får , om man inte kan få tag på kor menar jag? Är det vanligt att man kan låna kossor på landet? tack för alla bra svar hoppas på fler =)

Visst går det lika bra med får, men de är lite mindre än halvbloden ;), så det går åt en eller två extra eltrådar, så att de inte smiter under.

Det är inte ovanligt att man kan låna kossor, främst kvigor,(unga djur som inte har fått sin första kalv).
Du får helt enkelt se om du hittar någon bonde i närheten av där ni bor, man kan oxå leta på LRFs hemsida. Dom har lokalavdelningar, och tar du kontakt med ordf. där kan han kanske hjälpa dig. LRF= Lantbrukarnas Riksförbund.

Det finns oxå internet sidor där man kan leta efter betesdjur, och jag tror att hushållningssällskapet har något i den stilen.

LYCKA TILL!! :bump: :bump:

Håller med någon som skrev om 3 hagar men har själv insett att 4 hagar är ännu bättre. Jag har 3 halvblod på 5 ha och skulle behöva ca 1 ha till.

Insåg i vintras att med 2 vinterhagar kan man ha 1 "kladdhage" dvs en so mfår bli söndertrampad under blöttiden, men när det fryser blir den hemskt knagglig :crazy:
När detta hände i vintras hade jag en sommarhage som skulle plöjas upp till våren, den använde jag medan det var fruset, tala om glädje :love: Vinter och kunna raca i hagen utan att snubbla (min 27-åring är värsta barnet).

Sen behöver man 2 hagar på sommaren eftersom de faktiskt behöver plöjas upp och sås om med några års mellanrum. Ratorna blir rätt omfattande OM man inte kan växelbeta med andra djur :smirk:

...och appropå får. Även med en hel hög trådar så har man nästan alltid någon på rymmen :rofl:

Vad betyder rator?

Funderar på vad jag behöver när jag vi så småningom ska flytta ut på landet. Blit väl till att köpa en shettis som sällskap (har ett litet halvblod) och så vet man ju inte om ev. barn blir intresserade så det är ju bra om det finns möjlighet att hålla en eller två ponnyer också, men framförallt en häst + ponny. vill gärna ha lösdrift.

Hur mycket mark behövs för "vanliga hagar" alt. lösdrift?

Bör man dela av lösdriften i sommar och vinterhage?

Jag tycker att det allra bästa är om vinterhagen är så stor att den inte blir upptrampad till gegga alls.
Det går!!!!!
Lite geggigt vid gapet blir det ju, men i övrigt är min vinterhage inte upptrampad.
Skaderisken minskar ju oxå, för som någon skrev, när geggan fryser blir det ju väldigt knaggligt.

I min vinterhage går det kossor på sommaren, men alla har ju inte möjlighet att låna såna.

För min del är växelbete tvunget, eftersom mina hästar går på sk. kulturbete, dvs hage med träd, stenar osv som inte går att plöja upp.

Håller med om fåren... :rofl: :rofl:
Men mina getter är ännu värre... dom små :devil: är hopplösa att stänga inne, speciellt killingarna...

Rator är området runt skithögarna som hästarna inte rör om de har tillräcklig tillgång på bete.
Det gräs som växer där är det som har verkligt mycket parasiter på sig och ska alltså inte ätas, utom av andra djurslag som inte kan vara värdar för just de inälvsparasiterna. Därför sambete med får och kor. Det växer naämligen hiskeligt bra i rator eftersom det samlas mycket näring där...

Mmm, det där med gegga beror på markerna... Jag bor så att min vinterhage är placerad där det är mycket berg i dagen närmast insläppet, men det innebär oxå att den lerjord som ligger i skrevorna även relativt långt ut i hagen (de går på 1 ha även vintertid) blir fullständigt upptrampat framåt vårvintern (fashineras alltid över att där finns bete igen på hösten :D).
Har precis som du kulturbete och skulle behöva lite andra djur (utom älg och rådjur) som betar, men då vet jag att getter inte är optimala :rofl:

Eftersom vi är "stadsbarn" jag och min mamma så vet vi inte så mycke om det här med att plöja och så om, hur ofta gör man det, vad sår man med, och vem kan man be om hjälp?
Måste också säga att det är så kul att så många svarar med verkligen nyttiga tips för oss som inte är vana :rofl:
Sen tänkte jag fråga ni som har egen häst när det gäller själva stallet föredrar ni s.k. "helt stall" inomhus med stallgång och boxar på sidorna eller s.k engelska boxar med dörrar direkt ut och foder kammare och sadelkammare i egen avdelning? Skulle va intressant och höra vad ni tycker fungerar bäst! :bump:

Kom på en annan sak också, vad är bäst kuperade hagar med skog och sten eller "vanliga" plana hagar? Både ur häst synpunkt och hållbarhets synpunkt?

Kuperade hagar med stock och sten är oslagbara!!!
Hästarna får naturlig träning i backarna och lär sig att lyfta på fötterna öven stenar och grenar. Desstuom kan de söka skydd i svackor och träddungar.

Är kanske lite ont om backar och så i skåne??? :angel: :rofl:

Om man behöver plöja upp vallen är svårt att bedöma för en ovan, men när det börjar växa dåligt jämfört med åren innan är det dags. En betesvall kan ligga i uppemot tio år om den inte blir kraftigt upptrampad.

Det enklast är om det finns någon bonde i närheten som kan hjälpa er. Dom har både maskiner och kunskapen om hur marken ska skötas.
Var inte rädd för att fråga, det är så man lär sig nya saker!!!!! :D

Vad gäller sadelkammare tycker jag att det är en bra idé att ha den för sig självt. Då kan man ha värme där, och torka täcken osv, typ komb fikarum och det är enkelt att låsa dörren!! Viktigt!! Om sadlar och andra prylar blir stulna får du inte ut ngt på försäkringen om de inte är inlåsta.

