Lite frågor om Amstaff

cowgirl81

Trådstartare
Jag undrar lite över Amstaff de finns ju engelsk och amerikansk, vad är de för skillnad på dom. Och vad skulle hända om man hadde en helvit tik och en helvit hane och para dom. Vet ju att den vita inte är så populär men jag tycker dom är så fina. Den är ju finare än den röda eller brindlen., tycker jag iallafall. Nån som kan svara på mina knepiga frågor. Ni får jättegärna lägga in bilder på era staffar.
Mvh Hanna

Sv: Lite frågor om Amstaff

Nej det finns inte en Engelsk amstaff, amstaff är en förkortning av American Staffordshire terrier och den skiljer sig på många plan från ( eng ) Staffordshire Bullterriern.

/ Staffordshire Bullterrierägare

En Amstaff ska helst inte ha mer än 80% vitt på kroppen, och dom rekommenderar ännu mindre än så. Nu kommer det ju vita någon gång ibland ändå, men dom används inte i avel här i Sverige.

Det är relativt stor skillnad på en American Staffordshire Terrier och en Staffordshire Bullterrier, eftersom det faktiskt är olika raser. Dom har samma ursprung, men är avlade på olika sätt ända sen dess.

Det är nog en ganska stor storleksskillnad mellan raserna framförallt.. Eller kan vara i alla fall

Kan inte nån lägge i bild på en amerikansk staffordshire och staffordshire bullterrerier

candidshotofgeronimoandclaire.jpg

American Staffordshire terrier

axle.jpg

English Staffordshire Bullterrier

Försökte hitta bilder så du ser hur de skiljer sig i storlek.

Om du högerklickar och kopierar länkadressen och klistrar in den i adressfältet, ser du den då?

Har gjort de men kom upp massa olika sorter. Men ska kolla lite på hemsidor och deras rasfakta för att se om ja blir lite klokare. :)

Varför heter både sorterna "staffordshire", är det ett ställe? Eller betyder det nåt särskilt?

Hmm, ja, du ser nog lite fel. Så lika varandra är dom inte.

Om man för det första tar storleken, så väger en Amstaffhane uppemot 15 kg mer än vad en Staffehane gör.
Sen har Amstaffen en rätt annorlunda huvudform, dom har längre ben, längre kropp, bredare kroppsbyggnad osv osv.

Bara en lite fundering.. Om du nu ska köpa Amstaff, borde du inte läsa på lite om rasen? Det är inte som vilken hund som helst att ha direkt..

försöker visa med lite biilder då..

först amstaffen

american_staffy_02a.jpg

american-staffordshire-terrier-0191.jpg

amstaff295x245.jpg

sen staffen

Balder.jpg

kerstin90b.JPG

som du ser så är ju storlek, kroppsbyggnad och huvud jätteolika på dem. och jag håller med föregående talare att om du ska skaffa en hund av denna kaliber så är det bästa att läsa på lite. att se skillnad på raserna är väl det minsta att begära. lycka till.

jämför huvudena på dem.. obs alla bilder som jag visar är tagna från google.

amstaff

leather-dog-harness-amstaff-kid.jpg

staffe

Bild%201195.jpg

Senast ändrad:

Staffordshire är en by/ort i England :)

Pitbullen kommer ju från bull and terrierhundarna ( som är förfäder till dagens Staffordshire bullterrier ) och Amstaffen kommer ju ur PB.n

Jo de är ju därför jag frågar. :) För de finns ju lite och välja på. men hur är dom i temprament. Ska dock inte köpa nån förrän till höst/vintern. Så vill vara ute i god tid med alla frågor. Och buke brukar ju vara snälla på att svara på dumma frågor. Det jag kommer ha hunden till är sällskap, lite sök/spår och kommer eventuellt börja se lite på tävling i lydnad och om hunden har rätt kroppsbyggnad och färg ställa ut. Mvh Hanna

För mig är Amstaffen en utmärkt sällskapshund, dock en mycket aktiv sådan. Vissa är tuffare än andra, och alla passar kanske inte som en förstahund alla gånger.
Dom är sällan några lydnadsstjärnor, för dom är helt enkelt inte särskilt intresserade. Dom flesta är mycket självständiga, och det är rätt tufft att jobba med en sådan kan jag lova.

Mentaliteten är i princip alltid, hos rasrena, mycket bra. Dom är trevliga överlag, älskar människor och med rätt uppfostran går dom väl ihop med andra hundar.
Många av dom är väldigt testande av sig, och således rätt påfrestande under uppväxten eftersom dom konstant ifrågasätter vad man än säger eller gör. Men även där finns det lite linjer som har mer föriga och lättarbetade hundar.

Staffen är generellt sett mycket lättare att jobba med, om du nu funderar på lydnad och andra tävlingar. Amstaffen är mer envis och självständig, och således mycket mer svårmotiverad.
Min hane går inte att motivera tillräckligt mycket för att få till en ordentlig tävlingslydnad, han tycker att det är skittråkigt och sticker hellre på egna äventyr..

JO jag har hört väldigt mycket att amstaffen ska va mer (ska en säga envisa). Känner en kompis som lagt ner mycket tid i sin och de tävlar i lydnad, dock ej större klasser utan hon gör de mer på skojj och för att hunden ska vara aktiverad. Och det är väll lite de jag är ute efter också. Huvudsaken är att jag kan få i hunden grundlydnaden, Och sen kanske lite svårare övningar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 243
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Vipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka