Sv: Lite frågor om Amstaff
För mig är Amstaffen en utmärkt sällskapshund, dock en mycket aktiv sådan. Vissa är tuffare än andra, och alla passar kanske inte som en förstahund alla gånger.
Dom är sällan några lydnadsstjärnor, för dom är helt enkelt inte särskilt intresserade. Dom flesta är mycket självständiga, och det är rätt tufft att jobba med en sådan kan jag lova.
Mentaliteten är i princip alltid, hos rasrena, mycket bra. Dom är trevliga överlag, älskar människor och med rätt uppfostran går dom väl ihop med andra hundar.
Många av dom är väldigt testande av sig, och således rätt påfrestande under uppväxten eftersom dom konstant ifrågasätter vad man än säger eller gör. Men även där finns det lite linjer som har mer föriga och lättarbetade hundar.
Staffen är generellt sett mycket lättare att jobba med, om du nu funderar på lydnad och andra tävlingar. Amstaffen är mer envis och självständig, och således mycket mer svårmotiverad.
Min hane går inte att motivera tillräckligt mycket för att få till en ordentlig tävlingslydnad, han tycker att det är skittråkigt och sticker hellre på egna äventyr..