Har man möjlighet tycker jag att de engelska boxarna är jättebra. Man skall dock tänka på att det blir kallare i stallet när det är mer öppet. Hästarna har inte så ont av det, men ryttaren???
Dessutom kan man få problem med vatten som fryser. Kan man få ändå, men..

Jag har ett vanligt stall med två boxar, bara galler mellan boxarna och öppet åt andra hållet. (fattar ni?)

Sedan har jag en utebox, med delbar dörr.

Jag tycker dock att fördelen med det engelska stallet försvinner lite när man som jag har hästarna ute från 05,30 till 18,30, (på vintern)för lite av vitsen med de halva dörrarna är ju att hästen inte ska ha tråkigt när den står i boxen.
Mina är aldrig inne när det finns ngt att titta på ute... ;)

Jag skulle vilja ge ett sånt här råd:
Kolla runt på så många stall som möjligt när du letar stallplats att hyra innan ni köper egen gård (du skulle väl ha häst inhyrd hos nån först?) och skriver ner för och nackdelar med alla stallen du varit i. Kolla noga förvaringsutrymmen, hagar, ridmöjligheter och bete. Många runt Malmö/Lund har inget eget bete som jag förstått, många skickar iväg dem på bete nån annanstans om sommaren. MEN, det skulle inte jag vilja göra om jag hade möjlighet att köpa betesmark till min gård.

Titta noga på alla hagar och tänk att du ska ha MINST dubbelt så stora ;) Jag bodde i Lund förra året och tog med min häst, jag är uppväxt här i Småland där stora hagar är en självklarhet. Jag måste säga att skåningar (iaf runt Lund/Malmö där marken är dyr och helst vill odlas på) och smålänningar har väldigt olika syn på vad en "stor" hage är :angel:
Jag förfasades flera gånger!! Man ringer och talar med en trevlig stallägare som intygar att oooh vi har stora och bra hagar och sedan kommer man dit för att se små, platta, leriga hagar inte mycket större än en sjukhge :crazy:
Jag var runt i flera stall och blev besviken många gånger.
Hagen ska inte bara vara en förvaringsplats för hästen om dagarna, det är hästens liv! Du rider och sköter ju bara den några få timmar om dygnet, hästens liv består av hästkompisar och hage. Ju roligare hagvistelse, desto lyckligare häst tror jag envist. Låt dem gå ute från morgon till kväll och ge dem lunchhö i hagen hela vintern, låt dem vara hästar :)

Med eget stall har du ju chansen att göra det bättre!!
Försök få tag på en gård med GOTT om hag-mark, skog är väl kanske inte så lätt, men finns det lite så är det bara bra. Om ni köper gård där det är väldigt öppet tänk på att hästarna måste ha nåt sorts vindskydd om vintern. Antingen via träd eller får ni bygga ett. Iaf runt Lund kunde det blåsa nåt galet om vintern!!! Blev riktigt iskallt, kändes som 20 minus när det var runt nollan :crazy:

Jag hade nog hellre försökt bygga en vinterhage av bra storlek än 2 mindre. Är den stor nog blir det inte lerigt och "knöggligt" när det fryser, mer än vid grinden.
Till sommaren hade jag velat ha en stor härlig sommarhage, exakt stl i hektar är jag ingen expert på (beror nog på typen av gräs där finns också, som avgör hur länge betet räcker) men inte mindre än 3 hektar och även här GÄRNA lite skog, hästarna måste ju ha skugga om sommaren.
Att ha hästarna i en och samma hage året runt är inte alls bra, för att parasiterna som ger hästarna mask blir fler då.

Låter jätteroligt med er flytt!!
Hoppas ni hittar er drömgård och du din drömhäst :love:
Spännande :)

Är kanske lite ont om backar och så i skåne???

Hihi... Faktiskt finns det lite kupperad terräng här nere i Skåne :D.

Ett tips till trådskaparen är att kolla efter gård på Romeleåsen (kan iofs vara lite dyrt men har man bara pengar så.... :)). Där är verkligen jättevackert och har man tur så hittar man ett ställe där det är kupperat. Hade min häst på ett jättebra bete där förra sommaren. Kupperat med stockar och stenar, rinnande vattendrag, skog och kossor. Verkligen superbra och jättemysigt! Finns mycket kunnigt hästfolk där i krokarna.

Håller med om kuperade hagar, men efter 5 år, en hovbensfraktur och en hovledsvrickning :crazy: (som jag såg när den hände) så är jag inte längre så säker på det där med steninga. Nu har jag inte så mycket att välja på utan hoppas på att hästarna som är födda här på gården föds med ögon i fötterna :rofl:

Och man blir ju stark av att plocka sten :D

Hej!
Tror inte att det bara är skåningarna som har en skev syn på stora hagar. Där jag står nu räcker betet i en "stor" hage i kanske 2 veckor och då är det 3 små hästar och 1 c-ponny. Och när jag råkade nämna för stallägaren att hagarna var lite små hette det minsann att dom är jättestora, så det så...
När jag flyttar till landet ska mina hästar ha stora hagar och kuperat och troligtvis lösdrift, så dom får vara hästar på sin fritid. Stora hagar är ett måste om van vill ha hästarna ute mycket..

Tack alla som delar med sej av sina erfarenheter, kul att se så många kunniga som vill hjälpa till. Det är några år kvar tills jag flyttar till landet, men nu har jag fått lite mer koll iallafall på hur stort som behövs../ Lavinia..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka